Ethernet saknar giltig IP-konfiguration

Permalänk

Ethernet saknar giltig IP-konfiguration

Jag och brorsan sitter på övervåningen med varsin Internetkabel, några gånger i veckan försvinner vårt Internet. Wifi funkar och farsans dator där nere funkar prima. Vi sitter på någon typ av Internetkabel switch här på övervåningen.

Gjorde lite tester själv. Drar jag Internet kabeln till kabeln som kommer nerifrån så funkar Internet. Men så fort vi kopplar ihop en ethernet switch så börjar det strula igen. Bytte tom till en annan switch och då fick vi Internet i ca 1 minut innan det valde att försvinna igen. Så vad tror ni problemet är?

Permalänk
Medlem

@supersneel: Har du lust att rita ett (fint och läsligt) diagram över hur ditt hemnätverk ser ut? Från det att internet kommer in i huset till alla ev. modem/routrar/datorer/switchar/accesspunkter?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

@supersneel: Har du lust att rita ett (fint och läsligt) diagram över hur ditt hemnätverk ser ut? Från det att internet kommer in i huset till alla ev. modem/routrar/datorer/switchar/accesspunkter?

Kan försöka ^^

Fiber kabeln som kommer genom väggen > Till router > switch på nedervåningen > switch på övervåningen > datorerna.

Hjälpte det? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

@supersneel: Har du lust att rita ett (fint och läsligt) diagram över hur ditt hemnätverk ser ut? Från det att internet kommer in i huset till alla ev. modem/routrar/datorer/switchar/accesspunkter?

Saken är ju den att Internet funkar i kabeln som kommer upp på övervåningen, men så fort jag kopplar in den i någon av de två switchar jag har blinkar lampan orange istället för att lysa grönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske bra att ta med information om vad det är för switchar och routrar du har i nätverket.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för switchar på övervåningen? Lättast vore ju om ni ställde den ni väljer att nyttja i bryggat läge på alla portar så blir den bara som en förgreningsdosa för kabeln som kommer till övervåningen.

Permalänk
Medlem

Låter som ni använder ett begränsat antal publika IPn.
Så att ni genom routern har x antal klienter.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

@Titane: Om det skulle vara problemet. Hur löser jag det?

Permalänk
Avstängd

Tvivlar starkt på att routern som sitter först sitter och delar ut publika adresser så det bör inte vara något problem.
Problem skulle kunna vara är om switchar bakom också är konfade med DHCP på samma subnät och delar ut samma lokala ip-adresser.

Permalänk
Skrivet av Fireflies:

Tvivlar starkt på att routern som sitter först sitter och delar ut publika adresser så det bör inte vara något problem.
Problem skulle kunna vara är om switchar bakom också är konfade med DHCP på samma subnät och delar ut samma lokala ip-adresser.

Okey får försöka kolla på saken. Annars brukar det ta runt ett dygn eller något så funkar internet igen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Okey får försöka kolla på saken. Annars brukar det ta runt ett dygn eller något så funkar internet igen ^^

Vad har ni för router och switch?
Har ni startat om switch när internet dör?
Har ni felsökt på andra sätt?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har ni också bredbandsbolaget? Har själv fått detta problem de senaste veckorna. För min del fungerar internet inte på ca 5-10 min från att jag startat datorn.

Permalänk
Avstängd

@supersneel: Vi måste veta exakta vad för modeller det är på switcharna ni använder. Låter onekligen som att ni kör på samma IP spann(vanligtvis 192.168.1.x), och då blir det konflikt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tråd-löst ....

Hade problem med att få igång min wifi_router med bredbandsmodem samt chromecast. Kom inte in på internets wifikonfigurering.
Gick igenom I-net efter svar, hittade inget relevant.

Återställde routern via Reset-knappen samt såg till att det blinkar grönt.
Då är routern rensad från gamla inställningar.
Kopplade en USB-kabel via routern till datorn och loggade in på wifi-konfigureringen.
tog sedan bort usb-kabeln och allting funkar hur bra som helst.

Detta är grundläggande för de flesta routrar. I mitt fall loggar jag in på : http://192.168.0.1/login.htm