Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Delar till HTPC?

Laptopen jag har haft vid TVn har lagt av och ska nu ersättas.

Då det är en 7 år gammal TV, som inte är smart, och som också börjar få problem, så står jag vid ett vägskäl.

Antingen skaffa en ny Smart TV eller plocka ihop en HTPC & typ ett bluetooth/trådlöst tgb, för att slippa gå fram till TVn när man ska ändra något.

Bara en TV har ju sina begränsningar. Så det lutar mot typ en HTPC.

Så vill gärna ha tips på vad man ska köpa för något (vilka delar man behöver), som ska klara av att visa dem stora streamingtjänsterna, (Youtube, netflix, Cmore, viaplay m.m.) gärna gå att spela upp dvd & blu-ray. Spel är inte prioriterat, då jag har en annan dator till det.

Kram
Cicci

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Skriver från mobilen så ger bara ett snabbt tips.

Processor och grafik Amd ryzen 2200g
Ram valfri 8GB ddr4
lagring valfri billig SSD för operativsystem och program, en hårddisk på några TB för filmer om det behövs.
Ett mitx am4 moderkort med HDMI utgång.
Chassi ett itx chassi du tycker är snyggt och har plats för blu Ray läsare.

Något sånt skulle jag köra med om jag byggde en htpc .

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av ciccipop:

Laptopen jag har haft vid TVn har lagt av och ska nu ersättas.

Då det är en 7 år gammal TV, som inte är smart, och som också börjar få problem, så står jag vid ett vägskäl.

Antingen skaffa en ny Smart TV eller plocka ihop en HTPC & typ ett bluetooth/trådlöst tgb, för att slippa gå fram till TVn när man ska ändra något.

Bara en TV har ju sina begränsningar. Så det lutar mot typ en HTPC.

Så vill gärna ha tips på vad man ska köpa för något (vilka delar man behöver), som ska klara av att visa dem stora streamingtjänsterna, (Youtube, netflix, Cmore, viaplay m.m.) gärna gå att spela upp dvd & blu-ray. Spel är inte prioriterat, då jag har en annan dator till det.

Kram
Cicci

Nvidia shield kan vara ett alternativ om du bara vill ha smart funktionerna och alla streamingtjänster
Men ska du spela Blu-ray och dvd så är det en htpc som gäller

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av KiddzoR:

Nvidia shield kan vara ett alternativ om du bara vill ha smart funktionerna och alla streamingtjänster
Men ska du spela Blu-ray och dvd så är det en htpc som gäller

Har kollat på den men eftersom jag har en hel del filmer på skiva så ska jag nog satsa på HTPC. Får väl se om CDON har några billiga delar under dagen.