Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Du har garanterat bättre koll än vad jag har, och det är också möjligt att jag blandar samman märken. Jag gör det ibland (Speciellt de gröna maskinerna), men jobbar ju inte heller med det.

Håller Milwaukee samma standard som förr? Hade för mig att de tappat ganska kraftigt efter att de togs över av Techtronics Industries?

Makita hade jag för mig var bra, men kan jag ha blandat ihop dem med Metabo?

DeWalt är inte på något sätt dåliga maskiner, men är alla deras maskiner så bra eller kör de någon intern produktsegmentering som jag inte har koll på?

Skulle jag personligen vara i behov av nya elverktyg just nu skulle valet sannolikt stå mellan DeWalt, Hitachi, Metabo och möjligen AEG för vissa typer av verktyg.

Dewalt har alltid varit OK. Problemet var när dom köpte Black & decker och började med "gör-det-själv" maskiner för privatkunder och sålde till skitpriser på Hornbach m.m.
Dom totalt kastade bort sitt varumärke och DeWalt har setts till stor del som ett budgetmärke.

Med deras nya 18v och speciellt deras 54v så är dom marknadsledande just nu.

Tex 54v Borrhammare med SDS-max fäste kör våra kunder 50x400 mm betongborr på batteri utan problem dagarna in och ut.

Makita och Bosch är inga dåliga maskiner. Problemet är att det inte går att motivera dessa köp framför konkurrenter. Speciellt för företag iom deras dåliga service/garantier.

++++
DeWalt
Hitachi

+++

Metabo
Fein
Paslode
Milwaukee

++

Makita
Bosch

Tar inte med alla, men i denna ordning generellt skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Dewalt har alltid varit OK. Problemet var när dom köpte Black & decker och började med "gör-det-själv" maskiner för privatkunder och sålde till skitpriser på Hornbach m.m.
Dom totalt kastade bort sitt varumärke och DeWalt har setts till stor del som ett budgetmärke.

Med deras nya 18v och speciellt deras 54v så är dom marknadsledande just nu.

Tex 54v Borrhammare med SDS-max fäste kör våra kunder 50x400 mm betongborr på batteri utan problem dagarna in och ut.

Makita och Bosch är inga dåliga maskiner. Problemet är att det inte går att motivera dessa köp framför konkurrenter. Speciellt för företag iom deras dåliga service/garantier.

++++
DeWalt
Hitachi

+++

Metabo
Fein
Paslode
Milwaukee

++

Makita
Bosch

Tar inte med alla, men i denna ordning generellt skulle jag säga

Då hänger jag med bättre! Stort tack för att du har tagit dig tiden att utbilda mig och andra inom detta!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av eat:

Jag har Bosch GCM 8 SJL med det större arbetsbordet (3800?)
Sjukt nöjd med den sågen.

3800 bordet är det som gäller. Jag kör med den kombon som är bra mycket bättre än 2500 bordet.
Tror Beijer körde någon rea förra våren på stora bordet med boschen till samma pris som lilla bordet kostar hos andra. Kan va värt å kolla igen.

Lasern gör typ ingen nytta när det är direkt sol å fint väder, hjälper mer i skymning/kvällssågningar
Men absolut inget man behöver.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

OT kanske MEN:

Köp inte mer/större än vad som praktiskt.
Det spelar ingen roll om du har världens bästa såg OM du måste montera upp, ev justera och montera ner den varje gång du skall såga.

Det kommer bara sluta med att du aldrig använder den då det är snabbare att såga några reglar för hand i stället för att plocka upp och montera maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xcm: Kul att höra direkt ifrån någon som jobbar med just maskinförsäljning! Ni får ju ett helt annat perspektiv!
Jag är ju t ex jättenöjd med 18v ifrån Bosch men har heller aldrig haft en trasig maskin så jag vet ju inte hur de hanterar sådana ärenden!

Jag har en Hitachi skruvdragare privat också och jag får ge med mig på att det är gedigen maskin då jag nedgraderade den till lättare betongblandare. Än så länge lever den även om batterifästningen spruckit och chucken är sådär (men det var den ifrån början).

Tack för utförligt svar

Permalänk
Avstängd

Jag skulle också behöva en kap och gersåg, med sladd för bordsmontage.

Minimikrav är att den klarar bredd 26 cm och absolut minst tvåtum, helst grövre.

Går det att hitta en bra kvalitetsmaskin för några tusen eller behöver man gå upp till 10kk klassen då? (vilket jag egentligen inte har råd med just nu...).

Har funderat över DeWalts mindre maskiner?

Edit, jag använder maskinerna realtivt ofta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Allt vettigt är redan sagt tidigare.
Undvik Dewalt och alla lågbudget märken, ja Dewalt är jävla polackpack grejor.
Blå Bosch typ GCM 8 SJL kommer du väldigt långt med och borde ligga i din prisklass, inte skitbra men helt ok, iaf mycket bättre än Dewalt och liknande.
Festools "bättre" räknar jag inte då den kostar en bra bit över 10tkr och festools motsvarande GCM8SJL kostar ca dubbla och tar samma höjd vid gering osv men mycket mindre djup.

Bosch har en bra eftermarknad generellt, tyvärr bara inte i Sverige och då handlar det många gånger om återförsäljarledet som strular och tjafsar och inte om Bosch själva, så mycket hänger på vart du köper den.

För den pengen du vill lägga och det lilla du kommer köra den jämfört med en yrkesman tror jag Bosch är rätt väg att gå iaf.
Boschbordet till kapen är för övrigt att rekommendera men kostar någon tusenlapp till, borde komma sommarkampanj med gerkap/bord nu snart, brukar iaf det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har Metabon som länkades på förra sidan med tillhörande bord, fungerade kalas när jag byggde 70 kvm altan förra sommaren.
Det enda negativa jag kommer på är att bordet är lite för kort om man ska jobba med längder upp mot 4-5 meter.
Men med ett enkelt fristående rullstöd för några hundralappar så går även det att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Köpte förra året och måste säga att jag är riktigt missnöjd med den.
Köpte den för att den kunde hantera större dimensioner än de flesta andra maskiner under 5k vilket ibland är bra, dock är nackdelarna så mycket flera ;/

+ Tar stora dimensioner
-Sågar ofta inte 90grader om man ställer in det.
-Lasern för att se vart man skall såga fungerar bara när det är BÄCK svart ute då den är för svag.
-Lampan som sitter gör absolut ingen nytta utom möjligen när det är bäckmörkt och då är den för svag.
-Låter ganska mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle också behöva en kap och gersåg, med sladd för bordsmontage.

Minimikrav är att den klarar bredd 26 cm och absolut minst tvåtum, helst grövre.

Går det att hitta en bra kvalitetsmaskin för några tusen eller behöver man gå upp till 10kk klassen då? (vilket jag egentligen inte har råd med just nu...).

Har funderat över DeWalts mindre maskiner?

Edit, jag använder maskinerna realtivt ofta.

Du kommer höra mycket rekommendationer i denna tråd. Snickare/byggare är dom mest konservativa människorna du kan hitta på och har dom kört ett märke och hört något för 10-15 år sedan så gäller det oftast än idag.

Jag ska inte ockupera trådskaparens tråd med irrelevant information för honom, men för att vägleda dig som vill ha premiumverktyg.

Vi jobbar bara med kunder som omsätter 100+ miljoner. Vi säljer allt som finns på marknaden. En person som är obunden till en maskinpark säger jag enkelt, DW717 för sladd eller motsvarande storlek i 54V batteri från DeWalt.
Priser är oftast samma vart du än går, alla i branschen går på riktlinjer, förutom dom ÅF som inte kan sälja, dom säljer till slut ut med förlust. Du kan nog själv leta reda på vilka det kan vara (riktade till privatpersoner).

Batteriversionen (54 volt) från DeWalt är identisk sladdprestanda. Det är dom enda batterimaskinerna jag med heder och samvete kan säga detta. 18v är inte där riktigt.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Stämmer inte om DeWalt.

Vi som ÅF jobbar mot företag, vi är motsvarighet mot Hilti fast med alla leverantörer i stort sätt.

DeWalt står för 85% av vår försäljning. Deras nya 18v är otroligt konkurrenskraftig.

Deras 54V är marknadsledande.

Kan nämna att vi leasar dessa verktyg med fri service och reperation, med gratis utbytesmaskiner som körs ut till kund. Skulle givetvis inte gå om vi tog in saker som gick sönder, då vi skulle gå minus.

+++
DeWalt
Hitachi
Milwaukee

---

Bosch
Makita
Ryobi

Jobbar som hantverkare och tycker du har ganska rätt.
Skulle vilja säga att billiga Dewalt är skit och inget, kort livs längd och blir gärna väldigt varma. Där emot dem dyrare modellerna från dem är riktigt fina men då finns det andra märken att välja av i prisklassen tycker jag.

Skulle även vilja säga att Bosch är lika som Dewalt, dyrare modeller är riktigt bra men billiga är som pengar i sjön om man nu inte skall använda sakerna någon gång i månaden.

Festol är fantastiska maskiner och man kan laga dem om och om igen i många år.
Hade min sticksåg från dem i 8 år innan den brann upp efter daglig användning, men sen kostar dem skjortan plus lite till.

Vill slå ett slag för Milwaukee dem har för mig alltid fungerat bra och lagom i prissättning för vad du får och du kan köpa reservdelar till dem.

Sedan I det billiga segmentet skulle jag aldrig röra något batteridrivet förutom en skruvdragare som knappt dem håller.

Men som sagt jobbar med mina verktyg nästan dagligen så är otroligt bortskämd med fina maskiner som håller högre klass en för Svensson behov.

Vi hantverkare är även gnälliga rövar som alla har sina favorit märken så du skulle kunna fråga 5 st på ett bygge om vilken såg du skall skaffa och alla hade kunnat ta olika märken. Dem flesta är fann boy/gubbar och så även jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag som en vanlig villa-snickare nöjde mig med en Metabo 216 V2. 216mm klinga, laser, lampa.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3094936

Funkar kanon till det jag sågat hittills. Svärfar som av någon anledning endast kör Makita-grejer verkar tycka att den fungerar bra.

Håller med, har haft min Metabo i några år nu och den har klarat sig riktigt bra, har byggt altan och en himlas massa annat. Det är bara när man ska kapa 90mm stolpar som det skulle vara bättre med en 12" men oftast är det ju bara att kapa halva och vända och kapa resten. Helt klar ett av det mest använda verktygen jag har. Självklart skall du ha ett sågbord till den!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skall jag slå till på BOSCH GCM 8 SJL i så fall?
Då jag ibland använder maskinerna ganska hårt så lägger jag hellre på någon tusenlapp så att man vet att grejerna fungerar, jag sågar ofta grov plank till byggnadsarbeten och liknande under sommarhalvåret.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Du kommer höra mycket rekommendationer i denna tråd. Snickare/byggare är dom mest konservativa människorna du kan hitta på och har dom kört ett märke och hört något för 10-15 år sedan så gäller det oftast än idag.

Jag ska inte ockupera trådskaparens tråd med irrelevant information för honom, men för att vägleda dig som vill ha premiumverktyg.

Vi jobbar bara med kunder som omsätter 100+ miljoner. Vi säljer allt som finns på marknaden. En person som är obunden till en maskinpark säger jag enkelt, DW717 för sladd eller motsvarande storlek i 54V batteri från DeWalt.
Priser är oftast samma vart du än går, alla i branschen går på riktlinjer, förutom dom ÅF som inte kan sälja, dom säljer till slut ut med förlust. Du kan nog själv leta reda på vilka det kan vara (riktade till privatpersoner).

Batteriversionen (54 volt) från DeWalt är identisk sladdprestanda. Det är dom enda batterimaskinerna jag med heder och samvete kan säga detta. 18v är inte där riktigt.

Den jag lånade av min far tycker jag har fungerat riktigt bra, minns inte modellen, men den är på 1600W

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

DW 717 verkar ligga på runt 6 500:- i sverige.

Litet över budget men...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Angående service så köpte jag en Makita skruvdragare (toppmodell) från Proffsmagasinet och en dag så fräste och blixtra det till i maskinen och jag kontaktade Proffsmagasinet via mail och beskrev vad som hade hänt.

Det tog ungefär 1 timme så var den en ny maskin på väg till mig, fick samtal från Proffsmagasinet och Makita Sverige där dom beklagade att jag hade fått problem med skruvdragaren och att jag kan returnera den trasiga maskinen i emballaget som den nya kommer i.

Helt otrolig service och engagemang både från återförsäljare och producent, därför känner jag mig trygg med Makita.

Jag har för övrigt en Metabo KGS 254 gersåg och är toknöjd! Brorsan har en Bosch GCM 8 men den är slö/svag och ger inte alls samma gedigna intryck som Metabon.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HiGrip:

Angående service så köpte jag en Makita skruvdragare (toppmodell) från Proffsmagasinet och en dag så fräste och blixtra det till i maskinen och jag kontaktade Proffsmagasinet via mail och beskrev vad som hade hänt.

Det tog ungefär 1 timme så var den en ny maskin på väg till mig, fick samtal från Proffsmagasinet och Makita Sverige där dom beklagade att jag hade fått problem med skruvdragaren och att jag kan returnera den trasiga maskinen i emballaget som den nya kommer i.

Helt otrolig service och engagemang både från återförsäljare och producent, därför känner jag mig trygg med Makita.

Jag har för övrigt en Metabo KGS 254 gersåg och är toknöjd! Brorsan har en Bosch GCM 8 men den är slö/svag och ger inte alls samma gedigna intryck som Metabon.

Enda med meatbon är att den inte verkar kunna ta 50 mm i 45 grader?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Efter flera timmars research så lutar det just nu åt

Milwaukee MS 216 SB

Skiljer mindre än 1 000:- (typ 700:- eller något) mot metabo i samma prisklass och verkar i allafall ha acceptabla parametrar enligt fabrikantens hemsida.

(Jag tittade även påAEGs orange serie, men den lilla verkade för vekt byggd, klarar tydligen inte kvistar vidare bra, och den stora kom jag fram till att den dels alltid kräver minst 16A säkring vid start och stopp, samt verkade litet grovt gjord, annars var den prisvärd tyckte jag, jag har visserligen 16A ute här, men den verkade även ha litet för inexakta skalor och annat för minsmak, en grad fel är litet tveksamt då jag också behöver kunna såga lister och annat som måste hålla hög precicion (ofta toleranser på högst 0,5 mm på dessa snickerier.))

Tänker jag rätt här?

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Bör kanske sägas att i mitt fall så har storlek och vikt ingen som helst betydelse över huvud taget för det jag använder den till.
Däremot skall den vara robust och hållbar samt hålla så hög precision som möjligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Batteriversionen (54 volt) från DeWalt är identisk sladdprestanda. Det är dom enda batterimaskinerna jag med heder och samvete kan säga detta. 18v är inte där riktigt.

Det finns fler tillverkare med grymma batterier och borstlösa motorer numera. Men DeWalten var väl typ först.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Idag är de batteridrivna maskinerna vida bättre än de var för bara något tiotal år sedan.

Jag har tex en skruvdragare i mellanpris segmentet som är på inte mindre än 135 Nm enligt fabrikanten och den klarar faktiskt ett hyfsat gäng både 200mm och (självskärande) fransk träskruv utan förborrning utan att dra ur batteriet...

Den är ändå inte den bästa om man jämför med riktigt dyra maskiner.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Det finns fler tillverkare med grymma batterier och borstlösa motorer numera. Men DeWalten var väl typ först.

Yes, 18V håller jag med. Däremot är 54v en helt annan nivå än 18v. Går inte jämföra på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Vad kostar ETT batteri till en en 54V maskin?

Makitas 36V (ex, borrhammare) använder 2st 18V (standardbatterier till alla 18V maskiner) batterier som förmodligen kostar en skitkorv av ett 54V batteri?

Alla vill inte pantsätta huset (eller sälja levern) för en maskin, än mindre för ett batteri.

//McM

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McMillan:

Vad kostar ETT batteri till en en 54V maskin?

Makitas 36V (ex, borrhammare) använder 2st 18V (standardbatterier till alla 18V maskiner) batterier som förmodligen kostar en skitkorv av ett 54V batteri?

Alla vill inte pantsätta huset (eller sälja levern) för en maskin, än mindre för ett batteri.

//McM

I Sverige Omkring 2 000:- (ca 1700- 2 400 cirkus, beroende på modell) för ett flexvolt eller motsvarande 54V.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ett bra 18V går ju ändå på nästan en tusenlapp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett bra 18V går ju ändå på nästan en tusenlapp.

Japp och de batterierna funkar till alla vad jag vet 18V makita maskinerna,
plus 36V maskiner som man helt enkelt stoppar i två 18V batterier.
För mig som inte jobbar 8+ timmar om dagen med 54V så är valet lätt:
18V makita äger totalt över 54V.

Dvs för oss som inte vill sälja en njure eller liknande för att köra "Best of the best" (eller bara dyrast).

//McM

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Yes, 18V håller jag med. Däremot är 54v en helt annan nivå än 18v. Går inte jämföra på långa vägar.

Ja precis. Jag skrev inte spänningen eftersom den inte är helt relevant om man kan få mer kräm på något annat sätt. Tex EneRacer eller FUEL

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Ja precis. Jag skrev inte spänningen eftersom den inte är helt relevant om man kan få mer kräm på något annat sätt. Tex EneRacer eller FUEL

man kan jämföra effekten UT från maskinen 900w vs 1500w på ett ungefär. Sen finns några DeWalt maskiner med dubbla 54v (108v), tex stora kap/ger och 10kg bilningsmaskinen som kommer snart.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker dock personligen att det är väldigt, väldigt sällan man har ett egentligt behov av batteridrivna bänkplacerade sågar för vanligt hemmabruk om man inte reser runt och utför yrkesarbete åt andra eller liknande.

Däremot kan jag tänka mig saker som Cirkelsågar, rondeller, skruvdragare och annat.
Tror bara jag har två-tre maskiner med sladd när det kommer till borr och bilningsmaskiner, handsågar och liknande.
(huvudskälet är att en del av dem är gamla, respektive maskiner man använder långa perioder i streck).

Dock kör jag nätanslutet för slip och putsmaskiner just nu (åtminstone för grovgörat) på grund av att man ofta använder dessa maskiner ganska hårt oavbrutet i flera timmar.

Kör man ofta extremt grova och långa skruvar som inte kräver förborrning så kan det också snabbt dra ur batteriet, vilket är rätt irriterande ibland, här kan jag tänka mig att de större batterierna eller ett system med många mindre man tex har reservbatterier i bältet kommer in i bilden även för mindre maskiner.

(Jag använder ofta maskinerna till olika byggprojekt och liknande när jag jobbar åt en släkting som driver lantbruk och sågar eget konstruktionsvirke, utöver för eget bruk därför blir det mycket 2"x10 och liknande.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag lånar tråden lite.
Skulle behöva ha en kap och geringssåg.
Ska användas till altan och hemmafix.

Dessa modeller har jag tittat på
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/stationara-verktyg/kap...

https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/stationara-verktyg/kap...

Vilken skulle ni rekomendera? Vill ha en bra såg, som även håller länge.

Skickades från m.sweclockers.com