Hjälp med mitt Z87M-PLUS moderkort (TEMPERATUR)

Permalänk
Medlem

Hjälp med mitt Z87M-PLUS moderkort (TEMPERATUR)

Hej, behöver hjälp med vad som kan va fel? Startade speccy för att kolla lite och ser att mitt moderkort är uppe i 113 °C?

Permalänk
Medlem

Ligger temperaturen konstant på 113°C, även t.ex. när du precis startat datorn? Då är det troligtvis bara programmet som läser av fel, det är väldigt vanligt att såna program t.ex. försöker läsa av en sensor som egentligen inte finns och får skräpvärden tillbaka.

Permalänk
Medlem

@perost: Det startar på exakt samma och går från 112-115. Jag har provat i flera program men det måste vara att den läser av fel då? Dessutom så står det att mitt ramminne bara har 667mhz när det har 1600 eller något runt där?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gocappan:

@perost: Det startar på exakt samma och går från 112-115. Jag har provat i flera program men det måste vara att den läser av fel då? Dessutom så står det att mitt ramminne bara har 667mhz när det har 1600 eller något runt där?

Fel på sensor. Mitt gamla Z97 moderkort kunde visa 0 grader ena sekunden och 120+ andra sekunden. Mitt nya moderkort visar 14 grader när det är 28 grader i rummet

667x2=1334, typ 1333Mhz. Du får aktivera XMP så kommer de att ligga på 800Mhz, DDR = Double data rate och inte Deutsche Demokratische Republik bara så du vet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocappan:

@perost: Det startar på exakt samma och går från 112-115. Jag har provat i flera program men det måste vara att den läser av fel då?

Ja, då är det troligtvis bara en felavläsning. Du kan kolla i BIOS om det går att se någon temperatur där.

Skrivet av Gocappan:

Dessutom så står det att mitt ramminne bara har 667mhz när det har 1600 eller något runt där?

Det är däremot troligtvis rätt. DDR3-1600 har egentligen en klockfrekvens på 800MHz, men eftersom DDR arbetar två gånger per klockcykel så brukar minnena lite slarvigt marknadsföras som 1600MHz. Men de flesta program kommer visa den verkliga frekvensen.

Att de ligger på 667MHz om du har DDR3-1600 tyder på att du förmodligen behöver gå in i BIOS och slå på XMP-profilen för minnena, det brukar gå att göra redan på första sidan i BIOS. Annars går minnena i standardhastigheten, vilket jag antar är DDR3-1333 för din CPU.

Permalänk
Medlem

@perost: Löste XMP och såg även i bios att tempen för moderkortet ligger bra och att programmen läser fel! Bugar och bockar för trevliga och enkla svar!

Permalänk
Medlem

@Vzano: Tack så hemskt mycket!