Permalänk

Högtalaren "Ikea skål"

Hittade ett liknande skålbygge för ett tag sedan och tänkte att såna där vill jag också ha!
Så det blev ett tripp till Ikea och Brl för att inhandla nödvändiga grejer
Sen va det bara att snickra

Stativen är tillverkade i vanligt plattjärn och 10mm axel till ben.

Besök galleriet här

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Frågan är bara hur låter dom?

Permalänk

@yugurt: tackar ! Mmm, svår fråga. Lådan (eller skålarnas) volym är ju så långt ifrån optimerade för högtalarelementen som det går. Men om man gemför byggkostnaden ca 1000kr med färdiga högtalare för 1000kr så tycker jag "ikea skålen" generellt låter bättre.
Dock så finns det ingen direkt djupbas att prata om. Men om man (när jag får tummen ur) kompletterar med en subbas så kommer det bli en rätt trevlig upplevelse till datorn.

Det korta svaret ja de låter bra i förhållande till kostnaden

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga! Ni säger att totalkostnaden blev ca 1000 kr, kan ni specificera vilka delar som ingick i bygget ifall man vill pröva återskapa det ni gjort?

Permalänk

@access: Du behöver absolut inte skriva ni. Du räcker alldeles utmärkt!
Man tackar för det fina omdömet.
Va det gäller grejerna som har använts så tror jag att det va de här högtalarelementen jag använde: https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rs100-8.html Kanske att man skulle ha valt 3,5" varianten istället då den vill ha lite mindre lådvolym.

Kabelterminalerna är dessa https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-bpfi-hogtalarterminaler.html

Skålarna kommer ifrån Ikea och heter blanda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00222973/

1648kr går det på om man väljer precis samma setup som jag gjorde. Nu är det ju lite mer än ett år sen jag byggde högtalarna och jag vill minnas att både elementen och terminalerna va billigare då.

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Stiligt! Synd att dem inte finns att köpa nånstans för hade lätt gjort de isåfall

Bra jobbat

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Helt klart stiligt! Dom är helt enkelt för jävla snygga!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Tack @Hurtigbullen: för de fina omdömet! Jag är faktiskt förbaskat nöjd med resultatet!

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Wow! Blev klart imponerad av dessa
Kände direkt att sådana måste jag också bygga. En fundering, hur driver du dessa?

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Skrivet av bONzO^:

Wow! Blev klart imponerad av dessa
Kände direkt att sådana måste jag också bygga. En fundering, hur driver du dessa?

Tackar! Jag har en gammal yamaha rx 440 som försärkare/reciver till ikeaskålarna. Fast tanken är att köpa en liten miniförstärkare så småning om för att spara lite plats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Hantverket och designen är ju fantastisk må jag säga.

Men... Saknas det inte lite diskant ur dessa?

Personligen hade jag nog vid 4" Byggt med en Midbas samt en "tweeter" för att få en så komplett ljudbild som möjligt.

Och som du själv sa så hade nog Denna 3,5"aren passat lådvolymen bättre.

När kommer subben?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60214343/

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dcs165-4.html

Borde bli en hyfsat bra kombo gällande både frekvens och liter.

Så... Vad väntar du på? Beställ och bygg så vi får se den färdiga 2.1 uppställningen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

@Ant3: Man tackar och bockar!

Nej det tycker jag inte, jag tycker att daytons fullregisterhögtalare spelar förvånansvärt bra i de övre registren. Det ända som saknas är som skrivet lite djupbas.

Jo jag hade samma fundering själv en snabb minut, men i just det här fallet va designen viktigare än att få till ljudet så bra som möjligt tyckte jag.

Jag är skapligt sugen på att bygga subben själv också. Däremot är jag osäker på om det blir tillräckligt med volym i två stora blandaskålar för att det ska bli bra med "fjong" i en 6,5" bas. Tänkte prata lite med dom på Brl, se vad dom säger om lådvolym och en 6,5"

Tänkte jag skulle hitta något litet slutsteg som går att bygga in i lådan eller sätta fast i stativet på något sätt.

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mustangarn:

@Ant3: Man tackar och bockar!

Nej det tycker jag inte, jag tycker att daytons fullregisterhögtalare spelar förvånansvärt bra i de övre registren. Det ända som saknas är som skrivet lite djupbas.

Jo jag hade samma fundering själv en snabb minut, men i just det här fallet va designen viktigare än att få till ljudet så bra som möjligt tyckte jag.

Jag är skapligt sugen på att bygga subben själv också. Däremot är jag osäker på om det blir tillräckligt med volym i två stora blandaskålar för att det ska bli bra med "fjong" i en 6,5" bas. Tänkte prata lite med dom på Brl, se vad dom säger om lådvolym och en 6,5"

Tänkte jag skulle hitta något litet slutsteg som går att bygga in i lådan eller sätta fast i stativet på något sätt.

Ja volymen av två stora Blanda skålar blir ju ungefär 10 liter vilket i många fall är gott nog åt en trevägs låda med en 8"bas.

Så volym bör det finnas nog av för en 6,5"/7" bas. I värsta fal får du porta lådan och stämma av för att få önskat ljud den vägen.

Kanske göra en Bandpass låda?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Nja tycker nog att 10 liter är i minsta laget för en 6,5 tums bas
Men jag va iväg till Brl igår och prata med dom och de visade en dayton 6,5" som de mena på att den skulle gott och väl klara av en portad låda på 10 liter. Så affär blev det så man kan väl säga att bygget av subben är på G

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mustangarn:

Nja tycker nog att 10 liter är i minsta laget för en 6,5 tums bas
Men jag va iväg till Brl igår och prata med dom och de visade en dayton 6,5" som de mena på att den skulle gott och väl klara av en portad låda på 10 liter. Så affär blev det så man kan väl säga att bygget av subben är på G

Jag satte för experimenterandets skull en gång ett par Dynaudio 17W75XL i 4 liter sluten låda och milda makter vad det lät bra.

Permalänk

@VresiBerba: Det låter bra!

Håller på att micklar med att få till längden på basröret, det verkar som om basen vill ha ett rätt långt rör för att få den att spela bra
Dock har jag bekymmer med missljud mellan membranet och faspluggen vid högre volymer.

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mustangarn:

@VresiBerba: Det låter bra!

Håller på att micklar med att få till längden på basröret, det verkar som om basen vill ha ett rätt långt rör för att få den att spela bra
Dock har jag bekymmer med missljud mellan membranet och faspluggen vid högre volymer.

Tänk på att basröret inte nödvändigtvis måste vara på insidan. Själv har jag använt ett 75mm rör som stativ när jag behövde en extremt låg FS. Röret behöver inte vara rakt heller, eller ens vara ett rör.

Permalänk
Medlem

Var det mina gamla på faktiskt.se du såg?
Jag hade nån sorts bredbands 4" om jag inte minns fel. Dom spelade ok men klarade inge volym alls.

Permalänk
Skrivet av afrika:

Var det mina gamla på faktiskt.se du såg?
Jag hade nån sorts bredbands 4" om jag inte minns fel. Dom spelade ok men klarade inge volym alls.

Det är mycket möjligt @afrika ! Kommer inte igåg vilken sida jag såg de på, men kommer ihåg att i den byggloggen jag såg så såga skaparen upp baffelhålen med japansåg - det kanske va du?

Mina klarar rätt skaplig volym trotts det lilla formatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Hantverket och designen är ju fantastisk må jag säga.

Men... Saknas det inte lite diskant ur dessa?

Personligen hade jag nog vid 4" Byggt med en Midbas samt en "tweeter" för att få en så komplett ljudbild som möjligt.

Och som du själv sa så hade nog Denna 3,5"aren passat lådvolymen bättre.

När kommer subben?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60214343/

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dcs165-4.html

Borde bli en hyfsat bra kombo gällande både frekvens och liter.

Så... Vad väntar du på? Beställ och bygg så vi får se den färdiga 2.1 uppställningen.

Små bredbandselement brukar klara diskant alldeles utmärkt. Det man kan få är dålig spridning av de högre frekvenserna pga konstorleken. Det gör att man får en ganska liten "sweetspot" och rör man sig lite utanför den så dör diskanten av ganska fort. Det är därför som vanliga diskanter oftast är runt 1" för att ge bättre spridning. Jag kör själv med ett par CSS EL70 4" bredbandselement och dom låter fantastiskt bra och jag brukar inte känna att det saknas någon diskant. Visst, dom kan inte mäta sig mot mina fullstora golvhögtalare jag har till TVn men då får man tänka på att ett par EL70 gick på runt ~500kr/st nya och diskanterna i mina golvhögtalare går på 800kr/st (och midbasarna på ca 2800kr/par, ett par per högtalare).

Skrivet av VresiBerba:

Tänk på att basröret inte nödvändigtvis måste vara på insidan. Själv har jag använt ett 75mm rör som stativ när jag behövde en extremt låg FS. Röret behöver inte vara rakt heller, eller ens vara ett rör.

Man ska dock tänka på att inte ha för extrema dimensioner på röret. Har du ett rör som är för smalt så kommer du få blåsljud när du börjar kräma på lite och flyttar större mängder luft. Man kan även få lite oväntade resonansfenomen i röret om det rör sig om riktigt extrema dimensioner. Men ja, går det att kombinera basport och stativ så är ju det en fantastisk idé!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Häftigt! Skulle vilja göra nåt liknande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Mustangarn:

Hittade ett liknande skålbygge för ett tag sedan och tänkte att såna där vill jag också ha!
Så det blev ett tripp till Ikea och Brl för att inhandla nödvändiga grejer
Sen va det bara att snickra

Stativen är tillverkade i vanligt plattjärn och 10mm axel till ben.

Besök galleriet här

Ikea har bra grejer. Kommer fortfarande ihåg lampan som var perfect parabol för att bygga 10Ghz radioamatör utrustning av

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul o höra och jämnföra med tex "köks högtalarna" för 900kr som har diskant och ca 4 liter till sitt 4 tums element.
Har byggt en baslåda till bilen med 2x 6.5 tums basar i bilen låter det bra med i tex ett 25kvm vardags rum låter det knappt alls. Lådan är på max 10 liter.
Har en 10 tummare med en låda på runt 70 liter som jag byggt och är avstämd till ca 20hz. Den låter mycket bra och har inga problem i vardags rummet.
Både 10 och 6.5 lådan är uträknade bas reflex lådor med rör. Vill du slippa långt rör kör på slavbas istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

fyfan vad grymt med egenbyggda högtalare
lätt fem stjärnor speciellet med ikea hjälpen