Hej i värmen!
Jag beslutade mig för att ta semester från både jobb och programmerande, då värmen tar kål på mig. Men jag får ju lägga upp liten uppdatering på det jag gjort senaste tiden, då jag missat att uppdatera tråden här på SC.
Editor Windows
Har fortsatt mitt arbete med Editor Extensions i Unity för att underlätta utvecklandet av spelvärlden.
Jag har gjort klart Conversation Editor, Action Editor, Game Editor samt Quest Editorn.
Conversation Editor
Verktyg för att skapa konversationsträd för NPCs.
Action Editor
Verktyg för att skapa Action Triggers och Actions.
Detta är ett verktyg som används överallt, t.ex när man skapar Tile Triggers (OnEnter, OnExit), eller Quest Triggers (OnCompleted, OnStarted osv).
Tänkte släppa en mer detaljerad video på denna funkionen då jag har fått många privata meddelanden med frågor om den på YouTube och Twitch.
Game Editor
Game Editorn har jag visat innan, men har fått lägga till en hel del nya funktioner på den.
Denna Editorn är själva "kärnan". Denna ska används för att skapa hela spelvärlden.
Ground
Brush Types
Spawn Monsters
Spawn Items
Spawn and Edit NPCs
Spawn and Edit Doodads
Edit Tiles (Adding Triggers and Such)
Quest Editor
En Editor för att skapa Quests. Dessa kan man sen starta på spelare antingen genom Actions, t.ex lägga till en OnEnter på en Tile som startar ett Quest på en player, eller starta questet genom en konversation med Conversation Editorn.
Nedan är ett test quest, där första uppdraget är att döda 3 Spiders, sen ska man hitta 13 health potions.
Quest Editor Expanded
Editing Quest Trigger with Action Editor
Wall System
Väggsystem där man kan rita ut väggar lite lättare.
Under utveckling fortfarande.
Sökfunktion
Funktion för att söka på diverse saker.
På servern så kan jag "Tagga" ett fält till en kategori.
Nedan har jag taggat fältet "Effect" till kategorin Effekter och markerat den som sökbar.
Då dyker det automatiskt upp en knapp "Find" där man kan söka på alla effekter som finns på servern.
Såhär ser koden ut på servern för fältet i exemplet ovan.
Så egentligen alla fält som jag taggar som "Editable" på servern (Effect och SnapPoint i exemplet ovan), kommer automatiskt upp som editerbara fält på klienten.
På samma sätt kan jag t.ex tagga ett fält till "Conversation". Då söker man istället bland alla konversationer som man har skapat och som finns på servern.
Har ni några frågor om hur detta fungerar så får ni gärna skicka ett pm så kan jag försöka förklara mer i detalj Dom med lite mer programmeringskunskap förstår säkert rätt bra hur det fungerar.
Övrigt
Utöver detta har jag arbetat bort en hel del buggar, samt optimerat servern en hel del.
Jag håller på att göra lite rework på min Tile Engine, men inga större förändringar.
Försöker också göra en egen bättre Shader för animerade tiles (t.ex Vatten).
Jag kommer fortsätta jobba på spelet när värsta värmen lagt sig. Jag ska då också försöka bli lite bättre på att streama på min twitch mer regelbundet!
Nu blir det fokus på familjen under semestern
Uppskattar verkligen att folk följer utvecklingen och tycker det är intressant!
Ha en skön sommar !