Permalänk
Medlem

Billjud för en noob?

Tjaba! Jag är en noob inom det här området och behöver lite råd. Var nämnligen att jag köpte nya högtalare till bilen Pioneer TS-A1733I och trodde jag skulle få ut ett riktigt bra ljud men fick ut ett ljud som var helt ok om man har SLA på -4. Lämnat tillbaka dom ska nu prova Excursion HX69 coax 6X9. Eftersom jag nu ska köra på 6X9 är för att jag inte kommer ha baslåda i bilen men vill fortfarande ha kristallklart ljud samt kunna höja utan att de känns som någon filar dig i örat. Har även funderat på ett slutsteg Excursion SXA 45 men det står att den matar ut 4x45WT huvudenheten delar ju ut 4x50 på papper eller är jag ute o cyklar? Huvudenhet är ett pioneer MVH-300BT

Permalänk
Medlem

Slutsteg är typ ett måste om du ska kunna få ut max av högtalarna! Har själv i början av min billjuds karriär köpt rätt feta högtalare som inte alls låtit bra, tills jag stoppade i ett slutsteg. Blir en helt annan grej då.

Satsa på ett 4 kanals steg av bra kvalitet så kan du koppla in front högtalarna på det också

Permalänk
Medlem

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-...

verkar bra, har ingen bil själv så vet ej.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Håller lite med, de är värt att köpa något slutsteg, som ovannämner nått 4 kanaligt 4x 75-85w RMS klarar av väldigt mycket. Var inte rädd för att kolla begagnat, stegen håller enligt mig väldigt bra om man tittar på lite "bättre" märken.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Slutsteg + montering är nyckeln till att få bra billjud.

Montering av högtalarna är extremt viktigt. Får du högtalarna att sitta riktigt stumt samt dämpar plåten runt högtalaren så kommer du få en otrolig skillnad i ljud.

Monteringsramar osv. brukar vara rätt klena och att bygga fästen för högatalarna själv i t.ex. MDF är att rekommendera. Blir större skillnad än man tror. Spara pengarna på högtalarna och köp typ nåt sånt här och sätt på plåten. https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4...

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

många som gör misstaget att dem först:
köper nya högtalare ( och upplever att det fortfarande " skränar " )
köper ny huvud enhet ( ljudet kanske blir bättre men fortfarande inte helt 100% )
och sen ger upp, när man kanske bara hade behövt ett litet slutsteg.
vad det gäller watt på huvudenhet så spelar det egentligen ingen större roll och du nu tänkt driva dessa via ett slutsteg.
Rekommenderar alltid att köpa ett slutsteg mellan högtalare (oavsett om det är 6x9, 5,25 2 eller 3 vägs eller bas )

körde själv 2 slutsteg i min bil:
1 x 4kanals för front och bakdörrar
1 X monoblock för mina 2 x 12" basar.

Sen är det ju som alltid, man får vad man betalar för, finns mycket " kalle anka watt " ute på marknaden som inte klarar av att prestera. känner inte igen märket du länkat så vågar inte uttala mig.
Dock så är ju ett par bra " budget märken " GAS, Hertz och Mutant.
Ska man ha lite värre grejor och öppna upp plånkan kan man köra typ B2/alpine osv.

Så man kanske inte ska köpa kablar på biltema och tro att man får en ljudbil i tävlingsklass och kper man medelklas kablar så klarar man sig ganska bra. fick upp min setup i ca 145db och en flexande baklucka till följd

Upplevde dock att ett 4-Kanals var lite begränsande i mitt fall, då jag hade olika högtalare i framdörr än bakdörr, så hade nog behövt ett slutsteg / högtalarpar Men det är alltid en kostnadsfråga.
lyckades få mitt ljudkit ÄCKLIGT billigt då jag kände rätt folk och köpte begagnat och byggde nytt utav det
och som ovanstående talare så är monteringen viktig, att JORDA och säkra upp nära batteriet också viktigt. Har själv bränt ett par 100A säkringar

Lycka till

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

många som gör misstaget att dem först:
köper nya högtalare ( och upplever att det fortfarande " skränar " )
köper ny huvud enhet ( ljudet kanske blir bättre men fortfarande inte helt 100% )
och sen ger upp, när man kanske bara hade behövt ett litet slutsteg.
vad det gäller watt på huvudenhet så spelar det egentligen ingen större roll och du nu tänkt driva dessa via ett slutsteg.
Rekommenderar alltid att köpa ett slutsteg mellan högtalare (oavsett om det är 6x9, 5,25 2 eller 3 vägs eller bas )

körde själv 2 slutsteg i min bil:
1 x 4kanals för front och bakdörrar
1 X monoblock för mina 2 x 12" basar.

Sen är det ju som alltid, man får vad man betalar för, finns mycket " kalle anka watt " ute på marknaden som inte klarar av att prestera. känner inte igen märket du länkat så vågar inte uttala mig.
Dock så är ju ett par bra " budget märken " GAS, Hertz och Mutant.
Ska man ha lite värre grejor och öppna upp plånkan kan man köra typ B2/alpine osv.

Så man kanske inte ska köpa kablar på biltema och tro att man får en ljudbil i tävlingsklass och kper man medelklas kablar så klarar man sig ganska bra. fick upp min setup i ca 145db och en flexande baklucka till följd

Upplevde dock att ett 4-Kanals var lite begränsande i mitt fall, då jag hade olika högtalare i framdörr än bakdörr, så hade nog behövt ett slutsteg / högtalarpar Men det är alltid en kostnadsfråga.
lyckades få mitt ljudkit ÄCKLIGT billigt då jag kände rätt folk och köpte begagnat och byggde nytt utav det
och som ovanstående talare så är monteringen viktig, att JORDA och säkra upp nära batteriet också viktigt. Har själv bränt ett par 100A säkringar

Lycka till

Ja montering kommer jag låta BRLs återförsäljare fixa samt att kablar köpes där men har inte tänkt att lägga mer än 1500 på ett slutateg. Tänkte mig ett fyra kanaligt till 2st 4tum fram och 2st 6x9 bak. Excursion har jag faktiskt inte heller så bra koll på men högtalarna som ä 4tum drivs på ganska bra utan slutsteg just nu. Men blev lite bekymrad eftersom det stodd att det slutsteget jag kollade på
https://www.avd.se/bilstereo/bilslutsteg/flerkanaliga/excursi... bara matar ut 4x50 och på pioneers hemsida står det att min huvudenhet matar ut 4x45 det jag inte förstår mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V3N:

Ja montering kommer jag låta BRLs återförsäljare fixa samt att kablar köpes där men har inte tänkt att lägga mer än 1500 på ett slutateg. Tänkte mig ett fyra kanaligt till 2st 4tum fram och 2st 6x9 bak. Excursion har jag faktiskt inte heller så bra koll på men högtalarna som ä 4tum drivs på ganska bra utan slutsteg just nu. Men blev lite bekymrad eftersom det stodd att det slutsteget jag kollade på
https://www.avd.se/bilstereo/bilslutsteg/flerkanaliga/excursi... bara matar ut 4x50 och på pioneers hemsida står det att min huvudenhet matar ut 4x45 det jag inte förstår mig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick det?

I princip alla har rekommenderat mig att skippa ljudet bak och att fokusera på högtalarna fram - motiveringen är ganska logisk om man tänker efter lite - du står väl inte och lyssnar med ryggen mot scenen på en konsert?

Får se hur det går, jag körde på denna linjen med ett 6.5"+tweeter kit. Tänkte lite på att få grejerna monterade men lägger hellre det på bättre grejer samt installerar själv, kanske tar några timmar men känns värt, och alltid kul med projekt

Ang huvudenheter och slutsteg - för enklare installationer skulle man kunna välja Sonys huvudenhet som pumpar ut 4x100w MOSFET. Ganska bra om man inte vill lägga ner lite mer på ett system (kostar ca 1800kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Hur gick det?

I princip alla har rekommenderat mig att skippa ljudet bak och att fokusera på högtalarna fram - motiveringen är ganska logisk om man tänker efter lite - du står väl inte och lyssnar med ryggen mot scenen på en konsert?

Får se hur det går, jag körde på denna linjen med ett 6.5"+tweeter kit. Tänkte lite på att få grejerna monterade men lägger hellre det på bättre grejer samt installerar själv, kanske tar några timmar men känns värt, och alltid kul med projekt

Ang huvudenheter och slutsteg - för enklare installationer skulle man kunna välja Sonys huvudenhet som pumpar ut 4x100w MOSFET. Ganska bra om man inte vill lägga ner lite mer på ett system (kostar ca 1800kr).

Mitt project är på en break men återkommer så fort jag börjat få igång lite tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att det står "4x50W" eller "4x100W" på en huvudenhet så stämmer inte det riktigt. Det är en jävla massa fuffens när det gäller effektspecifikationer. Det finns många olika sätt att mäta på och tillverkarna väljer såklart det sätt som ger fläskigast siffror. Förut när jag körde med en eftermarknadshuvudenhet (en Alpine CDE-178BT) så hade den "4x50W". Det är en dyr huvudenhet och en av dom bättre man kan få tag på, väldigt populär inom bilstereovärlden. Minns jag rätt så leverar dom flesta huvudenhet omkring 12-18W uteffekt per kanal om man mäter "riktigt". Alltså inte så värst mycket.

Det är lite lurigt med slutsteg också. Det är mycket glädjesiffror där också, speciellt på billigare produkter. Jag har ett Massive Audio N2 till min baslåda (fick med det när jag köpte den begagnat till svinbra pris). Min bas har dubbla 2ohm talspolar så har kopplat den till 1 ohm. Steget är specat till 800W i 1ohm men i mätningar så kommer det aldrig ens nära den siffran. ~500W är mer realistiskt. Kolla det här klippet för en benchmark på det steget https://www.youtube.com/watch?v=yNaDpsK--8Y

Så ett 4x45W steg kanske inte levererar precis 45W per kanal men det kommer ändå definitivt att leverera mycket mer effekt än vad din huvudenhet gör. Jag hade BMWs hifi-paket (S676) i min BMW och det steget ska leverera 2x25W till dörrarna och 2x40W till basarna under stolarna. Gick att spela på rätt skapligt och jag tror att dom siffrorna är rätt så realistiska, det var ändå ett separat slutsteg i skuffen liksom. Kör nu med en Mosconi D2 100.4 DSP som levererar 100W per kanal och det duger gott och väl kan jag lova. Har inte hittat några effektmätningar på den men det borde vara ganska realistiska siffror med tanke på att det är ett seriöst företag och det är verkligen inte ett billigt steg.

Kör på med den huvudenhet du har, sen köper du ett separat steg till framsystemet och ser till att ha rejäla strömkablar och göra installationen korrekt med säkringar, jordpunkter, osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Bara för att det står "4x50W" eller "4x100W" på en huvudenhet så stämmer inte det riktigt. Det är en jävla massa fuffens när det gäller effektspecifikationer. Det finns många olika sätt att mäta på och tillverkarna väljer såklart det sätt som ger fläskigast siffror. Förut när jag körde med en eftermarknadshuvudenhet (en Alpine CDE-178BT) så hade den "4x50W". Det är en dyr huvudenhet och en av dom bättre man kan få tag på, väldigt populär inom bilstereovärlden. Minns jag rätt så leverar dom flesta huvudenhet omkring 12-18W uteffekt per kanal om man mäter "riktigt". Alltså inte så värst mycket.

Det är lite lurigt med slutsteg också. Det är mycket glädjesiffror där också, speciellt på billigare produkter. Jag har ett Massive Audio N2 till min baslåda (fick med det när jag köpte den begagnat till svinbra pris). Min bas har dubbla 2ohm talspolar så har kopplat den till 1 ohm. Steget är specat till 800W i 1ohm men i mätningar så kommer det aldrig ens nära den siffran. ~500W är mer realistiskt. Kolla det här klippet för en benchmark på det steget https://www.youtube.com/watch?v=yNaDpsK--8Y

Så ett 4x45W steg kanske inte levererar precis 45W per kanal men det kommer ändå definitivt att leverera mycket mer effekt än vad din huvudenhet gör. Jag hade BMWs hifi-paket (S676) i min BMW och det steget ska leverera 2x25W till dörrarna och 2x40W till basarna under stolarna. Gick att spela på rätt skapligt och jag tror att dom siffrorna är rätt så realistiska, det var ändå ett separat slutsteg i skuffen liksom. Kör nu med en Mosconi D2 100.4 DSP som levererar 100W per kanal och det duger gott och väl kan jag lova. Har inte hittat några effektmätningar på den men det borde vara ganska realistiska siffror med tanke på att det är ett seriöst företag och det är verkligen inte ett billigt steg.

Kör på med den huvudenhet du har, sen köper du ett separat steg till framsystemet och ser till att ha rejäla strömkablar och göra installationen korrekt med säkringar, jordpunkter, osv.

Kan bara hålla med. Det är verkligen skillnad på enhet och enhet.
Själv köpte jag denna till min gamla corolla, och bytte samtidigt högtalare och satte in en "liten" sub.

Det är helt otroligt hur mycket den kan justera och finjustera ljudet så det låter precis som man vill ha det. Jag är mindre kunnig inom ljud också, så trodde också 4x50W lät klent, men det räcker väl... och är bra ljud även när du vrider på (som annars verkar förvrängas i sämre enheter). Sen att man kan ha musikvideon istället för bara låten, är inte fel heller

@V3N Kan också tillägga... Har du dåligt slutsteg i enheten så låter även bästa högtalarna inte bra, lärt efter egen erfarenhet. Och sen satsa på bra högtalare fram med tweeters. (Gör att du får tydligt ljud i mellan/övre registret, så du hör vad som sjunger och spelas och inte bara "GRRRRR".

Sen kan du ganska enkelt lösa basen/låg frekvens bak med antingen 6x9 eller låda, begagnat eller nytt... behövs inte båda, bara genomtänkt system och bra enhet att driva det och något prisvärt. Skulle du sen vilja ha mer, så går det ju att utöka, men satsa på bra enhet först, då det är något du inte kommer byta senare.

Är tips från en noob, som lärt sig genom att prova och lyssna...

Permalänk
Medlem

Och som vanligt 10% av budgeten på kablar.

/Teknikpata

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.