Permalänk
Medlem

Skapa en enkel hemsida

Hej, jag har funderingar på att skapa en enkel hemsida till ett litet nystartat företag (vi är endast två pers) som riktar in sig på momskonsultation/redovisning.
Jag har väldigt lite erfarenhet av webbdesign (endast läst webbdesign A i gymnasiet för många år sedan)
och har ingen kunskap av kodning, men är datorvan i övrigt och undrar nu vad som är bästa alternativet för mig.
Jag har endast tänkt mig något väldigt enkelt, åtminstone till en början. Det enda som egentligen ska finnas på hemsidan är en startsida, vad för tjänster vi erbjuder, samt kontaktinfo. Möjligen några bilder. Jag vill såklart även att hemsidan ska dyka upp när man gör sökningar på google, men jag är dåligt insatt i hur hela den biten fungerar.

Jag har hört en del tipsa om wordpress, vore det bästa alternativet för mig? Och vilket webbhotell skulle ni rekommendera för mitt ändamål? Jag känner mig rätt vilsen när det kommer till val av webbhotell och vänder mig därför till er i hopp om att få några tips!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

med tanke på att du förmodligen kommer behöva hosta den någonstans skulle jag kolla på wordpress på valfri host, eller squarespace.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen server krävs kanske Netlify kan vara något? Det är gratis, snabbt och har fungerat väldigt bra för min del. Enkelt att koppla sin egna domän till tjänsten också.

Edit: Kanske är för svårt beroende på om du är bekant med github eller inte..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Kolla upp Squarespace!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Squarspace eller Wix. Är som att använda Word typ men går såklart skala upp med shop, pixlar och analytics om du blir intresserad

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar, kollade upp Squarespace som hastigast. Ser intressant ut! Ser ut som man får en free trial vid registrering, kostar det pengar efter ett tag? Wordpress verkar vara helt gratis. Kollade också på One.com för hosting som många verkar rekommendera. Verkar som att One.com har hosting som är optimerad för WordPress (vad nu det innebär) och är enkelt, enligt den här länken: https://www.one.com/sv/wordpress
Skulle det vara ett gångbart alternativ?

Permalänk
Medlem

fixa en egen VPS (kostar runt 10-15 dollar om året), installera LAMP på den och ladda ner wordpress till den - fixa sedan antingen Divi eller något gratis alternativ och spara pengar genom att bara köpa domän sen

Permalänk
Medlem

@felix05: Dom flesta webbhotell har så man kan installera wordpress genom ett par klick. Wordpress är gratis ja, men det är domännamnet och hotellet som kommer att kosta.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Ärlighet följer...
Eftersom ni är ett företag och du inte har någon erfarenhet så är det rekommenderat att faktiskt betala någon att bygga webbplatsen. Någon som vet hur man framför budskapet och designer rätt, anpassar titlar, länkar och beskrivningar korrekt så att ni kan konkurrera med andra Google. Så istället för att försöka göra allting själv hade jag rekommenderat den vägen för företagets eget bästa. Du kommer annars spendera hundratals timmar på något du inte förstår dig på, och företagets synlighet och konvertering kommer bli lidande.

Du sa det själv, du är ingen webbdesigner, inte heller en expert runt sökmotoroptimering. Din datorvana kommer inte hjälpa dig med de viktiga tekniska samt designrelaterade aspekterna av en webbplats.

"En enkel hemsida" hör jag allt för ofta i detta yrke. Det finns inget som heter "En enkel hemsida". För att göra något rätt så krävs det tid och kärlek, de simpla webbplatserna är fortfarande svåra att göra rätt.

Med det sagt, enklaste för dig är att gå Squarespace eller Wix. Visst, du kan köra eget webbhotell och använda WordPress, men då måste du Välja & installera ett tema, förstå dig på hur man gör alla önskade ändringar/sidor, hålla hemsidan uppdaterad samt se till att hemsidan är säker för att undvika bli hackad. Det är en hel del lärande om du kör WordPress, något som kommer ta dig löjligt många mer timmar än vad du önskar, och kommer vara allt annat än simpelt för dig.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Ärlighet följer...
Eftersom ni är ett företag och du inte har någon erfarenhet så är det rekommenderat att faktiskt betala någon att bygga webbplatsen. Någon som vet hur man framför budskapet och designer rätt, anpassar titlar, länkar och beskrivningar korrekt så att ni kan konkurrera med andra Google. Så istället för att försöka göra allting själv hade jag rekommenderat den vägen för företagets eget bästa. Du kommer annars spendera hundratals timmar på något du inte förstår dig på, och företagets synlighet och konvertering kommer bli lidande.

Du sa det själv, du är ingen webbdesigner, inte heller en expert runt sökmotoroptimering. Din datorvana kommer inte hjälpa dig med de viktiga tekniska samt designrelaterade aspekterna av en webbplats.

"En enkel hemsida" hör jag allt för ofta i detta yrke. Det finns inget som heter "En enkel hemsida". För att göra något rätt så krävs det tid och kärlek, de simpla webbplatserna är fortfarande svåra att göra rätt.

Med det sagt, enklaste för dig är att gå Squarespace eller Wix. Visst, du kan köra eget webbhotell och använda WordPress, men då måste du Välja & installera ett tema, förstå dig på hur man gör alla önskade ändringar/sidor, hålla hemsidan uppdaterad samt se till att hemsidan är säker för att undvika bli hackad. Det är en hel del lärande om du kör WordPress, något som kommer ta dig löjligt många mer timmar än vad du önskar, och kommer vara allt annat än simpelt för dig.

Hör vad du säger och vi har funderat på att gå den vägen också, så det är inte uteslutet. Men det är samtidigt en kostnadsfråga och om det är möjligt att skapa en väldigt basic hemsida på egen hand skulle jag gärna vilja göra det ett försök.
Enligt en del guider och tutorials som jag läst verkar det inte vara supersvårt, där nämns ofta att vem som helst kan skapa
en hemsida vare sig man har utbildning eller inte. Sen hur pass hög sanningshalten är i det påståendet vet jag inte.
Är squarespace lättare att använda än wordpress i mitt fall?

Sökmotoroptimering är väl också ett problem om man inte kan den biten. Många webbhotell erbjuder i en del av sina paket
sökmotoroptimering, kan någon förklara vad det innebär mer konkret?

Permalänk
Medlem

Säger wix eller Squarespace för en enklare hemsida där man presterar sitt företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Sökmotoroptimering är väl också ett problem om man inte kan den biten. Många webbhotell erbjuder i en del av sina paket
sökmotoroptimering, kan någon förklara vad det innebär mer konkret?

Om du googlar ett företagsnamn, tjänst eller annat så ser du vitsen med SEO. Det innebär i praktiken hur lätt det är att hitta eran sida när man söker efter relaterade sökord.

Är det bara lite allmän info/kontakt ni ska ha så kanske det kvittar, desto viktigare blir det om man vill framföra särskilt/nytt/yadayada. Det är väl dock alltid kul om befintliga eller obefintliga kunder hittar eran hemsida när de googlar, annars är det ju ganska onödigt att ens ha en från första början

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Om du googlar ett företagsnamn, tjänst eller annat så ser du vitsen med SEO. Det innebär i praktiken hur lätt det är att hitta eran sida när man söker efter relaterade sökord.

Är det bara lite allmän info/kontakt ni ska ha så kanske det kvittar, desto viktigare blir det om man vill framföra särskilt/nytt/yadayada. Det är väl dock alltid kul om befintliga eller obefintliga kunder hittar eran hemsida när de googlar, annars är det ju ganska onödigt att ens ha en från första början

Det hjälper bara till viss del med SEO, bra referenser och länkar med relevant info samt bra innehåll på din webbplats slår bättre. Det är detta du måste ha för att komma högt i rankingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Om du googlar ett företagsnamn, tjänst eller annat så ser du vitsen med SEO. Det innebär i praktiken hur lätt det är att hitta eran sida när man söker efter relaterade sökord.

Är det bara lite allmän info/kontakt ni ska ha så kanske det kvittar, desto viktigare blir det om man vill framföra särskilt/nytt/yadayada. Det är väl dock alltid kul om befintliga eller obefintliga kunder hittar eran hemsida när de googlar, annars är det ju ganska onödigt att ens ha en från första början

Precis, den största anledningen till att vi vill ha en hemsida är för att synas då vi är i behov av kunder, då är det såklart viktigt att ha en hög ranking hos sökmotorer. Verkar ju som att One.com har bra verktyg för det, Squarespace ser ut att sakna SEO?
Sen ser det inte ut som man kan ha en .se domän om man gör en hemsida via Squarespace?
(https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/206541907-A...)

Det absolut enklaste kanske rentav skulle vara att använda One.com egna hemsideverktyg tillsammans med deras SEO lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Hör vad du säger och vi har funderat på att gå den vägen också, så det är inte uteslutet. Men det är samtidigt en kostnadsfråga och om det är möjligt att skapa en väldigt basic hemsida på egen hand skulle jag gärna vilja göra det ett försök.
Enligt en del guider och tutorials som jag läst verkar det inte vara supersvårt, där nämns ofta att vem som helst kan skapa
en hemsida vare sig man har utbildning eller inte. Sen hur pass hög sanningshalten är i det påståendet vet jag inte.
Är squarespace lättare att använda än wordpress i mitt fall?

Sökmotoroptimering är väl också ett problem om man inte kan den biten. Många webbhotell erbjuder i en del av sina paket
sökmotoroptimering, kan någon förklara vad det innebär mer konkret?

Då måste man ställa sig frågan om webben kommer vara det ställe som ger kunder. Om Webben är väldigt viktig för ert företag så kanske det är bättre att investera i en bra hemsida. Att göra det själv kan ge negativ effekt.

Det finns inget verktyg som optimerar din hemsida för Google, det är ett försäljningsknep. Det Webbhotellen gör (genom deras mallar/verktyg) är att kanske ha optimal HTML5 striktur och prioriterat innehåll, men det är bara du som kan avgöra sånt i slutändan. Google bryr sig om innehållet du skriver, orden i texterna, titlarna på sidor och i länkar. Bildernas Alt-texter, hemsidans hastighet och väldigt många mer aspekter.

Visst, det är LÄTT att sätta upp en hemsida, men jag pratar inte om hur lätt det är. Om din kund kommer in på sidan och lämnar efter 5 sekunder så måste du förstå varför. Kanske gav den inget seriöst intryck? Såg den billig ut? Såg den för dyr ut? Är informationen förvirrande och tappar användaren bort sig?`

En dålig utformad hemsida KAN skada företagets intäkter rejält, men allt handlar om hur viktig webbplatsen är för företagets uppehälle.

Men att gå på Squarespace/Wix är ditt bästa alternativ. Då finns alt du behöver där, du kan välja några bra mallar och fylla ut informationen. Du måste lära dig hantera varje aspekt av webbplatsen och webbhotell om du kör WordPress.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@Dunde: SEO = Search Engine Optimization? Innefattar väl korrekta taggar och innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Hej, jag har funderingar på att skapa en enkel hemsida till ett litet nystartat företag (vi är endast två pers) som riktar in sig på momskonsultation/redovisning.
Jag har väldigt lite erfarenhet av webbdesign (endast läst webbdesign A i gymnasiet för många år sedan)
och har ingen kunskap av kodning, men är datorvan i övrigt och undrar nu vad som är bästa alternativet för mig.
Jag har endast tänkt mig något väldigt enkelt, åtminstone till en början. Det enda som egentligen ska finnas på hemsidan är en startsida, vad för tjänster vi erbjuder, samt kontaktinfo. Möjligen några bilder. Jag vill såklart även att hemsidan ska dyka upp när man gör sökningar på google, men jag är dåligt insatt i hur hela den biten fungerar.

Jag har hört en del tipsa om wordpress, vore det bästa alternativet för mig? Och vilket webbhotell skulle ni rekommendera för mitt ändamål? Jag känner mig rätt vilsen när det kommer till val av webbhotell och vänder mig därför till er i hopp om att få några tips!

Tack på förhand!

Vill ni försöka göra en hemsida själva, fixa ihop en bild i photoshop eller en wyziwyg (what you see is what you get) editor, så ni har något att gå på, även få feedback för.
Att knappa ihop en hemsida är inte svårt, att få en hemsida vara snygg med trevligt interface är värre.

Fundera även på vad ni har för kunder och deras behov en hemsida.
För en snickare räcker det med kontaktuppgifter, lite bilder och annan allmän info, så en ev. Kund kan få en känsla för företaget.
För det ni sysslar med krävs lite mer, det ska vara snyggt, stilrent, modernt och hittas lätt på google. Komplettera gärna på facebook, många som söker där också, dessutom är det jäkligt smidigt för snabba frågor

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Dunde: SEO = Search Engine Optimization? Innefattar väl korrekta taggar och innehåll?

Alla söksidor skiter fullständigt i vad du har för meta nyckelord för att ranka en sida. Innehållet och vilka som länkar till sidan är viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tekoppar: Läser du ens vad jag skriver?

Permalänk
Medlem

@evirob: Ah, får be om ursäkt. Trodde du pratade om meta taggar.