Permalänk
Medlem

Hack facebook konto

Är det möjligt för någon att hacka ett Facebook konto och skriva inlägg i någon annans namn.

Någon har använt en bekants Facebook konto och skrivit rasistiska inlägg vilket har lett till att personen blivit åtalad.
Personen nekar!

Måste inte åklagaren bevisa att inlägget kommer från min bekants dator? genom att Facebook lämnar ut IP-numret till den dator som sänt inlägget.

Om inlägget kommer från min bekants router så är det väl mycket svårt att se från vilken dator på nätverket som sänt inlägget.

Permalänk
Medlem

Känns som om det vore svårt att bli dömd. Man behöver ju inte nödvändigtvis blivit hackad någon kan ha använt ens dator. Det kan även varit någon som har styrt datorn via remote. Då visar det ingen skillnad på IP och det kan se ut som att personen som äger datorn ha gjort det.

Har dock väldigt svårt att tro att en hackare skulle på nått sätt lyckas hacka din "vän" och får för sig att skriva massa rasistiska inlägg.

Permalänk
Medlem

Hackade konton händer hela tiden men känns tyvärr mer som att det är upp till personen i fråga att bevisa sin oskuld för att slippa bli dömd.

Blir troligen bättre om man överklagar till högre instans efter förlust men innan dess skulle jag inte ha mycket tilltro till systemet i ett sådant här fall.

Permalänk
Sötast

Det absolut vanligaste sättet att "hackas" är att helt enkelt inte bli det.
Större chans att det är någon som kunnat gissa sig till personens lösenord, vilket obehagligt nog inte sällan är jättesvårt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Hackade konton händer hela tiden men känns tyvärr mer som att det är upp till personen i fråga att bevisa sin oskuld för att slippa bli dömd.

Blir troligen bättre om man överklagar till högre instans efter förlust men innan dess skulle jag inte ha mycket tilltro till systemet i ett sådant här fall.

Tänker du på verkligen hackade konton eller bara folk som har värdelösa lösenord? För även om det är möjligt så tror jag inte det är vanligt att folks konton blir hackade på facebook. Speciellt inte nå randoms i Sverige.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tänker du på verkligen hackade konton eller bara folk som har värdelösa lösenord? För även om det är möjligt så tror jag inte det är vanligt att folks konton blir hackade på facebook. Speciellt inte nå randoms i Sverige.

Menade just hackade konton även om jag inte direkt misstänker att så är fallet här. Elaka facebook inlägg på rätt språk tyder ju mer på någon som känner personen eller att denna blivit lite överärlig efter för mycket alkohol.
Nu hackar man sällan enskilda konton utan ger sig istället på de som sitter på denna info för alla användare.
Var tex bara månader sedan jag laddade ner en databas med 1.4 miljarder lösenord, många bekanta och vänner som uppskattade att få reda på vilka av alla deras konton fanns med på den listan.

Permalänk
Avstängd

@henkiii:

I princip ja? Eller menar du att det går att göra som på film och knappa lite på en laptop så kommer man in varsomhelst?

Oddsen att någon ska få sitt FB-konto hackat är väl i princip obefintlig? Antingen glömmer man logga ut från en publik dator, eller så har man ett otroligt kasst lösenord som går att gissa sig till.

Virus eller något känns mer troligt än att ens konto blivit "hackat". Det är ju iaf ganska vanligt att man klickar på en länk och helt plötsligt spottar ens profil ut massa inlägg och taggar folk till höger och vänster.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara så att han blivit hackad... jag hade ett twitterkonto jag inte hade använt på flertalet år som när jag skulle in på hade nytt lösen och det var en jädra massa tweets postade osv. Dock i detta fallet var allt postat på ryska

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Det finns inloggningshistorik på kontot, så man kan se varifrån det har loggats in.

Skulle inte tro att någon blivit "hackad" utan troligare haft ett lösenord som är lätt att gissa eller helt enkelt lämnat ut det då någon frågat.

Däremot är det inte säkert att det spelar någon roll, då man har någon slags ansvar för sitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det finns inloggningshistorik på kontot, så man kan se varifrån det har loggats in.

Skulle inte tro att någon blivit "hackad" utan troligare haft ett lösenord som är lätt att gissa eller helt enkelt lämnat ut det då någon frågat.

Däremot är det inte säkert att det spelar någon roll, då man har någon slags ansvar för sitt konto.

Om inte någon rensat inloggningshistoriken så är det där en bra start.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@henkiii:

I princip ja? Eller menar du att det går att göra som på film och knappa lite på en laptop så kommer man in varsomhelst?

Oddsen att någon ska få sitt FB-konto hackat är väl i princip obefintlig? Antingen glömmer man logga ut från en publik dator, eller så har man ett otroligt kasst lösenord som går att gissa sig till.

Virus eller något känns mer troligt än att ens konto blivit "hackat". Det är ju iaf ganska vanligt att man klickar på en länk och helt plötsligt spottar ens profil ut massa inlägg och taggar folk till höger och vänster.

I princip går det att knappa lite på ett tangentbord och komma åt ett konto som obehörig även om det inte sker på det viset Hollywood visar.

Jag tänker att du laddar ner en av alla lösenordslistor och söker efter ditt offers epost, provar på olika ställen..
Eller så chansar man på top10 lösen i Sverige (Sommar2018 osv) ...
Eller så får du maila vederbörande med en infekterad länk.

Finns säkert tusentals till hyggligt lätta sätt som jag inte har koll på.
Det kokas väl ner till hur gärna en person vill komma åt någon annans konto.

Risken att bli smittad generellt, är inte liten, eller mytologiskt. Det händer dagligen.
Numera finns det ju en hel "industri" som "arbetar" med att smitta folk.

Även om internet brottslingarna arbetar i huvudsak för personlig ekonomisk vinning, så tänker jag att det inte är en jätte stretch att även arbeta politiskt (tex Cambride analytica) med karaktärsmord.

Därmed inte sagt att detta är det mest sannolika eller troliga scenariot för OPs fall.

Permalänk
Medlem

Självklart behöver åklagaren ha nån form av bevis, och det tycker denne sig ha i detta fallet, då det gått till åtal.

Det är klart det ska gå att åtala personer som gör olagligheter på nätet. Man kan ju inte komma med "men jag har blivit hackad", det är ingen ursäkt som funkar om man inte kan bevisa det. I så fall skulle ju varenda kriminell bara köra med den så fort de gjort nåt över nätet som de åkt fast för.

Om personen i fråga faktiskt blivit hackad måste ju denna ha någon aning om vem som gjort det. Det händer liksom inte att någon helt random kommer åt nån annan helt random facebook och börjar gasta nazisthälsningar.

Han får väl skaffa en bra advokat, eller ta lärdom. Facebook är en såpass viktig inloggning för folk nuförtiden att det förvånar mig att man inte har bättre säkerhet på sina konton. Det finns massa skydd inbyggt i facebook mot just sånt här. Slå på det vettja.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Hanlov: Ja det finns ett hack för facebook som jag testade för ca 2-3 år sedan som funkade utan att man hade lösenordet som säkert är åtgärdat nu (ej säker).
Man klickade på en länk och kom till en skum sida så skriv man in användarnamnet/mailet i rutan så fick man en annan mailadress som var kopplad till det konto (fattar inte riktigt själv) men så var det. så när man skrev ett vanligt mail från typ sin gmail så skrev man till den mailen man fick på den sidan och sen i "ärende" (titel) skrev man tex: "jag är fet" så blev till status uppdatering på hens facebook vägg.

ska försöka ta reda på den sidan igen, återkommer om jag hittar.

Permalänk
Medlem

Frågan är mer om han varit aktiv själv samtidigt eller ej. Om hans beteende varit väldigt fokuserat till det området han är åtalad för. Säg att han övergett sitt konto och att det sedan blivit hackat. Nu har jag inte facebook, men man borde märka om någon annan är inne på ens konto?

Permalänk
Avstängd

Det är för mig en gåta hur fan svenska folket kan tillåta att sådanhär pågår år efter år på rikstagsnivå, folk som skriver "fel" saker, folk som "tittar på fel bilder" osv, blir bara så jädra *förbannad* rent ut sagt när jag hör om det och att -våra skattepengar skall finansiera- denna förbannade bebislekstuga för vuxna män dessutom, medan det i princip aldrig finns resurser när riktiga brott begås.
De kan ju fan inte ens hitta en plånbok ute i fält längre, plånböcker, cycklar och skit borde ändå vara ett absolut minimikrav att ta tag i om de inte orkar ta tag i grövre brott för att det är för varmt och skönt att sitta vid en jädra dator med en kaffekopp och en låda kakor. Men detta är ju så klart ännu bekvämare då man inte ens behöver lämna kontoret och öppna dörren ut...

Givetvis kan någon ha hackat hans dator, men det borde i så fall vara en fråga mellan i detta fall facebook och personen i fråga, inte polisen. (!)

Om facebbook tyckte att någon gör fel är det bara för dem att stänga av personen en tid och vid behov permanent, svårare än så är det inte.

Nå, om detta går vidare så får ni helt enkelt försöka att samla så mycket teknisk dokumentation som går att få ut.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tycker svaren hamnar lite snett som de flesta av er skriver.
Vad jag menar är följande:
-Är det möjligt att ta sig in på någon annans Facebooksida genom att hacka den eller ha haft ett
spionprogram på användarens dator och därigenom få tillgång till lösenord
-Lämnar Facebook ut användarens IP-nummer så att man kan spåra från vilken dator inlägget
kommer?
-Kan man i ett hemnätverk se exakt vilken dator/mobil eller annan utrusning som skickade
inlägget. För vad jag förstår så får alla datorer på ett lokalt nätverk samma IP-nummer, är det inte
routern som håller reda på vilken enhet som används.

Jag är intresserad av vilka tekninska möjligheter det finns för att hacka ett FB-konto och vilka möjligheter det finns att apåra vem som skrivit inlägget.

Ev. politiska värderingar och andra ovidkommande kommentarer kan ni behålla för er själva.

Permalänk
Medlem

@Hanlov: bara neka så kan dom inte bevisa skit, det dom flesta åker på är att snuten är duktigt på att bli "kompis" under förhör, Svenskar brukar torska på det fort, och börjar berätta saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanlov:

Jag tycker svaren hamnar lite snett som de flesta av er skriver.
Vad jag menar är följande:
-Är det möjligt att ta sig in på någon annans Facebooksida genom att hacka den eller ha haft ett
spionprogram på användarens dator och därigenom få tillgång till lösenord
-Lämnar Facebook ut användarens IP-nummer så att man kan spåra från vilken dator inlägget
kommer?
-Kan man i ett hemnätverk se exakt vilken dator/mobil eller annan utrusning som skickade
inlägget. För vad jag förstår så får alla datorer på ett lokalt nätverk samma IP-nummer, är det inte
routern som håller reda på vilken enhet som används.

Jag är intresserad av vilka tekninska möjligheter det finns för att hacka ett FB-konto och vilka möjligheter det finns att apåra vem som skrivit inlägget.

Ev. politiska värderingar och andra ovidkommande kommentarer kan ni behålla för er själva.

I datorvärlden är att möjligt så länge det lönar sig..

Ta och logga ut ur alla dina enheter och sätt ett nytt starkare lösenord, gör samma sak på din e-post som FB är reggat på.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanlov:

Jag tycker svaren hamnar lite snett som de flesta av er skriver.
Vad jag menar är följande:
-Är det möjligt att ta sig in på någon annans Facebooksida genom att hacka den eller ha haft ett
spionprogram på användarens dator och därigenom få tillgång till lösenord
-Lämnar Facebook ut användarens IP-nummer så att man kan spåra från vilken dator inlägget
kommer?
-Kan man i ett hemnätverk se exakt vilken dator/mobil eller annan utrusning som skickade
inlägget. För vad jag förstår så får alla datorer på ett lokalt nätverk samma IP-nummer, är det inte
routern som håller reda på vilken enhet som används.

Jag är intresserad av vilka tekninska möjligheter det finns för att hacka ett FB-konto och vilka möjligheter det finns att apåra vem som skrivit inlägget.

Ev. politiska värderingar och andra ovidkommande kommentarer kan ni behålla för er själva.

Man får ju en lokal IP adress, från routern, så ja, man kan se i hemnätverket vilken dator det är, men jag tror inte operatören kan se det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanlov:

Jag tycker svaren hamnar lite snett som de flesta av er skriver.
Vad jag menar är följande:
-Är det möjligt att ta sig in på någon annans Facebooksida genom att hacka den eller ha haft ett
spionprogram på användarens dator och därigenom få tillgång till lösenord
-Lämnar Facebook ut användarens IP-nummer så att man kan spåra från vilken dator inlägget
kommer?
-Kan man i ett hemnätverk se exakt vilken dator/mobil eller annan utrusning som skickade
inlägget. För vad jag förstår så får alla datorer på ett lokalt nätverk samma IP-nummer, är det inte
routern som håller reda på vilken enhet som används.

Jag är intresserad av vilka tekninska möjligheter det finns för att hacka ett FB-konto och vilka möjligheter det finns att apåra vem som skrivit inlägget.

Ev. politiska värderingar och andra ovidkommande kommentarer kan ni behålla för er själva.

1: Helt klart, hacka är dock svårt men att få in en keylogger på någons dator är oftast enkelt. Speciellt om de är facebookanvändare.
2: Kan finnas lista på profilen där det står vilka enheter och IPs som loggat in. Reddit t.ex visar detta.
3: Nej (tekniskt möjligt afaik men i detta sammanhang ikke). Går speciellt inte i efterhand.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu är det här gammalt och iaf fått en plåster fix men så här lätt var det att hacka ett konto 2016.
https://thehackernews.com/2016/08/hack-facebook-account.html

Vad gäller enhet som varit inloggad på kontot så skulle jag gissa på att facebook har en del sådan information då det är rätt vanlig tracking på vilken browser och OS personen sitter på.
I hemnätverket kan du bara se sådant om du har loggar som sparas men gissar på att det inte finns någon router som gör så utan att ha blivit inställd för det av användaren.
Men förstår inte riktigt varför det är jakt på det egna nätverket efter den som är skyldig?

Det som bör kollas är tidpunkterna för meddelanden och vad den åtalade gjorde och var under de tidpunkterna. Kan man bevisa att personen höll ett föredrag på jobbet samtidigt så lär ju det stärka påståendet om att vara oskyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanlov:

Jag tycker svaren hamnar lite snett som de flesta av er skriver.
Vad jag menar är följande:
-Är det möjligt att ta sig in på någon annans Facebooksida genom att hacka den eller ha haft ett
spionprogram på användarens dator och därigenom få tillgång till lösenord
-Lämnar Facebook ut användarens IP-nummer så att man kan spåra från vilken dator inlägget
kommer?
-Kan man i ett hemnätverk se exakt vilken dator/mobil eller annan utrusning som skickade
inlägget. För vad jag förstår så får alla datorer på ett lokalt nätverk samma IP-nummer, är det inte
routern som håller reda på vilken enhet som används.

Jag är intresserad av vilka tekninska möjligheter det finns för att hacka ett FB-konto och vilka möjligheter det finns att apåra vem som skrivit inlägget.

Ev. politiska värderingar och andra ovidkommande kommentarer kan ni behålla för er själva.

Man kan ju få tag på kontouppgifterna via ett phishingmejl där man ombeds att logga in med sitt facebook konto. Man kan använda samma lösenord på flera sidor och om en mindre säker sida blir hackad och lösenorden läcker. Lösenordet kan kanske gissas med social engineering.

Facebook borde logga sådant, om det sedan går att begära ut i en rättssak vet jag inte. Man kan själv se var man är inloggad. https://www.facebook.com/help/224047177607864?helpref=search&...

Så länge du inte har en avancerad brandvägg hemma kan du inte koppla ihop det mer än till att det är någon på nätverket.

Permalänk
Medlem

Ockhams rakkniv.

Möjligt? Ja, allt är möjligt i teorin.

Troligt? Knappast. Varför skulle någon lägga ned mödan på det för att sedan bara posta rasistisk smörja?

Mycket troligare att personen som äger kontot faktiskt gjort det, men när det sen uppmärksammades så togs den gamla "jag blev hackad!" ursäkten till.

Den enda andra rimliga teorin är att ägaren glömt en påslagen enhet inloggad som någon "kompis" använt för att jävlas med personen, men då borde den kompisen ha erkänt tilltaget vid det här laget.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd har nu genomgått en av de mest omfattande rensningar jag sett. Det dröjde sex inlägg innan trådstarten kopplades till och direkt antogs bero på diverse politiska ideologier och den efterföljande urspårningen detta ledde till dalade till direkt pinsam sandlådenivå.

Teorier om huruvida TS historia stämmer eller inte eller varför är inte relevanta. Anta istället att den gör det och hjälp till med tips på hur man i en sån här situation skulle kunna bevisa sin oskuld. Det är det tråden är till för. Om du inte kan göra det utan att dra upp politik som något sorts bakomliggande motiv så är det bättre om du inte skriver något alls för då bidrar du inte med någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Denna tråd har nu genomgått en av de mest omfattande rensningar jag sett. Det dröjde sex inlägg innan trådstarten kopplades till och direkt antogs bero på diverse politiska ideologier och den efterföljande urspårningen detta ledde till dalade till direkt pinsam sandlådenivå.

Teorier om huruvida TS historia stämmer eller inte eller varför är inte relevanta. Anta istället att den gör det och hjälp till med tips på hur man i en sån här situation skulle kunna bevisa sin oskuld. Det är det tråden är till för. Om du inte kan göra det utan att dra upp politik som något sorts bakomliggande motiv så är det bättre om du inte skriver något alls för då bidrar du inte med någonting.

Jag tycker också att vi ska hålla politik/rasism mm borta från tråden, det passar inte här.
Jag var ute efter att få en datateknisk lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Det är värt att nämna att Facebook appar kan skriva inlägg åt dig om du har gett den appen tillstånd för det. dvs andra kan skriva inlägg åt dig utan att behöva logga in på ditt konto eller komma åt din dator.

Sedan vet jag inte hur det är idag men förut kunde man ställa in vilka som skulle se inlägget. Här kunde man välja alla förutom en själv. Vilket var vanligt för att dölja för användaren att han spammar virus, m.m.