Permalänk
Medlem

Liten Uppdatering:

Jobbar på Inventory Systemet. Kopierat mycket från tidigare projektet, men fått göra om en hel del.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Coolt!
Önskar man själv hade tiden att leka med sånt här alltså.

Permalänk
Medlem

Uppdatering !

Hej ! Hoppas ni har en trevlig Lördag !

Slänger upp en liten uppdatering här innan kvällsaktiviteterna startar!
Jobbat på diverse saker, hinner inte gå in så detaljerat på det nu, men lade upp en video på hur det ser ut.

Ha en fortsatt god Lördagskväll !

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ!
Lirade själv Tibia sedan 98-99 så detta gjorde mig glad att läsa om. (hur jag nu missat tråden fram till nyss är en gåta).

Lycka till med allt
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Roligt initiativ!
Lirade själv Tibia sedan 98-99 så detta gjorde mig glad att läsa om. (hur jag nu missat tråden fram till nyss är en gåta).

Lycka till med allt
Mvh

Tack
Kul att folk gillar idén !

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Morrn !

Gjorde en ny video på senaste uppdateringarna som tillkommit.

Förbättrat Combat System:
Tweakat combat systemet en aning, kommer göra många fler ändringar där alltefter som.

Item Mods
Migrerat över mitt system som jag använde i tidigare 2D projektet med Item Mods, och anpassat det.
Lagt till en WeaponsMod, som kommer läggas på alla Vapen.

När man Equippar ett Item med WeaponMod på, så läggs det till en attack på karaktären. I WeaponMod klassen kan man bestämma saker som skada, attack-animation mm.

Equip
Items som man Equippar blir nu synliga på karaktären.
När man kommer skapa Modeller till Items i spelet, så har jag skapat en separat Scen i Unity, där man "Posar" objektet i fråga i olika positioner beroende på vart det ligger.
T.ex om det ligger på marken så ska det ligga på x sättet, om det är Equippat i "Offhand" så ska det roteras på y.
Svårt att förklara i text, men kommer lägga in en egen liten förklaring på det sen.

Animationer
Lagt in fler animationer på Humanoids, och Monster.
Lagt till smarta kontroller som kollar om en entitet har en animation, och sen spelar den om den finns.
Så, t.ex när en Entitet dör, kollar spelet om Entitetens modell har en Death animation, och spelar den.

Floating Text
Gjorde en klass för Floating Texts också, för att visa t.ex när en Entitet tar skada.
Kan skapas från både Servern och klienterna.
I videon nedan används det för skadan.

Costume Accessories
Costumes är vad jag kallar Humanoids modellerna. Alltså tvåbenta människoliknande entiteter, så som spelaren, och NPCs i detta fallet.

Costumes har jag gjort fullt konfigurerbara, så man kan ändra hudfärg, färg på kläderna, stil mm.
Endast lagt in ett fåtal än sålänge.

Men i senaste uppdateringarna så hann jag även lägga in system för Accessories till Costumes, t.ex Hår, Skägg och sånt som ändrar looken ytterligare. I videon nedan har jag lagt på Rött hår på spelarens karaktär.

NPCs skapas i nedan video med slumpmässiga utseenden, men utan Accessories i nuläget.

Video

Permalänk
Medlem

Pathfinder

Snabbt Inlägg för intresserade

Blev nyfiken på hur min Pathfinder klass (Statisk klass som hanterar alla anrop från Entiteter som vill hitta en Path någonstans) kunde hantera alla anrop, och hur mycket den måste arbeta.

Men den verkar inte ha några större problem, så inga ändringar behövdes göras.
Men ändå kul information att kunna plocka ut i senare skede.

Permalänk
Medlem

Liten Uppdatering Till

Hej !

Liten ny uppdateringsvideo.

gjort fortsatta förbättringar på en del saker, t.ex Animationer och attacker.
Lagt till Animation Masks för att kunna t.ex Gå och Slå samtidigt, mm.

Största tillägget jag gjort är ett projektilsystem, för alla sorts projektiler.
Just nu används det bara till WeaponMods, men kommer användas till Spells också, som jag håller på att bygga på nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Senaste Nytt

Hej !

En större uppdatering, men tar en snabb recap, då det mesta är behind the scenes grejer.

Ni får gärna fortsätta skicka PM med frågor så ska jag försöka svara så snart jag kan.

Effects
Effekter kan nu spawnas, och hanteras lite bättre än innan.
Entities kan ha en Effekt istället för en 3D modell (för t.ex projektiler, portaler mm).

Entity Conditions (Buffs, Debuffs, Auras mm)
Entity Conditions fungerar nu bra, och synkar information till klienterna om vilka buffs och debuffs som alla entiteter har.
Effekter kan också ställas in på Conditions om man vill att en effekt ska loopa så länge en entitet är påverkad.

Quick Cast Bar
Lagt in en Quick Cast Bar, som man kan dra Items och Spells till som man vill kunna snabbanvända med hotkeys.

Info Messages
Informationsmeddelanden som kan skickas från servern.

Items
Items kan nu användas. Gjorde en Health Potion som exempel.

Spells
Spells kan nu associeras med en Entity Condition (för passiva spells t.ex).

Jag valde att spela in lite när jag och en polare testade spela över internet. Tänkte jag kunde dela med mig av det
Hade aldrig testat det innan, och var intresserad av hur det flöt. Fungerade riktigt bra !
Blev lite fel med ljudet i videon då den inte spelade in min mikrofon...Men gör kanske rätt nästa gång!

Permalänk
Inaktiv

Hej. Detta ser bra ut. Kommer du göra en release på det i framtiden så att andra kan spela det? Jag minns själv när jag drev en tibia server, fick runt 398 players och den gick väldigt bra ett tag. Jag har spelat tibia i runt 15 års tid och har många goa minnen från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Detta ser bra ut. Kommer du göra en release på det i framtiden så att andra kan spela det?

Hej,

Ja det är väl tanken
Kommer nog rätt snart testa sätta upp servern typ över en natt och låta folk ansluta och testa lite !
Det är ju väldigt fattigt på innehåll just nu, då det enda innehåll spelet egentligen har är de saker jag gjort i testsyfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Hej,

Ja det är väl tanken
Kommer nog rätt snart testa sätta upp servern typ över en natt och låta folk ansluta och testa lite !
Det är ju väldigt fattigt på innehåll just nu, då det enda innehåll spelet egentligen har är de saker jag gjort i testsyfte

Tjenare, sjukt att man missat detta men rolig läsning hittills! Hoppas du fortsätter!!

Jag hjälper gärna till och testar osv om det skulle behövas, iaf aktiv Tibia spelare från förr som längtar tillbaka haha.. Riktigt skoj att se detta!

Permalänk
Medlem

Inte hänt så mycket senaste veckorna, mest på grund av att jag funderat på hur jag ska göra alla Editors.
Bestämde mig tillslut efter mycket testande att jag gör Editor Extensions i Unity, där jag kommer hantera alla Editors till spelet.

Dessa "Fönster" i Unity kan endast användas i Unity, så inget av koden kommer med i den byggda versionen av spelet, vilket jag föredrar.
Håller på med första Editorn, som är en Map Editor. Troligtvis den editorn som kommer ta längst tid att göra klart.

Man kan nu starta, och rita i realtid i kartan.

Editor Windows ansluter till servern genom en separat nätverksklient, vad jag kallar Editor Client. Servern separerar dessa anslutningarna från de vanliga klienterna.

Tanken är att ha följande Editors i Unity:

Map Editor
(Rita Tiles, placera ut Spawns, lägga ut Items mm).

Item Editor
Skapa och Editera Items. Man ska också kunna editera Triggers, t.ex vad som ska hända vid OnEquip, eller OnUse med hjälp av Action Editor

Action Editor
Editor för att ändra / skapa Event Triggers och Conditions på t.ex Items, Tiles, Conversations, Quests etc.
Exempel: När Item "Potion" triggar "OnUse", skall användaren få 50 hp, göra en animation och säga "Aah", men bara om användaren har mindre än X hp.

Buff/Debuff/Aura Editor
Editor för att skapa Auras, Buffs och Debuffs.

Spell Editor
Skapa Spells

Conversation Editor
Editor för att skapa Konversationer med NPCs. Har byggt klart konversationssystemet, och gjort en editor inuti Serverns kontrollpanel redan, men ska implementera den även i Unity.
Så man kan nu prata med NPCs, som svarar och agerar.

Conversation, med Conditions och Actions.

Action Options.

Quest Editor
Editor för att skapa nya Quests, och allt vad det innebär.

Antagligen kommer jag på fler Editorer ju mer saker jag implementerar, men dessa är vad jag ska börja med, och vad jag kommer arbeta på kommande veckorna

Permalänk
Inaktiv

När du är klar med att göra tibia i 3D försök att sälja det till Cipsoft då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Skulle vara kul om du uppdaterar lite mer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon292978:

Skulle vara kul om du uppdaterar lite mer.

Håller med, tänkte på detta projekt senast idag.. Man kan ju inte vara annat än nyfiken på hur det går.
Så.. Hur går @BlasteRs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Håller med, tänkte på detta projekt senast idag.. Man kan ju inte vara annat än nyfiken på hur det går.
Så.. Hur går @BlasteRs ?

Hej !

Kul att ni är intresserade av projektet ! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera tråden här på SC, men lovar att sätta ihop en liten uppdateringspost när jag kommer hem

Har blivit alldeles för lite programmering senaste månaden dock, och ska försöka bättra mig!

Återkommer senare idag med lite mer detaljerad uppdatering på vad jag jobbar med och lite nya funktioner

/R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av BlasteRs:

Hej !

Kul att ni är intresserade av projektet ! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera tråden här på SC, men lovar att sätta ihop en liten uppdateringspost när jag kommer hem

Har blivit alldeles för lite programmering senaste månaden dock, och ska försöka bättra mig!

Återkommer senare idag med lite mer detaljerad uppdatering på vad jag jobbar med och lite nya funktioner

/R

Skickades från m.sweclockers.com

Don't leave me hanging bro!

Permalänk
Medlem

Sommaruppdatering!

Hej i värmen!

Jag beslutade mig för att ta semester från både jobb och programmerande, då värmen tar kål på mig. Men jag får ju lägga upp liten uppdatering på det jag gjort senaste tiden, då jag missat att uppdatera tråden här på SC.

Editor Windows

Har fortsatt mitt arbete med Editor Extensions i Unity för att underlätta utvecklandet av spelvärlden.
Jag har gjort klart Conversation Editor, Action Editor, Game Editor samt Quest Editorn.

Conversation Editor
Verktyg för att skapa konversationsträd för NPCs.

Action Editor
Verktyg för att skapa Action Triggers och Actions.
Detta är ett verktyg som används överallt, t.ex när man skapar Tile Triggers (OnEnter, OnExit), eller Quest Triggers (OnCompleted, OnStarted osv).
Tänkte släppa en mer detaljerad video på denna funkionen då jag har fått många privata meddelanden med frågor om den på YouTube och Twitch.

Game Editor
Game Editorn har jag visat innan, men har fått lägga till en hel del nya funktioner på den.
Denna Editorn är själva "kärnan". Denna ska används för att skapa hela spelvärlden.

Ground

Brush Types

Spawn Monsters

Spawn Items

Spawn and Edit NPCs

Spawn and Edit Doodads

Edit Tiles (Adding Triggers and Such)

Quest Editor
En Editor för att skapa Quests. Dessa kan man sen starta på spelare antingen genom Actions, t.ex lägga till en OnEnter på en Tile som startar ett Quest på en player, eller starta questet genom en konversation med Conversation Editorn.

Nedan är ett test quest, där första uppdraget är att döda 3 Spiders, sen ska man hitta 13 health potions.

Quest Editor Expanded

Editing Quest Trigger with Action Editor

Wall System
Väggsystem där man kan rita ut väggar lite lättare.
Under utveckling fortfarande.

Sökfunktion
Funktion för att söka på diverse saker.
På servern så kan jag "Tagga" ett fält till en kategori.
Nedan har jag taggat fältet "Effect" till kategorin Effekter och markerat den som sökbar.
Då dyker det automatiskt upp en knapp "Find" där man kan söka på alla effekter som finns på servern.

Såhär ser koden ut på servern för fältet i exemplet ovan.

Så egentligen alla fält som jag taggar som "Editable" på servern (Effect och SnapPoint i exemplet ovan), kommer automatiskt upp som editerbara fält på klienten.
På samma sätt kan jag t.ex tagga ett fält till "Conversation". Då söker man istället bland alla konversationer som man har skapat och som finns på servern.

Har ni några frågor om hur detta fungerar så får ni gärna skicka ett pm så kan jag försöka förklara mer i detalj Dom med lite mer programmeringskunskap förstår säkert rätt bra hur det fungerar.

Övrigt
Utöver detta har jag arbetat bort en hel del buggar, samt optimerat servern en hel del.
Jag håller på att göra lite rework på min Tile Engine, men inga större förändringar.

Försöker också göra en egen bättre Shader för animerade tiles (t.ex Vatten).

Jag kommer fortsätta jobba på spelet när värsta värmen lagt sig. Jag ska då också försöka bli lite bättre på att streama på min twitch mer regelbundet!
Nu blir det fokus på familjen under semestern
Uppskattar verkligen att folk följer utvecklingen och tycker det är intressant!
Ha en skön sommar !

Permalänk
Medlem

@huttala: ^ There you go!

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Lagt projektet på is eller börjat rebranda det för att släppa det som eget? Inget fel med att ta inspiration från andra!

Permalänk
Medlem

Också inne idag på tråden och snurrade, hoppas det kommer mer info snart! (och framförallt att utvecklingen går bra om du fortfarande håller på)

Permalänk
Medlem

Också sjukt nyfiken! Fasiken, önskar jag hade mer tid över att koda. Saknar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har följt den här tråden under några år nu. Var ett tag sedan det skrevs något. Ingen uppdatering på gång?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jävlar vad coolt, säger som tidigare talare att jag kan inte förstå att jag missat den här tråden fram tills nu!

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Kul o se att folk fortfarande följer tråden !
Jag har kämpat med att hitta tid att koda på projektet senaste tiden, med en ett-åring hemma har mycket fritid tagits upp av familjen.

Detta betyder dock inte att projektet står stilla, utan jag har hittat en del tillfällen att jobba och har gjort en del framsteg.
Min plan är nu att släppa en stängd alpha test, för att testa hur nätverkskoden och servern fungerar, samt showcasa de grundläggande funktionerna som är klara.

Innan jag kan göra detta har jag dock en hel del som måste fixas. Lite buggar här och där samt göra klart test-kartan.

Så, projektet står inte helt stilla men går långsamt framåt !
Jag återkommer här när jag har mer att visa Tack alla för visat intresse ! Grymt kul!

Följ mig gärna på Youtube (Robin Fredman) eller Twitch (Stawafish) där jag kommer lägga ut klipp samt livestreama utvecklingen när jag kommer igång igen ! Just nu streamar jag mest COD 4 när jag finner tid men kom gärna in o tjöta ändå!

/Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Följer redan på twitch, slänger en follow på youtube också! Säg till om du behöver alpha testare
Streamar själv mycket på twitch, och oldschool tibia mestadels! Så lite intressant kanske