Gaming, bra kylning, ingen julgran.

Permalänk
Medlem

Gaming, bra kylning, ingen julgran.

Tjenare, har letat lite men det är inte helt lätt så tänkte kolla om ni har några bra tips.

Har en stationär idag, men på grund av tillökning så kommer "arbetsrummet" att försvinna så småningom. Letar därför en laptop som man kan flytta och ställa undan lättare vid behov. Det är heller inte bråttom, kommer kanske inte inhandlas förrän om ett år eller så. Men vill ändå se om det jag söker går att finna.

Anyhow;
Budget kanske 10-15.
Prestanda behöver inte vara extrem men klara de flesta titlar på 60 fps. Inte nödvändigtvis på max grafikinställningar. 1920x1080 är jag van vid och det duger fint. Men det gör ju inget om man skjuter lite över målet, om man skall ha den några år. 17 tum eller lite större är ok. Gärna en hyfsat bra panel, gillar att fota också. Har några SSD så om det finns plats kan jag trycka i en extra. Helst inte mekaniska hårddiskar, kan lagra en del på NAS:en också.

Nu till det lite lurigare;
Vill ha en laptop med väldigt bra kylning, gör inget om den är tjock och tung. Det är svårare att kyla ett slimnat chassie. Jag vill också inte att den ser ut som en julgran med en massa lysande loggor och onödigt krimskrams. Bakgrundsbelyst tangentbord är trevligt förutsatt att det går att få med en behaglig färg. Starka färger är inte behagligt imho. Vitt eller nära vitt med justerbar ljusstyrka vore nog idealt.

/Edit; Anledningen till att jag vill ha bra kylning är för att jag inte vill att fläktarna skall ligga på max och väsnas allt för mycket. /Slut edit.

När jag letat runt efter modeller med bra kylning så verkar det vara sammankopplat med LED's i alla möjliga färger och onödigt bra prestanda (för dyrt). Så jag letar kanske efter ett chassie som är mer anpassat för extrema komponenter, men jag vill ha en laptop med mer prisvärda komponenter och utan en ljusshow.

Så, finns det?
Tack till alla som tog sig tid att läsa allt.

Förtydling
Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på ett mindre chassi? Tolkar det som att det viktiga är att datorn skall gå att ställa undan eller inte synas.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du har inte funderat på ett mindre chassi? Tolkar det som att det viktiga är att datorn skall gå att ställa undan eller inte synas.

Jo, du har tolkat rätt. Det kan vara ett alternativ. Men jag skulle föredra en laptop för det blir enklare än en låda plus skärm med kablar och så. Bonus är ju att det också blir lättare att ta med den till en annan plats om man skulle vilja det, även om jag inte har det behovet så ofta egentligen. Men kreativa förslag emottages tacksamt.

Jag inser ju att jag kanske måste kompromissa på några punkter. Men målsättningen är ändå en laptop i dagsläget.

Tack för ditt förslag. Jag skall ha det i bakhuvudet. Har ett Node 704 chassie idag, så ett alternativ måste vara väldigt mycket mindre i varje fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydling
Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera (som jag gjort i några andra trådar) den utgående Aspire 7 serien som jag slog till på efter en del sökande och råd här på Sweclockers, varav jag delar med mig av rådet som tack för otroligt hjälpsamt forum.

Hade kriterierna:
1. Kunna ta med till Uni utan att skämmas för design
2. Godkänd kylning
3. Bra chassi och godkänd byggkvalitet
4. Spelprestanda
5. Rimlig förmåga till rengöring av fläktar osv.

Landade på denna (Dock med 2gb GPU och mindre SSD + 1TB HDD)
https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-a717-71g-58f0-barba...

Med en kylplatta under så håller den än så länge förvånande ca 70C CPU och 60C GPU vid max load, vilket jag tycker är fantastiskt. Har inte ens bemödat mig undervolta. Tror det mycket stora luftintaget under kombinerat med en kylplatta med fläktar ger detta resultat.

Såg en annan tråd med en starkare modell prissänkt 2k:
https://www.inet.se/produkt/1962474/acer-aspire-7-a717-i7-16g...

Mycket nöjd än så länge bortsett från att den är en förbannad fingeravtrycksmagnet, man får använda handskar, smörja in den i olja, ge upp eller putsa den ständigt Mild bakgrundsbelysning, vilket jag såg du ville ha och jag själv är nöjd med.

Permalänk

Något som kan värt att ha i åtanke är att köpa en laptop med en thunderbolt 3 port. Har du det så kan du i framtiden via ett eGPU-chassi (som inte är så pass skrymmande). Med en bra processor och 16GB ram så kan du då ha laptopen under väldigt lång tid och efter ett par åt (om behovet finns) köpa ett eGPU-chassi och stoppa in ett stationärt grafikkort.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraki:

Jag kan rekommendera (som jag gjort i några andra trådar) den utgående Aspire 7 serien som jag slog till på efter en del sökande och råd här på Sweclockers, varav jag delar med mig av rådet som tack för otroligt hjälpsamt forum.

Hade kriterierna:
1. Kunna ta med till Uni utan att skämmas för design
2. Godkänd kylning
3. Bra chassi och godkänd byggkvalitet
4. Spelprestanda
5. Rimlig förmåga till rengöring av fläktar osv.

Landade på denna (Dock med 2gb GPU och mindre SSD + 1TB HDD)
https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-a717-71g-58f0-barba...

Med en kylplatta under så håller den än så länge förvånande ca 70C CPU och 60C GPU vid max load, vilket jag tycker är fantastiskt. Har inte ens bemödat mig undervolta. Tror det mycket stora luftintaget under kombinerat med en kylplatta med fläktar ger detta resultat.

Såg en annan tråd med en starkare modell prissänkt 2k:
https://www.inet.se/produkt/1962474/acer-aspire-7-a717-i7-16g...

Mycket nöjd än så länge bortsett från att den är en förbannad fingeravtrycksmagnet, man får använda handskar, smörja in den i olja, ge upp eller putsa den ständigt Mild bakgrundsbelysning, vilket jag såg du ville ha och jag själv är nöjd med.

Ser helt definitivt snygg och sober ut. Tack för tipset!

Skrivet av Container:

Något som kan värt att ha i åtanke är att köpa en laptop med en thunderbolt 3 port. Har du det så kan du i framtiden via ett eGPU-chassi (som inte är så pass skrymmande). Med en bra processor och 16GB ram så kan du då ha laptopen under väldigt lång tid och efter ett par åt (om behovet finns) köpa ett eGPU-chassi och stoppa in ett stationärt grafikkort.

Det lilla jag sett är att det är hyfsat kostsamt med externt graffe, men billigare än att köpa en ny laptop förstås.
Då kanske man kan överväga en lite smidigare modell också, eftersom det externa grafikkortet sköter sin egen kylning.
Och grafiken i laptopen behöver inte vara lika kraftfull från start.
Blir något att ha i åtanke, men jag är inte helt övertygad. Men ja, definitivt ett bra tips att se till att man har den möjligheten. Tack!

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W