Skrivet av Stromming90:
Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.
Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.
Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km
Börja inte med att beräkna bränsleåtgång i din kalkyl, det är sällan den största posten ens för en pendlare.
Börja med att titta på försäkring, skatt, serviceintervall, inköpspris och värdeminskning. Räkna sedan på skillnader i bränsleåtgång och se om de väger upp.
Kör du 2500 mil om året, kan du enkelt se att 1dl extra per mil blir 0.1 * 2500 * 15 = 3750kr. En summa som snabbt kan ätas upp på bara en service eller 315kr mer i försäkring+skatt per månad.
Som exempel, köper du en bil för 20k med 1dl mer förbrukning än en för 40k, kan du köra runt med den i över 5 år innan bränsleförbrukningen lönar sig. Räknar du sedan in att den billigare bilen troligen har lägre värdeminskning, blir det kanske 7 år istället. Om 5-7 år är det nog tveksamt att du har kvar din förstabil.
Om du inte köper något med extremt törstig motor (gammal V8), med äldre automatlåda (momentomvandlare), eller stora mått utvändigt (SUV), går de flesta fordon förvånansvärt snålt om man pendlar med mjuk högerfot i ~100km/h.
De stora förbrukningsskillnaderna brukar vara i stadstrafik och situationer där tempot varierar mycket. Då har bilen (särskilt äldre fordon) inte möjlighet att gå på lambda i samma utsträckning, det blir också större förluster på tomgång eller till följd av hög fordonsvikt.
Som exempel kör min bror kör en tung gammal 90-tals BMW med 2 liters sexa. Med mjuk högerfot ligger förbrukningen på ~0.6-0.7 när han pendlar. Motsvarande går även att få ut av en gammal 90-tals Volvo. Det viktiga när man kollar förbrukning är att vara medveten om sitt körmönster. Hade din fråga varit om 2500 mil stadstrafik hade mitt svar varit något helt annat.