Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Matproblem i Taiwan

Efter en lång dag på mässan är man utmattad och inte särskilt sugen på att experimentera med utländsk matkultur. Då är det "comfort food" som gäller, men ibland är det lättare sagt än gjort att få tag på en helt vanlig köttbit eller burgare (eller en öl för den delen)!

Alla Computex-nyheter på taggen #computex-2018
Följ SweClockers på Youtube
Häng med bakom kulisserna på SweClockers extrakanal
Galleri: Allt från Computex 2018

#bakomkulisserna

Permalänk
Medlem

Beställa öl är ju det första (och ibland enda) man lär sig på lokala språk! På Kinesiska är det "Yi Ping Pi-Jiou". Y:et i början är tyst och uttalas inte och Ping betyder flaska och är inte latensen mellan beställningen och serveringen

Taiwan är ändå någorlunda känt för att ha bra och säker mat, i alla fall av oss som har bott på fastlandet. För att vara västerländsk mat så ser det faktiskt helt okej ut (tyvärr), så om ni bara hänger kring mässområdet i utkanten av stan så är det säkrast att köra mer lokal mat. Hitta en restaurang med bilder i menyn och gör en ny vlogg om de fantastiska engelska översättningarna, det kan vara sjukt kul!

Ser fram emot nästa film

Permalänk
Medlem

Tips från en som varit på Computex några gånger:

I botten av (nedersta våningen) av gallerian i 101 finns det en rätt schysst food court, med många internationella märken representerade.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ni får packa knäckebröd och Kalles kaviar nästa gång och kolla på förhand om de har svenskt kaffe på hotellet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Ibland vill man inte krångla och vill käka något man känner till... men käka lite lokal mat också det är ju en av de roliga bitarna med att ut och resa

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Resa till Asien för att äta på donken. Man blir fan ledsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Fråga efter hotdogs så går man säker: https://www.youtube.com/watch?v=awCmIIbI5Hc

Annars så här det bara äta på man ska undvika mat som är lätt tillagad. Många som mig älskar rare/medium rare när det gäller kött i sverige. Ät inte detsamma i Thailand när vi ej är vana med deras bakterier och vad det heter. På samma sätt som andra ska undvika dricka rå komjölk (ej pastöriserad) när de är i sverige.

Permalänk

Rätt kul att beställa mat i kina också det med specialbeställningar kan man glömma. Men alltid bra med bilder på maten (då har man någon form av aning vad det kan vara).

Glömmer aldrig när jag var inne i turkisk (tror det var det) restaurang i kina. Fick precis som dom på swec här bara kött på en talrik, inga tillbehör (som potatis eller liknande). Fick beställa det bredvid och fick äta lam kallt (inte lika gott som varm).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Moralfråga, men vet att vissa har Hooters BBQ chickenwings som favorit under Computex.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Äter det mesta men hade också lite svårigheter med maten i Taiwan. Kan dock rekommendera 'dan bing' till frukost, riktigt smarrigt. Förutom det så är taiwaneserna, lite överraskande, ena jävlar på att göra goda våfflor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Lägg ner. Mobil -> google translate -> kamera knapp -> håll den över menyn

Permalänk
Föredetting

Nangang är inte direkt fullt med bra matställen, men The Diner har rätt bra västerländsk mat: https://goo.gl/maps/DZHLg1mea692

Very Thai på bottenvåningen och baksidan av samma byggnad (CTBC Plaza eller vad det nu är) är väl så nära svensk mat man kommer: https://goo.gl/maps/DJgKgnVxQwM2

Båda så gott som tvärs över gatan från Nangang Exhibition Hall.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Moralfråga, men vet att vissa har Hooters BBQ chickenwings som favorit under Computex.

Hooters i Taiwan är skitkul. De har nämligen inte mycket till "hooters" i Asien..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

I sydostasien finns den, i mitt tycke, bästa maten i världen, vi reser dit i första hand för just matens skull. Sen väl hemma sitter man och drömmer och dreglar och tittar på matbilder.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Efter en lång dag på mässan är man utmattad och inte särskilt sugen på att experimentera med utländsk matkultur. Då är det "comfort food" som gäller, men ibland är det lättare sagt än gjort att få tag på en helt vanlig köttbit eller burgare (eller en öl för den delen)!

https://www.youtube.com/watch?v=6fACr2p4I5o

https://www.youtube.com/watch?v=cymGClPfJ0Y

Alla Computex-nyheter på taggen #computex-2018
Följ SweClockers på Youtube
Häng med bakom kulisserna på SweClockers extrakanal
Galleri: Allt från Computex 2018

#bakomkulisserna

Jag hade ju utan tvekan köpt något lokalt och laddat med omeprazol för att vara på den säkrare sidan. Visst är det taskigt att bli sjuk när man måste jobba men lokal mat är 90% av nöjet för mig. För att minska riskerna så får man väl köpa mat på olika ställen till varje medlem i gruppen (så att inte ett ställe slår ut en trupp haha).

Hoppas att ni har det trevligt där nere!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

I sydostasien finns den, i mitt tycke, bästa maten i världen, vi reser dit i första hand för just matens skull. Sen väl hemma sitter man och drömmer och dreglar och tittar på matbilder.

Håller med till 100. Spenderar en ruskigt stor del av resekassan på just mat när jag är ute och reser, speciellt runt Japan etc. Nästan så att man hade velat köpa två eller tre extramagar bara för att kunna smaka på allt!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har det kommit mat med RGB-belysning ännu?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Gör gärna ett specialreportage, helt fritt från PK-floskler och moralkakor, om årets "booth babes". Vilka har fräckast kläder? Vilka är snyggast? Vilket moderkort är omgivet av de fräsigaste booth babesen, ASUS eller Gigabyte?

Med massor av bilder och kanske en film där Emil/Jonas får en kram, till och med?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

dåså jonas

summerar din upplevelse som

på att beställa ölen

och

på själva ölen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Viktigt att skilja på nöjesresa och arbetsresa. När man är på jobbresor blir det ofta långa arbetsdagar och när det väl är matdags vill man inte hålla på och krångla allt för mycket, utan ofta räcker det med att bli mätt och sen sova. Är man på semester är ju en stor del av nöjet att strosa runt och leta lokal mat.

Jämför med hemma, det är ju sällan man börjar experimentera med ny mat under arbetsveckan utan man väntar gärna till helgen då man kan göra det i lugn och ro.

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om forna tider på Sweclockers.

Ölprovning i Kroaaatien. Jonas: ”Jag tar en klunk... jag tar en till! Mycket fiiin”. XD

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Resa till Asien för att äta på donken. Man blir fan ledsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Agreed. Taiwan är ju food heaven. Allt lokalt jag åt var asgott och riktigt billigt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Undvik 狗 om det finns på menyn..

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Gör gärna ett specialreportage, helt fritt från PK-floskler och moralkakor, om årets "booth babes". Vilka har fräckast kläder? Vilka är snyggast? Vilket moderkort är omgivet av de fräsigaste booth babesen, ASUS eller Gigabyte?

Med massor av bilder och kanske en film där Emil/Jonas får en kram, till och med?

http://forumbilder.se/H75D8/computex-2018-ultimate-booth-babe

http://forumbilder.se/H75D8/computex-2018-ultimate-booth-babe.jpg?width=150

.

Att var emot PK-kultur, innebär inte att man börjar skriva reportage on kvinnors utseende. Don't fight stupidity with counter-stupidity

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Undvik 狗 om det finns på menyn..

hotdog!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

På samma sätt som andra ska undvika dricka rå komjölk (ej pastöriserad) när de är i sverige.

Lite OT, men råmjölk går ju fan inte att hitta längre.. :\ så sjukt gott, så sjukt nyttigt, hjälper mot allergin, men framför allt, så sjukt gott när det är iskallt.

Sedan brukar jag faktiskt ibland vid längre semestrar kunna sakna en sibylla burgare eller så, 2 veckor är nog max vad jag klarar att äta "annan" mat innan jag får hemlängtan till min husmanskost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fråga efter hotdogs så går man säker: https://www.youtube.com/watch?v=awCmIIbI5Hc

Annars så här det bara äta på man ska undvika mat som är lätt tillagad. Många som mig älskar rare/medium rare när det gäller kött i sverige. Ät inte detsamma i Thailand när vi ej är vana med deras bakterier och vad det heter. På samma sätt som andra ska undvika dricka rå komjölk (ej pastöriserad) när de är i sverige.

Rå mjölk är olagligt att sälja som föda i Sverige. Du får sälja det som kattmjölk.

Permalänk
Medlem

Damn jag har inte ätit lunch än, skulle inte kollat på det här, nu är jag ju bara hungrig.

(Jag är väldigt matglad och äter det mesta!)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av El1min4tor:

Detta påminner mig om forna tider på Sweclockers.

Ölprovning i Kroaaatien. Jonas: ”Jag tar en klunk... jag tar en till! Mycket fiiin”. XD

Vad är det för skillnad på den och dagens Jonas?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad Sweclockers behöver är en guide i Taiwan, lär ju inte vara sista gången de reser dit.
Borde väl finnas någon svensk Sweclockare som bor där som kan tänka sig att ge en hand till de hjälplösa.