TV-ljud till en glad amatör

Permalänk
Medlem

TV-ljud till en glad amatör

Hej!

Har precis flyttat och tänkte sälja mitt gamla Logitech Z-5500. Är ute efter nytt ljud till min TV men jag är inte så jäkla petig (dvs jag har noll expertis) - bara jag får något som är prisvärt och som är snyggt. Mitt prisspann ligger mellan 5-10k. Bör man sikta på soundbar, eller någon form av 5.1-ljud? Är det en helt annan upplevelse med 5.1/7.1? Har kollat på LG SJ9 vilket verkar nice men jag vet inte om det finns andra klockrena modeller i samma prisklass som jag istället bör lägga mina pengar på istället.

Ber om ursäkt för bred fråga, hoppas ni lyckas leda mig på rätt spår ändå!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ett vettigt 5.1 system med riktig förstärkare. Vill man ha något litet så finns ju tex http://cdon.se/hemelektronik/yamaha-yht-1840-home-theatre-sys... men större högtalare ger ju bredare ljud.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köpa ett system någonstans där du kan testa och sedan returnera om du ej är nöjd, men jag håller med @Ronnie60 att desto större högtalare du kan leva med ger bättre ljud (nästan alltid). Speciellt inom ditt prisspann. Sedan ska man även tänka lite på att stereo med två riktigt bra högtalare kan ge betydligt bättre ljud än fem sämre högtalare.

Jag skulle kolla på något ur B&W 60X serien och köpa en ny reciever med alla finesser, då kan du få riktigt bra ljud men klart komfortabel prisnivå.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber