Permalänk
Medlem

4K TV till PS4 Pro (maxtak kring 8k)

Hej,

Det är så att jag funderat på att skaffa en TV nu när jag flyttar ut och har en plan på att skaffa PS4 pro som denna ska användas till. Senast jag ägde en TV hade jag en tjocktv .... Kollat runt lite men det verkar finnas en djungel av modeller, flertal från samma tillverkare med i princip samma specifikationer men ändå olika "referensnummer"!?! Sedan med uppdaterings frekvensen, är det 60hz som gäller för gaming eller fungerar 50hz lika bra? Har även en Asus PG279Q (27") till datorn som kan användas i nödfall...

Funderat lite på Sony XE8505 som verkar hyfsad, finns det bättre alternativ inom prisramen? Kan ju även tänka mig XE9005 om priset sjunker ner till strax över 8k. De verkar ju vara 2017 års modell så jag antar att dessa är mer prisvärda än när de kommande modellerna släpps?

Lite övrig info:

  • Kommer endast att användas till PS4 Pro och diverse streaming (lär inte kräva särskilt mycket)

  • 4K känns som ett rimligt krav, vad jag hört så stödjer inte särskilt många spel HDR (?)

  • 55" till 65"

  • Omkring 8k budget (gör inget om det kostar mindre givetvis)

Tacksam för svar!

tillägg
Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca11mero: Frekvenserna som anges har inte betydelse och hur du tolkar "referensnummer" går jag igenom i introduktionen till TV-apparater, sammanfattar i teknikgenomgången samt de individuella modellserierna. Finns länkade i introduktionen.

XE9005 är annars en bättre modell än XE8505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Frekvenserna som anges har inte betydelse och hur du tolkar "referensnummer" går jag igenom i introduktionen till TV-apparater, sammanfattar i teknikgenomgången samt de individuella modellserierna. Finns länkade i introduktionen.

XE9005 är annars en bättre modell än XE8505

Tackar! Listade ut det mesta på egen hand men när man väl börja söka runt så verkar olika modeller heta olika beroende på om det är europa eller usa. Expempelvis XE9005 heter X9005E och andra tillverkare har egna blandningar.

Vad tycker du är en bra tv för 8k? XE9005E är för dyr i dagsläget, hade den kostat omkring 8k hade jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca11mero: Jag har inte koll på priserna, de ändras hela tiden. Men i denna artikel sammanfattar jag vilken kategori och karaktär varje modellserie har https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Permalänk
Medlem

@Ca11mero: Tja, jag har en xe-8505. Känns riktigt bra när det kommer till bild och ps4 (bra uppskattning till 4K). Trevligt med Android TV. Jag hade dock gått på en 9005 för att få local dimming. Vill minnas att Digital Foundry gav 9005 "årets gaming TV".
Ett tips är att köra med Android TV appen för fjärrkontrollen är kass.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Jag har inte koll på priserna, de ändras hela tiden. Men i denna artikel sammanfattar jag vilken kategori och karaktär varje modellserie har https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Tack ska kolla in din länk! Priset för XE8505 ligger på 8000kr, XE9005 kostar 10000kr, hade sistnämnda legat på 8500kr ungefär hade jag köpt. Har dock lagt in den på bevakningar genom prisjakt så jag kommer att få mail om den sjunker i pris.

Skrivet av Markusas:

@Ca11mero: Tja, jag har en xe-8505. Känns riktigt bra när det kommer till bild och ps4 (bra uppskattning till 4K). Trevligt med Android TV. Jag hade dock gått på en 9005 för att få local dimming. Vill minnas att Digital Foundry gav 9005 "årets gaming TV".
Ett tips är att köra med Android TV appen för fjärrkontrollen är kass.

Alright! Bra tips med fjärren, kommer den sjunka mer i pris innan den fasas ut så kommer jag i så fall att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Jag har inte koll på priserna, de ändras hela tiden. Men i denna artikel sammanfattar jag vilken kategori och karaktär varje modellserie har https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Nu har jag sett igenom videos (kanon ) och även läst på lite mer om det hela. Såg då att det även fanns en modell som heter UE55MU7005 från Samsung som verkar intressant. Finns det någon större skillnad jämfört med XE9005 från Sony i praktiken? Både verkar ligga i motsvarande serie, den från Samsung är omkring en tusenlapp eller mer billigare, men Sonyn verkar generellt fått bättre omdöme på de reviews jag läst på Rtings.com och på övriga sidor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca11mero: Yes, det är skillnad. Kolla sammanfattningen jag länkade till där olika modeller klassificeras, som "toppklass" etc.

För att finna Samsungs motsvarighet till XE90-serien behöver du kliva upp till Samsungs Q-serie. MU-serien är enklare där skillnaden främst handlar om HDR-kapaciteten som inte alls är lika utvecklad hos MU-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Yes, det är skillnad. Kolla sammanfattningen jag länkade till där olika modeller klassificeras, som "toppklass" etc.

För att finna Samsungs motsvarighet till XE90-serien behöver du kliva upp till Samsungs Q-serie. MU-serien är enklare där skillnaden främst handlar om HDR-kapaciteten som inte alls är lika utvecklad hos MU-serien.

Ah I see. Tror det var för att jag läste någonstans att KS-modellerna ersatts med MU-modellerna, du nämnde något om det i videon i länken du gav mig tror jag

Nu kanske det är för mycket begärt, men rent krasst... finns det fler modeller som är något att ha endast för gaming? Omkring 2/3 av alla spel verkar ju dessutom inte hantera 4k HDR. Sedan undrar jag ju även om du tror att priserna kommer sjunka ytterligare innan de fasas ut för 2018 års modeller?

Permalänk
Medlem

Bumpelibump

Har nu haft ett antal på prisbevakning genom prisjakt sedan i April i år, men ingen av de jag följt har hittills sjunkit särskilt mycket i pris, LG och Samsung har däremot sjunkit... Nu verkar det även som att de gamla modellerna fasats ut (stämmer ju enligt bilden Laxpudding hade i en artikel - okt/nov fasas de gamla ut). Så vad är det smartaste draget att göra i detta läge? Tänkte handla nu i helgen om det finns någon som ni kan gå i god för

Riktigt svårt att hitta info då modeller som t.ex Samsung 7305 LG UK6400 inte verkar finnas på någon testsida som helst (rtings t.ex).

Behov:
Gaming (4k - PS4 pro)
Streaming (film/spel)
Budget: 8k

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca11mero: Det är den kategori av produkter där ingen riktigt bryr sig. Alla vet att kvaliteten inte är på toppklass och det finns väldigt många modeller som är ungefär lika bra eller dålig beroende på perspektiv. Kanske att några är sämre än väntat och "bättre än väntat" finns egentligen inte. En bra modell på den här nivån är den som har få felaktigheter.

Det är Good Enough-nivå. Tv:n duger. Så räkna inte med och vänta heller inte på några djuplodade tester. Vill du säkra en viss kvalitetsnivå, spara pengar varje månad till en större budget så att du kan nå nivån där det finns tester som tydligt berättar vad produkten går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Det är den kategori av produkter där ingen riktigt bryr sig. Alla vet att kvaliteten inte är på toppklass och det finns väldigt många modeller som är ungefär lika bra eller dålig beroende på perspektiv. Kanske att några är sämre än väntat och "bättre än väntat" finns egentligen inte. En bra modell på den här nivån är den som har få felaktigheter.

Det är Good Enough-nivå. Tv:n duger. Så räkna inte med och vänta heller inte på några djuplodade tester. Vill du säkra en viss kvalitetsnivå, spara pengar varje månad till en större budget så att du kan nå nivån där det finns tester som tydligt berättar vad produkten går för.

Jo jag har förstått det. Frågan är väl i så fall vilka modeller det är som faktiskt är "bättre än väntat" eller rentav bättre än majoriteten för sitt pris. Känns nästan lite märkligt att det inte finns någon modell som de flesta är överens om är bra (borde vara den prisklass flest handlar), för då hade man ju åtminstone haft något att jämföra med.

"Good enough" stämmer ju väl och är ju ungefär vad jag är ute efter också. Har inte ägt en TV sedan tjock-tv, så jag kan inte påstå att jag har särskilt höga förväntningar hehe. Men samtidigt vill jag ju inte gå på en nitlott... Har liksom ingen aning om vad man ska förvänta sig av modell X i serien X.

Finns det något dugligt här? Ljud&bild gav t.ex ett dugligt omdöme för NU7105 och TCL DP66.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s380550047&o=tillv_pop

Permalänk
Medlem

@Ca11mero: Denna har varit uppe som fynd när den kostade 9999 nyligen och har nu droppat till 8790. Är inte så insatt själv men vet att den fick ganska mycket goda rekommendationer i dagens-fynd-tråden. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/p...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ca11mero:

Frågan är väl i så fall vilka modeller det är som faktiskt är "bättre än väntat" eller rentav bättre än majoriteten för sitt pris. Känns nästan lite märkligt att det inte finns någon modell som de flesta är överens om är bra (borde vara den prisklass flest handlar), för då hade man ju åtminstone haft något att jämföra med.

Det vore förstås trevligt att kunna svara på vilka som är bättre än väntat/har minst med fel. Men, det är tretton på dussinet i den här kategorin och det handlar om hundratals modeller när man räknar samman alla kombinationer av olika paneler och panelstorlekar. Skulle man dessutom lyckas hitta vilken håller en hög lägsta nivå finns alltid risken att det är så batchberoende.

Good enough-nivån i allmänhet och budgetnivån i synnerhet skiljer sig enormt mellan tillverkningsserier. Det kan bytas paneler och elektronik baserat på vad som finns tillgängligt på marknaden för stunden. Även själva tillverkningen kan läggas ut på olika fabriker. Exemplaret som tillverkades i Februari kanske är mycket bättre än det som tillverkades i April. Eller viceversa. Därför att det är helt olika TV-apparater.

Toppmodellerna och även de bättre mellanklassmodellerna bygger vanligtvis på en att man stoppar in en specifik uppsättning komponenter och därmed får ett väntat resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@Ca11mero: Denna har varit uppe som fynd när den kostade 9999 nyligen och har nu droppat till 8790. Är inte så insatt själv men vet att den fick ganska mycket goda rekommendationer i dagens-fynd-tråden. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/p...

Alright! Ska ha den i åtanke!

Skrivet av Laxpudding:

Det vore förstås trevligt att kunna svara på vilka som är bättre än väntat/har minst med fel. Men, det är tretton på dussinet i den här kategorin och det handlar om hundratals modeller när man räknar samman alla kombinationer av olika paneler och panelstorlekar. Skulle man dessutom lyckas hitta vilken håller en hög lägsta nivå finns alltid risken att det är så batchberoende.

Good enough-nivån i allmänhet och budgetnivån i synnerhet skiljer sig enormt mellan tillverkningsserier. Det kan bytas paneler och elektronik baserat på vad som finns tillgängligt på marknaden för stunden. Även själva tillverkningen kan läggas ut på olika fabriker. Exemplaret som tillverkades i Februari kanske är mycket bättre än det som tillverkades i April. Eller viceversa. Därför att det är helt olika TV-apparater.

Toppmodellerna och även de bättre mellanklassmodellerna bygger vanligtvis på en att man stoppar in en specifik uppsättning komponenter och därmed får ett väntat resultat.

Tacksam för svaret ungefär vad jag anade, lite trist att så är fallet men inte oväntat...
Men frågan är då, finns det överhuvudtaget någon poäng med att kika på modellserier? Om vi tar Philips som exempel, man kan få 65'' 6703 för 9k eller en 49'' 7803 för 8k - i mitt huvud säger det mig att den sistnämnda borde vara överlag en bättre TV, men så är alltså inte alltid fallet?

Så Laxpudding, finns det några funktioner som du tycker är ett "+" eller rentav negativt i denna prisklass? Finns det några tillverkare som håller jämnare nivå än andra? Om inte, är det bara att plocka en valfri i högen med rätt storlek, eller spelar följande ändå någon roll... ambilight, VA vs IPS, back-lit, edge-lit, true 10bit panel vs 8bit+FRC, högre cd/m^2, WCG?, operativsystem osv?

Nåväl, ursäktar om det blir en jäkla massa. Det är åtminstone lärorikt

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca11mero: Det viktigaste är VA vs. IPS för det anger en grundläggande skillnad.

Alla andra diskussioner som edge-lit vs. back-lit brukar baseras på missuppfattningar och faktoider men inte minst kring specifikationer som inte ofta stämmer eller sätts godtyckligt. Specificerat bitdjup brukar inte säga någonting om hur väl TV:n klarar att sätta nyanser, som exempel.

Ofta saknas det konkreta specar i den här kategorin. Till exempel skulle en viss panelmodell har exempelvis max 300 nits ljusstyrka. Men eftersom det inte alltid går att garantera just den panelmodellen i en TV utan det kan skilja sig från batch kanske det i ena stunden är en som når 250 nits. Eller 350 nits. Det vet inte på förhand vilka volymer som går och för att fylla efterfrågan på exempelvis 55-tummare kan det varierar vem som levererar själva panelen. Då kan det skilja sig åt.

Den enda konkreta skillnaden jag vet mellan Philips 7xx3 och 6xx3-serie är att 6-serien har enklare utföranden med sådant som enklare högtalare och har enklare stativ, ofta fötter, samt kör inte med AndroidTV utan Philips eget system kallat Saphi. Samt då större exemplar- och batchvariation. Troligtvis är det mer begränsad bakgrundsbelysning "Micro dimming" jämfört med "Micro dimming Pro". Inte för skillnaden brukar vara sådär enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ca11mero: Det viktigaste är VA vs. IPS för det anger en grundläggande skillnad.

Alla andra diskussioner som edge-lit vs. back-lit brukar baseras på missuppfattningar och faktoider men inte minst kring specifikationer som inte ofta stämmer eller sätts godtyckligt. Specificerat bitdjup brukar inte säga någonting om hur väl TV:n klarar att sätta nyanser, som exempel.

Ofta saknas det konkreta specar i den här kategorin. Till exempel skulle en viss panelmodell har exempelvis max 300 nits ljusstyrka. Men eftersom det inte alltid går att garantera just den panelmodellen i en TV utan det kan skilja sig från batch kanske det i ena stunden är en som når 250 nits. Eller 350 nits. Det vet inte på förhand vilka volymer som går och för att fylla efterfrågan på exempelvis 55-tummare kan det varierar vem som levererar själva panelen. Då kan det skilja sig åt.

Den enda konkreta skillnaden jag vet mellan Philips 7xx3 och 6xx3-serie är att 6-serien har enklare utföranden med sådant som enklare högtalare och har enklare stativ, ofta fötter, samt kör inte med AndroidTV utan Philips eget system kallat Saphi. Samt då större exemplar- och batchvariation. Troligtvis är det mer begränsad bakgrundsbelysning "Micro dimming" jämfört med "Micro dimming Pro". Inte för skillnaden brukar vara sådär enorm.

Grymt! Tack för infon!
Så mer eller mindre så är det VA/IPS och OS/funktioner som kommer att avgöra gissar jag. Fortarande lite osäker på om VA kommer att vara ett problem, har nämligen inte så många möjligheter att förflytta min soffa (borrat utgångshål för "sofflampan").

Kikat lite på Samsung 7475, 50'' kommer att gå för 7k under söndagen. Läst lite på avforum om modellen, de flesta verkar nöjda med 43'' och 50'' - sistnämnda verkar alltid vara VA åtminstone. Vet du om det finns någon annan som troligen sjunker i pris nu på söndag eller BF? Tittat lite på Sonys 9-serie men priserna har ju gått rakt uppåt de senaste månaderna och några verkar även ha utgått helt.