Bra kombination bordsmikrofon + trådlösa hörlurar

Permalänk

Bra kombination bordsmikrofon + trådlösa hörlurar

Hej,

Tänkte kolla om det är nån som kör Yeti-mic för användning vid spelande, snack på discord främst? Hur fungerar det? Behöver man sitta nära inpå eller kan man sitta en bit ifrån och ändå höras? Tas det upp för mycket bakgrundsljud?

Till detta tar jag gärna tips på trådlösa hörlurar, komfort är mycket viktigt, priset spelar mindre roll.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Yeti lite mer än en armlängd ifrån i ett echo rum.
Funkar väl nog.

Permalänk

Min yeti tar upp allt , avskyr den personligen.

Men jag bor nära en väg också så man hör bilarna köra förbi som att jag satt ute på vägen och lirade spel.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kräft-Birger:

Hej,

Tänkte kolla om det är nån som kör Yeti-mic för användning vid spelande, snack på discord främst? Hur fungerar det? Behöver man sitta nära inpå eller kan man sitta en bit ifrån och ändå höras? Tas det upp för mycket bakgrundsljud?

Till detta tar jag gärna tips på trådlösa hörlurar, komfort är mycket viktigt, priset spelar mindre roll.

Jag skaffade nyligen ett par RS 185 från Sennheiser (trådlösa), är på det stora hela mycket nöjd! Prislappen är ganska saftig men jag tror verkligen att man måste upp en del i pris för att få vettig ljudkvalitet i trådlösa lurar. Jag har iofs inte testat t.ex. corsairs void-serie men jag har lyssnat på ett mikrofontest och de känns spontant som rent skräp.

Komforten på Sennheiser RS 185 kan jag verkligen inte klaga på, de sitter fint på skallen och en av anledningarna till att valet föll på de här var att de är öppna. Väldigt många trådlösa lurar är tänkta mer för utomhusbruk och är därav slutna, vilket kan bli väldigt irriterande om man sitter och snackar på discord. Det blir så att man skriker istället

Jag hade dessförinnan ett par K702 från AKG (med tråd) och skulle väl säga spontant att ljudkvaliten är i ungefär samma liga. AKG var kanske t.o.m. snäppet vassare. Kan inte jämföra direkt då de har gått sönder hehe... Men de lurarana hade fantastisk ljudkvalitet så att RS 185 är snarlika tycker jag man får se som något positivt. Om man bara köper ett par RS 185 utan transmitter så blir det en tusenlapp billigare, och det kan också ha med i kalkylen tycker jag.

Det minst roliga är kanske att det inte finns någon möjlighet överhuvudtaget att ansluta en telefon eller liknande. De är helt enkelt bara gjorda för att användas vid dator/TV och liknande. Men om man vill ha vettig ljudkvalitet är det nog priset man får betala... Mina 2 riksdaler!

/Birk

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag kör med en AT2020 USB Plus med boom arm. Funkar ypperligt, men plockar ju upp en del tgb-ljud osv, men skulle inte byta till något annat

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Sitter på en Yeti lite mer än en armlängd ifrån i ett echo rum.
Funkar väl nog.

Aha, och ingen som du snackar med som klagar på att det hörs massa bakgrundsljud?

Skrivet av Nightwing:

Min yeti tar upp allt , avskyr den personligen.

Men jag bor nära en väg också så man hör bilarna köra förbi som att jag satt ute på vägen och lirade spel.

Bra att veta, finns det inget sätt att ställa in så den undviker för mycket bakgrundsljud?

Skrivet av Birkus:

Jag skaffade nyligen ett par RS 185 från Sennheiser (trådlösa), är på det stora hela mycket nöjd! Prislappen är ganska saftig men jag tror verkligen att man måste upp en del i pris för att få vettig ljudkvalitet i trådlösa lurar. Jag har iofs inte testat t.ex. corsairs void-serie men jag har lyssnat på ett mikrofontest och de känns spontant som rent skräp.

Komforten på Sennheiser RS 185 kan jag verkligen inte klaga på, de sitter fint på skallen och en av anledningarna till att valet föll på de här var att de är öppna. Väldigt många trådlösa lurar är tänkta mer för utomhusbruk och är därav slutna, vilket kan bli väldigt irriterande om man sitter och snackar på discord. Det blir så att man skriker istället

Jag hade dessförinnan ett par K702 från AKG (med tråd) och skulle väl säga spontant att ljudkvaliten är i ungefär samma liga. AKG var kanske t.o.m. snäppet vassare. Kan inte jämföra direkt då de har gått sönder hehe... Men de lurarana hade fantastisk ljudkvalitet så att RS 185 är snarlika tycker jag man får se som något positivt. Om man bara köper ett par RS 185 utan transmitter så blir det en tusenlapp billigare, och det kan också ha med i kalkylen tycker jag.

Det minst roliga är kanske att det inte finns någon möjlighet överhuvudtaget att ansluta en telefon eller liknande. De är helt enkelt bara gjorda för att användas vid dator/TV och liknande. Men om man vill ha vettig ljudkvalitet är det nog priset man får betala... Mina 2 riksdaler!

/Birk

Tack för utförligt svar kring hörlurar! Förstår att det inte är bluetooth-hörlurar vilket är både bra och dåligt (kompatibiliteten mot andra enheter än dator, som du nämner). Hur stabilt är det, tappar det nånsin kopplingen?

Sen nämner du "Om man bara köper ett par RS 185 utan transmitter så blir det en tusenlapp billigare", vilken transmitter är detta? Behövs inte det för att kunna använda dem?

Skrivet av Zippman:

Jag kör med en AT2020 USB Plus med boom arm. Funkar ypperligt, men plockar ju upp en del tgb-ljud osv, men skulle inte byta till något annat

Kan tänkta mig att det tar upp en del ljud, har du mekaniskt tangentbord?
Samma fråga till dig som till Sexybeast93, finns det inget sätt att justera hur mycket bakgrundsljud den skall ta in?

Tack för alla svaren!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

@Kräft-Birger: Ja precis, mekaniskt tangentbord med mx-brown brytare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Min yeti tar upp allt , avskyr den personligen.

Men jag bor nära en väg också så man hör bilarna köra förbi som att jag satt ute på vägen och lirade spel.

Har du konfat micen ens?

Om du kollar på de flesta streamers som kör blue yeti så låter det "crisp" och man hör inte mycket alls i bakgrunden. Jag har själv en Yeti och man hör inte mycket alls från mig. Jag har gjort inställningar med Voiceemeter tillexempel.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kräft-Birger:

Tack för utförligt svar kring hörlurar! Förstår att det inte är bluetooth-hörlurar vilket är både bra och dåligt (kompatibiliteten mot andra enheter än dator, som du nämner). Hur stabilt är det, tappar det nånsin kopplingen?

Sen nämner du "Om man bara köper ett par RS 185 utan transmitter så blir det en tusenlapp billigare", vilken transmitter är detta? Behövs inte det för att kunna använda dem?

Transmittern behövs alltid för att lurarna fungerar, men det jag syftade på var att man kan köpa ett par lurar till och använda till samma sändare om man exempelvis är 2 stycken som lyssnar på samma ljudkälla samtidigt. Poängen var helt enkelt att lurarna i sig ligger lite under 2000-kronorsklassen.

Jag bor i en fyrarums-lägenhet och har testat gränserna för signalen en del den tiden jag haft dem. Jag kan gå runt i köket som ligger 2 rum bort (en gips- och en betongvägg emellan) utan att signalen bryts. I vardagsrummet som är på motsatta sidan av lägenheten har det dock hänt att man tappat signal bitvis (Ljudet bryts någon sekund). Det är ganska mycket vägg däremellan, har nämligen en klädkammare i mitten av lägenheten som är full med bråte. Denna är även känd för att effektivt störa WiFi-täckningen i köket till mitt stora förtret , så signalen blir instabil trots att det bara är kanske tio meter från sändaren.

Den är speccad till 100m utan störningsmoment men det blir ju en helt annan historia inomhus. Summa summarum är det väl ett rum som inte är helt stabilt helt enkelt, men jag går ofta runt och donar i köket eller borstar tänderna på toan utan några som helst problem. Lite tråkigt kanske om jättelång räckvidd är något man eftersträvar, men själv ville jag framförallt ha trådlöst vid datorn och allt utöver det ser jag som en bonus!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

@Ohdear: prövat det mesta men hjälper inte riktigt den tar upp för mycket ljud för jag bor så nära en väg. Och om ungdomar härjar på kvällarna osv. Vet inte riktigt om det finns något hopp för min del.

Men fungerar säkert superbra om jag inte hade bott på bv.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...