Permalänk

A kassan frågor

Hej jag är anställd på ett bemanningsföretag där det är tänkt att det ska gå över i fast anställning efter 3 månader hos kund företaget. Alltså jag är visstidsre 3mån just nu officielt! Hur som helst trivdes jag inte riktigt och tänkte plugga istället men min fråga är om jag gör såhär att jag säger ärligt till mitt företag att jag inte är intresserad utav att jobba där längre så kommer mitt kontrakt löpa ut helt enkelt (det blir offcielt inte att jag sagt upp mig själv) utan det kommer ju bli att kontraktet gått ut bara. Kommer jag då få a kassan direkt (7dagar karrens eller hur drt nu är) aldrig haft a kassa så vet inte hur det funkar. Men det borde vara bättre att jag stannar tills kontraktet löpt ut och sedan stämplar, för säger jag upp mig själv lär jag väl få karrens på 45dagar?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Har du kollat upp att du har rätt till Akassa?
Man måste bl.a varit med och jobbat en viss tid.

Permalänk
Medlem

Finns krav för att få a-kassa

Du behöver uppfylla ett av följande villkor:

Du har jobbat i minst 6 månader med minst 80 timmar per kalendermånad under det senaste året.
Du har jobbat i minst 480 timmar under 6 sammanhängande månader, med minst 50 timmar i var och en av de 6 månaderna under det senaste året.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Man kan ej heller studera samtidigt som man stämplar. Då är det CSN som gäller.

Permalänk
Medlem

A-kassan kommer gå på vad som står i ditt arbetsgivarintyg, står det då tex uppsägning på egen begäran blir det 45 dagar karens. Sen när det gäller om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor brukar man säga att har du jobbat 6 månader heltid senaste 12 månaderna kan du ha rätt till A-kassa.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk

Nu är det så att kontraktet kommer löpa ut bara, kommer inte ha något uppsägningspapper.... jag har jobbat 100% dem senaste 3 åren

Tanken är stt jag ska stämpla 2mån innan plugget

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Nu är det så att kontraktet kommer löpa ut bara, kommer inte ha något uppsägningspapper.... jag har jobbat 100% dem senaste 3 åren

Tanken är stt jag ska stämpla 2mån innan plugget

I arbetsgivarintyget som A-Kassan vill ha finns det en punkt som heter "Erbjudande om fortsatt arbete". Så har arbetsgivaren gett dig erbjudande om fortsatt arbete efter din tidsbegränsade upphör men du säger nej ska dom kryssa i där att dom erbjöd dig men du tacka nej och du får då 45 karensdagar för du tackat nej till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Nu är det så att kontraktet kommer löpa ut bara, kommer inte ha något uppsägningspapper.... jag har jobbat 100% dem senaste 3 åren

Tanken är stt jag ska stämpla 2mån innan plugget

Nu kanske jag tänker lite annorlunda här, jag tar även i beaktning att du inte trivdes på arbetsplatsen, men hade det inte varit bättre att försöka stanna kvar på företaget tills det att du ska börja studera istället?
Det kan ju vara så att en rekryteringsprocess redan har startat och så där, men då har du i alla fall ett slutdatum att ge till företaget också.
Att försöka gå på A-kassa under två månader innan du påbörjar studier låter lite krångligt och ärligt talat vet jag inte om det kommer att gå i praktikten.

Har själv aldrig behövt gå på A-kassa som tur är, men de erfarenheter jag har från AMS och deras krav så vet jag inte riktigt om A-kassan kommer gilla ditt upplägg. De brukar ju ha krav på att du ska söka ett antal jobb varje vecka för att ha rätt till ersättning. Hur det skulle gå ihop om du inte tänker söka några nya jobb vågar jag inte svara på.

Oavsett vad, hoppas att det löser sig

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ditt upplägg kommer fungera men jag hoppas verkligen att det inte gör det.

A-kassan är en försäkring och det du vill göra låter som missbruk av försäkringen. A-kassa är inte välgörenhet som kan få för man inte tycker jobbet är roligt.

jobba kvar till du ska börja plugga, eller ta ett extrajobb under dom två månaderna.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Tror inte du har rätt till A-kassa som sagt. Man måste ha jobbat ganska länge och det finns vissa krav

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skulle du känna dig ok med att (miss)bruka a-kassan på det sättet som du beskriver?
För det är ju inte så att du är arbetslös "på riktigt", du kommer bli erbjuden jobb och tacka nej och det är nog inte riktigt det tanken är med a-kassan. Angående det rent praktiska kan jag inte tillföra så mycket, aldrig gått på a-kassa och är inte heller med i någon a-kassa men det verkar som att det finns en hel del krav.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tror inte du har rätt till A-kassa som sagt. Man måste ha jobbat ganska länge och det finns vissa krav

Fast inte längre än 3 år väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Fast inte längre än 3 år väl?

Tyckte han skrev 3 månader?

https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-jag-r... Antar att det är denna han vill åt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Hej jag är anställd på ett bemanningsföretag där det är tänkt att det ska gå över i fast anställning efter 3 månader hos kund företaget. Alltså jag är visstidsre 3mån just nu officielt! Hur som helst trivdes jag inte riktigt och tänkte plugga istället men min fråga är om jag gör såhär att jag säger ärligt till mitt företag att jag inte är intresserad utav att jobba där längre så kommer mitt kontrakt löpa ut helt enkelt (det blir offcielt inte att jag sagt upp mig själv) utan det kommer ju bli att kontraktet gått ut bara. Kommer jag då få a kassan direkt (7dagar karrens eller hur drt nu är) aldrig haft a kassa så vet inte hur det funkar. Men det borde vara bättre att jag stannar tills kontraktet löpt ut och sedan stämplar, för säger jag upp mig själv lär jag väl få karrens på 45dagar?

Du ska/kan göra så här.

Du ska studera och söka någon form av studiemedel antar jag. Det fungerar som så att om du fortsätter vara med i A-kassan under tiden du studerar har du möjlighet få A-kassa sen när du studerat klart. Det är helt okej att gå från jobb till studier, finns ingen bestraffning för de.

Om du däremot tänkt vara arbetslös och studera, så kan du bli återbetalningsskyldig. Antar du ska registera dig på kursen, vilket innebär de finns dokumenterat att du är där. Så studiemedel är nog att föredra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tyckte han skrev 3 månader?

https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-jag-r... Antar att det är denna han vill åt?

Se nedan från TS, han har jobbat i 3 år.
Så har han betalt in till A-kassan så har han rätt till det med den biten, men huruvida det går eftersom han inte tänker förlänga sitt kontrakt men har fått möjlighet till det är en annan sak som jag inte vågar svara på

Skrivet av freddechr:

Nu är det så att kontraktet kommer löpa ut bara, kommer inte ha något uppsägningspapper.... jag har jobbat 100% dem senaste 3 åren

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Skrivet av 50Spaenn:

Se nedan från TS, han har jobbat i 3 år.
Så har han betalt in till A-kassan så har han rätt till det med den biten, men huruvida det går eftersom han inte tänker förlänga sitt kontrakt men har fått möjlighet till det är en annan sak som jag inte vågar svara på

Ja asså jag uppfyller ju kraven på att få a kassa iom jag betalat in i cirka 3 år och jag har jobbat 100%, förstår dock inte hur det kan bli missbrukande, säger jag bara att jag inte vill vara kvar till min arbetsgivare så kommer kontraktet bara löpa ut ju, det finns inget som säger att vi ska skriva ett nytt avtal eller så, dessutom är jag INTE arbetslös sedan tidigare och därför finns det inga krav för att jag måste tacka ja till jobb som det finns när man är arbetslös? Har jag en anställning som löper ut bör jag har ha rätt till a kassa i vilket fall... jag säger som sagt inte upp mig själv.

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

I arbetsgivarintyget som A-Kassan vill ha finns det en punkt som heter "Erbjudande om fortsatt arbete". Så har arbetsgivaren gett dig erbjudande om fortsatt arbete efter din tidsbegränsade upphör men du säger nej ska dom kryssa i där att dom erbjöd dig men du tacka nej och du får då 45 karensdagar för du tackat nej till.

Med ringer dem då till företaget och kollar om det erbjudit mig jobb? Jag antar att det inte är min arbetsgivare som ska skriva i mitt a kassa intyg?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Ja asså jag uppfyller ju kraven på att få a kassa iom jag betalat in i cirka 3 år och jag har jobbat 100%, förstår dock inte hur det kan bli missbrukande, säger jag bara att jag inte vill vara kvar till min arbetsgivare så kommer kontraktet bara löpa ut ju, det finns inget som säger att vi ska skriva ett nytt avtal eller så, dessutom är jag INTE arbetslös sedan tidigare och därför finns det inga krav för att jag måste tacka ja till jobb som det finns när man är arbetslös? Har jag en anställning som löper ut bör jag har ha rätt till a kassa i vilket fall... jag säger som sagt inte upp mig själv.

Läs @hulkenstrong inlägg. Han nämnde något om att om du blivit fortsatt jobb på företaget så har du inte rätt till A-kassa. Kan vara värt att kolla in noggrannare på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

I arbetsgivarintyget som A-Kassan vill ha finns det en punkt som heter "Erbjudande om fortsatt arbete". Så har arbetsgivaren gett dig erbjudande om fortsatt arbete efter din tidsbegränsade upphör men du säger nej ska dom kryssa i där att dom erbjöd dig men du tacka nej och du får då 45 karensdagar för du tackat nej till.

Skrivet av freddechr:

Ja asså jag uppfyller ju kraven på att få a kassa iom jag betalat in i cirka 3 år och jag har jobbat 100%, förstår dock inte hur det kan bli missbrukande, säger jag bara att jag inte vill vara kvar till min arbetsgivare så kommer kontraktet bara löpa ut ju, det finns inget som säger att vi ska skriva ett nytt avtal eller så, dessutom är jag INTE arbetslös sedan tidigare och därför finns det inga krav för att jag måste tacka ja till jobb som det finns när man är arbetslös? Har jag en anställning som löper ut bör jag har ha rätt till a kassa i vilket fall... jag säger som sagt inte upp mig själv.

Precis som Hukenstrong skriver ovan... finns det fortsatt arbete för dig eller ej?
Du skriver ju även att du är anställd på ett bemanningsföretag, och att tanken är att du ska övergå efter 3 månader, korrekt?

Så frågorna då är ju:
1) Vill företaget du är hos att du ska fortsätta, och erbjuder dig detta, då blir det ju återigen du själv som "säger upp dig" genom att du tackar nej.
2) Även om företaget du är hos tackar nej, alternativt "inte har behov", så är du ju anställd hos bemanningsföretaget? Eller är det också bara en visstidsanställning i dom 3 månaderna som du ska vara på prov hos den egentliga arbetsgivaren?

Den erfarenhet jag har, är att det är sjukt svårt att slippa karensen.
Det i stort sett enda sättet vad jag vet, är att bli uppsagd på grund av "arbetsbrist".
I stort sett allt annat lyckas dom få till att det är arbetstagarens fel. Ta t ex fallet att en person börjar missköta jobbet, ej dyka upp i tid eller kalla chefen för k*khuvud, japp, rent tekniskt blir personen i fråga uppsagd, men eftersom det är personen självt som orsakt uppsägningen så är man återigen tillbaka i att det är man själv som "sagt upp sig" --> 45 dagar karens

Precis som många andra tidigare varit inne på så verkar det ju främst som att du vill utnyttja systemet genom att få 2 månaders betald "semester" av a-kassa under tiden du väntar på att skolan ska börja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Ja asså jag uppfyller ju kraven på att få a kassa iom jag betalat in i cirka 3 år och jag har jobbat 100%, förstår dock inte hur det kan bli missbrukande, säger jag bara att jag inte vill vara kvar till min arbetsgivare så kommer kontraktet bara löpa ut ju, det finns inget som säger att vi ska skriva ett nytt avtal eller så, dessutom är jag INTE arbetslös sedan tidigare och därför finns det inga krav för att jag måste tacka ja till jobb som det finns när man är arbetslös? Har jag en anställning som löper ut bör jag har ha rätt till a kassa i vilket fall... jag säger som sagt inte upp mig själv.

Jag har som sagt inte full koll på hur A-kassan kommer ställa sig till det här, då jag inte har behövt använda den själv.

Men däremot så skulle jag nog vilja påstå att eftersom du väljer att tacka nej till fortsatt uppdrag så säger du ju ändå upp din visstidsanställning och tackar nej till fortsatt jobb.
A-kassan är främst till för folk som blir uppsagda så de har en sorts ekonomisk trygghet.

Att du väljer att tacka nej till att fortsätta jobba och förväntar dig att kunna använda skyddsnätet på samma sätt som att du blir uppsagd låter lite skevt i mina öron.

Återigen, jag sitter inte på ren faktta utan spekulerar mest i hur det antagligen kommer spela ut sig.
Det är mest av nyfikenhet som jag undrar hur du tänker och resonerar kring att gå på A-kassa i din situation

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Administrativ avgift

@freddechr: Gör rätt för dig o jobba tills du ska börja studera om du nu får erbjudande om att jobba vidare. A-kassa ska du få karensdagar då om företaget erbjuder dig att förlänga kontraktet vilket de fyller i och med arbetsgivarintyget. DU KOMMER INTE FÖRBI DEN DELEN om det är ett seriöst företag.

"avstängd i fem ersättningsdagar första gången det händer." - dvs tackar du nej till ett jobb när du går på A-kassa så drar de av 5 karensdagar , sedan mer o mer beroende på hur många jobb du nekar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det är en fråga för din a-kassa, det är de som avgör om du kommer få 52 dagar karens eller inte i detta fallet. Vet uppdragsgivaren om att du ska börja studera så kommer de väl däremot inte erbjuda dig fortsatt arbete.

Permalänk
Medlem

@andra94: Han måste redan ha ansökt om a-kassan för att bli avstängd/sanktionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Jag har som sagt inte full koll på hur A-kassan kommer ställa sig till det här, då jag inte har behövt använda den själv.

Men däremot så skulle jag nog vilja påstå att eftersom du väljer att tacka nej till fortsatt uppdrag så säger du ju ändå upp din visstidsanställning och tackar nej till fortsatt jobb.
A-kassan är främst till för folk som blir uppsagda så de har en sorts ekonomisk trygghet.

Att du väljer att tacka nej till att fortsätta jobba och förväntar dig att kunna använda skyddsnätet på samma sätt som att du blir uppsagd låter lite skevt i mina öron.

Återigen, jag sitter inte på ren faktta utan spekulerar mest i hur det antagligen kommer spela ut sig.
Det är mest av nyfikenhet som jag undrar hur du tänker och resonerar kring att gå på A-kassa i din situation

Skulle säga att detta är mer eller mindre 100% korrekt resonerat.
Det är extremt specifikt vad som behöver meddelas från arbetsgivarens håll, så om det antingen inte är en uppsägan pga faktisk arbetsbrist, eller att man kan få arbetsgivaren att fylla i blanketten "korrekt" som nån annan skrev (Vilket dom givetvis inte vill göra, för det är ju att ljuga), så är det rätt kört.

Vidare utveckling kring detta:
Det är rätt logiskt att det är såhär det är. Om det vore "enkelt" att på eget bevåg säga upp sig och kunna smeta ut akassa så skulle ju mer eller mindre var och varannan svennebanan som är sådär normalt missnöjd med jobbet göra det.

Vidare så är arbetslöshet inte alltid en walk in the park. Det är möten hos arbetsförmedlingen, krav på att söka jobb, rapporter som ska in. Har den arbetssökande "otur" och får en "nitisk" kontaktperson så kan det även vara diverse olika "aktiviteter"/"kurser" som ska göras.
Så att tro att man kan gå hemma 2 månader utan ansträngning och smeta ut akassa, det är nog undantagsfall.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad det finns för jävla parasiter i vårt samhälle..

Du ska alltså låtsas söka jobb i 2 månader innan du pluggar? Vad ska du säga på möten hos arbetsförmedlingen? Vad gör du när de kollar med arbetsgivarna på de jobben du "sökt" och får reda på att du är en bedragare?

Sinnessjukt att detta låter som en OK idé i ditt huvud. Är helt chockad..

Har du inte råd att säga upp dig utan att begå bedrägeri så kanske du inte ska säga upp dig?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@freddechr:

Det finns även en ruta som lyder:
Erbjuden fortsatt arbete.
Har du tackat nej till förlängning så motsvarar det att tacka nej till ett arbete, vilket även det leder till karens.

Det som krävs för att kringå det helt är att du får uuppdragsgivaren att informera bemanningsföretaget att de ej vill ha dig kvar

Permalänk

När jag sade upp mig för att jag inte trivdes på en arbetsplats så var det 45 arbetsdagars karens, lite mer än 2 månader med andra org.
Så nope.
"Om du säger upp dig utan giltig anledning (i försäkringens mening) blir du avstängd i 45 ersättningsdagar vilket motsvarar 9 hela veckor. Som mest är du avstängd kan fem dagar per vecka. Tidrapportera under avstängningen så att dina dagar dras. Din a-kasseperiod inleds sedan med 7 dagars obligatorisk karens." (detta från aea)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Pratade med akassan och dem såg inget konstigt i det iom jag inte varit arbetslös tidigare! hade jag däremot varit arbetssökande sen innan hade det varit en helt annan historia

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Avstängd

glöm inte att infinna dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen.
annars blir du fuckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

glöm inte att infinna dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen.
annars blir du fuckt.

Han är fucked oavsett iom att arbetsförmedlingen endast tar emot arbetssökande. Jag trodde detta var uppenbart för alla?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500