Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Har du några specifika högtalare i åtanke? Något märke jag bör kolla lite extra på?

Hur vet man om det är bara stereo eller inte? Blir inte klok på receivers och förstärkare. Det står att Yamahan ska sötdja 4K UHD osv men det är ju en receiver och den har väl inget med bild att göra? Sedan tror jag att jag vill ha något lite mer minimalistiskt, den verkar ha väldigt mycket kruffs och kraffs som man inte kommer använda men tack för tipset :).

vad är pip?

jag bor som sagt i lägenhet så jag behöver inte det värsta. Jag ska forska vidare på vad aktiva och passiva högtalare betyder men jag behöver väl en receiver/förstärkare om jag vill kunna streama över bluetooth osv?

För mig måste det se bra ut och vara smidigt. Så lite sladdar som möjligt och enkelt att koppla till TV och enkelt att streama från mobil och dator. Skulle du vilja förklara skillnaden på receiver/förstärkare/AV/receiver/hemmabio receiver? Är helt lost alltså :/

Små stativare som låter som golvare. Kolla www.faktiskt.io
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewforum.php?f=20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Visst, XTZ gör bra grejer men det är lite mätfuffens med siffrorna för det där steget. Kollar du det finstilta så är det 300W i 4 ohm med 1% THD. Så har du ett par 8 ohm högtalare och inte vill ha absurda mängder dist så räkna på kanske 100W. Sen kan man ju fråga sig vad man ska med 300W till i en 52kvm lägenhet. Jag har själv en SAT Amplifix som enligt papper ger 115W i 8 ohm och Hifi & Musik mätte upp den till 131W i 8 ohm och 207W i 4ohm. Jag bor själv i en 54kvm lägenhet och även när jag spelar på som värst (så pass att alla grannar hör) så finns det mycket kvar att lämna från förstärkaren. Så länge TS in köper några jättetrögdrivna högtalare så räcker det nog gott och väl med 60-80W. Kan även nämna att jag har lyssnat på mina högtalare med en Mark Levinson förstärkare på 50W och då spelade vi så att soffan gungade med. Man behöver inte så mycket effekt för lyssning på normala ljudnivåer. Ska man ha nattklubb eller bio hemma så krävs det visserligen lite mer men 300W är MYCKET effekt.

Till TS: Köp begagnat! Där får du mest bang for the buck. Håll utkik på blocket och hifimagasinet. Mina senaste beg-fynd är en SAT Amplifix som jag köpte för 3000kr (kostade typ 15-17k ny) och en NAD D1050 dac för 1625kr som jag tror gick på runt 4000-5000kr ny för inte allt för länge sedan. Det kan vara svårt som oinsatt att veta vad som är bra eller inte men om du hittar något som verkar lovande i din prisklass så fråga här så hjälper vi dig

@Kalium:
Vid 1% THD har du ca 150W i 8Ohm, vid 0,1% THD har du ca 140W
Vid 0,0037 THD har du 120W i 8Ohm, helt sjukt bra siffror men sedan gör förmodligen Ice power de bästa klass D stegen också.

Länk till spec from Ice power (Bang & Olufsen startade Ice Power) det sitter ett 300AS1 och ett 300A1 i XTZ steget.
https://icepower.dk/download/2420/
https://icepower.dk/download/2417/

Jag har byggt 2st steg själv med just samma komponenter för runt 2500:- totalt och det är runt 2 timmar jobb om man vill dra kablarna snyggt. Visst går det att driva högtalare på ett 50W steg men du får så sjukt mycket bättre kontroll på basen med mera effekt för då brukar även dämpfaktorn dessutom öka.

Som jag skrev innan så är den dyraste förstärkaren jag hittat med dessa två steg i samt ett försteg kostat runt 4500 Euro och XTZ utan försteg kostar strax under 5000. Ett riktigt jäkla fynd för vad man får och om man nöjer sig med en CC audio så är det ju perfekt. Jag har kopplat mitt steg till en Yamaha WXC-50 som är helt magiskt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hur vet man om det är bara stereo eller inte? Blir inte klok på receivers och förstärkare. Det står att Yamahan ska sötdja 4K UHD osv men det är ju en receiver och den har väl inget med bild att göra? Sedan tror jag att jag vill ha något lite mer minimalistiskt, den verkar ha väldigt mycket kruffs och kraffs som man inte kommer använda men tack för tipset :).

vad är pip?

jag bor som sagt i lägenhet så jag behöver inte det värsta. Jag ska forska vidare på vad aktiva och passiva högtalare betyder men jag behöver väl en receiver/förstärkare om jag vill kunna streama över bluetooth osv?

För mig måste det se bra ut och vara smidigt. Så lite sladdar som möjligt och enkelt att koppla till TV och enkelt att streama från mobil och dator. Skulle du vilja förklara skillnaden på receiver/förstärkare/AV/receiver/hemmabio receiver? Är helt lost alltså :/

Du får väldigt konstiga svar i den här tråden, en del som är rent ut sagt felaktiga. Skillnaden mellan en receiver och en förstärkare är att en receiver har radiomottagare, en förstärkare har det inte. Inget annat. Aktiva högtalare är inte särskilt vanligt egentligen och kräver ytterligare en sladd samt väggkontakt (per högtalare dessutom) så skippa det och kör på något vanligt. Större utbud om inte annat.

PiP står för Picture in Picture, alltså bild i bild funktion.

Fördelen med hemmabioreceivers är att oftast är bra utrustade från början. De klarar av 4K redan på instegsnivå, de har appstöd, blåtand, HDMI-ingångar och antagligen en hel drös med funktioner som du inte använder. Nackdelen är att du betalar för funktioner du inte använder, exempelvis surroundhögtalare eller ljud i flera zoner.

En stereoförstärkare eller stereoreceiver ger mer och bättre ljud för pengarna men du kommer inte få särskilt många funktioner. Kanske inte ens HDMI. HDMI, plural, är nyttigt om du har tv-box, xbox, htpc, chromecast etc och vill använda alla och växla mellan. Här hemma kör vi bara HTPC, tvbox och Chromecast men det kräver ändå tre HDMI.

Det du bör titta på om detta är ditt första system och du känner dig osäker är helt enkelt en surroundreceiver som klarar det du vill göra, dvs har appstödet, har blåtand osv. Ljudmässigt kommer du ändå inte bli missnöjd, kan jag inte tänka mig.

Ett generellt råd från mig dock är att titta mindre på funktionerna som receivern besitter. Problemet är att funktionerna går sällan att uppgradera ändå, så om två år är kanske din Spotify-klient utdaterad och bortglömd. Hellre då att du köper en Chromecast och pluggar in den i en ledig HDMI port så hänger den med utvecklingen betydligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Kalium:
Vid 1% THD har du ca 150W i 8Ohm, vid 0,1% THD har du ca 140W
Vid 0,0037 THD har du 120W i 8Ohm, helt sjukt bra siffror men sedan gör förmodligen Ice power de bästa klass D stegen också.

Länk till spec from Ice power (Bang & Olufsen startade Ice Power) det sitter ett 300AS1 och ett 300A1 i XTZ steget.
https://icepower.dk/download/2420/
https://icepower.dk/download/2417/

Jag har byggt 2st steg själv med just samma komponenter för runt 2500:- totalt och det är runt 2 timmar jobb om man vill dra kablarna snyggt. Visst går det att driva högtalare på ett 50W steg men du får så sjukt mycket bättre kontroll på basen med mera effekt för då brukar även dämpfaktorn dessutom öka.

Som jag skrev innan så är den dyraste förstärkaren jag hittat med dessa två steg i samt ett försteg kostat runt 4500 Euro och XTZ utan försteg kostar strax under 5000. Ett riktigt jäkla fynd för vad man får och om man nöjer sig med en CC audio så är det ju perfekt. Jag har kopplat mitt steg till en Yamaha WXC-50 som är helt magiskt.

Fast att ange effekt vid 1% THD är total bullshit för det är inget man vill ha i en någorlunda seriös anläggning. Det är bara marknadsföringsbullshit. 0.0037% är en vettigare siffra, och om den verkligen levererar 120W då i 8 ohm så är det helt okej. Men då ska man inte komma och säga att den levererar 300W när den i själva verket (seriöst mätt) bara levererar 120W. Och som jag sa, man behöver inte så jävla mycket effekt om man bor i lägenhet och inte har jättetrögdrivna högtalare.

Kontroll på basen har inget med effekt att göra tyvärr. Det är strömstyrkan som spelar roll där. Mark Levinson steget jag hörde mina högtalare med var som sagt bara på 2x50W men strömstarkt nå in i helvete och stabilt ända ner till så gott som kortslutning. Visst, min Amplifix är stark den också (900VA ringkärnetransformator som väger satan) men den har inte riktigt samma kontroll som Mark Levinson steget hade. Nu skiljer det nog en del i pris också, min Amplifix gick ju på lite drygt 15kkr ny men ML-steget lär nog ha gått på minst 50 papp.

TS: Stirra dig inte blind på watt. Du behöver mindre än du tror.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

PiP står för Picture in Picture, alltså bild i bild funktion.

Vi pratar om piP där pi står för phonic illusion och P är för att hedra det faktum att högtalaren gick under namnet "plutthögtalaren" under utvecklingstiden. Det är alltså en fullregisterhögtalare i pluttformat.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Ah my bad, läste bara hans fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du får väldigt konstiga svar i den här tråden, en del som är rent ut sagt felaktiga. Skillnaden mellan en receiver och en förstärkare är att en receiver har radiomottagare, en förstärkare har det inte. Inget annat. Aktiva högtalare är inte särskilt vanligt egentligen och kräver ytterligare en sladd samt väggkontakt (per högtalare dessutom) så skippa det och kör på något vanligt. Större utbud om inte annat.

PiP står för Picture in Picture, alltså bild i bild funktion.

Fördelen med hemmabioreceivers är att oftast är bra utrustade från början. De klarar av 4K redan på instegsnivå, de har appstöd, blåtand, HDMI-ingångar och antagligen en hel drös med funktioner som du inte använder. Nackdelen är att du betalar för funktioner du inte använder, exempelvis surroundhögtalare eller ljud i flera zoner.

En stereoförstärkare eller stereoreceiver ger mer och bättre ljud för pengarna men du kommer inte få särskilt många funktioner. Kanske inte ens HDMI. HDMI, plural, är nyttigt om du har tv-box, xbox, htpc, chromecast etc och vill använda alla och växla mellan. Här hemma kör vi bara HTPC, tvbox och Chromecast men det kräver ändå tre HDMI.

Det du bör titta på om detta är ditt första system och du känner dig osäker är helt enkelt en surroundreceiver som klarar det du vill göra, dvs har appstödet, har blåtand osv. Ljudmässigt kommer du ändå inte bli missnöjd, kan jag inte tänka mig.

Ett generellt råd från mig dock är att titta mindre på funktionerna som receivern besitter. Problemet är att funktionerna går sällan att uppgradera ändå, så om två år är kanske din Spotify-klient utdaterad och bortglömd. Hellre då att du köper en Chromecast och pluggar in den i en ledig HDMI port så hänger den med utvecklingen betydligt längre.

Tack för ett bra svar.

Jag har kollat runt lite och det verkar bli ett par CERWIN-VEGA XLS-12 och en hemmabio receiver då jag har Xbox och apple TV samt behöver blåtand. Hur vet man om receivern pallar driva högtalarna fullt ut? Sedan står det också att det är en 5.1 receiver t.ex men funkar det att köra bara två högtalare ändå?

EDIT: Finns det receivers med Bluetooth aptX?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@alteam: Om jag får stoppa dig så köp inte Cerwin Vega. Det är bara - bara - bas och inte så mycket mer. Då kan du lika gärna köpa en sån där Boombox som även tar batteri så kan du ha med den på stranden

Ska du ha något som kan lyfta fram en kvinnlig sångare utan att hon låter som Rammstein så behöver du något mer musikaliskt. Titta gärna på Dynavoice olika högtalare som är trevliga för priset.

Du kan alltid köra färre högtalare än vad den är klarar av, 5.1 säger bara att den är utrustad för fem kanaler och en sub. Problemet brukar vara att man i sådana fall betalar för tre kanaler som man kanske inte använder.

Du kommer också märka om en receiver inte orkar driva högtalarna. Toppar och annat kommer inte att höras, detaljer i ljudet försvinner osv. Föreställ dig att du springer och ska prata samtidigt, ungefär så kommer det att upplevas.

Den här klarar allt du någonsin kommer vilja ha
https://www.ljudkallarn.com/produkter/visa/p/hemmabio/hembiof...

Kombinera med dessa så kommer du stå dig fint länge och det är enkelt att bygga vidare senare
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-...

Permalänk
Medlem

@alteam:
Bodde inte du i lägenhet ? Stackars grannar haha
Själv hade jag slagit till på ett par PiP men alla har olika smak antar jag.

Permalänk
Medlem

Hosta upp mer pengar o kör på Mark Levinson ! Haha skämt åsido, som flera andra påstår, köp begagnat

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fast att ange effekt vid 1% THD är total bullshit för det är inget man vill ha i en någorlunda seriös anläggning. Det är bara marknadsföringsbullshit. 0.0037% är en vettigare siffra, och om den verkligen levererar 120W då i 8 ohm så är det helt okej. Men då ska man inte komma och säga att den levererar 300W när den i själva verket (seriöst mätt) bara levererar 120W. Och som jag sa, man behöver inte så jävla mycket effekt om man bor i lägenhet och inte har jättetrögdrivna högtalare.

Kontroll på basen har inget med effekt att göra tyvärr. Det är strömstyrkan som spelar roll där. Mark Levinson steget jag hörde mina högtalare med var som sagt bara på 2x50W men strömstarkt nå in i helvete och stabilt ända ner till så gott som kortslutning. Visst, min Amplifix är stark den också (900VA ringkärnetransformator som väger satan) men den har inte riktigt samma kontroll som Mark Levinson steget hade. Nu skiljer det nog en del i pris också, min Amplifix gick ju på lite drygt 15kkr ny men ML-steget lär nog ha gått på minst 50 papp.

TS: Stirra dig inte blind på watt. Du behöver mindre än du tror.

Nu har jag inte riktigt propagerat för sjukt mycket effekt men du hittar ingen vettigare stärkare för under 5000:-
Om med tanke på hur mycket pengar jag har lagt ner senaste åren och bytt och testat och bytt och testat så är ice power modulerna helt överlägsna.
Jag hade ett Devialet 200 steg/förstärkare som jag testade att använda som bara försteg till mina ice power moduler och sedan jämförde med den inbyggda förstärkaren i Devialeten. Jag kan säga att det var inte mycket skillnad och därför sålde jag min Devialet och köpte en Yamaha WXC-50 istället som försteg och behöll Icepower.
Devialet steget köpte jag för 85 000 om jag inte minns fel och drar jämt med något jag byggt själv för 2500:-
Visst är det nice med programmerbara in och utgångar men inte värt dom pengarna.

Jag använda vid tillfället ett par Larsen HiFi 8 högtalare. Inte riktigt mina favoriter men de gör sitt jobb. Samma sak med min kollega som har ett system för närmare 300 000. När han fick höra hur bra ice power faktiskt är så byggde han ett eget steg och kör med just nu mest bara för känslan av DIY samt att det faktiskt låter ruskigt bra. Har du något bättre steg under 5000?

Och dessutom finns ju risken att man blir besviken om steget är för klent men du blir aldirg besviken om du har för mycket effekt att tillgå.

I mina yngre dagar hade jag ett Lab Gruppen LAB 1200 och ett par cerwin vega, då var jag bara ute efter effekt och spela för alla grannar men idag har jag nog mognat lite och inser att välljud är mysigare än 185dB och samtidigt som min stereo har blivit finare så har min musiksmak samtidigt ändrats.

Skrivet av alteam:

Tack för ett bra svar.

Jag har kollat runt lite och det verkar bli ett par CERWIN-VEGA XLS-12 och en hemmabio receiver då jag har Xbox och apple TV samt behöver blåtand. Hur vet man om receivern pallar driva högtalarna fullt ut? Sedan står det också att det är en 5.1 receiver t.ex men funkar det att köra bara två högtalare ändå?

EDIT: Finns det receivers med Bluetooth aptX?

Nu vet jag inte hur recivers är idag men för ett par år sedan var de bara att glömma en reciver under 5000 om man skulle ha en chans att driva ett par golvare.

Titta på tex Denon AVR-X3400H den väger 10,8kg och ska driva 7 kanaler jämför den med en Yamaha R-N602 som bara ska driva 4 kanaler men väger ungefär lika mycket. Jag hade en R-N602 ett tag och den var i tunnaste laget för mina Monitor Audio Silver 100.
Ofta är vikten bra måttstock på hur mycket strömstyrka en a+b stärkare kan leverera.
Tittar man dessutom på rekommenderade steg till ett par Cerwin Vega XLS 12 så hamnar bara stegen på över 10k

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@alteam: Om jag får stoppa dig så köp inte Cerwin Vega. Det är bara - bara - bas och inte så mycket mer. Då kan du lika gärna köpa en sån där Boombox som även tar batteri så kan du ha med den på stranden

Ska du ha något som kan lyfta fram en kvinnlig sångare utan att hon låter som Rammstein så behöver du något mer musikaliskt. Titta gärna på Dynavoice olika högtalare som är trevliga för priset.

Du kan alltid köra färre högtalare än vad den är klarar av, 5.1 säger bara att den är utrustad för fem kanaler och en sub. Problemet brukar vara att man i sådana fall betalar för tre kanaler som man kanske inte använder.

Du kommer också märka om en receiver inte orkar driva högtalarna. Toppar och annat kommer inte att höras, detaljer i ljudet försvinner osv. Föreställ dig att du springer och ska prata samtidigt, ungefär så kommer det att upplevas.

Den här klarar allt du någonsin kommer vilja ha
https://www.ljudkallarn.com/produkter/visa/p/hemmabio/hembiof...

Kombinera med dessa så kommer du stå dig fint länge och det är enkelt att bygga vidare senare
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-...

Kan den receivern driva 105an också eller är den för klen för det? Skulle helst vilja lägga lite mer på högtalarna

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu vet jag inte hur recivers är idag men för ett par år sedan var de bara att glömma en reciver under 5000 om man skulle ha en chans att driva ett par golvare.

De ligger fortfarande på samma "nivå"

Hade nån pioneer reciver innan som kostade runt 2-3 tusen och fick absolut ingen bas alls ur mina golvare.
Bytte till en Denon AVR-3300 och helt plötsligt så behöver jag inte min subwoofer längre.
AVR-3300 säckade dock ihop så blev en AVR-X3400H istället och fungerar mer än utmärkt för mitt lilla rum och fyller hela lägenheten med ljud om jag så känner för det.

Rekommendationen ifrån HiFi klubben i närheten av mig var just AVR-X3400H för att kunna driva ett par golvare ordentligt.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

De ligger fortfarande på samma "nivå"

Hade nån pioneer reciver innan som kostade runt 2-3 tusen och fick absolut ingen bas alls ur mina golvare.
Bytte till en Denon AVR-3300 och helt plötsligt så behöver jag inte min subwoofer längre.
AVR-3300 säckade dock ihop så blev en AVR-X3400H istället och fungerar mer än utmärkt för mitt lilla rum och fyller hela lägenheten med ljud om jag så känner för det.

Tror du jag klarar mig på AVR-X2400? Kostar nämligen 4998 ;). Kommit fram till att min receiver måste ha Dolby Atmos då min Apple TV stödjer det så Marantz receivern går bort. Vad tror du om AVR-X2400? Kan den driva ett par DYNAVOICE CHALLENGER M-105 bra?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera HIFI-Klubben.
Dom har bra högtalare i flera prisklasser.
Jag köpte ett 2.1 system (DALI ZENSOR 1 AX) där i november förra året och är mycket nöjd.

Jag har lyssnat på flera Audio Pro modeller bla. på Addon T14 och Audio Pro Addon T20. Dom spelar bra med bas, kan vara överdrivet för en del. Nackdelen är att dom bottnar lätt på högre volymer. Men det räcker garanterat i en lägenhet.

Men lyssna på så många högtalare som du kan och ha inte för bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Tror du jag klarar mig på AVR-X2400? Kostar nämligen 4998 ;). Kommit fram till att min receiver måste ha Dolby Atmos då min Apple TV stödjer det så Marantz receivern går bort. Vad tror du om AVR-X2400? Kan den driva ett par DYNAVOICE CHALLENGER M-105 bra?

Du behöver absolut inte något Dolby Atmos. Det är bara ytterligare en standard, i det här fallet för höjd (alltså att du har högtalare i taket. Kan se ut som 7.2.4 exempelvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du behöver absolut inte något Dolby Atmos. Det är bara ytterligare en standard, i det här fallet för höjd (alltså att du har högtalare i taket. Kan se ut som 7.2.4 exempelvis)

Okej. En annan skrev innan att jag kanske borde köra på en steroe receiver istället då jag endast ska köra 2.0 och kanske köpa till en subb så max 2.1.

har hittat Onkyo-tx-8270 som verkar ha allt jag vill ha (Airplay, sub ut, optisk ingång så jag kan koppla till TVn och den har 4 HDMI så jag kan ansluta min konsol och Apple tv). Orkar den driva DYNAVOICE CHALLENGER M-105 EX V.4 bra?

Vilka kablar använder jag mellan receiver och högtalare? Vita och röda RCA kablar? Högtalarna har Bi-wiring/Bi-amping terminal som betyder att det är dubbelt så många kablar? Stödjer receivern detta?

Mitt system kommer se ut såhär:
Har en TV som jag kopplar till min receiver med optiskt kabel. Högtalarna kopplar jag in till min receiver med okänd kabel och sedan kopplar jag in min konsol och Apple tv till min receiver med HDMI.

Detta borde väl funka?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@alteam: Hade definitivt lagt krut på den eller något liknande Ett par Dynavoice är tämligen lättdrivna så det blir inga bekymmer. Angående kablar kan du med gott samvete knata in på Elgiganten och köpa rätt längd på rulle. Köp till banankontakter också så är de lätta att koppla in. RCA-kablar har du om du ska koppla analogt mellan två enheter och är substitut för HDMI. Förstärkaren har HDMI ARC, vilket står för Audio Return Channel (tror jag) vilket innebär att den kan skicka ljud så du behöver inte ha en extra optisk kabel.

Permalänk
Medlem

@alteam:

Skulle rekommendera dig en 5.1 av nyare modell med wifi etc inkopplad. Du kan hitta för 3-4000kr.

Högtalare, rekommender verkligen inte dubbla 10" eller cerwin Vega.
Du är ung och vill ha dunket?
Du vill ha bas?
Bor du i lägenhet kommer dina grannar hata dig med stora högtalare.

Vad lyssnar du på för musik?
Kolla på stativ högtalare, eller golv med mindre element, du kan komma väldigt långt om du kollar begagnat.
Mindre element betyder inte sämre ljud eller bas, handlar mycket om konstruktion osv.

Ett enkelt tips , tyngre högtalare är oftast mer välbyggda.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@alteam: Hade definitivt lagt krut på den eller något liknande Ett par Dynavoice är tämligen lättdrivna så det blir inga bekymmer. Angående kablar kan du med gott samvete knata in på Elgiganten och köpa rätt längd på rulle. Köp till banankontakter också så är de lätta att koppla in. RCA-kablar har du om du ska koppla analogt mellan två enheter och är substitut för HDMI. Förstärkaren har HDMI ARC, vilket står för Audio Return Channel (tror jag) vilket innebär att den kan skicka ljud så du behöver inte ha en extra optisk kabel.

Så denna rullen och dessa banankontakter sen är jag hemma?

Det där med HDMI ARC. Menar du att jag kan koppla HDMI ARC mellan TV och receiver istället för den optiska kabeln? Sorry om jag verkar helt tappad.

Skrivet av SAnDis:

@alteam:

Skulle rekommendera dig en 5.1 av nyare modell med wifi etc inkopplad. Du kan hitta för 3-4000kr.

Högtalare, rekommender verkligen inte dubbla 10" eller cerwin Vega.
Du är ung och vill ha dunket?
Du vill ha bas?
Bor du i lägenhet kommer dina grannar hata dig med stora högtalare.

Vad lyssnar du på för musik?
Kolla på stativ högtalare, eller golv med mindre element, du kan komma väldigt långt om du kollar begagnat.
Mindre element betyder inte sämre ljud eller bas, handlar mycket om konstruktion osv.

Ett enkelt tips , tyngre högtalare är oftast mer välbyggda.

Varför 5.1 när jag inte kommer använda ett sådant system? :). Alltid bra med lite marginaler när det kommer till högtalare tänkte jag. Bor kanske inte i lägenhet för alltid

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@alteam: stämmer bra. Du behöver egentligen inte bananer utan det är mest av bekvämlighet. Har du väl klämt fast dem istället sitter dem.

Ja HDMI mellan förstärkare och tv. Räcker fint för allt du vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@alteam: stämmer bra. Du behöver egentligen inte bananer utan det är mest av bekvämlighet. Har du väl klämt fast dem istället sitter dem.

Ja HDMI mellan förstärkare och tv. Räcker fint för allt du vill göra

Okej då är jag med. Sedan tänkte jag att jag behöver väl inte någon receiver med BT/Airplay då jag kan airplaya till min Apple Tv som är kopplad till min receiver? Blir det bättre ljud om man airplayar direkt till receivern?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Cerwin Vega är riktigt, riktigt roliga högtalare. Lyssna inte helt på folk som säger att dom inte är HiFi. Det finns olika typer av HiFi... Åk till HiFi klubben och lyssna, jämför med ett par "riktiga" HiFi-högtalare, typ Dali Zensor, se vad du gillar bäst helt enkelt.
Denon 2400 låter bra, ska du spela på moderata volymer (typ lägenhet) så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Okej då är jag med. Sedan tänkte jag att jag behöver väl inte någon receiver med BT/Airplay då jag kan airplaya till min Apple Tv som är kopplad till min receiver? Blir det bättre ljud om man airplayar direkt till receivern?

Nej, grundtanken är som jag skrev tidigare att en del funktioner är inbyggda och dem får du leva med. Kommer exempelvis "Airplay HD2000" om något år så kommer du inte kunna använda det och måste skaffa en extern pryl för det. Där av att exempelvis en Chromecast kan vara vettigare än en massa appfunktioner (Spotify/Tidal/osv) som i framtiden inte stöds eller används. Samtidigt är många av dessa funktioner standard idag så det är nästan lönlöst att hitta prylar som inte har dessa.

Vilket ljud som blir bäst mellan AppleTV och receivern beror helt på hur du kopplar. Kopplar du analogt till receivern, dvs svart och röd RCA kablar, så är det själva enheten som gör om ljudet analogt. Kör du HDMI så är det digitalt och då är det receiverns uppgift att göra om ljudet till analogt (allt ljud vi hör är analogt). Beror helt på vilken krets som är bäst, där får du pröva dig fram.

Permalänk
Medlem

Ska du styra via nätverk kolla på Yamaha eller Onkyo, Denon och Marantz som har samma ägare buggar rätt mycket och tappar kontakten även om kabel är inkopplad. De slutar även uppdatera sina enheter rätt snabbt medans Yamaha uppdaterar med nya kuntioner titt som tätt, blir mera framtidssäkert.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ska du styra via nätverk kolla på Yamaha eller Onkyo, Denon och Marantz som har samma ägare buggar rätt mycket och tappar kontakten även om kabel är inkopplad. De slutar även uppdatera sina enheter rätt snabbt medans Yamaha uppdaterar med nya kuntioner titt som tätt, blir mera framtidssäkert.

Mycket bra svar. Sånt här är viktigt att få veta och inget man lär höra från någon försäljare på hifiklubben direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du behöver absolut inte något Dolby Atmos. Det är bara ytterligare en standard, i det här fallet för höjd (alltså att du har högtalare i taket. Kan se ut som 7.2.4 exempelvis)

vill bara påpeka att atmos är fränare än så. det är vektoriserat ljud så du säger till förstärkaren var dina högtalare sitter och du får skräddarsydda ljud för den. 64 högtalare med ljud från överallt går att få om man vill.

man kan ju så klart använda det med 7.whatever också.

jag tror dock att standarden kommer att bli sparsamt använd hos hemanvändare.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Frågeställning för avgrunden.

Du får som du ser, mängder med svar med lika många tips och varianter av svar, en del goda andra mindre bra.

Först ställ dig frågan.
1: vilken typ av musik. (spel, film eller musik är samma sak här) Det är bara frågan om du kan och föredrar bastung musik ljudbild eller vill ha möjlighet till att lyssna på akustik, jazz och den typen av musik med rimligt trovärdig återgivning. Här spelar både val av högtalare och förstärkare in, men val av högtalare blir helt avgörande.
2: Lyssningsrum och möjlighet, dvs typ av boende.
3: Vilken typ av anslutningar behöver du. Dvs endast analogt (inte troligt) eller med full avkodare aka DAC med usb och annan digital in/utgång.

Börja där.

Permalänk
Medlem

Imorgon ska jag ner och lyssna på lite högtalare men jag såg lite fina reor på diverse hemsidor nu. Är det någon som har erfarenhet av dessa högtalare från Klipsch? Ganska fint pris ändå. Sedan tänkte jag höra om denna receivern från Onkyo klarar av driva dom högtalarna utan problem?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Imorgon ska jag ner och lyssna på lite högtalare men jag såg lite fina reor på diverse hemsidor nu. Är det någon som har erfarenhet av dessa högtalare från Klipsch? Ganska fint pris ändå. Sedan tänkte jag höra om denna receivern från Onkyo klarar av driva dom högtalarna utan problem?

JA!

Fan ta alla som sprider missuppfattningar om att högtalare "kräver" ditten eller datten i förstärkarväg. Motsatsen är så pass ovanlig och ett så litet problem att frågeställning sällan eller aldrig ens bör yppas.