Jobb utan utbildning för störst lön

Permalänk
Skrivet av Antonheeh:

@IKEA Billy Bokhylla: Lol varför ljuger du för xD Jag har jobbat på dagab och man börjar med en ingångslön på 23800, sen efter ett par månader ökar den men den går aldrig över 30

Jobbade natt i frysrummet. + att jag var anställd via bemanningsföretag. Har ingen anledning att ljuga, ville endast hjälpa op.

EDIT: Hittade min lönespec och jag hade 154/h + 70%ob + frysrumstillägg + semesterersättning.

EDIT2: Endast delar av arbetstoden var 70%.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kul att ni skriver kommentarer. Det är som jag förstår många i samhället som tillsammans bygger upp all rikedom som finns. Vi gör också det här på SweC då vi tillsammans skapar fina datorer. SweC är ju en "guild" om man ska säga det som om det vore medeltiden och på engelska.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vet du vilket uppdrag? Jobbar själv för Webhelp Nordic (förhoppningsvis inte så länge till dock) och tjänar verkligen inte 40-50k

Vadå, litar du inte på en kompis-pappa-som-har-en-arbetskamrat-som-har-en-kompis-som-kände-en-vars-moster-sa-att-hennes-gamla-klasskamrat visste om några som tjänade så mycket?

Permalänk
Avstängd

Cykelbudsbolagen skriker efter folk i alla storstäder!
Ringer du idag kan du komma dit imorgon och starta samma dag. Har gjort det själv tidigare.
Man kan jobba normalt 20/60 timmar per vecka.
(Pratar av egen erfarenhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Aktie-vägen beror helt på hur mycket du har till att börja med. Ponera att du kan få ut 5% på en månad i tillväxt den vägen (som exempel). Har du 100k till att börja med är det en månadsinkomst på 5k. Det är troligen inte speciellt svårt att slå. Men om du har mer pengar (eller tror du kan få en högre månadsinkomst) så kanske det visar sig vara mer lukrativt.

För det andra, att tradea aktivt mer aktivt, som en sysselsättning, vill jag avråda dig ifrån så länge du inte verkligen, verkligen vet vad du gör. Endast ett fåtal i Sverige gör det.

Vilket för oss till det tredje, alternativen är i så fall inte oförenliga. Investera dina pengar ska du göra vem du än är, var du än är. Allt annat är att tacka nej till gratis pengar. Över tid, när du bygger upp ett lager, blir även några procent avkastning värt mycket.

Om du inte hittar ett jobb, återstår bara alternativen att hitta någon sorts E-fame. Patreon och youtube är förenliga, men de verkar (som folk skriver) inte vara snabba att få igång. Måste du ha pengarna precis nu? Plugg på universitetet ger tid över. I min värld är det rätt anekdotiskt om du har 40-50 lök extra att röra dig med nu, men om du däremot känner dig driven och kapabel att ha en stor kanal som en sorts semi-passiv intäkt så kan du skapa ett varumärke du potentiellt kan ha hela ditt liv. Du kan göra det också medans du pluggar.

Men igen, allt det här är förenligt. Investera dina pengar. Köp inte skit. Om du känner dig motiverad och driven att skapa kanal, gör det. Om du hittar ett jobb, ta det.

@fesoj: 5-8% per år är mer rimligt, per månad skulle ju innebära att man med ränta på ränta skulle ha förvaltat sina 100k att växa till 30 miljoner på 10 år utan att tillföra kapital. Den investeraren skulle jag vilja komma i kontakt med.

Permalänk
Medlem

Bemanning uthyrd till industri kan ge rätt bra peng då man ofta går in på någon snittlön. Youtube är nog mest hobby för de flesta, men det finns väl inget som hindrar dig att göra någon youtubevideo samtidigt som du söker jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag snittar 35-40k innan skatt som 3-skiftsarbetare inom industrin och vi skriker om sommarpersonal som det ser ut nu, tror vi saknas upp emot 30st inför sommarsäsongen.

För att få del av vår höga lön är det bemanning som gäller under sommaren inom industrin för våra egna sommarjobbare ligger på 19k + 6k i OB ungefär

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Hur mycket drar man in på yt numera, har du koll?
Kollade för ett långt tag sedan, siffrorna jag hittade då var 5000:- per en miljon views.

Har en arbetskollega som lade ut en fajt på youtube som uppstod i någon fotbolls eller ishockey match och han fick 300,000 views och drog in 2000kr på den.

Så det är inte omöjligt men man behöver nog tur också.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Aktier är super roligt. Men tar så attans lång tid att lära sig. Jag har hållt på i 3 månader nu och lekt runt på Avanza. Kan typ ingenting om aktier men gick in med 10 000 och gjort 4700kr i vinst på dessa 3 månader genom att köpa o sälja hälften av vinsten kommer från köp o sälj med ethereum sen efter 1.5 månad är det enbart aktier som gäller.

Så har man t.ex 100K att leka med så kan man ju göra rätt schyssta belopp om man vet vad man gör

Skulle också rekommendera tidningsutbud, de söker alltid folk.

Men är man super desperat efter jobb så skriker vården efter folk. Men ja, inte roligaste stället o va på...

Permalänk
Medlem

Vill du tjäna grova stålar snabbt och garanterat* så är det bara att ta diverse grovjobb och slita arslet av sig. Ställningsbyggare, grovis på byggen, rivare, industrisanerare, rallare etc. Men det gäller att man har lite fysik för att klara av jobbet och vara beredd på långa dagar.

Perfekt att jobba med under en kortare period för att tjäna ihop lite (mycket) pengar.

Edit: * Med garanterat jämför jag med youtube, självklart kan du bli blåst på pengarna då dessa jobb drar till sig lite skumma typer.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Hade du skrivit det här en eller ett par månader sen så hade du kunnat sökt till Arlanda som flygplanslastare. En ny person som börjar har 27326 kr per månad före skatt. Det enda som krävs är körkort och lite vett i skallen.

Tyvärr är du ute i lite sista sekund. Enligt min erfarenhet så har många företag har redan anställt sin personal för sommarbehovet.

@michael123
Ett tips!
http://www.flygtorget.se/platsannonser/Detaljer/?Id=3981

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

@fesoj: 5-8% per år är mer rimligt, per månad skulle ju innebära att man med ränta på ränta skulle ha förvaltat sina 100k att växa till 30 miljoner på 10 år utan att tillföra kapital. Den investeraren skulle jag vilja komma i kontakt med.

exakt, satt också och grubblade på det där. Snittet är runt +7% per år i rent index. Men det kan ju gå ned också. Jag satsar bara pengar jag vet att jag kan förlora.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Aktier är super roligt. Men tar så attans lång tid att lära sig. Jag har hållt på i 3 månader nu och lekt runt på Avanza. Kan typ ingenting om aktier men gick in med 10 000 och gjort 4700kr i vinst på dessa 3 månader genom att köpa o sälja hälften av vinsten kommer från köp o sälj med ethereum sen efter 1.5 månad är det enbart aktier som gäller.

Så har man t.ex 100K att leka med så kan man ju göra rätt schyssta belopp om man vet vad man gör

Skulle också rekommendera tidningsutbud, de söker alltid folk.

Men är man super desperat efter jobb så skriker vården efter folk. Men ja, inte roligaste stället o va på...

har du realiserat vinsten också? det är inte dåligt att göra vinst på ~100% med endast 10k. vad är det köp/sälj du gjort så kort tid?
sedan har börsen gått väldigt starkt i år - det ska man inte glömma.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Landstingen skriker efter folk till vården, även okvalificerade. Det borde vara ganska enkelt att få ett sommarvikariat där.

Permalänk
Medlem

Chaturbate såklart.

Permalänk
Medlem

Industri/lager med 2/3-skift + övertid är nog bäst cash. Sedan lämnar du in en jämkning till SKV så du inte ger bort allt i skatt.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har du realiserat vinsten också? det är inte dåligt att göra vinst på ~100% med endast 10k. vad är det köp/sälj du gjort så kort tid?
sedan har börsen gått väldigt starkt i år - det ska man inte glömma.

Om du menar realiserat = sålt av, så ja.

Köper och säljer på daglig basis, som längst håller jag en aktie under en vecka.

Alla möjliga aktier, Leo Vegas, lundin petroleum, Swedish orphan biovitrum, Gränges, enquest plc, acconer, Oriflame holding och några till

Är som sagt inte så insatt, gör inga analyser eller något. Har väl som mest haft en del tur.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många unga vuxna idag (måhända har det alltid varit så, bara att man aldrig såg det innan internets spridning) har svårt att se sambanden mellan input och output. Liten input ger liten output, stor input ger stor output.
Möjliga inputs inkluderar (men är inte begränsat till) arbetsbelastning (fysisk och psykisk), kunskaps- och färdighetskrav (d.v.s. utbildning, arbetslivserfarenhet ...) och så vidare.
Output: Chans för avkastning (praktiskt taget 100 % om man har ett jobb med fast månadslön, nära 0 % för att slå igenom på YouTube), lönenivå (grundlön) samt tillägg (OB, risktillägg, bonusar, förmåner, rörlig avkastning).
Utifrån det får man själv göra en realistisk bedömning av vad man måste ha för input för önskad output, och i en sådan får man vara noga med att inte överskatta chansen för avkastning så fort den chansen sjunker under 99 % eller så, samt att inte överskatta den objektiva inputen som krävs (att något är tråkigt är inte ekvivalent med att det är krävande). Likaså ska man ta vad folk berättar om sin egen framgång med tre drivor salt (inte minst på nätet, se lönetråden här på SweC som exempel där folk gladeligen putsar till sina löner med övertidsersättning, ob-tillägg, och så vidare). Man berättar gärna framgångssagor, men alla misslyckanden som det gått för varje dylik, de hör man inte mycket om.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

4.5% brukar vara e säker regel att räkna på, dock så är detta per år inte månad. 5% per månad är totalt orimligt att förvänta sig.

5% per månad om man startar med 100k och inte tar ut ett öre blir över 30M på 10~ år bara för att visa hur orimligt det är med 5% i månaden.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Programmerare? Jag har själv fått en del erbjudande men lönen suger som junior programmerare. Jag jobbar inom IT nu, och har 33 000:- före skatt.

Permalänk
Medlem

Jobb inom kundservice över telefon brukar vara rätt lätta att få och det funkar ofta bra att jobba deltid om man vill det. Deltidsarbetare är ofta uppskattade då de kan schemaläggas på tider när belastningen är som störst.

Nu beror det på vilket område du väljer, men utbildningar inför arbetet är ofta inte längre än bara några dagar. Lönerna är inte bra, men är åtminstone bättre än McDonalds, och det är definitivt mindre stressande än att jobba med försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ändå imponerande bra.

Jag har precis pluggat i 3 år till systemutvecklare och fått fastanställning, får bara ut 28 000 brutto. Nu har jag ju såklart lite bättre möjligheter att skaffa mig högre lön så småningom, men ändå.

Vad jag har läst/hört är 28000 brutto faktiskt ingen dum lön alls som nyexad systemutvecklare (om du inte råkar ha massa relevant arbetserfarenhet sen tidigare, eller har andra bra meriter eller råkar vara duktig inom något som är svårt att hitta folk till). Framförallt om det inte är i Stockholm. Kommer att få aningen mindre än så när jag börjar och då har jag dessutom läst lite extra kurser på avancerad nivå efter kandidaten också. Nyexade civilingenjörer brukar väl få kring 30000?

Permalänk
Medlem

När jag var i dylik sits (för 15ish år sedan) då var det säkraste kortet att få okvalificerade jobb att söka sig till norge. Själv jobbade jag som vårdbiträde men fick också fiskrensarjobb, kände också någon som jobbade inom restaurang. Gick snabbt att dra ihop stora pengar (jämfört med att jobba kvar motsvarande tid i sverige), dessutom var svensk arbetskraft eftertraktad, och helt ok att få jobb med kort varsel och endast för några månader.
Även om jag fått för mig att valutaskillnaden inte är densamma nu så är det mig veterligen fortfarande ett stort glapp i lönenivåer mellan länderna (då tjänade jag ungefär samma som norskt vårdbiträde som jag senare gjorde på mitt första jobb som svensk vikarierande underläkare. Kommet dock inte alls ihåg om jag då räknade med övertid/extrapass osv.. )
Är man dessutom där en kortare period i syfte att dra in pengar är det ganska lätt att hålla nere levnadskostnaderna till skillnad från om man vill bo där stadigvarande.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Aktier är super roligt. Men tar så attans lång tid att lära sig. Jag har hållt på i 3 månader nu och lekt runt på Avanza. Kan typ ingenting om aktier men gick in med 10 000 och gjort 4700kr i vinst på dessa 3 månader genom att köpa o sälja hälften av vinsten kommer från köp o sälj med ethereum sen efter 1.5 månad är det enbart aktier som gäller.

Så har man t.ex 100K att leka med så kan man ju göra rätt schyssta belopp om man vet vad man gör

Skulle också rekommendera tidningsutbud, de söker alltid folk.

Men är man super desperat efter jobb så skriker vården efter folk. Men ja, inte roligaste stället o va på...

Med aktier och värdepapper kan man förvänta sig en avkastning på ~10% per år, allt utöver det är i princip orimliga förväntningar eller att tar höga risker och har tur. Warren Buffett är en av de mest framgångsrika de senaste 100 åren och han har snittat kring 20% per år (vilket har gjort han till bland de rikaste i världen). 20% per år under lång tid blir helt löjligt stora belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Med aktier och värdepapper kan man förvänta sig en avkastning på ~10% per år, allt utöver det är i princip orimliga förväntningar eller att tar höga risker och har tur. Warren Buffett är en av de mest framgångsrika de senaste 100 åren och han har snittat kring 20% per år (vilket har gjort han till bland de rikaste i världen). 20% per år under lång tid blir helt löjligt stora belopp.

Beror nog på hur mycket man tradear. De som kör daytrading som yrke på heltid gör ju mer än 10% per år.

Är ingen expert. Men läste något någonstans för längesen att i aktier: för varje vinnare så har du ett dussin förlorare. Och dessa som förlorar hör man inte lika mycket av, därför kan nog aktier va lite i överkant glorifierat

Och ja, jag har haft mycket tur och gått på magkänsla. Man får högre avkastning på kort tid om man spelar aggressivt med stora risker. Men är man i spelets regler så kan vinsten bli ganska stor, men ännu större om man förlorar.

Definitivt inget man blir rik på att leka runt med sådana småpengar, men en fantastiskt rolig hobby som ändå genererat en väldigt fin extra slant så har man ett startkapital och finner intresse så kan man ju prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Beror nog på hur mycket man tradear. De som kör daytrading som yrke på heltid gör ju mer än 10% per år.

Är ingen expert. Men läste något någonstans för längesen att i aktier: för varje vinnare så har du ett dussin förlorare. Och dessa som förlorar hör man inte lika mycket av, därför kan nog aktier va lite i överkant glorifierat

Och ja, jag har haft mycket tur och gått på magkänsla. Man får högre avkastning på kort tid om man spelar aggressivt med stora risker. Men är man i spelets regler så kan vinsten bli ganska stor, men ännu större om man förlorar.

Definitivt inget man blir rik på att leka runt med sådana småpengar, men en fantastiskt rolig hobby som ändå genererat en väldigt fin extra slant så har man ett startkapital och finner intresse så kan man ju prova.

Det gör de i så fall oftast genom att ta mycket högre risker än börsen ger via t.ex. indexfonder, flera framstående ekonomer visar på att det är i princip omöjligt att slå index (själv tror jag det går men att det är försvinnande få som gör det under längre tid). Som sagt, Warren Buffett har blivit en av de absolut rikaste i världen på 20% avkastning. 20% per år ger knappt 150 miljoner till pensionen om du börjar med 100k och låter dessa växa i 40 år

Nåväl, det är iaf helt säkert att TS inte kommer göra sig några större pengar på börsen under 3-4 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Besök arbetsplatserna personligen, presentera dig själv och säg att du vill jobba i sommar. Ge dig inte förrän du hittat något. Industrin/samhället går på högvarv, behövs mycket folk!

Behövs folk som kan något, resten finns det drivor av. Man kan få arbetskraft med väldigt stora bidrag, svenska ungdomar som inte har speciella kunskaper är i underläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Behövs folk som kan något, resten finns det drivor av. Man kan få arbetskraft med väldigt stora bidrag, svenska ungdomar som inte har speciella kunskaper är i underläge.

Inte här i Gislaved i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Beror nog på hur mycket man tradear. De som kör daytrading som yrke på heltid gör ju mer än 10% per år.

Är ingen expert. Men läste något någonstans för längesen att i aktier: för varje vinnare så har du ett dussin förlorare. Och dessa som förlorar hör man inte lika mycket av, därför kan nog aktier va lite i överkant glorifierat

Och ja, jag har haft mycket tur och gått på magkänsla. Man får högre avkastning på kort tid om man spelar aggressivt med stora risker. Men är man i spelets regler så kan vinsten bli ganska stor, men ännu större om man förlorar.

Definitivt inget man blir rik på att leka runt med sådana småpengar, men en fantastiskt rolig hobby som ändå genererat en väldigt fin extra slant så har man ett startkapital och finner intresse så kan man ju prova.

Det finns de som kör daytrading och gör -100% också. Du hör bara om de som lyckas. Att förvänta sig 10% per år är också mycket. Efter inflation och skatt ska man inte förvänta sig att (på mkt lång sikt) tjäna mer än 5% per år i genomsnitt på en väldigt bred portfölj av aktier. Med en smal portfölj av förhoppningsbolag kan man förstås gå plus 200% enskilda år och -70% andra år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pback:

När jag var i dylik sits (för 15ish år sedan) då var det säkraste kortet att få okvalificerade jobb att söka sig till norge. Själv jobbade jag som vårdbiträde men fick också fiskrensarjobb, kände också någon som jobbade inom restaurang. Gick snabbt att dra ihop stora pengar (jämfört med att jobba kvar motsvarande tid i sverige), dessutom var svensk arbetskraft eftertraktad, och helt ok att få jobb med kort varsel och endast för några månader.
Även om jag fått för mig att valutaskillnaden inte är densamma nu så är det mig veterligen fortfarande ett stort glapp i lönenivåer mellan länderna (då tjänade jag ungefär samma som norskt vårdbiträde som jag senare gjorde på mitt första jobb som svensk vikarierande underläkare. Kommet dock inte alls ihåg om jag då räknade med övertid/extrapass osv.. )
Är man dessutom där en kortare period i syfte att dra in pengar är det ganska lätt att hålla nere levnadskostnaderna till skillnad från om man vill bo där stadigvarande.

Så är det tyvärr inte längre, det har blivit rent svårt att få jobb i Norge (åtminstone i Oslo) på senare år. Tidigare var det, som sagt, möjligt att hitta jobb som gav bra pengar och "vanliga" jobb var inga som helst problem.

Man vet att något är "fel" när arbetsförmedlingen börjar slussa över ungdomar utan jobb till Norge med "startuppbidrag". Då vänder det ganska snart