Skulle en DAC/Amp förbättra spatial uppfattning i spel med mina KRK 8600

Permalänk
Medlem

Skulle en DAC/Amp förbättra spatial uppfattning i spel med mina KRK 8600

Hej,

För ett bra tag sedan köpte jag ett par KRK 8600 lurar och jag älskar dem, de är helt underbara för musik. Men för spel är de inte helt optimala. Jag har märkt att jag har väldigt svårt att avgöra vart fienderna är någonstans. Först trodde jag att det bara var jag som hade kass hörsel men så provade jag en polares gaminglurar och hörde en klar skillnad. Har även testat med andra billigare lurar (KOSS porta pro tex.) och även där hör jag bättre vart fienden är.

Jag har funderat på att köpa ett par gaminglurar men tycker det är onödigt om jag kan få mina nuvarande KRK 8600 lurar att fungera bättre i spel. Jag kör dessa utan någon DAC/Amp och har alltid gjort det men frågan är om en DAC/Amp skulle göra att lurarna blev bättre och då främst på ljudet i spel. Jag brukar inte ha speciellt hög volym då jag har lindrig tinnitus och blir lätt trött i huvudet av för högt ljud. Förbättrar en DAC/Amp ljudet även för lägre volym? Jag har alltid tänkt att man har en DAC/Amp för att man vill ha högre volym och därför inte brytt mig så mycket om det.

Jag vet att KRK 8600 är studio hörlurar som har en platt kurva medans de andra lurarna jag har provat inte har det. Jag har gjort ett halvhjärtat försök till ändring av EQ för att få upp vissa frekvenser men tycker inte det har hjälpt så mycket. Nu är jag rätt kass på ljud så mina EQ kunskaper är väldigt dåliga, mycket möjligt att jag helt enkelt konfade fel.

Vad tror ni, går det att få mina nuvarande lurar att bli bättre i spel eller skall jag helt enkelt ta fram plånboken och köpa mig ett par gaminglurar?

Permalänk

Jag har inte läst på om dina specifika lurar men "studio hörlurar" saknar i regel surround ljud, detta sitter i lurarna själva så en ny DAC eller förstärkare (AMP) kommer inte att hjälpa (men du kommer absolut få bättre ljudkvalitet oavsett volym). Så ja, skaffa ett par billiga Gaming lurar om du vill ha ordentligt surround ljud.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag har inte läst på om dina specifika lurar men "studio hörlurar" saknar i regel surround ljud, detta sitter i lurarna själva så en ny DAC eller förstärkare (AMP) kommer inte att hjälpa (men du kommer absolut få bättre ljudkvalitet oavsett volym). Så ja, skaffa ett par billiga Gaming lurar om du vill ha ordentligt surround ljud.

Mina KOSS PortaPro borde inte heller ha något surround ljud men jag hör ändå bättre vart fienden är med dem än med mina KRK. Men jag får väl sluta snåla och köpa mig ett bar gaminglurar helt enkelt.

Tack för svar!

Permalänk

Skulle väl säga att gaminglurar inte är speciellt bra lurar jämfört med dina krk, gäller nästan vilken modell av headset som helst.

Att en kombinerad dac och förstärkare skulle hjälpa är inte säkert om du har någorlunda bra integrerat ljudkort i dagsläget. Det kan göra att det låter bättre, men det kommer vara marginellt. Speciellt inte den upplevda positioneringen.

Testat att aktivera Dolby Atmos i windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Mina KOSS PortaPro borde inte heller ha något surround ljud men jag hör ändå bättre vart fienden är med dem än med mina KRK. Men jag får väl sluta snåla och köpa mig ett bar gaminglurar helt enkelt.

Tack för svar!

Om du läser lite från den här tråden bör du nog fatta att du bör köpa riktiga hörlurar istället för gaminglurar om du har möjlighet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520228-netonnet-vagra...

Permalänk

Jag anvönder dt990 pro som gaming lurar och hör detaljer och vart ljuden kommer ifrån bättre ön mina polare med såkallade gaminglurar, samt till topic så hhänper inte dac/amp dig mer än att förstärka o finslipa ljudet

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Jag har pangat dataspel (bara PUBG) med lite olika lurar (HyperX Cloud II, QPAD QH-90, Blue Lola, AKG K612 pro, AKG Q701, Beyerdynamic custom studio, Beyerdynamic DT 880 250 ohm, Sennheiser HD 598 och Sennheiser PXC450).
Av dessa tycker jag Q701:orna levererar bäst i fps-spel. Dvs positionera skottsalvor, fotsteg, fordon etc. Sennheiser HD 598 kirrar också positioneringen på ett bra sätt, men jävligt fladdrig bas i min mening. Bäst ljudupplevelse för min del ger Beyerdynamic DT 880 250 ohm. Dock fattas egenskapen att lokalisera fienden på ett tillfredsställande sätt. Ändå lirar jag med dom ibland, enbart pga ljudet.
Beyerdynamics DT 990 ska tydligen göra ett riktigt bra jobb i pangare. Personligen även sugen på testa Superlux 668B, en billig rackare som flertalet rekommenderat.

Lycka till i hörlursdjungeln. Jag är ingen audiofil ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Skulle väl säga att gaminglurar inte är speciellt bra lurar jämfört med dina krk, gäller nästan vilken modell av headset som helst.

Att en kombinerad dac och förstärkare skulle hjälpa är inte säkert om du har någorlunda bra integrerat ljudkort i dagsläget. Det kan göra att det låter bättre, men det kommer vara marginellt. Speciellt inte den upplevda positioneringen.

Testat att aktivera Dolby Atmos i windows 10?

Skrivet av dannesthlm:

Om du läser lite från den här tråden bör du nog fatta att du bör köpa riktiga hörlurar istället för gaminglurar om du har möjlighet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520228-netonnet-vagra...

Jag har läst runt lite och många trådar säger precis som ni att gaminglurar inte är speciellt bra / någon skillnad mot vanliga. Det var därför jag ville höra mig för om jag inte kunde få mina KRK lurar att fungera bättre. Jag köpte ett par Steelseries siberia V2 för länge länge sen men lämnade tillbaka dem för ljudet var så dåligt jämfört med mina andra.

Skrivet av Powerjimmy:

Jag anvönder dt990 pro som gaming lurar och hör detaljer och vart ljuden kommer ifrån bättre ön mina polare med såkallade gaminglurar, samt till topic så hhänper inte dac/amp dig mer än att förstärka o finslipa ljudet

Ok tack! Då är det nog ingen dac/amp jag skall skaffa mig. Mitt ljudkort är integrerat i moderkortet, kanske är det jag borde byta istället. Har ett gammalt SoundBlaster Audigy 2 ZS liggande i garderoben, det kanske är bättre. Satte inte in det i burken när jag uppgraderade senast för jag tänkte att det var så gammalt att det integrerade ljudkortet borde vara bättre. Vet inte ens om jag kan få igång det på windows 10, får testa helt enkelt.

Skrivet av REWplayFF:

Jag har pangat dataspel (bara PUBG) med lite olika lurar (HyperX Cloud II, QPAD QH-90, Blue Lola, AKG K612 pro, AKG Q701, Beyerdynamic custom studio, Beyerdynamic DT 880 250 ohm, Sennheiser HD 598 och Sennheiser PXC450).
Av dessa tycker jag Q701:orna levererar bäst i fps-spel. Dvs positionera skottsalvor, fotsteg, fordon etc. Sennheiser HD 598 kirrar också positioneringen på ett bra sätt, men jävligt fladdrig bas i min mening. Bäst ljudupplevelse för min del ger Beyerdynamic DT 880 250 ohm. Dock fattas egenskapen att lokalisera fienden på ett tillfredsställande sätt. Ändå lirar jag med dom ibland, enbart pga ljudet.
Beyerdynamics DT 990 ska tydligen göra ett riktigt bra jobb i pangare. Personligen även sugen på testa Superlux 668B, en billig rackare som flertalet rekommenderat.

Lycka till i hörlursdjungeln. Jag är ingen audiofil ska tilläggas.

Intressant, tack för infon. Jag skall nog testa att gå till en kompis med mina lurar och se ifall jag har samma problem med positionering där som hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Hej,

För ett bra tag sedan köpte jag ett par KRK 8600 lurar och jag älskar dem, de är helt underbara för musik. Men för spel är de inte helt optimala. Jag har märkt att jag har väldigt svårt att avgöra vart fienderna är någonstans. Först trodde jag att det bara var jag som hade kass hörsel men så provade jag en polares gaminglurar och hörde en klar skillnad. Har även testat med andra billigare lurar (KOSS porta pro tex.) och även där hör jag bättre vart fienden är.

Jag har funderat på att köpa ett par gaminglurar men tycker det är onödigt om jag kan få mina nuvarande KRK 8600 lurar att fungera bättre i spel. Jag kör dessa utan någon DAC/Amp och har alltid gjort det men frågan är om en DAC/Amp skulle göra att lurarna blev bättre och då främst på ljudet i spel. Jag brukar inte ha speciellt hög volym då jag har lindrig tinnitus och blir lätt trött i huvudet av för högt ljud. Förbättrar en DAC/Amp ljudet även för lägre volym? Jag har alltid tänkt att man har en DAC/Amp för att man vill ha högre volym och därför inte brytt mig så mycket om det.

Jag vet att KRK 8600 är studio hörlurar som har en platt kurva medans de andra lurarna jag har provat inte har det. Jag har gjort ett halvhjärtat försök till ändring av EQ för att få upp vissa frekvenser men tycker inte det har hjälpt så mycket. Nu är jag rätt kass på ljud så mina EQ kunskaper är väldigt dåliga, mycket möjligt att jag helt enkelt konfade fel.

Vad tror ni, går det att få mina nuvarande lurar att bli bättre i spel eller skall jag helt enkelt ta fram plånboken och köpa mig ett par gaminglurar?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984716

Tror denna är till för att lösa sådant.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984716

Tror denna är till för att lösa sådant.

Den där verkar vara exakt det jag vill ha, tack!
Har kikat på en del reviews och den verkar vara riktigt bra faktiskt. Den är rätt dyr dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Den där verkar vara exakt det jag vill ha, tack!
Har kikat på en del reviews och den verkar vara riktigt bra faktiskt. Den är rätt dyr dock.

Sökte runt själv lite faktiskt och det verkar som att dessa inte tillför speciellt mycket, om något alls jämfört med mjukvara som du kan köra på datorn. Detta då hörlurarna är 2.0 oavsett om du kör med apparaten eller via mjukvara på datorn.

"Dolby Atmos" finns på Windows store i windows 10, gratis testperiod i 30 dagar sedan kostar den 189 spänn.
Annars har Razer en lösning som är gratis.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sökte runt själv lite faktiskt och det verkar som att dessa inte tillför speciellt mycket, om något alls jämfört med mjukvara som du kan köra på datorn. Detta då hörlurarna är 2.0 oavsett om du kör med apparaten eller via mjukvara på datorn.

"Dolby Atmos" finns på Windows store i windows 10, gratis testperiod i 30 dagar sedan kostar den 189 spänn.
Annars har Razer en lösning som är gratis.

Ok, tack. Skall testa Atmos ikväll. Behöver spelen ha stöd för Atmos eller 7.1 för att det skall fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Ok, tack. Skall testa Atmos ikväll. Behöver spelen ha stöd för Atmos eller 7.1 för att det skall fungera?

Nix.

Däremot om dom har stöd som t.ex. Overwatch så stängs det av om du har det aktiverat både i Windows och i spelet. Så det är antingen eller som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag har både ett headset och ett par lurar för musik, det finns inget riktigt bra allroundalternativ.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Den där sennheisern är ju till för surround och så om jag inte har helt fel. Personligen känner jag att det lämpar mer single player-spel, men jag har inte testat den.
Recension här:
https://www.head-fi.org/threads/mad-lust-envys-headphone-gami...

Finns lista på lurar där. Har personligen dessa:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2044934
Skittråkiga till allt annat än comp gaming. Fantastiskt bra för just höra positionering. AKG's Q701/K712 Är väl snäppet vassare tror jag. Audio Technica-lurarna sitter otroligt dåligt på huvudet tyvärr. Dessa är öppna också.
Och har dessa som är stängda som presterar snarlikt fast med något mer bas och lite roligare ljud, fortfarande ganska kallt och kliniskt dock.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2928916
På förstasidan @ head-fi-länken ovan finns det ju en drös testade lurar, tror det är bättre att börja där.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

För att panga fienden är det endast clear highs och imaging som spelar roll vilket inte har något med surround att göra.

Permalänk
Medlem

Snälla sprid inte företagens säljsnack som fakta. "Surround" i hörlurar är bullshit. Det blir exakt samma sak med vanliga steriolurar och simuleras i mjukvara.

Däremot hjälper det att ha öppna lurar jämfört med stängda.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DrXll:

Ok tack! Då är det nog ingen dac/amp jag skall skaffa mig. Mitt ljudkort är integrerat i moderkortet, kanske är det jag borde byta istället.

Vill gärna försäkra mig om att du (och alla som läser) har koll på terminologin. Ett ljudkort är en DAC (digital–analog-omvandlare) och en förstärkare. (I vissa kontexter avser benämningen endast sådana som har formen av ett kretskort för montering i en expansionsplats på moderkortet, men ljudkort måste inte se ut så i allmänhet.) Av någon anledning verkar många tro att "DAC" eller "DAC/AMP" betyder typ externt ljudkort, men så är inte fallet.

Skrivet av Powerjimmy:

Jag anvönder dt990 pro som gaming lurar och hör detaljer och vart ljuden kommer ifrån bättre ön mina polare med såkallade gaminglurar, samt till topic så hhänper inte dac/amp dig mer än att förstärka o finslipa ljudet

Instämmer, även om jag inte har DT990 Pro, utan HD 6XX. Upplever ofta att jag hör exakt varifrån ett ljud kommer samtidigt som den jag spectatear uppenbarligen inte gör det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Hej,

För ett bra tag sedan köpte jag ett par KRK 8600 lurar och jag älskar dem, de är helt underbara för musik. Men för spel är de inte helt optimala. Jag har märkt att jag har väldigt svårt att avgöra vart fienderna är någonstans. Först trodde jag att det bara var jag som hade kass hörsel men så provade jag en polares gaminglurar och hörde en klar skillnad. Har även testat med andra billigare lurar (KOSS porta pro tex.) och även där hör jag bättre vart fienden är.

Jag har funderat på att köpa ett par gaminglurar men tycker det är onödigt om jag kan få mina nuvarande KRK 8600 lurar att fungera bättre i spel. Jag kör dessa utan någon DAC/Amp och har alltid gjort det men frågan är om en DAC/Amp skulle göra att lurarna blev bättre och då främst på ljudet i spel. Jag brukar inte ha speciellt hög volym då jag har lindrig tinnitus och blir lätt trött i huvudet av för högt ljud. Förbättrar en DAC/Amp ljudet även för lägre volym? Jag har alltid tänkt att man har en DAC/Amp för att man vill ha högre volym och därför inte brytt mig så mycket om det.

Jag vet att KRK 8600 är studio hörlurar som har en platt kurva medans de andra lurarna jag har provat inte har det. Jag har gjort ett halvhjärtat försök till ändring av EQ för att få upp vissa frekvenser men tycker inte det har hjälpt så mycket. Nu är jag rätt kass på ljud så mina EQ kunskaper är väldigt dåliga, mycket möjligt att jag helt enkelt konfade fel.

Vad tror ni, går det att få mina nuvarande lurar att bli bättre i spel eller skall jag helt enkelt ta fram plånboken och köpa mig ett par gaminglurar?

Hej!

Hoppas att du fortfarande har kvar lurarna och fått till det med förstärkare/DAC.

Sedan förra veckan har jag också ett par KRK KNS 8400 och tycker att de är riktigt trevliga! Har egentligen bara ett par Beyerdynamic dt-880 250 ohm att jämföra med, jämt skägg i mina öron även om de har olika karaktär.

Lurarna har inte en helt platt kurva, även om den är relativt plan, se:
https://www.innerfidelity.com/images/KRKKNS8400.pdf
Som referens, se tex Oppo PM3 som plattar till plånboken på köpet
https://www.innerfidelity.com/images/OppoPM3.pdf

Om det är svårt att lokalisera ljud så kan det bero på många faktorer och förstärkaren är givetvis en av dem. Men det kan också vara så att det är obalans mellan kanalerna i hörlurarna. Exemplaret som är uppmätt i pdfen ovan ser ju att vara välbalanserad men viss individuell variation antar jag är oundviklig.

Mina lurar låter mycket bättre genom en O2-amp än direkt från luren (Moto G5s plus) så det kan absolut vara värt att testa men en förstärkare (och ev extern DAC) om du inte redan gjort det.