Permalänk
Medlem

Tangentbord död?

Hej! Försöker komma in i bios och windows men efter biosloggan kommer upp så slocknar tangentbordet... vad kan vara felet?

Asus b360f gaming
8700
16gb ddr4 hyperx
Gtx 1080ti
750w staright power 11

Permalänk
Medlem

Har haft detta (och andra liknande/relaterade) problem med ett 20 tal olika usb tbord på 50+ olika moderkort under minst 15år.
Det har med tiden blivit mer o mer ofta/märkbart dock.

Det kort jag har nu (asus z97-ar) är en pina krävs minst 10 men oftas 20-30 försök/omstarter men när man väl kommer in så funkar det oftas bra o starta om och gå in i bios/uefi igen tills man bootar win/stänger av datorn (räcker med 1sek).
Sätter jag i ett PS/2 tbord så funkar det ALLTID.

Och nej har inget med fastboot/fast startup (vad det nu hetter) att göra då jag ej har det påslaget då den extremt lilla tidsvinst man vinner på detta är så liten.
Det har oftas inte med ett kort tidsfönster där i mitt fall DEL ska hinna registrera ett tryck på (visst ibland händer det att man missar det).
Det är för det mesta att usb tbordet helt enkelt inte hinner "boota" innan uefi post är över alternativt det "bootar" men "slocknar" i 2-3 sek (inga knapptryck reggas då) tills det "bootar" igen men då har MB postat för 1-2sek sedan.

Vad jag har märkt är att det verkar som det är lättare att få det o funka om du startar om datorn innan windows börjat laddas genom ALT+CTRL+DEL (vilket kräver tids precision övning och man missar ofta även då) OBS DVS INTE stänger av/startar.
Ibland verkar det gå bättre att starta datorn och nån sek innan bild kommer plugga i tbordet o snabbt som fan trycka del/f1/etc.

Har hänt ett par gånger att jag suttit i 10-20min för att komma in och sen beslutat mig för att leta reda på ett PS/2 tbord som jag naturligtvis inte har ett uns minne av var det hamnat.
Ibland är bios/uefi inställt på att enbart fungera med PS/2 tbord tills efter post (dvs när OS börjat ladda).
Har sett ett heller två moderkort (kommer ej ihåg märke/modell) som har PS/2 kontakt men det går INTE att ta sig in i bios/uefi med det och finns ej heller nån inställningn som kan få det att fungera heller.

Man kan med windows hjälp komma in i uefi dom två lättaste ser du här https://www.cocosenor.com/articles/windows-10/access-uefi-bio...
Det är vad jag kör med numera när jag efter 2-3min väl kommer ihåg detta vill säga.
OBS har du ej installerat win med uefi så funkar det dock INTE.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!