Vidareförsäljning av lootlådors innehåll kan bli olagligt 2019

Permalänk
Melding Plague

Vidareförsäljning av lootlådors innehåll kan bli olagligt 2019

I januari 2019 träder den nya spellagen i kraft, vilken innebär att även utländska aktörer omfattas av lagstiftningen. I praktiken kan vidareförsäljning av lootlådors innehåll då bli olagligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur blir det då att sälja till exempel ett steamkonto med spel och "skins" från t.ex. csgo?
Känns som att svenska staten lägger sig i lite för mycket...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tills de kan hitta på ett sätt att ta ut skatt på försäljningen, för det är vad det handlar om egentligen.

Permalänk
Medlem

Det blir ju någon form av lotterivinst om man i en låda hittar en kniv (skin) och säljer det för €300. Jag förstår deras problematik här och varför de anser att det inte ska få ske.

Men sättet de försöker angripa problemet på är nog inte så lätt att hantera. Tror ju inte de får stopp på det så länge de inte får Steam till att låsa möjligheten att ge bort sådant som kommer från lootlådor.

Skrivet av Trebsor:

Tills de kan hitta på ett sätt att ta ut skatt på försäljningen, för det är vad det handlar om egentligen.

Nej, du får inte bedriva lotteriverksamhet i Sverige om du inte är t.ex. en ideell förening. Lotteriinspektionen har endast ett mål och det är att styra den marknaden och ska inte förväxlas med Skatteverket som har en helt annan agenda (nämligen att skaka ut varenda krona där de har möjlighet).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alla god ting är 3?

Att sälja lootlådor är att sälja lotter
Att köpa lootlådor och sedan sälja dess innehåll för pengar är gambling
Att enbart lägga speltid för att få lootlådor som man sedan säljer dess innehåll för pengar är arbete.... som då egentligen ska deklareras

lootlådor är så mångsidigt

Permalänk
Avstängd

Bra och får hoppas dom förbjuder CSGO med för jag är less på 300fps trådar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Yay, ingen normal spelare kommer sakna det.
Mr värdelös aimer med visakortet kommer dock bli sur.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kanon. Allt som gör det besvärligt med styggelsen lootlådor tycker jag är positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig, vad jag gör med mina lootlådor ska staten skita i. Den svarta marknaden kommer att fortgå oförändrad oavsett vad man har för lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur blir det då att sälja till exempel ett steamkonto med spel och "skins" från t.ex. csgo?
Känns som att svenska staten lägger sig i lite för mycket...

Rätta mig om jag har fel men det är väl inte tillåtet att sälja ett steamkonto?

https://www.geek.com/games/valve-teaches-kid-a-lesson-for-try...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Om lootlådor klassas som gambling, blir det 18-årsgräns på spel som har det då, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Mycket märkligt. Man anser att loot boxes är inte ett lotteri eftersom dess innehåll saknar monetärt värde samtidigt som man bekräftar att de har ett monetärt värde genom att förbjuda försäljningen av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Rätta mig om jag har fel men det är väl inte tillåtet att sälja ett steamkonto?

https://www.geek.com/games/valve-teaches-kid-a-lesson-for-try...

Enligt Sveriges lag är det fullt lagligt. Däremot bryter du mot användarvillkoren / avtalet med steam om du gör det.

Företagens villkor =/= lag!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Vem bryr sig, vad jag gör med mina lootlådor ska staten skita i. Den svarta marknaden kommer att fortgå oförändrad oavsett vad man har för lagstiftning.

Väldigt kortsiktigt argument som kan appliceras på en hel del andra saker och dess absurditet blir genast glasklar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Enligt Sveriges lag är det fullt lagligt. Däremot bryter du mot användarvillkoren / avtalet med steam om du gör det.

Företagens villkor =/= lag!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men lagen reglerar ju iofs avtal och rättshandlingar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv

Borde vi inte vända på rättsväsendet så att grundprincipen är att allt är förbjudet tills staten tillåter det? Isåfall skulle vi slippa skapa nya förmynderilagar stup i kvarten för nya fällor kommer.
För speltillverkare kommer liksom hela tiden hitta på nya sätt för att få in en massa pengar för lite arbete.

Nu har jag inte spelat så mycket på det senaste, men många spel förr var såna att olika fiender kunde droppa olika vapen. Genom att då satsa mycket tid och ha bra tur så kunde man få väldigt bra saker till ens gubbe.
Och för spelföretagen blir detta vinst om de tar betalt för onlinespelande.

Permalänk
Avstängd

Bra för konsumenterna. Kanske blir det här en snledning för valve att börja göra nya spel istället för att mjölk döda kossor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Mycket märkligt. Man anser att loot boxes är inte ett lotteri eftersom dess innehåll saknar monetärt värde samtidigt som man bekräftar att de har ett monetärt värde genom att förbjuda försäljningen av det.

Genom att förbjuda försäljning förlorar föremålen monetärt värde vilket gör att det inte längre är lotteri. Och vad gäller att "svarta marknaden kommer att fortgå", tar man helt sonika bort möjligheten att byta grejer med varandra så lär det inte vara så mycket svart marknad med det?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Mycket märkligt. Man anser att loot boxes är inte ett lotteri eftersom dess innehåll saknar monetärt värde samtidigt som man bekräftar att de har ett monetärt värde genom att förbjuda försäljningen av det.

Argumentet för att loot boxes inte är ett lotteri är, enligt de som bedriver det (dvs de som ger ut spelen) att innehållet saknar monetärt värde. Lotteriinspektionen säger då, ungefär, att om man kan sälja innehållet för pengar så har det uppenbarligen ett monetärt värde, så om utgivarna skall komma undan med det argumentet måste de på något sätt försöka se till att man inte kan sälja grejerna vidare.

Sen är det alltid frågan om hur långt man går när man skall försöka kontrollera det. Det minsta man kan göra är att se till att inte utgivaren själv hjälper till med försäljningen, dvs har en egen marknad för saker man vinner. Det kanske räcker så? Vill man gå längre kan man säga att man inte får föra över vunna prylar till en annan användare om man inte varit "vän" med dem (i systemet, säg Steam eller motsvarande) i minst en månad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanon, bra att staten gör något åt saken. Länge velat se ett förbud på detta. Tack staten för ni gör min dag så man kan ha roligt när lootnissarna bli irriterade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions

Pinsamt att folk med så pass dålig koll ska sitta och ta beslut. Det görs inte inom andra områden, så varför kan de inte försöka hitta lite vettigt folk i dessa diskussioner också?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar detta som att lotlådor är tillåtet i spel, bara vidareförsäljningen som är illegal då det "skapar" monetärt Värde.

Alltså ska vi tolka det som regeringen är för lotlådor och står på spelbranshens sidan men så fort vi konsumenter vill sälja lotlådorna så får det ett monetärt värde och då ska dom gå efter oss eller sidor som står bakom vidareförsäljning av lotlådor?

Om det år så, säger inte att det är så för artikeln är inte glasklar men skulle detta vara fallet så är det ju rena drömmen för spelbarnshen.

Dom kan fortsätta sälja sina lotlådor för innehållet har inget monetärt värde och är därför inte klassat som lotteri.
Men skulle någon försöka sälja sin vinst så klassas det som lotteri och då ska dessa individer gås efter istället vilket skulle avskräcka folk från att sälja vidare digital innehåll vilket spelbranshen så klart vill se för dom vill ha monopol på sina produkter.
Dom vill säja ett nytt exemplar varje gång, dom vill inte se konton, vinster från lotlådor mm vidarsäljas för det tjänar dom inga pengar på.

Om jag tolkar det rätt så måste ju spelbranshen älska denna lösning, dom kan sälja sina lot lådor och folk blir kriminaliserade för satt sälja vidare skiten, luktar ju ren lobby från spelbranshen detta.

Låter ju värkligen som att äta kakan och ha den på samma gång för spelbranshen.

Men jag kanske bara läser artikeln fel, men förstår inte varför regeringen inte bara förbjuder lotlådor då behövs ju igen lag som förbjuder vidareförsäljning, är droger olagliga så är ju försäljningen det med liksom så vad är skillnaden här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Om lootlådor klassas som gambling, blir det 18-årsgräns på spel som har det då, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så enkelt som bara "lootlådor klassas som gambling".

Jag menar ta GW2. Det är inget P2W, ingen bryr sig om BL chests och det finns inga sites som säljer innehåller eller nåt sånt. Det är förmodligen en av de bästa implementationerna av en ingame cash shop som finns i dagens MMOs. Det är ett 10/10 spel än idag, 6 år efter release. MEN du skulle kunna få nånting "värdefullt" som du gamblat ur en BL chest du köpt nycklar för med riktiga pengar och lägga ut detta på trading post. Dvs det är lootbox gambling.

Som jag förstår det kommer inte lagen bry sig ett skit om detta pga av du inte kan få ut stålar för det utan bara ingame currency. Det handlar enbart om pengar omsätts *utanför* spelet med stöd i spelets API genom möjligheten att föra över items mellan spelare som denna lag kommer slå ner på spelet.

Det är enkelt för developers att gå runt detta och ändå ha lootboxes i drivor.

Permalänk
Medlem

bra, spelbranschen har gått från att tjäna pengar på bra spel till att tjäna pengar på att mjölka folk som har fastnat i spel/gamblingberoende. Svårt att nämna ett AAA spel idag som inte har någon form av p2w

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter bakvänt.

Om jag vinner något på lotteri eller tävling så borde jag få sälja det vidare.
Oavsett om det är fysiska eller virtuella föremål.
Däremot så borde den som ska anordna lotteri eller tävling göra det lagligt.

Detta blir nästan som om det skulle vara lagligt att anordna lotterier, men olagligt att delta i dem.

Är det något som borde vara olagligt så är det i så fall att det går i spelen att köpa lådor med okänt innehåll för riktiga pengar.
I alla fall om det görs utan tillstånd för att bedriva lotteriverksamhet.

Om det finns något som spelarna kan sälja vidare så borde det vara fritt fram att göra det.
Oavsett om det är något som köpts för riktiga pengar eller på annat sätt låst upp i spelen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Trebsor:

Tills de kan hitta på ett sätt att ta ut skatt på försäljningen, för det är vad det handlar om egentligen.

Delvis ja, man vill hålla spelen under tight kontroll för att kunna se till att man får ut skatt.

Men sedan har du en annan aspekt i det hela, och det är att många som köper dessa lådor i t.ex. CS:GO är minderåriga till att börja med, så att även om man reglerar och inför eventuell skatt på det hela så är det inte tillåtet för minderåriga att delta i hasardspel.

Oavsett anledning är jag 100% för att dessa typer av saker regleras. Jag har inget emot att slänga 2-300kr på ett spel jag gillar, men då ska jag få välja om jag vill ha den där rosa pantern hjälmen eller vikingskölden på ryggen med - Inte sitta och behöva hålla tummarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hopp, dags att sälja sina csgo-skins då och absolut inte rösta på idioterna i riksdagen som tycker att vi behöver styras in i minsta detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Nej, du får inte bedriva lotteriverksamhet i Sverige om du inte är t.ex. en ideell förening. Lotteriinspektionen har endast ett mål och det är att styra den marknaden och ska inte förväxlas med Skatteverket som har en helt annan agenda (nämligen att skaka ut varenda krona där de har möjlighet).

Mjaaaa men detta gäller ju att sälja något man "vunnit" ur en digital låda, inte lådan i sig.

Det skulle vara som att säga att jag inte får sälja en bil jag vunnit på bingolotto, eller en CPU-kylare jag vunnit i en tävling här.

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Beror väl på. Bingolotto är ju spel och regleras som sådant. Om CSGO hade reglerats på samma sätt så hade det inte varit några som helst problem med försäljningen.