Hur mycket data förbrukar ni?

Permalänk
Medlem

Hur mycket data förbrukar ni?

Med endast några dagar kvar tills bindningstiden på abonnemanget går ut har jag börjat kika runt efter alternativ.

Har just nu Telia Mobil Komplett 12 GB för 399 kr... och som ni ser på bilden nedan förbrukar jag inte så mycket data varje månad. Förbrukningen har varit likadan under hela perioden jag haft abonnemanget i stort sett. Endast någon enstaka gång jag förbrukat mer då man råkat glömma aktivera Wi-Fi.

Samtidigt undrade jag hur mycket data som ni andra förbrukar? För man ser ju oftast folk fråga efter abonnemang med så mycket fri surf som möjligt istället för samtal/sms.

Permalänk
Avstängd

Brukar nog ligga i regionen 1gb kanske kan kliva upp till max 2gb någon månad men har 5GB

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag använder data över mobilnätet då jag färdas, oftast mellan hem och kontor. Det brukar bara bli musik som streamas nuförtiden, så hamnar på ungefär 10 GB per månad. Jag har ett "lojalitetskonto" på 100 GB.

Permalänk
Medlem

Jag signade upp för ett abonnemang där 20 gb/månad ingick. Fick det för ett riktigt bra studentpris.

När jag kollar senaste året så snittar jag på ca 5-6 gb per månad. Mycket Spotify, vilket jag tror är den främsta dragaren. Jag använder väldigt sällan wifi hemma om jag sitter med telefonen. Om jag kollar videos eller filmer eller så brukar jag oftare använda iPaden eller datorn.

Ringer och skriver göra jag mestadels via Messenger/Snapchat/WhatsApp.

Så när mitt abonnemang går ut så ser jag ingen anledning att jag ska lägga mig över 10 gb, om ens 5 gb, data.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem

Hade 1GB från Telia, gjorde gång på ca. 1,3 varje månad. Bytte till Vimla och fick 4GB/månad, lyckas göra gång på det med... Tur att man fick en massa bonusar som ny kund, får se när potten tar helt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Runt 5-10GB, varierar beroende på tillgången på Wi-Fi på bussarna och om jag har annat att göra än att kolla på YouTube

Gällandes abonnemang så kan jag rekommendera Fello, de går på Telias nät vilket är det bästa om man är ute och reser utanför de stora städerna och de är en hel del billigare, har studentrabatt utöver det och bra support (litet företag).

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det blir en del per månad. Har några data SIM-kort i 2 andra telefoner, samt i en dator utöver min huvudtelefon, och alla delar på ett o samma abonnemang, vilket är Tele2 50GB surf per månad. Just denna månad har jag gjort mig av med mer än vad jag räknat med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Betala för mer surf än vad man behöver är ju rätt dumt anser jag. Ex om man som dig verkar betala 200-300 kr för mycker per månad så blir det 4800-7200 kr på 24 mån som man kunde lagt på något roligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hemma gör jag väl av med 2-300GB i månaden via Fiber. är jag är på språng med mobilen brukar jag ha wifi tillgängligt och när jag inte har det så är jag försiktig. Använder ca 2-3GB där.

Permalänk
Medlem

har 15 gb, använder allt till youtube, browsing, streaming på jobbet utan problem.
Sen har jag gratis spotify med 3 så blir väl en 3-5 gb på det också varje månad.

Behöver jag det ? nej, hade klarat mig med 10 också men då hade det blivit sämre kvalitet eller mindre streaming. Sen hade jag kunnat förbruka mer också. 30 gb hade inte varit svårt att göra av med heller. Man anpassar sig till vad man har.

Permalänk
Medlem

Har fri data, men oftast runt 140-150MB / månad.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Har 25GB i månaden, snittar väl runt 20GB

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Jag tog ut en lur via Comviq för 1.5 år sedan, bunden några månader till. Tog det billigaste fastpris abonnemanget de erbjöd. 1GB/mån. Den räckte 99% i början. Sedan dess har samma abb vuxit, så nu är det 5GB för samma pengar. Jag förbrukar sällan mer än 1GB. När jag reser, kan det dra iväg lite, men aldrig över 5GB.
Det förutsätter givetvis att man inte sitter och kollar YouTube över mobil abonnemanget. Tänker man lite, så fungerar det med mindre data. =Vänta tills du har WiFi innan du sätter igång Skype, YouTube m.m.

Ta det minsta abonnemanget till att börja med, skulle det inte räcka, kan du alltid kompletera med en laddning "dyring GB" extra för att klara månaden ut och då vet du att dit abb inte räcker, du kan alltid höja till nästa nivå. Tills du landat rätt.

Mycket beror ju på hur du lever? Sitter du på bussen, vill du ha igång spotify, den äter lite om du inte förbereder den för offline.
Jag åker bil, så det blir vanlig hederlig radio ToR jobbet. Tar inga GB men sänker destu mera vid tappen istället, så jag klarar mej inte undan, pengarna går bara någon annan stans.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med endast några dagar kvar tills bindningstiden på abonnemanget går ut har jag börjat kika runt efter alternativ.

Har just nu Telia Mobil Komplett 12 GB för 399 kr... och som ni ser på bilden nedan förbrukar jag inte så mycket data varje månad. Förbrukningen har varit likadan under hela perioden jag haft abonnemanget i stort sett. Endast någon enstaka gång jag förbrukat mer då man råkat glömma aktivera Wi-Fi.

https://i.imgur.com/1gvzjXc.png

Samtidigt undrade jag hur mycket data som ni andra förbrukar? För man ser ju oftast folk fråga efter abonnemang med så mycket fri surf som möjligt istället för samtal/sms.

Har fiber. Från 1-27 maj så ligger jag på 228GB ned och 202GB upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har fiber. Från 1-27 maj så ligger jag på 228GB ned och 202GB upp.

TS menade nog mobildata. Fast det står ju inte i rubriken, lätt att missa.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Mina 200GB tog slut för 4 dagar sedan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

179kr/mån för 5gb hos 3.
Förbrukar omkring 2-5gb. Brukar inte behöva köpa extra surf iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Med endast några dagar kvar tills bindningstiden på abonnemanget går ut har jag börjat kika runt efter alternativ.

Har just nu Telia Mobil Komplett 12 GB för 399 kr... och som ni ser på bilden nedan förbrukar jag inte så mycket data varje månad. Förbrukningen har varit likadan under hela perioden jag haft abonnemanget i stort sett. Endast någon enstaka gång jag förbrukat mer då man råkat glömma aktivera Wi-Fi.

https://i.imgur.com/1gvzjXc.png

Samtidigt undrade jag hur mycket data som ni andra förbrukar? För man ser ju oftast folk fråga efter abonnemang med så mycket fri surf som möjligt istället för samtal/sms.

Har 1 GB i månaden, snittar runt 500 MB och använder någon enstaka gång upp potten. Oftast på semester eller liknande, händer det kompletterar vi med ett kontantkort med surf om det skulle behövas.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med endast några dagar kvar tills bindningstiden på abonnemanget går ut har jag börjat kika runt efter alternativ.

Har just nu Telia Mobil Komplett 12 GB för 399 kr... och som ni ser på bilden nedan förbrukar jag inte så mycket data varje månad. Förbrukningen har varit likadan under hela perioden jag haft abonnemanget i stort sett. Endast någon enstaka gång jag förbrukat mer då man råkat glömma aktivera Wi-Fi.

https://i.imgur.com/1gvzjXc.png

Samtidigt undrade jag hur mycket data som ni andra förbrukar? För man ser ju oftast folk fråga efter abonnemang med så mycket fri surf som möjligt istället för samtal/sms.

Herre vad dyrt, och då är det inte ens en mobil på avbetalning inkluderad?

Kör förövrigt på Vimla 4GB, men förbrukar väl egentligen genomsnitt 2GB per månad. Hade nog gått ner om jag kunnat men 100kr/mån verkar vara minimum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har 4GB privat och 30GB på jobbluren, använder aldrig i närheten av 4GB på privatluren men det går nästan inte att få billigare abonnemang så spelar ingen roll. Denna månaden använde jag lite över 20GB på jobbluren men det har mest att göra med att jag internetdelat för att titta på Netflix osv när jag inte varit hemma och varit utan Wifi. Oftast går det bara åt några få gigabyte för att läsa nyheter, se nåt youtubeklipp, kartor och sånt smått så där är det overkill men det gör inte mig något.

Permalänk
Rekordmedlem

Förbrukar så mycket data att mobilt bredband är helt ointressant då det inte finns obegränsad trafik till vettig pris.
I mobilen använder jag endast mobildata för att spela Turf och det drar max 2 Gbyte på sommaren men betydligt mindre på vintern när man inte är lika aktiv med Turfandet.
I övrigt är det bara riktigt fast bredband eller wifi till mobilen som gäller och den fasta trafiken hamnar kring 0,8-2 TByte/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wifi hemma och på jobbet. En månad då jag inte gör något särskilt utan bara rör mig mellan jobb och hem med helgaktiviteter i närområdet kan det bli några hundra MB över mobilnätet. En semestervecka utan wifi drar ju å andra sidan iväg.

Gör av med jobbets 2 GB först vilket brukar räcka men slår över till mitt eget då jag är ledig och stänger av jobbets simkort så då kan jag göra en insats på den samlade surfpotten på det privata abonnemanget.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

På mobilen har jag 6gb/mån och brukar väl förbruka 4-5gb ungefär, dock ligger jag nog på 80-100gb över wifi, på mobilen då. Hur mycket jag använder på datorn har jag inte en susning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cirka 2-3 gb i månaden beroende på hur långa raster man tar

Permalänk
Medlem

Reser mycket och får snabbare data via telefonen än wifi så den här månaden ligger jag på 419GB för tillfället (Har fri surf i hela Norden och Baltikum)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har 6GB på Halebop, tror jag betalar 199kr i månaden med ett studentabonnemang.

Gör av med 3-4GB normalt, förutom då jag glömmer att slå igång wifi hemma...

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt, tror det varierar ganska stort. Böt telefon och anslutning 30:e april och noterar jag har förbrukat 3GB mobildata och 53GB wifi-data sedan dess.

Inget jag brukar hålla koll på vanligtvis då jag har obegränsad surf i hela norden+baltikum

Permalänk
Medlem

Jag gör av med mellan 1-2GB en normal månad, kan vara något högre om jag är på resande fot nån helg.
Har Vimlas billigaste abbonemang för en hundralapp.

Permalänk
Medlem

Kanske 1,5 GB. Har Hallon 4 GB för 99 kr/mån. Sparat ihop en hel del GB som ligger i potten dessutom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har 6 GB/mån. Använt mellan 1,2 och 3 GB / månad enligt statistiken. Använder oftast Wi-Fi när det finns tillgängligt, så det är främst på bussresorna till/från jobbet och kanske om man är ute på stan och inte orkar fråga efter lösenordet/logga in på Wi-Fi där man är.

Reser jag längre blir det såklart mer, men då kan man alltid köpa till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD