Permalänk
Medlem

Problem med burken, behöver lite råd.

Tjena!

Har haft problem med mitt bygge en längre tid men då jag inte lyckats få tag på någon som kan hjälpa mig fick jag lämna in den i en datorbutik. Och hoppas på att de skulle kunna få rätt på den.

Problemet har varit att den inte vill överklockas.. varken i7an eller minnerna och att den startar upp i bios direkt vid uppstart. Går man förbi den och sparar så startar den normalt. Men nästa gång den startar om så går den åter i bios.

Min dator:

Maximus X hero
32g ddr4 dominator
i7 8700k
1080ti SLI
850w nätagg
2tb hdd
1tb ssd

Service stället har nu testat att överllocka minnerna vilket endast går när bara 2 minnen är kopplade. Har senaste versionen av bios och datorn ser alla 32gb om jag sätter i de. Dock går det inte att klocka det minsta trots att de är 3466mhz.

Skulle jag försöka detta hamnar jag direkt i bios. Samma sak sker när jag försöker klocka 8700k till sina förinställda lägen. Butiken håller på att kolla detta nu med.

Kan moderkortet vara defekt? Har någon ett förslag på vad som kan göras ?

Mvh
Stanly

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad vid kall boot vs varm boot?
Vilken BIOS version har du? Kör du SVID off?

Än Xmp på RAM, har du av eller på?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic