Permalänk
Medlem

Portabel högtalare

Hej allesammans! Nu några år senare efter jag gjorde min baslåda gör jag ett försök till en portabel högtalare!

Det jag använt mig av är ett Biltema batteri på 14Ah, mdf skiva, en mörktonad plexibit, en gammal Mosfet Sony bilstereo, ett par 3 vägs Rockford Fosgate element, ett par LED listor, tätningslist, Aluminium handtag (skall bytas ut mot något snyggare) och lite annat smått & gott!

Besök galleriet här

Permalänk

Snyggt! men on du ersätter plexiglaset med en en stabil mdf skiva så kommer du få bättre basljud

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snikki123:

Snyggt! men on du ersätter plexiglaset med en en stabil mdf skiva så kommer du få bättre basljud

Tack så mycket! Ja det blir ju lite bättre men trodde faktiskt att en 8mm plexi skulle räcka ändå.. Sen kan det vara roligt ibland att göra snygga saker och inte bara rena ljudmässiga lådor.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Tack så mycket! Ja det blir ju lite bättre men trodde faktiskt att en 8mm plexi skulle räcka ändå.. Sen kan det vara roligt ibland att göra snygga saker och inte bara rena ljudmässiga lådor.

Jag förstod allt att det var för syns skull och ja det är snyggare med plexi!

funderar dock på om det skulle gå att sätta ex ett plexiglasrör genom hela lådan som du kan limma eller skruva skivan i? så du stadgar upp i mitten av skivan fast ändå får en snygg låda?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snikki123:

Jag förstod allt att det var för syns skull och ja det är snyggare med plexi!

funderar dock på om det skulle gå att sätta ex ett plexiglasrör genom hela lådan som du kan limma eller skruva skivan i? så du stadgar upp i mitten av skivan fast ändå får en snygg låda?

Du har nåt där, ska kolla lite på detta!

Permalänk
Medlem

hur pass lång speltid får du med det där batteriet ? sitter själv och funderar på ett bygge med liknande delar fast till vårat kök nämligen ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Smäll upp en subwoofer på toppen!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Du har nåt där, ska kolla lite på detta!

Och kombinera in solcellsladdning så slipper du oroa dig över batteriet, skulle det vara möjligt?
Snyggt bygge överlag, gillas starkt!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Och kombinera in solcellsladdning så slipper du oroa dig över batteriet, skulle det vara möjligt?
Snyggt bygge överlag, gillas starkt!

Tack, upskattat! Faktiskt så har jag köpt en panel som jag tänkte montera när jag orkar 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Smäll upp en subwoofer på toppen!

Har kollat lite på såna smålådors subbar, försöker få tag i ett litet kompakt mono steg, typ ett kretskort eller nåt bara så man kan få plats och gömma undan allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hur pass lång speltid får du med det där batteriet ? sitter själv och funderar på ett bygge med liknande delar fast till vårat kök nämligen ^^

Har inte riktigt prövat men skulle väl gissa på 5 timmar max kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt utfört bygge, men finns några utrymmen för förbättring
- Verkar inte helt säkert med batteripolerna direkt under handtaget, tror inte det är så skönt att kortsluta dom med handen...
- Två högtalare monterade mitt emot varandra i samma slutna utrymme är nog det sämsta man kan göra. Membranen påverkar varandra.
Jag hade rekommenderat att sätta in en mellanvägg och dela upp lådan i två halvor. Kanske också sätta högtalarna på samma sida (framsidan).
Men annars fint bygge med snygg finish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Har kollat lite på såna smålådors subbar, försöker få tag i ett litet kompakt mono steg, typ ett kretskort eller nåt bara så man kan få plats och gömma undan allt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker helt klart att du då ska göra en exakt kopia av denna lådan för suben och sen bara haen lågnivåkabel eller Bluetooth koppling mellan de två kuberna.
Då kan du enkelt välja om du behöver suben när du ska iväg eller om det räcker med de vanliga högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag tycker helt klart att du då ska göra en exakt kopia av denna lådan för suben och sen bara haen lågnivåkabel eller Bluetooth koppling mellan de två kuberna.
Då kan du enkelt välja om du behöver suben när du ska iväg eller om det räcker med de vanliga högtalarna

Sitter och experimenterar med det just nu faktiskt! Tror det får bli så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apan:

Snyggt utfört bygge, men finns några utrymmen för förbättring
- Verkar inte helt säkert med batteripolerna direkt under handtaget, tror inte det är så skönt att kortsluta dom med handen...
- Två högtalare monterade mitt emot varandra i samma slutna utrymme är nog det sämsta man kan göra. Membranen påverkar varandra.
Jag hade rekommenderat att sätta in en mellanvägg och dela upp lådan i två halvor. Kanske också sätta högtalarna på samma sida (framsidan).
Men annars fint bygge med snygg finish.

Jaha oj, har aldrig tänkt på att dom tar ut varandra på det viset, tack för uppmaningen! Trodde inte det gjorde något om det var samma element.. Angående batteriet så är det helt ofarligt att hålla på plus & minus polen samtidigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crewsom:

Jaha oj, har aldrig tänkt på att dom tar ut varandra på det viset, tack för uppmaningen! Trodde inte det gjorde något om det var samma element.. Angående batteriet så är det helt ofarligt att hålla på plus & minus polen samtidigt

Du ska sätta dom ur fas, dvs koppla +- till ena och -+ till andra högtalaren, då arbetar de i synk.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du ska sätta dom ur fas, dvs koppla +- till ena och -+ till andra högtalaren, då arbetar de i synk.

Tack, ska pröva detta!