Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Speedfan hittar inte min tempsensor

Hej!

Kan jag på något sätt få Speedfan att hitta min externa tempsensor? Jag har samma problem i HWmonitor.

I Aida64 hittas den och kallas för temp1.

Mitt moderkort är ett Asus Z370 Prime A och sensorn jag använder är en Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Hittas den inte, eller visas den inte? Vart har du kollat?

i5 3570k @4.6ghz (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || EVGA GTX 970 ACX 2.0+ SSC (Arctic Accelero Xtreme IV)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair HX520
850 Evo 250 + Crucial M500 240 || BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@frong: Jag hittar inte den, så jag antar att den inte visas.

I Speedfan har jag kollat under temp-fliken.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Testa med det bättre programmet HWiNFO64

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Trullon:

Hej!

Kan jag på något sätt få Speedfan att hitta min externa tempsensor? Jag har samma problem i HWmonitor.

I Aida64 hittas den och kallas för temp1.

Mitt moderkort är ett Asus Z370 Prime A och sensorn jag använder är en Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4.

Tacksam för hjälp!

Speedfan? Oj vilken nostalgi! Välkommen in i nutiden, välkommen att testa HWINFO64.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Ozzed: jag jag använda hwinfo64 för att styra mina fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Troligen inte. Jag antog väl kanske felaktigt att du skulle ha det till att läsa av sensorer, då det var så jag själv använde speedfan när det fortfarande uppdaterades, men det var ju bokstavligen flera år sedan det hände något med den mjukvaran.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Du skulle inte kunna tänka dig att köra med ASUS AI Suite (underprogrammet FanXpert) för att få pli på fläktarna, eller var du missnöjd med resultatet?

i9-7920X 4.5 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm
i7-4790K 4.6GHz | 32GB DDR3 1866 MHz | ASUS Maximus VII Gene Z97 | Geforce GTX 980 | 3x 500GB SATA SSDs | 2x HP Z27n (1440p IPS) skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Teddis: asus ai suite kändes som ett ganska kasst program som kraschade en hel del. Jag kanske ska ge det en andra chans. Speedfan gör dock allt jag vill (förutom hitta min externa tempsensor) och funkar hur bra som helst.

Hwinfo64 känns lite meningslöst när jag har aida64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Ai suite funkar fint för mig efter 4e ominstallationen De håller mina chassi fläktar i schack haha
Funkar rätt så bra

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Severin87: blir nog ett nytt försök med ai suite