Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Program eller tjänst att räkna ut en rutt

Permalänk

Program eller tjänst att räkna ut en rutt

Kan någon hjälpa mig, jag behöver kunna lägga in ett stort antal destinationer och få förslag på bästa möjliga rutt för att besöka alla. Jag behöver också kunna sortera om i resultatet manuellt på bästa effektiva sätt. Om det går att göra på både Windows och Android så vore det perfekt.

Har använt ruttalternativ i Google Maps, men det är allt för begränsat, framför allt eftersom antalet möjliga destinationer är så få. Jag och en kollega ska nästa vecka i var sin bil göra kanske uppåt 60 hembesök under ett par dagar i ett område som vi inte känner särskilt bra. Vi behöver dela upp dem mellan oss och sedan köra så effektivt som möjligt med så kort körsträcka vi kan. Vi kommer också att ringa i förväg och då får vi troligen i flera fall ändra rutten eftersom folk inte är hemma eller att vi måste återkomma en extra gång.

Om det går att koppla till GPS för navigering är det bra men inte nödvändigt, det är själva planeringen som är det viktiga, vanliga GPS har vi. Alla tips är välkomna.

Ursäkta om jag lagt det i fel forum, ni får gärna hänvisa till ett bättre.

Permalänk
Medlem

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Travelling_salesman_problem

Borde finnas nått som blivit mer konkret än all teori hopas jag, följer med spänning

Permalänk
Medlem

Brukar inte ha så många destinationer så jag brukar bara kika på kartan och memorera, du är säkert redan bekant med det, men eniro's vägbeskrivning fungerar okej (man tycker dedikerade GPSer borde kunna hantera det bättre). Du kan lägga till "via".

Alltså t e x:

Göteborg

"via" Kanintehittavägen 39,
"via" Uteiskogen 374

TILL

Stockholm

Dock inte smart funktion, så lägger du de i oordning så blir det lätt några tiotal mil för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om det här men det är ett intressant problem. Det måste ju finnas en uppsjö av verktyg för detta så det gäller nog bara att hitta de rätta sökorden.

"Route optimization", "route planning/planner", "ruttoptimering" eller "ruttplanering" verkar vara bra att börja med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happappapp:

Kan någon hjälpa mig, jag behöver kunna lägga in ett stort antal destinationer och få förslag på bästa möjliga rutt för att besöka alla. Jag behöver också kunna sortera om i resultatet manuellt på bästa effektiva sätt. Om det går att göra på både Windows och Android så vore det perfekt.

Har använt ruttalternativ i Google Maps, men det är allt för begränsat, framför allt eftersom antalet möjliga destinationer är så få. Jag och en kollega ska nästa vecka i var sin bil göra kanske uppåt 60 hembesök under ett par dagar i ett område som vi inte känner särskilt bra. Vi behöver dela upp dem mellan oss och sedan köra så effektivt som möjligt med så kort körsträcka vi kan. Vi kommer också att ringa i förväg och då får vi troligen i flera fall ändra rutten eftersom folk inte är hemma eller att vi måste återkomma en extra gång.

Om det går att koppla till GPS för navigering är det bra men inte nödvändigt, det är själva planeringen som är det viktiga, vanliga GPS har vi. Alla tips är välkomna.

Ursäkta om jag lagt det i fel forum, ni får gärna hänvisa till ett bättre.

Som redan nämnts handlar det här om "problemet med den resande handelsmannen" (TSP). Det är jättesvårt problem (tar lång tid att lösa) men det finns sätt. Ge mig ett ögonblick så återkommer jag med en länk.

Edit: När jag jobbade som leverantör för ett bageri använde jag denna tjänst för att räkna ut snabbaste vägen mellan alla butiker: https://gebweb.net/optimap/, har för mig att den har en begränsning vad gäller antalet adresser, men kan vara värt att kolla på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Brukar inte ha så många destinationer så jag brukar bara kika på kartan och memorera, du är säkert redan bekant med det, men eniro's vägbeskrivning fungerar okej (man tycker dedikerade GPSer borde kunna hantera det bättre). Du kan lägga till "via".

Alltså t e x:

Göteborg

"via" Kanintehittavägen 39,
"via" Uteiskogen 374

TILL

Stockholm

Dock inte smart funktion, så lägger du de i oordning så blir det lätt några tiotal mil för mycket.

Skrivet av GLaDER:

Som redan nämnts handlar det här om "problemet med den resande handelsmannen" (TSP). Det är jättesvårt problem (tar lång tid att lösa) men det finns sätt. Ge mig ett ögonblick så återkommer jag med en länk.

Edit: När jag jobbade som leverantör för ett bageri använde jag denna tjänst för att räkna ut snabbaste vägen mellan alla butiker: https://gebweb.net/optimap/, har för mig att den har en begränsning vad gäller antalet adresser, men kan vara värt att kolla på.

Tack för tipsen, ska få adresserna i morron, så jag testar då. Egentligen kan det räcka med att kunna få alla adresserna markerade på en karta med en lista till. Jag använde Google maps ruttalternativ på det viset, men den klarade inte tillräckligt många adresser utan jag fick göra tre kartor och det var överraskande svårt att jämföra mellan dem. Man kan undra över hur Google lyckas indexera i princip alla världens webbsidor men inte skapa en lista på mer än tio adresser...

Tack alla!