Uppgradera trotjänaren eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera trotjänaren eller köpa nytt?

Hej!

Efter många år av spelande på min gamla dator så känns det nu verkligen som att den sjunger på sista versen. Jag vänder mig till er då det uppenbarligen finns mer kompetens och kloka råd här än på annat håll.

Komplett's chatt support orkade inte svara mer ingående förutom att länka till ett uppgraderingspaket medans en bekant till mig menar på att det är bara att köpa helt nytt, men tyvärr utan några tips om vad jag bör kika på.

Mitt mål är att kunna spela spel (BF1, HoI, EU:IV, Football Manager) på en hygglig nivå. Jag ligger på ca 15 FPS i BF1, ibland lägre om det flyger granater och rökbomber. Övriga spel är också långsamma, trögt som sirap.

Nuvarande rigg. Byggde ihop den 28/11/2014. Priset låg på 6 339kr.
Intel Core i5-4690K Processor
ASUS Radeon R9 280 3GB GDDR5
Cooler Master V550S, 550W PSU
MSI B85-G43, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Red (1x)
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD (enda som är nytt, köpt 2017)

Så med det sagt, vad tycker ni att jag borde göra? Ska jag uppgradera ett par delar eller börja om på nytt? Budget ligger på 8 000 kr.

Tack för all hjälp och svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgraderat graffekortet, lagt till 8gb ram, köpt SSD samt överklockat processorn om du ej gjort det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

SSD och GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag skulle uppgraderat graffekortet, lagt till 8gb ram, köpt SSD samt överklockat processorn om du ej gjort det.

Skrivet av Sasser:

SSD och GPU.

Tack för svaren. Jag har inte överklockat processorn.

Vad tror ni om följande produkter?

ASUS GeForce GTX Phoenix 1050 Ti 4GB (PH-GTX1050TI-4G)

Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)

Corsair 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMS08GX4M1A2133C15

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en ssd, ett till minne och en CPU-kylare, NH-D15. Överklockat processorn till max.

Sedan väntat på Grafikkortet för nya kommer snart. 1050 TI och den serien är 2 år gammalt

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag skulle uppgraderat graffekortet, lagt till 8gb ram, köpt SSD samt överklockat processorn om du ej gjort det.

Varför ska han ha 16 gb minne? 8 gb räcker gott för att spela även om det såklart behövs mer om man börjar jobba med produktivitet.

Skrivet av Makklos:

Tack för svaren. Jag har inte överklockat processorn.

Vad tror ni om följande produkter?

ASUS GeForce GTX Phoenix 1050 Ti 4GB (PH-GTX1050TI-4G)

Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)

Corsair 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMS08GX4M1A2133C15

Skippa Corsair 8GB.

Ett 1060 är ganska mycket snabbare, överväg det istället.
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kör min i7 2600k fortfarande. Uppgraderade för 2 år sedan med ssd och geforce 980. Ser ingen anledning att byta ut den än. CPUn köptes 27.05.2011 och går fint fortfarande, men bytt Geforce 440 - 660ti och sen 980. Blir nog en uppgradering när nästa generation intel kommer, men behåller nog grafikkortet 1 år då.

Köp en SSD, 8gb ram till, grafikkort. Sen släpper väl Nvidia ny generation snart, så om du orkar vänta med det så skulle jag gjort det och köpt ett lite värre då. Så du kan ha det under lång tid.

Permalänk
Medlem

Du säger inte vilka inställningar det rör sig om, men 15 FPS i BF1 är på tok för lite.
Använd HWmonitor eller annat program för att kolla temperaturerna när du spelar, se om processorn och grafikkortet körs i högsta frekvenserna.
Testa uppdatera till senaste BIOS.

8GB mer RAM för dual channel gör märkbar skillnad i moderna spel.
Vad gäller grafikkort och SSD är fördelen att du alltid kan flytta dem till ett eventuellt nybygge senare.

Permalänk
Medlem

Det ramminnet du skrev är nog inte kompatibelt, du måste köpa DDR3. Mitt tips är att kolla när du maxar datorn(aka känns trög) vad som går på 100%. Ram, CPU, HDD eller GPU. (Kolla i Aktivitetshanteraren)

Mitt generella tips till dig är, med en vild gissning då jag inte vet vad som flaskar specifikt (I ordning):
8gb ram extra, (Ny gpu), cpu kylare, ssd.

Jag skulle nog inte köpt allt samtidigt, utan köpt ett i taget för att se vad som hjälper, då kanske man slipper köpa en gpu för ett par tusen t.ex.
En ssd hjälper mest med laddningstider.
Det jag hittade med en 5sekunders googling så finns det möjlighet att överklocka din cpu med ditt moderkort. Kan du få upp cpu'n ett par hundra mhz så är jag ganska säker på att du inte behöver ny cpu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makklos:

Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)

Du har ingen m.2 plats och moderkortet stöder inte heller NVMe.
Skaffa en 860/850EVO istället.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Makklos:

Hej!

Efter många år av spelande på min gamla dator så känns det nu verkligen som att den sjunger på sista versen. Jag vänder mig till er då det uppenbarligen finns mer kompetens och kloka råd här än på annat håll.

Komplett's chatt support orkade inte svara mer ingående förutom att länka till ett uppgraderingspaket medans en bekant till mig menar på att det är bara att köpa helt nytt, men tyvärr utan några tips om vad jag bör kika på.

Mitt mål är att kunna spela spel (BF1, HoI, EU:IV, Football Manager) på en hygglig nivå. Jag ligger på ca 15 FPS i BF1, ibland lägre om det flyger granater och rökbomber. Övriga spel är också långsamma, trögt som sirap.

Nuvarande rigg. Byggde ihop den 28/11/2014. Priset låg på 6 339kr.
Intel Core i5-4690K Processor
ASUS Radeon R9 280 3GB GDDR5
Cooler Master V550S, 550W PSU
MSI B85-G43, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Red (1x)
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD (enda som är nytt, köpt 2017)

Så med det sagt, vad tycker ni att jag borde göra? Ska jag uppgradera ett par delar eller börja om på nytt? Budget ligger på 8 000 kr.

Tack för all hjälp och svar.

Köp
en Samsung EVO 860 SSD på ~500GB och ett GTX 1060 med schysst kylare (t.ex asus strix eller MSI Gaming)

Installera om Windows med ren installation på SSDn.

Done!

Lyftet kommer att bli näst intill gigantiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du skriver (1x) efter ditt minne i specifikationen, har du bara en sticka? Isåfall ska du skaffa en till då dem är gjorda för att arbeta i par. Finns till hyffsat pris begagnat eller nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Du ser mina specs nedan som räcker gott och väl för mig, så jag tycker definitivt att du ska skaffa en SSD och kanske 1060 6 GB borde vara mer än väl för det du spelar. Använder själv aldrig över 6 GB RAM.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

15 fps i BF1 låter som att processorn går för varmt konstant, hade cpu bottleneck här i Bf1 med min I5 2500 trots 4.1 ghz turbo på 1 kärna och 3.9 ghz på alla 4 men har average 50 - 60 fps i low på 64 player banor med mitt r9 280

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

@Makklos:

SKulle dra ner HWMonitor, kör lite spel och kolla vad du får för värden.
Hittade en bug i win 7 för mig där CPU'n klockade ner till 800Mhz över alla kärnor om jag försatte den i viloläge.
Bra att ha koll på temperaturer med.

Kör samma CPU i 4Ghz fast med 16GB ram, 1070 moch SSD.
Har inte hittat några titlar som inte går hur bra som helst i 1080p.

Skulle kika på ett matchande ramminne, ett 1060 (1070 känns inte prisvärt i dagsläget) och en vettig SSD.
Råkar du hitta ett MOBO för rimmliga pengar kan kanske ett beg. Z97 vara ide' om du vill kunna köra M2 SSD och eventuellt klocka lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Varför ska han ha 16 gb minne? 8 gb räcker gott för att spela även om det såklart behövs mer om man börjar jobba med produktivitet.

Skippa Corsair 8GB.

Ett 1060 är ganska mycket snabbare, överväg det istället.
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Jag går över 8gb ofta när jag spelar och har uppe discord etc; men visst, säger du det så.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack till er alla för svar, tips och råd!

Här kommer en update om läget.

Jag bestämde mig för att köpa följande produkter:
Samsung SSD
8gb RAM (totalt 16gb nu)
Hyper cooler master 212 evo (med ny kylpasta).

Innan:
95-99C varm processor på lägsta inställningarna i spel som BF1 med ca 15-20 FPS. Efter 1-2 h spelande har det inte ens varit möjligt att fortsätta då allt bara står still och fläktarna jobbar så hårt och låter så mycket att man tror att ett Boeing plan är på väg in i huset.

Efter:
Höjde inställningarna i BF1 till medium / high och högsta upplösning. Processorn (ej överklockad) mätte i snitt 39C och högsta mätning på 52c. Snittade runt 55 FPS, även efter 1-2h spelande.

Jag är så otroligt glad, och tacksam till er, att denna mindre uppgradering resulterade i vad jag anser är gott som en ny dator. Tack igen för all hjälp, idéer och förslag!

Permalänk
Skrivet av Makklos:

Tack till er alla för svar, tips och råd!

Här kommer en update om läget.

Jag bestämde mig för att köpa följande produkter:
Samsung SSD
8gb RAM (totalt 16gb nu)
Hyper cooler master 212 evo (med ny kylpasta).

Innan:
95-99C varm processor på lägsta inställningarna i spel som BF1 med ca 15-20 FPS. Efter 1-2 h spelande har det inte ens varit möjligt att fortsätta då allt bara står still och fläktarna jobbar så hårt och låter så mycket att man tror att ett Boeing plan är på väg in i huset.

Efter:
Höjde inställningarna i BF1 till medium / high och högsta upplösning. Processorn (ej överklockad) mätte i snitt 39C och högsta mätning på 52c. Snittade runt 55 FPS, även efter 1-2h spelande.

Jag är så otroligt glad, och tacksam till er, att denna mindre uppgradering resulterade i vad jag anser är gott som en ny dator. Tack igen för all hjälp, idéer och förslag!

Härligt att det löstes på detta vis! Nästa steg blir ny GPU, så kommer den hålla ett par år till!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Makklos:

Tack till er alla för svar, tips och råd!

Här kommer en update om läget.

Jag bestämde mig för att köpa följande produkter:
Samsung SSD
8gb RAM (totalt 16gb nu)
Hyper cooler master 212 evo (med ny kylpasta).

Innan:
95-99C varm processor på lägsta inställningarna i spel som BF1 med ca 15-20 FPS. Efter 1-2 h spelande har det inte ens varit möjligt att fortsätta då allt bara står still och fläktarna jobbar så hårt och låter så mycket att man tror att ett Boeing plan är på väg in i huset.

Efter:
Höjde inställningarna i BF1 till medium / high och högsta upplösning. Processorn (ej överklockad) mätte i snitt 39C och högsta mätning på 52c. Snittade runt 55 FPS, även efter 1-2h spelande.

Jag är så otroligt glad, och tacksam till er, att denna mindre uppgradering resulterade i vad jag anser är gott som en ny dator. Tack igen för all hjälp, idéer och förslag!

Kul att höra att Swecs gemenskapen kunde stå till hjälp! I dagsläget är det garanterat ditt grafikkort som håller tillbaka dig om du vill ha mer prestanda. Är du nöjd nu är det såklart bara att stanna där! Men nästa uppgradering du ska göra (om/när du bestämmer dig för att göra en) så är det grafikkortet som du ska satsa på

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A