Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mobila betalningar - varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hade det inte varit enklare att ha en databas med alla personers fingeravtryck/iris/dna och sedan bara använda den när man ska betala/signa eller liknande? Det absolut enklaste (för användaren) men en mardröm ur privacy och säkerhetssynpunkt såklart.

Dålig idé av flera skäl.

1. Hur skyddar du dig mot att någon klonar dina biometriska uppgifter? Inte så lätt att byta ut ett öga t.ex.

2. Hur säkerställer du att utrustningen som läser fingeravtrycken inte blivit manipulerad? (T.ex. vid onlineköp.) Hör ihop med 1.

3. Vem är det som ska driva den här databasen, och hur skapar vi utrymme för konkurrens?

Permalänk
Medlem

Bara att dom bytte namn nyligen borde ju aktivera varningsklockorna hos dej.
När bytte t.ex Mastercard och Visa m.fl namn senast?

Skrivet av Lehto:

Jag gör majoriteten av mina köp med SEQR (bytt namn till Glase nu), det är smidigare än kort då korten är långsamma plus måste knappa in kod vilket endast behövs på belopp över 250:- med SEQR och i ärlighetensnamn så är majoriteten av köpen under 250:-.

Sen får man ju bonus med upp till 3% (riktig cashback), plus att jag inte behöver vara orolig att bli "skimmad" på sammasätt som med ett riktigt kort då SEQR ger ut "virtuellt mastercard". Antingen toppar man upp saldo i förväg eller kör man med faktura bara som förövrigt är gratis.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Bara att dom bytte namn nyligen borde ju aktivera varningsklockorna hos dej.
När bytte t.ex Mastercard och Visa m.fl namn senast?

Sen när är fintechbolaget Glase sämre ägare än Invuo som tidigare hette Seamless? Det är ungefär lika osäkert som tidigare snarare, SEQR/Glase fyller inte samma roll som Visa/Mastercard och ditt konto är inte kopplat till tjänsten. Alternativet var väl att tjänsten skulle lagts ner, den är ju inte lönsam. Så länge du inte investerar i deras aktier blir du knappast lurad. Inte för att det finns någon fördel med SEQR/Glase som användare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har funderat på att testa Samsung Pay många gånger men aldrig kommit till skott. Fungerar det verkligen? Man ska alltså bara hålla mobilen nära betaldosan? Sätts NFC på automatiskt?

Önskar att man även kunde ha medlemskort som tex ICA bonuskort osv i Samsung Pay för att tex kunna plocka ut en självskanner. Och kan man slutligen också ha körkortet där behövs inte plånboken alls.

Det fungerar verkligen, ja. När mobilen är låst/släckt kan du swipa upp från botten av skärmen så kommer samsung pay fram. Sen är det bara att du scannar fingret/skriver pin (eller vad du nu vill använda), så startar den att söka. Håll den bara mot NFC/stället där du drar kort så är det klart. Ibland behövs kod, ibland inte.

Jag har ICA-banken vilket gör att det automatiskt också är mitt bonuskort. Verkar inte vara möjligt att lägga till ett vanligt ICA bonuskort, men de lägger ständigt till nya medlemskort som fungerar så det borde bara vara en tidsfråga. Just nu finns följande bonuskort att lägga till: Apoteket, Circle K, BR leksaker, Clas Ohlson, Blomsterlandet, Hemtex, KappAhl, Kicks, Guldfynd Mekonomen, Lindex, Plantagen, Gina Tricot, Willys och Åhléns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Låt mig gissa. Du vill även att 33.6kbps modem ska vara standard, Aqua Vera herrparfym är den enda parfymen. Och dom gamla hederliga bussarna i kombination med bank och värdetransportrån ska vara standard?

Ojojoj, ja det var ju relevanta jämförelser. Verkligen. Ser du verkligen inte skillnaden mellan kontanter och dina exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1950 sa en del att lyssna på rock var i princip likställt med att para sig med djävulen... inte riktigt så blev det...

Mobila betalningar via t.ex. smartklockor kommer ersätta kreditkorten helt o hållet på sikt....

Troligtvis inte. Kort har många fördelar. Inga batterier, inte speciellt ömtåliga, vattentåliga, billiga, lätta, kan delas av flera etcetera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dålig idé av flera skäl.

1. Hur skyddar du dig mot att någon klonar dina biometriska uppgifter? Inte så lätt att byta ut ett öga t.ex.

Hmm detta återkommande argument har jag svårt att förstå.

För att använda sig av mitt bankID måste man:
1. Ha åtkomst till min telefon
2. Ha tillgång till mitt fingeravtryck för att låsa upp telefon
3. Veta min 6 siffriga kod till bankID (den låses ju dessutom ned sig om man skulle slå fel tre gånger)

Vettetusan hur det skulle kunna bli speciellt säkrare med andra lösningar (som inte blir betydligt krångligare eller mycket dyrare). Jag anser att ett kontokort är mycket osäkrare i jämförelse. Fan här i asien behöver man inte ens kod eller skriva under, du kan köpa rätt stora belopp (>500kr) bara du har ett kort. Men även med kod anser jag att det inte slår ovanstående steg. Bara en sån sak som 6 vs 4 siffror i koden...

Ne. Jag förstår inte varför bankkort skulle vara säkrare än mobila betalningslösningar.

Båda går ju att spärra.

Sen generellt har jag oftast bättre kontroll på var min mobil befinner sig. Jag har den betydligt oftare i handen än vad jag har plånboken. Det är en större fysisk kontroll. Tror det ökar säkerheten. Men givetvis är detta mkt individuellt. Har faktiskt tappat/förlorat/blivit bestulen av min plånbok vid två tillfällen (båda har varit på musikfestival, så det är ju lite vildt). Men aldrig tappat min mobil. Men nåja, inte vidare mkt empirisk data om jag säger vad som skett enbart mig. Men jag har en teori om att folk i allmänhet har bättre kontroll på sin telefon än plånbok. Särskilt yngre (under 35 år).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Troligtvis inte. Kort har många fördelar. Inga batterier, inte speciellt ömtåliga, vattentåliga, billiga, lätta, kan delas av flera etcetera.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontanter uppfyller ju alla de nämnda kriterierna bättre?

Ex, förvisso kräver inte bankkort batterier men terminalerna kräver det. Om strömmen är nere så slår kontanter kort. Osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Troligtvis inte. Kort har många fördelar. Inga batterier, inte speciellt ömtåliga, vattentåliga, billiga, lätta, kan delas av flera etcetera.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteri diskussionen är redan förbi. NFC i mobiler kan användas fullt ut av sändarens ström. Ömtåliga, vattentåliga ? Återigen är det irrelevant i Europeisk miljö. Vi kan ha mobilerna / klockorna tillräckligt tåliga här. Delas med andra? Jo det är precis det systemet vill. Speciellt idag med bedrägerier och GDPR....

Vi hörs om 10 år så får vi se hur det ser ut. Kreditkort kommer vara något exotiskt som man dammar av inför en resa till asien...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr_Lazy:

Menar att telefonen är den känsliga prylen. och för övrigt så är det ingen som tillhandahåller backfack längre

Jag har ett bankfack..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Swish är smidigt, används på jobbet.
Samsung Pay är mycket smidigt och säkrare! Fungerar 9/10.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sneaky_rhino:

har samsung pay och det är ett svep up(då jag låser upp tele när jag tar up den ur fickan) och är det över 100kr så blir det fingeravtryck för att betala jätte smidigt och tar 4sek ist för att ta fram plånboken och in i kortläsarn och kod+tbx

sedan är det nog inte så vanligt att betala med telen då folk blir ganska förvånade ibland

Varje gång på Espresso House, innan de bytte betalterminal:

De: Kort eller app?
Jag: Kort *drar upp telefonen*
De: Nej, vi har inte det där
Jag: Jodå, mata fram beloppet bara tack
De: uhm..ok
De: Kvitto på det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hazelberg:

Det fungerar verkligen, ja. När mobilen är låst/släckt kan du swipa upp från botten av skärmen så kommer samsung pay fram. Sen är det bara att du scannar fingret/skriver pin (eller vad du nu vill använda), så startar den att söka. Håll den bara mot NFC/stället där du drar kort så är det klart. Ibland behövs kod, ibland inte.

Jag kan för all min värld inte svepa upp kortet från släckt skärm, hur fan gör man?! *Galaxy S8
Har aldrig behövt kod vid NFC, MST till 99% behövs pin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm detta återkommande argument har jag svårt att förstå.

För att använda sig av mitt bankID måste man:
1. Ha åtkomst till min telefon
2. Ha tillgång till mitt fingeravtryck för att låsa upp telefon
3. Veta min 6 siffriga kod till bankID (den låses ju dessutom ned sig om man skulle slå fel tre gånger)

Vettetusan hur det skulle kunna bli speciellt säkrare med andra lösningar (som inte blir betydligt krångligare eller mycket dyrare). Jag anser att ett kontokort är mycket osäkrare i jämförelse. Fan här i asien behöver man inte ens kod eller skriva under, du kan köpa rätt stora belopp (>500kr) bara du har ett kort. Men även med kod anser jag att det inte slår ovanstående steg. Bara en sån sak som 6 vs 4 siffror i koden...

Ne. Jag förstår inte varför bankkort skulle vara säkrare än mobila betalningslösningar.

Båda går ju att spärra.

Sen generellt har jag oftast bättre kontroll på var min mobil befinner sig. Jag har den betydligt oftare i handen än vad jag har plånboken. Det är en större fysisk kontroll. Tror det ökar säkerheten. Men givetvis är detta mkt individuellt. Har faktiskt tappat/förlorat/blivit bestulen av min plånbok vid två tillfällen (båda har varit på musikfestival, så det är ju lite vildt). Men aldrig tappat min mobil. Men nåja, inte vidare mkt empirisk data om jag säger vad som skett enbart mig. Men jag har en teori om att folk i allmänhet har bättre kontroll på sin telefon än plånbok. Särskilt yngre (under 35 år).

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Om du läser inlägget som jag svarar på så pitchade det inlägget idén att använda *endast* biometrisk data för att betala för saker, och dessutom med ett centraliserat system.

Det du beskriver är att använda biometrisk dator som en av flera faktorer. Det du beskriver med ditt bankid-scenario är ett system med trefaktorsinloggning. Något du är (ditt fingeravtryck), något du har (din mobil) och något du vet (koden till ditt BankID).

(Nu är det inte exakt så, för man kan ofta komma förbi en fingeravtrycksupplåsning om man vet telefonens kod...)

Som en av flera faktorer kan biometri vara en helt OK lösning. Men det kan inte vara den enda faktorn. Och det funkar inte i alla scenarion heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kan för all min värld inte svepa upp kortet från släckt skärm, hur fan gör man?! *Galaxy S8
Har aldrig behövt kod vid NFC, MST till 99% behövs pin.

Samsung pay - Inställningar - Använd Favoritkort

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@tcntad: Som den ovan sa måste du aktivera det. Sen måste du se till att verkligen dra från botten. Om du bara drar från långt ner på skärmen brukar det oftast inte fungera, utan du behöver börja så att du går över kanten nere. Sen vänta 1-2 sek så är det uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas jag inte, för jag vill inte betala dyrt mobilt bredband på min mobil..räcker med att jag tankar den med 50:- i månaden.

Mycket konstig information i tråden om uppkoppling och priser på mobilt bredband - alla dessa lösningar fungerar utan uppkoppling.

Jag handlar ofta med Samsung Pay på en Samsung telefon utan simkort och wifi avslaget - köpet registreras via säljaren precis som med ett ouppkopplat betalkort. När man sedan kopplar upp sig på telefonen (i mitt fall via wifi hemma) får man bara en bekräftelse.

Jag använder en hel del andra "ouppkopplade" prylar för att betala också, förutom Samsung klocka (MST/NFC) även Garmin klocka (NFC) och Fitbit klocka (NFC)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zippeer:

Samsung pay - Inställningar - Använd Favoritkort

Skrivet av Hazelberg:

@tcntad: Som den ovan sa måste du aktivera det. Sen måste du se till att verkligen dra från botten. Om du bara drar från långt ner på skärmen brukar det oftast inte fungera, utan du behöver börja så att du går över kanten nere. Sen vänta 1-2 sek så är det uppe.

Jag hara bara ett kort inlagt, det är automatiskt favoritkort?
Tycker jag gjort så hela tiden men nu lyckas jag, lol..

Tack