Gick från IOS till Android. Egna tankar och behöver hjälp med en självklarhet

Permalänk
Medlem

Gick från IOS till Android. Egna tankar och behöver hjälp med en självklarhet

Som rubriken lyder gick från en IPhone 6s till en Nokia 8.

Det finns helt klart många olika filosofier i designandet av Android och IOS. Överlag var apparna bättre på IOS än på Android, gäller även Googles egna.

Är jag bara dålig på hitta saker eller finns det verkligen ingenstans där man får välja om musik/ljud spelas i telefon högtalarna eller Bluetooth hörlurarna, utan att man kopplar från hörlurarna i bluetooth menyn.

Bluetooth i allmänhet verkar vara angripet av buggar och dylikt på Oreo 8.1, efter ha felsökt ett stressmoment med att Bluetooth hörlurarna kopplar ifrån för en sekund, lite då och då när det passar Oreo.

Sen att det är en anpassningssak att vänja sig vid hur Android och IOS hanterar ”notifications”, där har både Android och IOS sina för och nackdelar. Ser ju dehär från det ”rena” android perspektivet inte från andra tillverkares ”bloatade” launchers. Antar det är samma där för och nackdelar.

Ser att min ursprungliga fråga drunknar i resten av inlägget. Hur väljer man var ljud spelas upp i android?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Nu blir du säkert arg på mig, men frågan är om du är rätt person att avgöra. Det är ofrånkomligen så att närhelst man skall lära in något nytt så är det gamla, det man redan kan, bättre.

Så det är svårt att finna någon som kan göra den här typen av reviews. Det optimala vore någon som har använta båda systemen lika mycket och parallellt under flera års tid. Då kanske en jämförelse kan börja bli rättvis

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin:
Var ju därför jag kalla det egna tankar...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Som rubriken lyder gick från en IPhone 6s till en Nokia 8.

Det finns helt klart många olika filosofier i designandet av Android och IOS. Överlag var apparna bättre på IOS än på Android, gäller även Googles egna.

Är jag bara dålig på hitta saker eller finns det verkligen ingenstans där man får välja om musik/ljud spelas i telefon högtalarna eller Bluetooth hörlurarna, utan att man kopplar från hörlurarna i bluetooth menyn.

Bluetooth i allmänhet verkar vara angripet av buggar och dylikt på Oreo 8.1, efter ha felsökt ett stressmoment med att Bluetooth hörlurarna kopplar ifrån för en sekund, lite då och då när det passar Oreo.

Sen att det är en anpassningssak att vänja sig vid hur Android och IOS hanterar ”notifications”, där har både Android och IOS sina för och nackdelar. Ser ju dehär från det ”rena” android perspektivet inte från andra tillverkares ”bloatade” launchers. Antar det är samma där för och nackdelar.

Ser att min ursprungliga fråga drunknar i resten av inlägget. Hur väljer man var ljud spelas upp i android?

Android är väl mera "pillande" innan man lär sig var och hur .IOS är ju mer plug and play mobil.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@SweMerlin:
Var ju därför jag kalla det egna tankar...

Ja, inget fel på egna tankar inte

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@fermia:
Inget fel på pillande, men grundläggande funktioner anser jag ska finnas där..
eller kan man välja uppspelningsenhet telefon eller bluetooth lurarna så att säga ”on the fly” någonstans..

En annan vanesak är på IOS om handsfree är kopplade till telefonen och det ringer .. svarar man på telefonen så används telefonens högtalare och mikrofon svarar man med knappen på handsfreet så används dess högtalare och mikrofon..

På android tycks det vara bluetooth alltid om det är kopplat..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Wyver: Just vid telefonsamtal så är det standard att svara i inkopplad hårdvara (headset, bluetooth-grej etc) men ett enkelt tryck i telefonappen byter ljudkälla (man kan oftast välja mellan "vanlig", högtalartelefon eller inkopplad grej).

Det andra du beskriver är nog beroende på vilken app du spelar musik i. Min Sony Z5Compact har inte det i den medföljande spelaren eller i googles. Jag har en App som heter SoundAbout där man kan tvinga olika ljudsorter till olika ljudutgångar men inte lika smidigt som om det fanns i spelaren.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

På min OnePlus 3 kan jag välja.
Drar ned i toppmenyn.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

@Wyver: Just vid telefonsamtal så är det standard att svara i inkopplad hårdvara (headset, bluetooth-grej etc) men ett enkelt tryck i telefonappen byter ljudkälla (man kan oftast välja mellan "vanlig", högtalartelefon eller inkopplad grej).

Det andra du beskriver är nog beroende på vilken app du spelar musik i. Min Sony Z5Compact har inte det i den medföljande spelaren eller i googles. Jag har en App som heter SoundAbout där man kan tvinga olika ljudsorter till olika ljudutgångar men inte lika smidigt som om det fanns i spelaren.

Förstod att det var standard vid telefonsamtal, blev bara lite av en vanesak när iOS valde beroende på var man svarade.. ska kolla in soundabout tack för tipset..
Men anser personligen att det är en sådan grundläggande sak att det enligt min åsikt borde finns i pulldown menyn.
Editor: Soundabout kraschar när man försökar starta appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

På min OnePlus 3 kan jag välja.
Drar ned i toppmenyn.

http://acutehawk.com/sweclockers/Screenshot_20180617-111434.jpg

Det är ju sådär det borde vara... men tydligen ska det inte vara så på "ren" android.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Sötast

Låter som att du borde fortsätta använda Apples produkter? x)

Permalänk
Medlem

På min Galaxy S9 kan du välja Bluetooth uppspelning i pull down meny, samt ha två enheter kopplade samtidigt. Sjult skönt!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Låter som att du borde fortsätta använda Apples produkter? x)

Vad baserar du den uppfattningen på?

Skrivet av Tandborste:

På min Galaxy S9 kan du välja Bluetooth uppspelning i pull down meny, samt ha två enheter kopplade samtidigt. Sjult skönt!

Precis som det skall vara, kan inte för mitt liv förstå varför en sådan funktion har lämnat bort på standard luncher..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag gick från en iPhone 6 till en OnePlus och jag hade motsatt känsla. Var så otroligt befriande att komma ifrån Apples järnhand. En förtryckande diktatur som man lyckades fly från till en demokrati. Jag överdriver såklart ofantligt men lite av den grundkänslan. Öppnare, friare och mindre bloat.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag gick från en iPhone 6 till en OnePlus och jag hade motsatt känsla. Var så otroligt befriande att komma ifrån Apples järnhand. En förtryckande diktatur som man lyckades fly från till en demokrati. Jag överdriver såklart ofantligt men lite av den grundkänslan. Öppnare, friare och mindre bloat.

Nu har jag inte haft nån OnePlus så kan inte uttala mig om den specifika tillverkaren men generellt sett har ju Android (tredjepart) mycket mer bloat än iOS. På tex HTC:s telefoner har man inte ens kunnat avinstallera Facebook och Instagram då de räknas som "systemappar". Helt horribelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

På min OnePlus 3 kan jag välja.
Drar ned i toppmenyn.

http://acutehawk.com/sweclockers/Screenshot_20180617-111434.jpg

Hur har du fått dit den menyn? Den finns inte på min op3.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

För mig som använder båda så kan jag väl säga att för det mesta föredrar jag iOS. När det kommer till allt vardagligt användande i alla fall. Dessutom kraschar Androidappar då och då, i iOS har det hänt säkert en gång varje 10 gånger det händer i Android. Men vissa saker saknar man i iOS som Android har. Hade jag varit tvungen att välja skulle jag dock köra helhjärtat på iOS.

Grejen är ju den just nu att jag vill behålla mitt privata telefonnummer, och iPhone har inte 2st simkortsplatser. Kommer förmodligen få byta lur i år på jobbet så hoppas att nästa iPhone har det så man slipper hålla reda på 2st mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur har du fått dit den menyn? Den finns inte på min op3.

Jag har också en OP3, och den menyn kom dit automatiskt i Oreo(?) när man har bluetoothhögtalare anslutna.

I min släkt rekommenderar jag appleprodukter till de med mindre teknikvana och android/windows till de som jag vet klarar det och har nytta av det. Har fungerat bra utan klagomål än så länge. Jag har själv nästan aldrig strul med min telefon, men vet flera andra som lyckas komma med nya problem varje vecka, det är dessa jag rekommenderar iphones till.
Enligt mina upplevelser av IOS känns det mer "stelt"/begränsat än Android i t.ex. menyer och vissa program, men det är väl högst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Android är väl mera "pillande" innan man lär sig var och hur .IOS är ju mer plug and play mobil.

Jag har 100% motsatt känsla efter tvingats till ios nu, ett jävla bökande för att göra basic saker jag kunde göra på 1 sekund med android i alla år. Och många saker går inte ens att göra.
Tror jag kommer gå tillbaka till Android med nästa note, eller kanske pixel 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Nu har jag inte haft nån OnePlus så kan inte uttala mig om den specifika tillverkaren men generellt sett har ju Android (tredjepart) mycket mer bloat än iOS. På tex HTC:s telefoner har man inte ens kunnat avinstallera Facebook och Instagram då de räknas som "systemappar". Helt horribelt.

OnePlus har Inge bloat på varken pris eller OS.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har 100% motsatt känsla efter tvingats till ios nu, ett jävla bökande för att göra basic saker jag kunde göra på 1 sekund med android i alla år. Och många saker går inte ens att göra.
Tror jag kommer gå tillbaka till Android med Note3.

Sitter i exakt samma sits, väntar på löning den 25e så jag kan gå till Webhallen och köpa en LG G7... IOS är HORRIBELT, det fungerar ENBART om du accepterar hur den är ur box från Apple och använder så lite 3rd part saker som möjligt.
Multitaskingen är ett skämt - den är långt ifrån äkta och varnar dig om du inte upptäckt än: batterisparläget dödar apparna så har du fyllt i ett formulär eller skrivit ett SMS och minimerar det ett tag eller stänger skärmen så kommer allt resettas - Vilket Jävla Skämt!
Använda annat tangentbord är hopplöst, min skiftar till original dittan som dattan och oftast anpassar sig för fel språk (har flera aktiverade).
Appar i sig har minimalt med förändringsmöjligheter (Pekar speciellt på Swiftkey) och det är IOS begränsningar.
Ändra kamera/EQ inställningar enbart via riktiga Settings istället för direkt via appen, WHY!?!?
Inga snabbinställningar utan allt ska gå via Settings Settings och Settings... Press & Hold funktionen är underbar i Android - IOS kan utnyttja det mer...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har 100% motsatt känsla efter tvingats till ios nu, ett jävla bökande för att göra basic saker jag kunde göra på 1 sekund med android i alla år. Och många saker går inte ens att göra.
Tror jag kommer gå tillbaka till Android med nästa note, eller kanske pixel 3.

Jag är lite nyfiken på vad du tycker är jobbigare att göra i iOS mot Android.

Jag var en inbiten Android användare tills för 2 år sedan när jag fick en iPhone 6S via jobbet, tycker att det är så skönt att slippa allt överdrivet pillande och oseriösa och dåliga appar som finns i Play butiken.

Alla andra basic funktioner är lika lätta att använda eller lättare, både android och ios har ju lättåtkomliga sökfunktioner för både appar och inställningar nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag är lite nyfiken på vad du tycker är jobbigare att göra i iOS mot Android.

Jag var en inbiten Android användare tills för 2 år sedan när jag fick en iPhone 6S via jobbet, tycker att det är så skönt att slippa allt överdrivet pillande och oseriösa och dåliga appar som finns i Play butiken.

Alla andra basic funktioner är lika lätta att använda eller lättare, både android och ios har ju lättåtkomliga sökfunktioner för både appar och inställningar nu för tiden.

Well, här är ett par saker jag märkte direkt första dagen.

1. Att föra över mappar med bilder utan att ALLA bilder läggs i Kamerarulle (KAMERA RULLE) fast alla bilder läggs i skiten
På android för jag bara över alla mappar med bilder till mobilen och Bild appen hittar dom som mappar, i DCIM mappen som finns default läggs så klart bara bilderna tagna med kameran.
2. Att byta vilken webbläsare som används vid ex Siri sökningar, safari är default och går ej ändra (googlade efter lösning på detta men fick samma svar att det är låst på safari).
3. Föra över musik är onödigt krångligt, istället för föra över sina mappar ifrån datorn "måste" man skapa playlists i itunes och synca dom, har man mappar med olika artister ex så blir det hemskt rörigt annars. Då man ej kan välja "mappar" ex i musikspelaren som man kan på alla android mobiler.
Igen här på android för jag bara över mapparna jag har med musik.
Detta gäller även för serier.

Provat program som infuse för serier osv, men tycker det är fruktansvärt värdelöst, rörigt och kladdigt.
Istället för bara läsa av mapparna som man drar över.

4. Går ej sortera ikonerna som man vill, måste följa rutnätet, irriterande som fan.
5. I bilder visas ÄLDSTA bilden FÖRST?! Ja det går "dubbeltappa" för att komma längst ner, men idiotiskt, senaste bilden ska ligga överst på en mobil.
6. icloud är det långsammaste jag någonsin skådat. Se punkt 1, gav upp och förde över mina album med icloud så dom hamnade i "egna album" fast som sagt så ligger ju ALLA bilder i kamerarullen ändå.
Den förde över bilder med 56k modem speed, har har även stängt ner sig flera gånger när man fört över så man får logga ut och in igen i icloud för att föra över igen.
7. Notifikationer är sämre på ios, dom gruppers inte och det är bökigare att rensa dom (gruppering kommer i ios 12 iaf)
8. Att man ALLTID måste gå in på inställningar för att göra inställningar i olika appar, på android kan man göra inställningarna direkt i apparna enkelt, samma gäller ex W-lan, du kan inte hålla inne ikonen för att få upp w-lan. Måste gå in i inställningar appen som med nästan allt.
9. Stock kalender appen är skräp, varför finns det ingen view fortfarande som har hela månaden med text för sina inskrivna "möten"
10. Stock kamera appen saknar paus-resume på video.
11. Vissa appar är svårare att få igång på ios, har ett par appar ifrån Japan som är regionlåsta, på android laddar jag bara ner .apk filen och installerar. För mig det kan gå att ändra till JApanska app store och gå den vägen. Men i vilket fall som är det inte lika smidigt (väldigt speciellt fall såklart för mig bara)

Appar går ju dock att ladda ner andra, jag personligen föredrar bra integrerade appar dock, därför jag inte är något fan av ex nokia 8 med väldigt basic android heller.

Fördelarna jag märkt är:
1. Många appar är snyggare i ios (interface)
2. Ikonerna är större, snyggare

Neutralt: Det var kul att prata med siri på Japanska i någon timme sen tröttnade jag på det

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag är lite nyfiken på vad du tycker är jobbigare att göra i iOS mot Android.

Jag var en inbiten Android användare tills för 2 år sedan när jag fick en iPhone 6S via jobbet, tycker att det är så skönt att slippa allt överdrivet pillande och oseriösa och dåliga appar som finns i Play butiken.

Alla andra basic funktioner är lika lätta att använda eller lättare, både android och ios har ju lättåtkomliga sökfunktioner för både appar och inställningar nu för tiden.

Det där med apparna är väl helt upp till dig själv..Dvs vad du väljer att installera eller inte.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför du valde Nokia 8? Du har inte bytt till Android utan till en "medioker" androidmobil med mycket problem.
Läs lite om hur du skall fixa det som går här:
https://www.getdroidtips.com/common-nokia-8-problems-fix/

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Det där med apparna är väl helt upp till dig själv..Dvs vad du väljer att installera eller inte.

Där håller jag inte med dig. Det är ingen nyhet att samma appar är bättre på IOS än Android. Jag är ingen utvecklare men att utveckla till Android lär vara riktigt frustrerande med tanke på all hårdvara och alla versioner man måste ha i åtanke. Tror helt enkelt inte att man kan göra en app till Android som fungerar lika bra som på IOS. Snapchat är ju ett praktexempel.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Well, här är ett par saker jag märkte direkt första dagen.

1. Att föra över mappar med bilder utan att ALLA bilder läggs i Kamerarulle (KAMERA RULLE) fast alla bilder läggs i skiten
På android för jag bara över alla mappar med bilder till mobilen och Bild appen hittar dom som mappar, i DCIM mappen som finns default läggs så klart bara bilderna tagna med kameran.
2. Att byta vilken webbläsare som används vid ex Siri sökningar, safari är default och går ej ändra (googlade efter lösning på detta men fick samma svar att det är låst på safari).
3. Föra över musik är onödigt krångligt, istället för föra över sina mappar ifrån datorn "måste" man skapa playlists i itunes och synca dom, har man mappar med olika artister ex så blir det hemskt rörigt annars. Då man ej kan välja "mappar" ex i musikspelaren som man kan på alla android mobiler.
Igen här på android för jag bara över mapparna jag har med musik.
Detta gäller även för serier.

Provat program som infuse för serier osv, men tycker det är fruktansvärt värdelöst, rörigt och kladdigt.
Istället för bara läsa av mapparna som man drar över.

4. Går ej sortera ikonerna som man vill, måste följa rutnätet, irriterande som fan.
5. I bilder visas ÄLDSTA bilden FÖRST?! Ja det går "dubbeltappa" för att komma längst ner, men idiotiskt, senaste bilden ska ligga överst på en mobil.
6. icloud är det långsammaste jag någonsin skådat. Se punkt 1, gav upp och förde över mina album med icloud så dom hamnade i "egna album" fast som sagt så ligger ju ALLA bilder i kamerarullen ändå.
Den förde över bilder med 56k modem speed, har har även stängt ner sig flera gånger när man fört över så man får logga ut och in igen i icloud för att föra över igen.
7. Notifikationer är sämre på ios, dom gruppers inte och det är bökigare att rensa dom (gruppering kommer i ios 12 iaf)
8. Att man ALLTID måste gå in på inställningar för att göra inställningar i olika appar, på android kan man göra inställningarna direkt i apparna enkelt, samma gäller ex W-lan, du kan inte hålla inne ikonen för att få upp w-lan. Måste gå in i inställningar appen som med nästan allt.
9. Stock kalender appen är skräp, varför finns det ingen view fortfarande som har hela månaden med text för sina inskrivna "möten"
10. Stock kamera appen saknar paus-resume på video.
11. Vissa appar är svårare att få igång på ios, har ett par appar ifrån Japan som är regionlåsta, på android laddar jag bara ner .apk filen och installerar. För mig det kan gå att ändra till JApanska app store och gå den vägen. Men i vilket fall som är det inte lika smidigt (väldigt speciellt fall såklart för mig bara)

Appar går ju dock att ladda ner andra, jag personligen föredrar bra integrerade appar dock, därför jag inte är något fan av ex nokia 8 med väldigt basic android heller.

Fördelarna jag märkt är:
1. Många appar är snyggare i ios (interface)
2. Ikonerna är större, snyggare

Neutralt: Det var kul att prata med siri på Japanska i någon timme sen tröttnade jag på det

Håller med om vissa av dina punkter, andra inte. Men utifrån dina användningsfall så låter Android helt perfekt för dig. Ingen mening att du försöker trycka in dina användningsmönster i ett mer låst system när det uppenbarligen inte passar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av alteam:

Där håller jag inte med dig. Det är ingen nyhet att samma appar är bättre på IOS än Android. Jag är ingen utvecklare men att utveckla till Android lär vara riktigt frustrerande med tanke på all hårdvara och alla versioner man måste ha i åtanke. Tror helt enkelt inte att man kan göra en app till Android som fungerar lika bra som på IOS. Snapchat är ju ett praktexempel.

Tänkte mest på de "oseriösa" apparna..Det är ju sunt förnuft som gäller precis som att man inte trycker på spam i mailkorgen. Men i get your point. Har dock alltid kört android och jag har heller aldrig haft några problem. Så fort jag ska använda eller hjälpa familjen med sina iphones så får jag psykbryt totalt då allt enligt mig är hemskt ologiskt och omständigt, bara att man måste ha hemskärmen fylld med ikoner och mappar gör att det kliar i skinnet.

Det har väl såklart att göra med vad man är van vid också, klart man stöter på patrull om man bara kört android/windows och sedan går över till apple..Till exempel.

Permalänk
Medlem

@Wyver: Jag använder både IOS och Android dagligen. Jag har en iPhone via jobbet och Android privat.
Anledningen är att jag vägrar iOS, chefen kan trycka på mej en lur och säga att jag skall använda den. Men han har inte med att göra vad jag använder efter arbetstid. Ett beslut som 50/50 beror på att det ringde lite väl mycket på kvällar och helger.
Samtal av typen "det har skitit sig, kan du åka nu?" och det faktum att jag inte kan få en Android.

Därmed redan avslöjat att jag knappast är neutral i frågan.
Förr kunde jobbet få tag på mej nästan jämt, då jag bara hade jobbets telefon, behöver egentligen ingen egen.
Men då det är företagets policy att ALLA tjänstemän måste ha iPhone, får chefen inte längre tag på mej efter jag gått för dagen.

Till ämnet!
Jag körde allt på iFånen i flera år, så jag har ett hum om hur det fungerar.
Men jag föredrar att leva med små buggar och egenheter (Som trots allt blir färre och färre med åren) till förmån för friheten att göra som man vill i Android.

Tag ett exempel som driver mej till vansinne! Ringsignalen!
ALLT till iPhone kostar pengar. Företaget betalar inte för att jag skall ladda ner en unik ringsignal. Så jag har samma som större delen av världen. När en telefon i närheten ringer, så sträcker sig alla efter sin iPhone. (Förr kunde man skapa en egen i iTunes, men på senare iFåne modeller har jag inte lyckats, jag vet hur man gör och det finns guider online men jag får i alla fall inte upp signalen som jag skapat i menyn där jag väljer signal.)
I android, väljer jag valfri mp3 som ringsignal. Likadant med allt ljud, tag vad du vill, eller har, behöver inte laddas ner mot en kostnad. givetvis har du det valet om du vill!

Att du inte kan välja vart ljudet skall komma i Android har troligen med just friheten att göra. Det är upp till app tillverkaren att lägga till featuren, byt app!
Sådant brukar lösa sig med tiden, då du sakta konfigurerar telefonen att göra allt som du vill ha det.
Jag bytte precis telefon från en Honor-8 till One+ 5T. Då jag bytte från EMUI till Oxygen, är det nästan som att byta från iOS. Det kräver lite tid.
Kolla din fråga om två månader och du kommer undra vad i hela friden du egentligen menade.
Ge det bara lite tid och en ärlig chans, så tror jag inte du kommer se tillbaka mot iOS igen.

EDIT:
En annan sak som är HELT KASS i iOS är när du har mycket bilder och skall hålla ordning.
Senast jag behövde leta i bilderna med telefonen ansluten till datorn, hittade jag +20 mappar med bilder, där de verkar ramla in helt utan inbördes ordning. Jag fick kopiera allt till datorn, flytta alla bilderna till samma katalog för att över huvud taget kunna få rätsida på det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Håller med om vissa av dina punkter, andra inte. Men utifrån dina användningsfall så låter Android helt perfekt för dig. Ingen mening att du försöker trycka in dina användningsmönster i ett mer låst system när det uppenbarligen inte passar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns iaf bra att prova på det.
Har alltid haft android och nu åkte den i plurret, så jag lånar mors gamla Iphone 7+ tills jag bestämmer mig för en ny mobil.
Var inne på kommande Iphone, finns ingen direkt android flagship jag vill ha för tillfället så jag kommer fortsätta prova på Iphone och IOS tills det kommer någon jag vill ha.
Då har jag iaf gett Iphone och Ios en ärlig chans Så får se hur det känns om några månader