Vad menar denna kinesiska säljare?

Permalänk
Hedersmedlem

Eneloop och vita IKEA Ladda kommer båda från Japan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara uppdatera med köpet från denna riktiga kinesiska säljaren. Personen berättar om att det finns en risk att produkten blockeras i tullen om man bara skriver "gåva" och värderar den vid 50 USD (lägre än 500 kr). Jag sa att de kunde skriva produktnamnet för vad det faktiskt är, för det är de vid tullen som kmr bli obekväma när de ser vad det är för något, inte jag, haha.

"Hello dear ,
Just checked with freighter .the declare value ST 50 USD is no problem.and the name of product have to product name .and the function can be gift in the invoice .because the custom need product name .
is it OK ?"

"Hello Dear,

for the customs duty ,seems it is not as before ,noe the policy is changed .so please checka nd confirm ,then we can arrange the shipping for you .and for customs ,we can not just anme ,the products as gift or it will be blocked by customs .we can declare it at 50USD or 40USD .,but can not too low for there will be any risk .and for shipping we can use UPS or Fedex ,either is ok .but for customs duty seems can not be avoid now .

From March 1st, 2018, the Swedish Customs will collect 25% VAT(Valued Added Tax)and operating fees for all non-EU e-commerce goods (including mail).
■ Items with a value less than 150 euros will be subject to 25% of the value of the tax plus an operating cost of 7.5 euros;
■ Items worth more than 150 euros are subject to a 25% tax and an operating fee of 12.5 euros

"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu fick jag frågan om jag ska välja Fedex eller UPS. Vad verkar fungera bäst idag? UPS i Sverige kan ha otroligt dåliga underleverantörer beroende på var man bor om jag minns rätt. Men hur är Fedex idag? Har aldrig haft dem som leverantör.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Valde UPS när google sa "fedex sveriges sämsta leverantörer" haha. Beställde en grej från Tyskland, en liten mikrofon, och den kördes med UPS, och helvete vad slö underleverantören i Sverige var där jag bodde. Ajja, får hålla tummarna denna gång nu när paketet är större än bara en liten mikrofon.

EDIT: intressant sidofråga, varför är amerikanska leverantörer i Sverige så jävla dåliga? (UPS, Fedex, etc.) Är det för att de (jänkarna) förväntar sig att svenskarna skall arbeta under samma sjuka dåliga krav som dem?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Varför beställer du sex-dockor från Kina?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

ska snart läsa hela, och se om det löst sig något att tänka på med många asiatiska språk är att dom i sitt eget språk oftast har nekandet sist i meningen, t.ex vi säjer: Jag är inte hungrig! dom säger: Jag är hungrig INTE! eller "Dina nya badbyxor är snygga INTE" så han kanske menar "Skriv Payments for goods INTE" Dubbelkolla.

P

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag ska betala en produkt som jag beställt från Kina via internationell banköverföring (har Swedbank).

Jag fick följande bankuppgifter:
Bank name : Bank of China Shenzhen xili Subbranch
Bank accont: 6217582000006574875 (antar att detta är IBAN?)
Swift code: BKCHCNBJ45A
Name: Pan Ye Zhu
Address: No.1 floor, Ding new building east seat, liuxian road, Nanshan District, Shenzhen City, China

Sedan fick jag även detta om vad jag skulle skriva i meddelande men jag fattar inte riktigt:
But, don't only write like payment for goods, or smth. Now in China we are restricted as payment for goods. Ok?

Menar snubben att jag ska skriva "payment for goods" i meddelande eller ska jag lämna det tomt eller skriva något annat förutom "payment for goods"? Förresten undrar jag även om det är snabbast att bara föra över pengar till min PayPal och betala via det eller om jag kan lita på att Swedbank fixar detta? Överföringen kmr ju börja tidigast på måndag så...

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Jag läser det som "skriv bara inte att det är payment for goods".

så skriv att det är en gåva eller dyl.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Valde UPS när google sa "fedex sveriges sämsta leverantörer" haha. Beställde en grej från Tyskland, en liten mikrofon, och den kördes med UPS, och helvete vad slö underleverantören i Sverige var där jag bodde. Ajja, får hålla tummarna denna gång nu när paketet är större än bara en liten mikrofon.

EDIT: intressant sidofråga, varför är amerikanska leverantörer i Sverige så jävla dåliga? (UPS, Fedex, etc.) Är det för att de (jänkarna) förväntar sig att svenskarna skall arbeta under samma sjuka dåliga krav som dem?

UPS är ett skoj företag jag var hemma hela dagen och när jag skulle spåra mitt paket då står det att dom har vart hos mig men fick inget svar men dagen efter så kom den till ett utlämningsställe och jag har aldrig vart med om det som jag ser när jag kommer in i butiken jag fick nästan kliva över paket:er som ligger på golvet och ser en hylla med massa paket det första som jag tänker är att dom inte bry sig ett skit om paket:er då vem som helst kan ta paket.

Mitt pakt är värd över 6 tusen så man vill ha lite mer säkerhet när det kommer till pakethantering.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

UPS är ett skoj företag jag var hemma hela dagen och när jag skulle spåra mitt paket då står det att dom har vart hos mig men fick inget svar men dagen efter så kom den till ett utlämningsställe och jag har aldrig vart med om det som jag ser när jag kommer in i butiken jag fick nästan kliva över paket:er som ligger på golvet och ser en hylla med massa paket det första som jag tänker är att dom inte bry sig ett skit om paket:er då vem som helst kan ta paket.

Mitt pakt är värd över 6 tusen så man vill ha lite mer säkerhet när det kommer till pakethantering.

Detta gäller alla fraktbolag. Alla är sämst. Och då bor jag ändå hyfsat nära Rosersberg där många har sina centraler.
Kuhne, Schenker, UPS, DHL, Bring, Postnord, TNT.

Tekniskt sett har ju då fedex fortfarande en chans (i mitt fall). Sen vill jag tillägga att DHL Express alltid är väldigt trevliga. Men jag skulle hellre få paketen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Detta gäller alla fraktbolag. Alla är sämst. Och då bor jag ändå hyfsat nära Rosersberg där många har sina centraler.
Kuhne, Schenker, UPS, DHL, Bring, Postnord, TNT.

Tekniskt sett har ju då fedex fortfarande en chans (i mitt fall). Sen vill jag tillägga att DHL Express alltid är väldigt trevliga. Men jag skulle hellre få paketen.

Jag tycker med om DHL men det är inte alla som kör med dom.

Men det som jag reagera är att UPS verka inte ställa några krav på sina utlämningsställe då dom hade sina paket på golvet och någon meter till utgången så man fick se upp vart man sätter ner sina fötter på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Varför beställer du sex-dockor från Kina?

Det är en torso med ansikte, helt i medicinskt silikon vad nu det innebär, inte en "sexdocka" med armar och ben. En sån tycks kosta 500 dollar bara för frakten plus såklart 1000-2000 dollar för dockan, sen moms och hanteringsavgift på det. Måste vara miljonär om man ska ha sån "lyxleksak" som svensk.

Nu nämner jag inge mer för jag tror de flesta är obekväma som det är, jag bryr mig inte, men vill visa respekt för regler gällande samtalsämnen på forumet!

Jag köper denna specifika grej från Kina för att i Sverige (och finns inte på lager ännu (och finns bara på en enda nätaffär av alla största tillgängliga, mkt bra betyg oxå på den enda sajt där den finns) förrän flera veckor med oklart datum) kommer den att kosta 3 ggr så mkt exklusive frakten (och då har jag räknat in moms+hanteringsavgift+fraktavgift i priset som jag betalar för den totalt nu). Och ja, jag betalar moms+hanteringsavgift så "alla om ett ytterligare kinapaket" kan vara tysta.

Den finns inte heller på lager just nu. Man undrar ju hur fanimig svenska företag ens får in varorna med tanke på att vi vanliga dödliga knappt kan få våra varor utan att de försvinner på vägen hit från Kina.

EDIT: Fick veta att det skickades med UPS idag. Så får spårningsnummer senare idag i bästa fall. UPS verkar lyckas komma till Sverige och allt handlar om underleverantörerna och vilka som arbetar den dagen som skiten körs ut. Min farsa kör lastbil (dock åt livsmedelsföretag) så jag fattar att det är ett jävla sunkigt jobb. Men å andra sidan så har man medvetet valt jobbet, inte så att man inte visste vad man gav sig in i.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av AplAy:

Det är en torso med ansikte, helt i medicinskt silikon vad nu det innebär, inte en "sexdocka" med armar och ben. En sån tycks kosta 500 dollar bara för frakten plus såklart 1000-2000 dollar för dockan, sen moms och hanteringsavgift på det. Måste vara miljonär om man ska ha sån "lyxleksak" som svensk.

Nu nämner jag inge mer för jag tror de flesta är obekväma som det är, jag bryr mig inte, men vill visa respekt för regler gällande samtalsämnen på forumet!

Jag köper denna specifika grej från Kina för att i Sverige (och finns inte på lager ännu (och finns bara på en enda nätaffär av alla största tillgängliga, mkt bra betyg oxå på den enda sajt där den finns) förrän flera veckor med oklart datum) kommer den att kosta 3 ggr så mkt exklusive frakten (och då har jag räknat in moms+hanteringsavgift+fraktavgift i priset som jag betalar för den totalt nu). Och ja, jag betalar moms+hanteringsavgift så "alla om ett ytterligare kinapaket" kan vara tysta.

Den finns inte heller på lager just nu. Man undrar ju hur fanimig svenska företag ens får in varorna med tanke på att vi vanliga dödliga knappt kan få våra varor utan att de försvinner på vägen hit från Kina.

EDIT: Fick veta att det skickades med UPS idag. Så får spårningsnummer senare idag i bästa fall. UPS verkar lyckas komma till Sverige och allt handlar om underleverantörerna och vilka som arbetar den dagen som skiten körs ut. Min farsa kör lastbil (dock åt livsmedelsföretag) så jag fattar att det är ett jävla sunkigt jobb. Men å andra sidan så har man medvetet valt jobbet, inte så att man inte visste vad man gav sig in i.

Så länge man inte bryter mot lagar eller skadar någon annan får man köpa vad man vill enligt mig
Jag hade helt enkelt ingen insikt i den specifika marknaden så jag trodde i min enfald inte att sådana produkter gick att fynda likt batterier på Swish

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Så länge man inte bryter mot lagar eller skadar någon annan får man köpa vad man vill enligt mig
Jag hade helt enkelt ingen insikt i den specifika marknaden så jag trodde i min enfald inte att sådana produkter gick att fynda likt batterier på Swish

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det är upp till bevis, för jag kanske inte får varan. Jag kanske får något annat än vad beskrivningen visade (dock hade säljare hyfsat betyg på "Products as described"). Frågan är hur produkten ser ut i förhållande till bilderna. Hur mycket retouching har gjorts så att säga.

Jag är absolut ingen expert på dessa slags "leksaker". Men blev så sugen på en viss att jag sökte upp vad jag tror är den huvudsakliga leverantören. Om så är fallet så innebär det at jag får det 3 ggr billigare än om jag hade köpt det från den svenska återförsäljaren nästa månad eller senare eller när den nu väl kommer in på lager igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Valde UPS när google sa "fedex sveriges sämsta leverantörer" haha. Beställde en grej från Tyskland, en liten mikrofon, och den kördes med UPS, och helvete vad slö underleverantören i Sverige var där jag bodde. Ajja, får hålla tummarna denna gång nu när paketet är större än bara en liten mikrofon.

EDIT: intressant sidofråga, varför är amerikanska leverantörer i Sverige så jävla dåliga? (UPS, Fedex, etc.) Är det för att de (jänkarna) förväntar sig att svenskarna skall arbeta under samma sjuka dåliga krav som dem?

Skrivet av superegg:

UPS är ett skoj företag jag var hemma hela dagen och när jag skulle spåra mitt paket då står det att dom har vart hos mig men fick inget svar men dagen efter så kom den till ett utlämningsställe och jag har aldrig vart med om det som jag ser när jag kommer in i butiken jag fick nästan kliva över paket:er som ligger på golvet och ser en hylla med massa paket det första som jag tänker är att dom inte bry sig ett skit om paket:er då vem som helst kan ta paket.

Mitt pakt är värd över 6 tusen så man vill ha lite mer säkerhet när det kommer till pakethantering.

Själv har jag inte haft problem med UPS, men DHL har jag haft problemet, dock nu på senaste tiden har även DHL fungerat bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Fick nyligen veta från säljare att UPS tar ut remote surcharge på 47 $ innan paketet kan ens skickas. Så tog då Fedex och får hålla tummarna att skiten kommer fram. Så länge de kan ringa innan de kommer.

Troligen kommer jag att vara en pain in the ass och ringa till deras lokala utkörningsställe och begära direktnummer till utköraren med mitt paket för att planera utkörning. Detta gjorde jag i fallet med UPS när jag beställde från Tyskland.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för tippsen om ikeas batterier. Hade ingen aning om att de är i princip samma batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du vilken somr äkta utav dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet du vilken somr äkta utav dem?

Hur menar du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet du vilken somr äkta utav dem?

Utav ikeas? Ingen aning antar att alla deras kommer från samma tillverkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tror det är ladda 900 AAA och Ladda 2450AA som är likadana som eneloope pro batterierna..