Permalänk
Medlem

Första bil - 20-40k

Hej,

Jag håller på att övningsköra och har planerat att ha mitt körkort klar innan slutat av året.
Just nu kör jag i andras bilar men har planer på att skaffa en egen innan jag har körkortet så jag kan köra oftare då jag har flera handledare, varav några inte ens har bil för tillfället.

Krav:
20-40k - kan gå lite högre men helst inte för en första bil
Så bensinsnål som möjligt
Pendla 10 mil om dagen (Norrköping-Linköping) för jobbet så komfort vore bra, men inte det största kravet
Billig försäkring / skatt vore också toppen.
Nåt som håller lite bättre, så gärna kamkedja istället för rem till exempel.

Jag har kollat på Toyota Aygo och Yaris, och där verkar ju Yaris vara det bättre alternativet. Lite större, lite mindre bullrig även om den kanske är lite mer törstig.
Clio är också ett okej alternativ ser det ut som.

Har läst mycket positivt om de senaste modellerna och även om nya KIA's, men jag kommer nog inte få en bil nyare än -08/-10 och jag har lite sämre koll där.

Tips och förslag?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

På komfortsidan så skulle jag avråda från en Yaris/aygo i den prisklassen. Toyota Auris är en lite mer "premium" toyota småbil, extremt mycket behagligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

På komfortsidan så skulle jag avråda från en Yaris/aygo i den prisklassen. Toyota Auris är en lite mer "premium" toyota småbil, extremt mycket behagligare.

Auris är väl rätt högljudd tyvärr. Håller med om att inte välja Yaris/Aygo för den pendlingen (de blir rätt tröttsamma att köra långt med på landsväg/motorväg). Jag skulle rekommendera en Toyota Corolla. Se bara till att inte köpa ett rostangripet exemplar (underrede&hjulhus).

T.ex. ?
https://www.blocket.se/orebro/Toyota_Corolla_1_6_5dr_9100mil_79787720.htm?ca=12&w=2

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är väl rätt mycket motorväg, så välj en större bil sedan typ SAAB 95 går väldigt fint på motorvägen.

Permalänk
Medlem

Som tidigare post nämnde så är en saab 9-5 en utmärkt första kärra idag. Billiga och reservdelar i drivor på skoten. Hittar du en biopower är den dessutom billig i skatt.

Permalänk
Medlem

köpte den beg WV golf som första bil,
billiga reservdelar, går som en pansarvagn, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Auris är väl rätt högljudd tyvärr. Håller med om att inte välja Yaris/Aygo för den pendlingen (de blir rätt tröttsamma att köra långt med på landsväg/motorväg). Jag skulle rekommendera en Toyota Corolla. Se bara till att inte köpa ett rostangripet exemplar (underrede&hjulhus).

T.ex. ?
https://www.blocket.se/orebro/Toyota_Corolla_1_6_5dr_9100mil_79787720.htm?ca=12&w=2

Får även jag rekommendera en Toyota Corolla. Något tråkiga att köra men istället väldigt driftsäkra och problemfria.
Jag krockade med ett rådjur i vintras och bytte från Corolla till Golf, mer körglädje och då det är VAG är det så sett inga problem med verkstäder, youtube-howto, låga priser på reservdelar (autodoc är bra om man kan vänta 4-5 dagar på ett paket med bromsskivor etc). Finns väldigt många trevliga och välvårdade Golfar på blocket.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hitills.

Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.

Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.

Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Tack för svaren hitills.

Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.

Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.

Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

Jag låg utan problem 0.5 (ibland lägre) landsväg och 0.7 blandad med Corollan, 0.6 med Golfen (1.4 TSI 06:a). Båda har låga försäkringar / skatt. Syster låg på 0.45 med sin diesel-saab 9-5 på långpendling. 0.7 är "högt".

Ska du ner sådär jättelågt i alla lägen är väl typ en Prius eller så något du ska titta på.
https://www.blocket.se/trelleborg/Toyota_Prius__7_sitsig_Auto...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Tack för svaren hitills.

Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.

Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.

Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

Corolla är verkligen ingen snål bil, snålare bensinare blir nog svårt att hitta inom din budget.

Det är ju helt upp till dig vilken bil du ska välja, men ska du köra 2500 mil om året hade jag definitivt övervägt en bil med mer komfort. Att köra 7 mil om dagen i en billig småbil kanske funkar i början, men efter ett tag kommer du förmodligen önska att du köpte en mer komfortabel bil.

Du kanske ska kolla på en dieselbil istället, det är ju lätt att göra en uträkning på hur mycket du sparar i bränslekostnader. Kanske en Skoda Octavia TDI eller liknande, då kommer du ju upp lite i komfort trots låg bränsleförbrukning.

Permalänk
Testpilot

Om du pendlar 10 mil om dagen är den stora kostnaden bränslet och slitaget/servicen, vad den kostar i skatt bör du inte stirra dig blind på.

Räknar du på 226 dagar/år och 15kr/litern kostar en bil som drar 0,7L/mil 23 730 i bensin per år. En bil som drar 0,8L/mil kostar 27 120, alltså 3 390kr skillnad och troligtvis betydligt större än skatteskillnaden mellan de två bilarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Behöver du bilen i jobbet eller vill du helt enkelt ha en bil till körtkortet?

Verkar finnas utmärkta kollektivtrafiksförbindelser som går åtminstone varje halvtimme? Årskostnaden verkar ligga på ca 30-50% av endast bränslekostnaden. Du kan ju alltid skaffa bil ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Som tidigare post nämnde så är en saab 9-5 en utmärkt första kärra idag. Billiga och reservdelar i drivor på skoten. Hittar du en biopower är den dessutom billig i skatt.

Håller med! Dock dricker den för mycket, OP borde dock titta på 1.9 Tid eller TTID modellerna av 9-3 och 9-5

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

På den körningen du beskriver kommer i princip alla bilar ligga under 7/100 om du inte har väldigt tung högerfot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Tack för svaren hitills.

Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.

Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.

Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

En Saab 9-5a med bensinmotor drar väl ändå under 0.7 vid långkörning? Kört min 9-5 årsmodell - 00 på 0.57 på en 18 mil lång sträcka en gång när jag medvetet körde så snålt jag kunde utan att det blev för krystat. Under 0.7 skulle jag vilja påstå att jag gör utan större ansträngning t.om. Fast får jag välja kör jag inte så, så en mer normal förbrukning är nog 0.75-0.8 för mig

Men vet att det varierar lite hur törstiga de är med ålder 9-5or...Nyare vill ha mer av någon anledning. Skirsvårt att köra dem lika snålt som min gamla. (har en så jag har testat). Är samma motor fast lite annorlunda kompressionsförhållande bara. Så spontant gissar jag att de är mer aggressivt pedal-mappade. Dvs svårare att köra så mjukt man kan göra med en äldre 9-5a. Men vem vet.

Men det är klart, en VW Polo eller Toyota Yaris kommer ju dra mindre pga mindre bilar och mindre motorer generellt gör det. Även om cylindervolymen inte säger allt...farsans Corvette Z06 med 550hk eller så och 7L stor motor långkör man på runt 0.8 :-P.

Så kolla på VW Polo är mittemot tips då om det ska vara snålt och billigt som huvudsakliga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Lupo? Drar minimalt och saknar komfort, precis som övriga tankar. Annars är väl aygon bästa man kan köpa med dina krav. Där kan vi snacka billigt ägande utan komfort! 0-100 på 14 sekunder bådar för långsamma omkörningar på motorvägen.

Personligen hade jag övervägt något större om du kör motorväg, sitta i en småbil i 1h per dag i motorvägsfart är ingen trevlig del av dagen. Kör du större bil så kan det vara aktuellt att tänka diesel som tidigare har nämnt. Då får du någorlunda låg milkostnad, men desto högre skatt. Bör kunna hitta en med en skatt på runt 3k.

Att kamkedja skulle vara viktigt låter märkligt. En nyligen bytt kamrem har nog minst lika goda odds att klara sig på en bil som rullat 20k mil.

Skrivet av Zemlan:

En Saab 9-5a med bensinmotor drar väl ändå under 0.7 vid långkörning? Kört min 9-5 årsmodell - 00 på 0.57 på en 18 mil lång sträcka en gång när jag medvetet körde så snålt jag kunde utan att det blev för krystat. Under 0.7 skulle jag vilja påstå att jag gör utan större ansträngning t.om. Fast får jag välja kör jag inte så, så en mer normal förbrukning är nog 0.75-0.8 för mig

Men vet att det varierar lite hur törstiga de är med ålder 9-5or...Nyare vill ha mer av någon anledning. Skirsvårt att köra dem lika snålt som min gamla. (har en så jag har testat). Är samma motor fast lite annorlunda kompressionsförhållande bara. Så spontant gissar jag att de är mer aggressivt pedal-mappade. Dvs svårare att köra så mjukt man kan göra med en äldre 9-5a. Men vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl inte ens en saab 9-5 bensin som har en deklarerad bränsleförbrukning på under 0.7 för landsväg på sina 1700kg? Låter snarare som att du tittat på färddatorn eller tankat för lite om du kommit ner på 0.57 i bensinförbrukning..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Lupo? Drar minimalt och saknar komfort, precis som övriga tankar. Annars är väl aygon bästa man kan köpa med dina krav. Där kan vi snacka billigt ägande utan komfort! 0-100 på 14 sekunder bådar för långsamma omkörningar på motorvägen.

Personligen hade jag övervägt något större om du kör motorväg, sitta i en småbil i 1h per dag i motorvägsfart är ingen trevlig del av dagen. Kör du större bil så kan det vara aktuellt att tänka diesel som tidigare har nämnt. Då får du någorlunda låg milkostnad, men desto högre skatt. Bör kunna hitta en med en skatt på runt 3k.

Att kamkedja skulle vara viktigt låter märkligt. En nyligen bytt kamrem har nog minst lika goda odds att klara sig på en bil som rullat 20k mil.

Bara bilen han köper har nybytt rem håller jag med om att det är inget problem.

Instämmer också om större bil är nog trevligt iofs. Morsan hade en Opel Corsa hon snabbt ville bli av med när hon fick jobb som krävde några mil på större väg varje dag. Så blev en 9-5a, den kände hon sig mycket mer trygg i.

Så kan ju uppdatera mitt svar ovan här. VW polo och andra småbilar är inge vidare om du ska pendla på större vägar. Men visst, de är billigare.

*edit* ja, kollade färddatorn som var nollställd precis innan jag åkte. Finner ingen anledning att inte tro på den. Men det är sant att de är satta till 0.74 eller ngt. Går att köra under det utan större svårigheter dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bästa förslaget hitills.
Relativt ny bil.
Samt diesel. Dom snittar runt 0,5 och bör spara dig massa pengar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Behöver du bilen i jobbet eller vill du helt enkelt ha en bil till körtkortet?

Verkar finnas utmärkta kollektivtrafiksförbindelser som går åtminstone varje halvtimme? Årskostnaden verkar ligga på ca 30-50% av endast bränslekostnaden. Du kan ju alltid skaffa bil ändå.

Östgötapendeln går mellan Norrköping-Linköping typ två gånger i timmen o tar ca 25 min så absolut, sen beror det lite på var i Linköping han jobbar och hur långt han har från bostaden till Norrköpings central osv. "centrum till centrum" hade jag till och med föredragit pendeln då Linköpings stadskärna är horribel att köra bil i, enkelriktat i halva stan och dåligt med parkering.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kronwalled:

Behöver du bilen i jobbet eller vill du helt enkelt ha en bil till körtkortet?

Verkar finnas utmärkta kollektivtrafiksförbindelser som går åtminstone varje halvtimme? Årskostnaden verkar ligga på ca 30-50% av endast bränslekostnaden. Du kan ju alltid skaffa bil ändå.

Ja om det passar när och där man jobbar så är det väldigt bra kollektivtrafik mellan Norrköping och Linköping, pendlar själv varje dag mellan just dom städerna, med buss. Utöver buss finns det pendeltåg som går varje kvart på mongon och eftermiddag. Bussarna går mellan de ställen där många jobbar, så som sjukhuset, Mjärdevi och Saab.

Skrivet av Zemlan:

En Saab 9-5a med bensinmotor drar väl ändå under 0.7 vid långkörning? Kört min 9-5 årsmodell - 00 på 0.57 på en 18 mil lång sträcka en gång när jag medvetet körde så snålt jag kunde utan att det blev för krystat. Under 0.7 skulle jag vilja påstå att jag gör utan större ansträngning t.om. Fast får jag välja kör jag inte så, så en mer normal förbrukning är nog 0.75-0.8 för mig

Har en 9-5:a (06 biopower) och den landar på runt 0,8 blandad bensinkörning om man låter bli att nollställa mätaren på ett tag men i motorvägsfart drar den väl ändå ganska mycket? känns som att den skulle behövt en 6:e växel för att vara bra på motorväg. Kör inte min till jobbet så ofta då jag som sagt åker buss men några 0,57 känns väldigt svårt att nå.

Kör man däremot väldigt lite är 9-5 biopower en ganska bra bil eftersom skatten är låg och just nu är även etanolen billig så jag kör enbart på det. Problemen med etanol är att den drar mer (runt 1,0) så man får tanka ofta och så är serviceintervallet på 1500 mil eller nått sånt, tråkigt att behöva serva den två gånger per år om man kör mer än det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Har lärt mig en del och fått tänka till. Jag är uppenbarligen en amatör när det gäller bilar.

Tror att jag avvaktar med införskaffandet av en dedikerad pendelbil, då jag kan fortsätta ta bussen, sen skaffar jag mig nog en Aygo som jag bara har att köra omkring inne i stan med när jag ska handla osv.

Edit: Oavsett vad så är det några månader kvar tills jag skaffar en egen, förmodligen framåt hösten.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

*edit* ja, kollade färddatorn som var nollställd precis innan jag åkte. Finner ingen anledning att inte tro på den. Men det är sant att de är satta till 0.74 eller ngt. Går att köra under det utan större svårigheter dock
Skickades från m.sweclockers.com

Aha, förklarar glädjesiffrorna. Kan garantera att du inte vara nere på 0.57 om du hade undersökt bränsleförbrukningen istället. Färddatorer är ju kända för att visa felaktigt.

Skrivet av The_St1g:

Bästa förslaget hitills.
Relativt ny bil.
Samt diesel. Dom snittar runt 0,5 och bör spara dig massa pengar.

Samt låg skatt (ca 1100kr!).
Finns även någon fabia med bensin som ska dra lite, om TS nu inte vill ha diesel. I princip samma bil som polo.

Edit: TS, köp du en billig aygo eller så. Värsta som händer är att du kör mindre eller ångrar dig, och då får du sälja den. Ingen raketforskning. Att köpa bil är ingen exakt vetenskap, nästan allt fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Saaben och Corollan verkar vara rätt törstiga, och eftersom jag kommer åka runt 2500 mil om året bara till jobbet, så vill jag ha en snål bil.

Komfort är tvåa till kostnad, sen bryr jag mig inte jättemycket om att det ska vara roligt att köra heller, det får också vara tvåa tyvärr.

Vill gärna försöka ligga under säg.. 1500-1800 kr i skatt, mindre är bättre och en bränsleförbrukning på gärna under 7.0 l/100km

Börja inte med att beräkna bränsleåtgång i din kalkyl, det är sällan den största posten ens för en pendlare.

Börja med att titta på försäkring, skatt, serviceintervall, inköpspris och värdeminskning. Räkna sedan på skillnader i bränsleåtgång och se om de väger upp.

Kör du 2500 mil om året, kan du enkelt se att 1dl extra per mil blir 0.1 * 2500 * 15 = 3750kr. En summa som snabbt kan ätas upp på bara en service eller 315kr mer i försäkring+skatt per månad.

Som exempel, köper du en bil för 20k med 1dl mer förbrukning än en för 40k, kan du köra runt med den i över 5 år innan bränsleförbrukningen lönar sig. Räknar du sedan in att den billigare bilen troligen har lägre värdeminskning, blir det kanske 7 år istället. Om 5-7 år är det nog tveksamt att du har kvar din förstabil.

Om du inte köper något med extremt törstig motor (gammal V8), med äldre automatlåda (momentomvandlare), eller stora mått utvändigt (SUV), går de flesta fordon förvånansvärt snålt om man pendlar med mjuk högerfot i ~100km/h.

De stora förbrukningsskillnaderna brukar vara i stadstrafik och situationer där tempot varierar mycket. Då har bilen (särskilt äldre fordon) inte möjlighet att gå på lambda i samma utsträckning, det blir också större förluster på tomgång eller till följd av hög fordonsvikt.

Som exempel kör min bror kör en tung gammal 90-tals BMW med 2 liters sexa. Med mjuk högerfot ligger förbrukningen på ~0.6-0.7 när han pendlar. Motsvarande går även att få ut av en gammal 90-tals Volvo. Det viktiga när man kollar förbrukning är att vara medveten om sitt körmönster. Hade din fråga varit om 2500 mil stadstrafik hade mitt svar varit något helt annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig en Toyota Prius Gen II i den prisklassen, skatt på 360 kr/år samt drar cirka halvlitern (beroende på körstil). Om du ska serva den på auktoriserad verkstad så kan du räkna med en servicekostnad på 3 kr/milen.

https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q=Prius&cg=1020&w=3&st=...

Tråkig bil som fan, men välkända för att hålla väldigt bra:

https://www.expressen.se/motor/toyota-prius-ett-av-tryggaste-...

Som vanligt när det gäller att köpa bil är A och O att kolla hur väl bilen har blivit omhändertagen (service, allmänt skick osv).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Ford fiesta är också ett bra val. Man kanske kan få tag på en Honda annars i den prisklassen?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bara bilen han köper har nybytt rem håller jag med om att det är inget problem.
Skickades från m.sweclockers.com

Annars är det inte dyrt att byta rem heller, finns ofta kit att köpa från autodoc eller liknande sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Annars är det inte dyrt att byta rem heller, finns ofta kit att köpa från autodoc eller liknande sidor.

Ja alltså, om man kan göra det själv så visst. Men utgick lite kallt från att detta är ett fall där sånt inte klaras av på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_tito:

Jag skulle rekommendera dig en Toyota Prius Gen II i den prisklassen, skatt på 360 kr/år samt drar cirka halvlitern (beroende på körstil). Om du ska serva den på auktoriserad verkstad så kan du räkna med en servicekostnad på 3 kr/milen.

https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q=Prius&cg=1020&w=3&st=...

Tråkig bil som fan, men välkända för att hålla väldigt bra:

https://www.expressen.se/motor/toyota-prius-ett-av-tryggaste-...

Som vanligt när det gäller att köpa bil är A och O att kolla hur väl bilen har blivit omhändertagen (service, allmänt skick osv).

Svider lite i själen att erkänna det då jag avskyr prius men toyota göra bra prylar och har mindre problem än typ alla andra märken och prius är väldigt bra bilar som håller bra och kan vara en riktigt bra deal annars lupo kan vara en riktig spargris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja alltså, om man kan göra det själv så visst. Men utgick lite kallt från att detta är ett fall där sånt inte klaras av på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog rätt, man får nog fler rätt på att utgå från att folk inte ger sig på att göra det själv än tvärt om.