Permalänk
Medlem

Speedfan hittar inte min tempsensor

Hej!

Kan jag på något sätt få Speedfan att hitta min externa tempsensor? Jag har samma problem i HWmonitor.

I Aida64 hittas den och kallas för temp1.

Mitt moderkort är ett Asus Z370 Prime A och sensorn jag använder är en Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hittas den inte, eller visas den inte? Vart har du kollat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Jag hittar inte den, så jag antar att den inte visas.

I Speedfan har jag kollat under temp-fliken.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med det bättre programmet HWiNFO64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Hej!

Kan jag på något sätt få Speedfan att hitta min externa tempsensor? Jag har samma problem i HWmonitor.

I Aida64 hittas den och kallas för temp1.

Mitt moderkort är ett Asus Z370 Prime A och sensorn jag använder är en Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4.

Tacksam för hjälp!

Speedfan? Oj vilken nostalgi! Välkommen in i nutiden, välkommen att testa HWINFO64.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: jag jag använda hwinfo64 för att styra mina fläktar?

Permalänk
Medlem

Troligen inte. Jag antog väl kanske felaktigt att du skulle ha det till att läsa av sensorer, då det var så jag själv använde speedfan när det fortfarande uppdaterades, men det var ju bokstavligen flera år sedan det hände något med den mjukvaran.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna tänka dig att köra med ASUS AI Suite (underprogrammet FanXpert) för att få pli på fläktarna, eller var du missnöjd med resultatet?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

@Teddis: asus ai suite kändes som ett ganska kasst program som kraschade en hel del. Jag kanske ska ge det en andra chans. Speedfan gör dock allt jag vill (förutom hitta min externa tempsensor) och funkar hur bra som helst.

Hwinfo64 känns lite meningslöst när jag har aida64

Permalänk
Medlem

Ai suite funkar fint för mig efter 4e ominstallationen De håller mina chassi fläktar i schack haha
Funkar rätt så bra

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

@Severin87: blir nog ett nytt försök med ai suite