Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

@Ozzed: Ja tyvärr får man räkna med fanboy tråd. Hoppas att så många som möjligt kan försöka hålla sig neutrala.
8700k hade varit de enkla valet om jag blir garanterad bra temps.
Sen tycker jag själv de är väldigt kul att AMD gjort en sådan comeback!
Tråkigt däremot att lägga 10k på en uppgradering som inte ger så mycket i spelprestanda. Men ändå en trevlig uppgradering till ddr4 och utöver spel antagligen mycket bättre prestanda. Därav de svåra valet.

Jag spelar med ett 1080. All info finns i sign.

Ja du blir nog inte besviken vilken du än tar men med 8700k får du den bäst spel prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till någon gång under början av 2019. Men såklart, om din situation inte tillåter det så kan det förstås vara dags att uppgradera nu. (En intressant fråga är dock, om du inte har tid att bygga en dator om ett par månader, kommer du verkligen ha tid att lägga ner på att faktiskt använda den? Det är upp till dig att svara på den frågan.)

Iallafall, min motivering lyder:
Skillnaden mellan 8700k och 4770k i flertalet spel är ytterst låg vid något sämre än högsta inställningarna med 1080ti vid 1080p. Här är ett test som genomfördes nyligen mellan 4770k och 8700k. Då du verkar ha ett 1080 så kommer det nog likna mer 1440p resultaten (notera, detta är med dagens spel. Morgondagens spel kan kräva mer, men det kommer inte vara så katastrofalt mycket mer de närmsta 10 månaderna).

Nu med minneskrisen så är det även ...well... ytterst dåligt att uppgradera för minnena har ett grymt överpris (och ja, tillverkarna är under utredning för kartellbildning). Senare så kommer *kanske* minnespriserna bli lägre.

Dessutom kommer de nya tillverkningsprocesserna (GF 7nm/TSMC 7nm(?) Ryzen3) (Intel 10nm Ice lake) att komma. Jag skulle vara lite besviken om jag uppgraderade väldigt nära ett generationsskifte (med förväntade stora förbättringar för Ryzen, men inte alltför stora för Intel med tanke på alla problem de haft med 10nm processen).

Om jag skulle argumentera för Ryzen idag så är det mest vaga förutsägelser om framtiden (när Ryzen baserade system kommer till konsolerna. Finns även tecken på det på mjukvarusidan ). Dessa förbättringar kan hänga med till PC, men det är inte säkert. AM4-sockeln kan möjligtvis få stöd för DDR5, som förmodligen innebär ännu större prestandaökning än att uppgradera själva processorn.

Mer talar för Intel idag dock. Intel kräver inte att man pillar så mycket med minnestimings för att det ska fungera bra (klarar sig mycket bättre på lägre frekvenser på RAM. ~2666CL14 verkar vara sweetspot för price/performance). Med minnespriserna idag så blir det även aningen drygare för Ryzen p.g.a denna anledning. Då du inte har några andra laster / inte använder dessa laster så mycket att de skulle motivera ett köp, så skulle jag nog säga 8700k av de valen som du sa.

I verkligheten säger jag dock "vänta tills nästa generation då du klarar dig nu". Sedan är ju Computex runt hörnet (5:e Juni för Intel, 6:e för AMD) med mer intressant information som kan hjälpa dig att fatta "rätt val".

Iallafall, gör valet som du känner är bäst för dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Du missuppfattade nog.

Det är på de lödda cpuerna med små kiselplattor som det blir microsprickor när cpun jobbar och tempen gör många cykler upp och ner.
Då bildas sprickorna då kislet inte kan röra på sig.

Ska se om jag hittar artineln.

Hmm fast jag har inte sett att de som är löddade från start har verkliga problem med detta? I vilken mängd skulle CPU:erna ha gått sönder enligt den källan? Verkar vara en sämre förklaring för att de valt att inte använda detta i mina ögon iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Hmm fast jag har inte sett att de som är löddade från start har verkliga problem med detta? I vilken mängd skulle CPU:erna ha gått sönder enligt den källan? Verkar vara en sämre förklaring för att de valt att inte använda detta i mina ögon iaf.

Nej nej, med större kisel som det va på intels cpuer förr va det inga problem.
Det är bara nu med mindre kisel detta kan uppstå.

Därför är det kylpasta nu istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Varför har inte AMD visat detta på sina motsvarande processorer? Isf skulle ju de lura oss konsumenter på CPU:er som inte håller?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Varför har inte AMD visat detta på sina motsvarande processorer? Isf skulle ju de lura oss konsumenter på CPU:er som inte håller?

För att amd har mycket större kisel och problemet uppstår ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

För att amd har mycket större kisel och problemet uppstår ej.

AMD:s Ryzen är mindre än Intels Sky/Coffeelakes kisel, så det stämmer dåligt med vad du pekar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att 8c/16t är mer framtidsäkert än 6c/12t.
Skall du inte använda medföljande CPU-kylare sälj den då här eller på Tradera, den bör ge dig en hundralapp eller två.
AMD har sagt sig stödja AM4-sockeln fram till 2020, så du bör kunna byta CPU i framtiden utan att byta MB/windows licens om det skulle behövas/önskas.
Med 8c/16t bör du även kunna ta en djupare titt på virtualisering!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

AMD:s Ryzen är mindre än Intels Sky/Coffeelakes kisel, så det stämmer dåligt med vad du pekar på

@Jalle64

På höjden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Va! Vad är du inne på?
Visa gärna var du menar med den artikel du skrev du läste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer att avvakta till computex. Se om de är något nytt pågång kanske, skulle bara ångra mig annars om jag uppgradera nu, sen om 3-4 månader så kommer de nytt!

Fick beställa lite bilvårdsprodukter istället och ett kraftigare motorfäste till bilen, som också är "överklockad". Inga temperaturproblem där, endast turbon som flaskhalsar. xD

Får skruva lite med den istället.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Va! Vad är du inne på?
Visa gärna var du menar med den artikel du skrev du läste.

Kan tänka mig att den han tänker på är denna: https://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/ Skriven av Der8auer.

die area 2700x: 213 mm²
die area 8700k 149 mm²

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fördelen med AMD är just den att man kan byta CPU fram till minst 2020 och fortfarande köra med samma moderkort. Så skulle det stämma att amds kommande CPUer kommer gå om intel i alla plan så är du med på tåget. Väljer du Intel så måste du även byta moderkort vilket minst fördubbla kostnaden för en uppgradering. Detta är troligen en av den stora anledningen till att försäljningen är så hög på dessa CPUer. köp en 2600X idag för att sedan maxa ut och köpa den snabbaste CPUn 2020 i Ryzen serien. (kanske kommer en 16/32 cpu till plattformen) Tycker du att prestandan som Intels 6/12 har räcker och du vet att du inte kommer att vilja byta cpu innan 2021 då är intel inget dåligt val.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Jag tror inte att det där stämmer.
Fäster man ihop 2 olika material som har olika värmeutvidgning ökar krafterna ju större delarna är, dvs du får mindre problem ju mindre chipet är.
Man kan räkna med att krafterna som uppstår mellan 2 ihopsatta material är = 0 på mitten och ökar ganska linjärt utåt för att nå maximum vid ytterkanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag tror inte att det där stämmer.
Fäster man ihop 2 olika material som har olika värmeutvidgning ökar krafterna ju större delarna är, dvs du får mindre problem ju mindre chipet är.
Man kan räkna med att krafterna som uppstår mellan 2 ihopsatta material är = 0 på mitten och ökar ganska linjärt utåt för att nå maximum vid ytterkanterna.

Jo det stämmer det du skriver. Men troligen så är det betydligt sämre material i Intels Cpuer då dom fortfarande vidhåller att deras kisel inte ens med liten yta karar att vara "limmad". Eller så är det bara ren löng som intel använder då vanlig pasta torkar så får dessa Intels cpuer ett bäst före datum. om man inte delita cpun Det som händer med tiden är att tempen blir högre och högre viket får CPUn att strypa sig själv (CPUn börja trottlar) kunden tycker att datorn är långsam och åker och köper en ny. Intel får sälja en ny CPU och Intels aktieägare skrattar så gött när aktieutdelningen kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Jo det stämmer det du skriver. Men troligen så är det betydligt sämre material i Intels Cpuer då dom fortfarande vidhåller att deras kisel inte ens med liten yta karar att vara "limmad". Eller så är det bara ren löng som intel använder då vanlig pasta torkar så får dessa Intels cpuer ett bäst före datum. om man inte delita cpun Det som händer med tiden är att tempen blir högre och högre viket får CPUn att strypa sig själv (CPUn börja trottlar) kunden tycker att datorn är långsam och åker och köper en ny. Intel får sälja en ny CPU och Intels aktieägare skrattar så gött när aktieutdelningen kommer.

Alternativt drar Intel en skröna för att dölja det verkliga skälet vilket kanske är snålhet?

Mitt resonemang bygger på att chippen har lika stora temperaturväxlingar men Intel's chip kanske tillåts bli betydligt hetare innan CPU'n stänger av? Detta kanske kan vara en orsak till att det skulle uppstå problem vid lödning trots att ytan är mindre.

Permalänk
Avstängd

Hade själv valt en Ryzen 2700x av tre simpla anledningar, Du behöver inte överklocka CPU för att få nästan max prestanda ur den, Du slipper leva medveten om att du kan sänka temperaturen med 10 grader vid en delid, du kommer kunna uppgradera på AM4 och Intel vill att du köper ett nytt moderkort för att uppgradera.

i övrigt så hade jag valt Flare-X ifrån G-skill istället för Trident för bättre timings om du inte tänker köpa högre clock än 3200mhz minnen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

@TaunyTiger:
8700 Alla dagar i veckan.
Läste nyss testet av nya ryzen och de är långt bakom intel när det kommer till spel.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Amd är starkare i flertrådad prestanda men en bra bit bakom i enkeltrådad. I spel är enkeltrådad mycket viktig.

Permalänk

varför är detta äns en fråga i7 8700k om du ska spela. so fort ryzen kommer upp i någon vettig hastighet kan man börja köpa dom för spel.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Skrivet av versions:

de flesta fördelarna (utöver kärnor) som amd har är helt irrelevanta i ditt fall. överklockning på enklare chipset, upplåsta budgetmodeller och bättre medföljande kylare. de två relevanta fördelarna som jag ser är lödd ihs och AM4-stöd till 2020 så du kan uppgradera cpu igen utan att byta moderkort om du skulle vilja det.

vill du överklocka en 8700k någorlunda aggressivt måste du med högsta sannolikhet delidda den. min erfarenhet är att min 6700k var helt hopplös och jag har läst hur mycket som helst om värdelös värmeavledning på 7700k och 8700k (t.ex. @gaspari ovan). att vattenkyla dem hjälper inte riktigt, de blir extremt varma ändå. själv ser jag mest delidding som en del av intel-paketet, köper jag en processor av intel så räknar jag med att behöva delidda den. det är irriterande att man ska behöva göra det men det är som det är.

sedan är det väl mest prestandan mellan 2700x och 8700k och vilken som är vassast varierar ju. är det främst spel som du tänker på så är ju 8700k snabbast men 2700x är inte fy skam den heller. finns mängder av artiklar och videor där ute där du kan kika.

känner lite likadant. dumt att behöva köpa ett nytt moderkort när z170 och z270 egentligen kan fungera och att sedan behöva delidda den också för att värmeavledningen är så jävla usel. man vet att intel behandlar en som skit och att försöka se mellan fingrarna suger det roliga ur uppgraderingen. samtidigt är inte ryzen där ännu med klockfrekvenserna så det är svårt att motivera det också. kanske köper man något nästa år.

Och ska du överklocka ryzen så går det inte. Ge mig en benchmark där 2700x är snabbare i spel tack (fps/3ps)

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om du inte läst varför intel inte löder så är det för att kistet är så litet och skulle de löda så blir det microsprickor i kislet när cpun gör sina kall till varm cykler.

Det måste helt enkelt kunna röra lite på sig

Och de som håller på med kraftelektronik där man verkligen temperaturcyklar resonerar tvärt om, ju större chip desto viktigare att basplatta och chip har samma temperaturutvidgningskoefficient.

För tex tåg där man har riktigt stora chip är det alsic basplatta som gäller, tex en sån här:

http://www.5scomponents.com/pdf/pcim_07_ak.pdf

Små chip är ok att löda fast mot tex koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

Och ska du överklocka ryzen så går det inte. Ge mig en benchmark där 2700x är snabbare i spel tack (fps/3ps)

i 1440p verkar AMD kunna gå om intel i ett spel. Oavsett så spelar ju cpun mindre roll då iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

varför är detta äns en fråga i7 8700k om du ska spela. so fort ryzen kommer upp i någon vettig hastighet kan man börja köpa dom för spel.

Nej det är ju fullständigt värdelöst att spela med AMD, har 227% mindre roligt enligt mins egna subjektiva test jämfört med min gamla i7 950. Brukar nöja mig med att kolla twitch och lägga patiens samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Det är ett jätteproblem, det är därför Intel inte vågar använda detta till cpuer för barns speldatorer, utan bara löder ihs på cpuer som sedan sitter i anläggningar där ett driftfall kanske kostar ett par hundra tusen kronor i timman. Och processorerna kanske slå ut strömförsörjningen i en hel storstad om de skulle failera. (redundans i alla ära, men det brukar bara slå till när primära har gått ner)

Sedan för den som väntar så kommer det mer rykten på Intels 8 core, den ser ut att bli bra, men många börjar tröttna på att vänta.. Speciellt på Gpu sidan och sedan vettiga minnespriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Håller med om att det verkar vara en dålig förklaring. Däremot så spelar tjockleken på lödfogen roll, tjockare lödfog ger efter mer så kan ta upp större variation mellan chip och ihs, dvs det går åt mer lödtenn. Och det "tenn" AMD använder indiumbaserat som är både mjukt och dyrt.

Så tror mer på att det är att sänka kostnaden och inte göra det bättre än nödvändigt. Sen har AMD tydligen gått ifrån lödning på sina nya med integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Visst, om man planerar att spela i 720/1080 i låga inställningar så stämmer det, men annars är det irrelevant. Däremot med Ryzen får du bättre flertrådad effekt och, en billigare uppgradering i framtiden om du vill uppgradera innan 2020 igen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan för den som väntar så kommer det mer rykten på Intels 8 core, den ser ut att bli bra, men många börjar tröttna på att vänta.. Speciellt på Gpu sidan och sedan vettiga minnespriser.

Var finns dessa rykten, det enda jag sett är att den troligtvis kommer senare i år, men att intel har otroliga problem på 10nm-noden. Så vad tyder på att den inte bara blir en coffee(kaby)-lake med 2 till kärnor?

Skrivet av SAFA:

Sen har AMD tydligen gått ifrån lödning på sina nya med integrerad grafik.

Ja, men deras Ryzen är fortfarande lödad (2600, 2700X etc)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Sen har AMD tydligen gått ifrån lödning på sina nya med integrerad grafik.

De har kört Kylpasta på deras modeller med integrerad grafik i alla fall sedan kaveri ( 7000 serien från 2014) och det är just för att det är deras billigare segment.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Var finns dessa rykten, det enda jag sett är att den troligtvis kommer senare i år, men att intel har otroliga problem på 10nm-noden. Så vad tyder på att den inte bara blir en coffee(kaby)-lake med 2 till kärnor?

Ja, men deras Ryzen är fortfarande lödad (2600, 2700X etc)

Här är den senaste: https://videocardz.com/newz/intels-8-core-kaby-coffee-lake-ch...

Men jag har väntat och väntat på saker för länge nu som aldrig kommer, så jag blir ej förvånad om den kommer hösten 2019.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Visst, om man planerar att spela i 720/1080 i låga inställningar så stämmer det, men annars är det irrelevant. Däremot med Ryzen får du bättre flertrådad effekt och, en billigare uppgradering i framtiden om du vill uppgradera innan 2020 igen.

@pekkasteele
720/1080 testerna är enbart för att se hur mycket cpun klarar av att leverera när grafikkortet inte flaskar.
Så man ser vilken cpu som är bäst

Det är ett framtidstest med ett framtids monster grafikkirt.

I högre upplösning blir grafikkortet en flaskhals och testerna/ staplarna får samma värden ungefär.