Snabbtest: Core i7-2600K mot Core i7-8700K i överklockat utförande

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Artikeln förklarade att även om inte medelvärdet för FarCry 5 på 55 fps för en processor från 2011 ändrades alls så steg 99e percentilen från 44 till 47 fps för cpu:n från 2018.

Jag rekommenderar dig att uppgradera till en nyare för att nå 47 fps på 99e percentilen. Ett pris på 1 000 Kr per förbättrad fps (Frame per second) är kanske lite dyrt, men du hjälper åtminstone att Intel att le lite på vägen till banken.

Förstår inte alls vad du babblar om...
1. Jag spelar inte Farcry 5
2. Varför skulle jag vilja uppgradera min prosessor till min HTPC?
3. Varför skulle jag vilja hjälpa Intel att le till banken?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just detta är en svag punkt för Zen då man kan dra väldigt bra nytta av AVX+FMA (IPC har ökat >100 % från Sandy Bridge till Skylake i detta fall), men i vissa fall skalar det även fint med kärnor och då fungerar ju Ryzen 7 OK! Även här börjar GPGPU ta sig in i vissa lägen.

Bakåtkompatibilitet är x86 styrka och svaghet. Nya instruktioner har ingen effekt alls på befintliga program, kommer inte att användas förrän det har ett utbrett stöd hos kompilatortillverkare och stöd hos ett någorlunda vettig andel CPUer på marknaden, och kommer även då bara att påverka ett litet subset av alla nyproducerade program, och kommer i dem bara ha relevans om de faktiskt är i en tidskritisk del och heller inte är begränsat av något annat som till exempel minnesbandbredd (looking at you AVX).

Om man inte håller på med benchmarketing eller skriver sin kod själv, har nya instruktioner i princip ingen relevans alls. Det tar bokstavligt talat decennier innan de får genomslag. x87 flyttalsberäkningar har varit kass i fyra decennier, och inte bara stöds fortfarande utan används av någon miljard användare varje dag.

Inte för att förringa benchmarketing (money makes the world go around...) eller de som sitter och knackar ner sin egen vetenskapliga kod på våra universitet (gjort det själv) men de utgör en försvinnande liten del av CPU-användarna.

Det tar mycket, mycket lång tid för tillägg i x86 ISA att få ett generellt genomslag, om det någonsin händer.

Permalänk
Medlem

Typiskt då.. jag som tycker om min i7a.
Fast det är nog läge att hitta något lite nyare i sommar ser det ut som... Kanske en 4770k för att slippa punga ut med för mycket

Permalänk

Core i7-8700K har sex kärnor. 2600K har 4 kärnor. Jag tycker det hade varit intressant att jämföra en modern 4 core cpu mot en överklockad 2600K som också har 4 cores - därför att då kan man se hur mycket bättre Intels nya cpuer är jämfört mot den gamla 2600K. Står sig en gammal överklockad 2600K mot en modern stock 4-core cpu? Om ja, så visar det att Intel inte gjort stora framsteg på sistone.

Permalänk
Medlem

@MikaelSwahn: Med tanke på stödet för multitrådat i spel gör antalet kärnor/trådar sannolikt ingen större skillnad.

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem

Bra artikel! *tumme upp* Med vänlig hälsning 2600K

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Bakåtkompatibilitet är x86 styrka och svaghet. Nya instruktioner har ingen effekt alls på befintliga program, kommer inte att användas förrän det har ett utbrett stöd hos kompilatortillverkare och stöd hos ett någorlunda vettig andel CPUer på marknaden, och kommer även då bara att påverka ett litet subset av alla nyproducerade program, och kommer i dem bara ha relevans om de faktiskt är i en tidskritisk del och heller inte är begränsat av något annat som till exempel minnesbandbredd (looking at you AVX).

Om man inte håller på med benchmarketing eller skriver sin kod själv, har nya instruktioner i princip ingen relevans alls. Det tar bokstavligt talat decennier innan de får genomslag. x87 flyttalsberäkningar har varit kass i fyra decennier, och inte bara stöds fortfarande utan används av någon miljard användare varje dag.

Inte för att förringa benchmarketing (money makes the world go around...) eller de som sitter och knackar ner sin egen vetenskapliga kod på våra universitet (gjort det själv) men de utgör en försvinnande liten del av CPU-användarna.

Det tar mycket, mycket lång tid för tillägg i x86 ISA att få ett generellt genomslag, om det någonsin händer.

Håller helt med om att bakåtkompatibilitet är både en svaghet och en styrka. Men viktigt i sammanhangen är att vi idag rätt mycket kan ignorera 32-bitars x86, x86_64 kräver minimum SSE2.

Var noga med att skriva SIMD och inte SSE. SSE används av alla x86_64 program som jobbar med flyttal, så x87 är i praktiken helt ute ur ekvationen idag (och ja, x87 är en smärre katastrof).

SSE är däremot uppdelat i två huvudklasser

  • "SS/SD" för "scalar single/scalar double". Detta är vad t.ex. Cinebench använder på x86_64.

  • "PS/PD" för "packed single/packed double". Detta är nog vad de flesta tänker på när man säger SSE/AVX, men har fram till nu egentligen inte funnits något vettig sätt för programmerare att utnyttja detta (i alla fall inte i mainstream språk). Detta har ändrats i C++17

Värt att notera här är att SIMD (i form av NEON) är även ett krav för 64-bitars ARM (var valfritt i 32-bitars ARM). Så de två överlägset vanligast CPU-arkitekturerna på mobiler/datorer kan nu se heltals faktorer mer prestanda (realistiskt upp till kanske 2-4 gånger där det används vilket kanske påverkar totala prestanda 10-50 %). DET är orsaken till att jag är övertygad om att SIMD kommer används på en mycket bredare front framöver.

Är väl rätt få benchmarks som använder AVX? Finns några program folk brukar köra för att testa stabilitet av överklockade system som använder AVX, men dessa program förkommer rätt sällan i CPU-tester.

SIMD används dock nog på fler ställen än många anar redan idag, där man får heltalsfaktorer i prestandaförbättring totalt sett har drivkraften varit stor nog trots att man i praktiken fått hacka assembler (i form av compiler intrinsics, marginellt bättre än ren assembler).

För att ta några exempel

  • YouTube: din webbläsare kommer använda AVX2 för att avkoda video om det stöds på ditt system (vilket Skylake har men Sandy Bridge saknar, kanske värt en uppgradering från i7-2600K ), här handlar det mest om att optimera batteritid på bärbara enheter då det är mer energieffektivt att göra detta med SIMD

  • Adobe Photoshop & After Effects: SIMD ger mer tillskott här än vad CPU-kärnor gör (och AVX används om det finns)

  • Adobe Premier: kan använda SIMD, men GPGPU är ännu bättre

  • Soft-RAID: är 100 % säker att Linux använder AVX (eller SSE om AVX saknas, kollas vid boot), är 95 % säker att samma sak gäller Windows

  • Mutex: på tal om Linux, här används även TSX-NI (som kom så sent i Haswell, även om det är först i Skylake det verkar fungera...)

  • Kryptering: AES-NI, AVX2 samt ADX (som kom först i Broadwell) används i princip alltid om det finns, handlar ju om upp mot x10 prestandavinst!

  • Vetenskapliga program: har finns de-facto standarder för matris bibliotek och dessa bibliotek är redan nu AVX-512 optimerade. Exakt vilka instruktioner som används bestäms runtime, man kör samma binär på alla system men programmet är bara länkat mot biblioteks-loader som väljer rätt matris-bibliotek vid start (här finns t.ex. Matlab, Octave, Matematica, R, NumPy och en trave verktyg för olika former av simuleringar, används absolut mest i universitetsvärlden men även i industrin)

  • Machine learning: här används redan AVX-512 flitigt (primärt i "inference" steget), men även GPGPU (framförallt i "training")

  • Stränghantering: både Linux och Windows använder SSE3 för detta om CPU stödjer det

Vad saknas då? SPEL!

Så vitt jag vet är det bara några få delar i allas favorit "Gameworks" som använder AVX (t.ex. ClothFX och andra saker som bygger på PhysFX 3.0 eller senare, Nvidia körde ju tidigare versioner av PhysFX på GPU alt. x87!!!). Men har ju inte precis undersökt binärerna i alla spel (har titta i något enstaka, ser viss användning av SSE finns normalt både "scalar single" och "packed single" instruktioner, men inga gigantiska mängder av någon av dessa).

Å andra sidan: varför lägga massa krut på detta i spel då GPU-delen ändå är flaskhals på PC? Vad man bör ha i bakhuvudet ändå är att program som skulle kunna utnyttja SIMD men inte gör det drar ungefär lika mycket nytta av totala CPU-kraften som ett enkeltrådat program körades på en 8-kärnig CPU gör (Sandy Bridge har 8 gånger högre teoretisk FP32 kapacitet med AVX jämfört med SSE-scalar, Skylake har 16 gånger högre, i praktiken har Sandy lite för låg kapacitet mot cache för att nå teoretiskt max men Skylake har tillräckligt).

Håller till 100 % med om det senaste. Det brukar ta i runda slängar 10 år innan något blir allmänt accepterat. För tio år sedan hade vi SSE4, AVX är "bara" lite mer än sju år gammalt än. Men bara att få mer generell användning av SSE2 i SIMD smak kan som sagt ge upp till 4x prestanda!

Finns i alla fall en Linux-distro, Clear Linux, som kräver SSE4.2 (Nehalem). Gör ingen skillnad i vissa applikationer, ger rätt mycket i vissa andra, det enbart genom att låta kompilatorn använda även de instruktioner som tillkommit mellan Athlon64/P4 (Athlon64/P4 med 64-bitars stöd är minimikravet för x86_64) och Nehalem.

Notera att både Intel och AMD kan se en klar boost, så är något generellt bra!!!
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det finns ingen processor som heter 4970K. Det finns däremot en processor som heter 4790K. Den har 4c/8t och bör prestera ungefär 15% bättre än vad en Sandy bridge (2600K) gör vid samma klockfrekvens.

Såå... Eftersom jag enbart surfar, skriver och spelar på datorn så är det ingen större brådska att uppgradera då med andra ord.

Då blir det att hoppas på att 1080Ti sjunker i pris snart så jag kan byta ut mitt 980 så kan man tuffa på ett tag till utan att behöva sälja sina organ.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Har inte liten fråga på 2600k vad har ni för temps på cpun kör min nu i 4,2 tempen ligger på ca 70-80 har den på vatten kylning med en fläkt, körde förut i 4,6 en stund men märkte att det var för tok höga temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul artickel, förntade resultat. Tråkigt att en 2600k hänger med så bra. Det var för sin tid en riktigt bra processor, men att den hänger med än är resultatet av teknigstagnering.

Det var definitivt roligare förr, då fick man en wow-känsla varje år kändes det som.

Mycket har med oförmåga att på ett vettigt sätt nyttja flertrådade aplikationer, inte minst i spel, det är bara att respektera att man på kisel har svårt att ha mycket högre frekvenser än vi har idag (och har haft länge) att en 8700k kan göra 5.2ghz är ju ett myrsteg sett till frekvensökning, och amd bevisar att det är ett generellt problem.

Har man mindre lust att köpa ny härdvara gör det ju inte så mycket. Men for alla vi nördar som utgör läsarbasen här på sidan så är det inte jätteroligt att uppleva det här.

I vissa länder är det kanske lite bättre, vi är så bortskämda med låga elpriser att vi skiter i om man ökat energieffektivitet så vi kan inte sitta och jubla ens över drastiskt minskade elräkningar 😂 synd o klaga på det men det hade ju alltid varit något 🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kstalberg:

Har inte liten fråga på 2600k vad har ni för temps på cpun kör min nu i 4,2 tempen ligger på ca 70-80 har den på vatten kylning med en fläkt, körde förut i 4,6 en stund men märkte att det var för tok höga temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofarliga temps, tycker inte de är anmärkningsvärt höga. Kör själv en 2500k med hyper 212 evo push-pull i 4,4 stock spänning och ligger också på ca 70-80.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ant3:

Såå... Eftersom jag enbart surfar, skriver och spelar på datorn så är det ingen större brådska att uppgradera då med andra ord.

Då blir det att hoppas på att 1080Ti sjunker i pris snart så jag kan byta ut mitt 980 så kan man tuffa på ett tag till utan att behöva sälja sina organ.

Yes, jag kör själv 4790K med 1080 ti till min 3440x1440 skärm. Oftast är det grafikkortet som sätter gränsen för fps snarare än processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Tack för en mycket intressant artikel! 👍

Ingen som har ett gammalt fungerande ASUS P8Z77-V Pro som man vill bli av med? Är intresserad! 😁😉 Piffa upp min 2600K...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Text does not represent Mozart's life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kstalberg:

Har inte liten fråga på 2600k vad har ni för temps på cpun kör min nu i 4,2 tempen ligger på ca 70-80 har den på vatten kylning med en fläkt, körde förut i 4,6 en stund men märkte att det var för tok höga temps.

Skickades från m.sweclockers.com

4.2 orörd vcore, apgammal Corsair H50, hittills inte nått upp till 70 grader (1080Ti i låddan också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

jävligt roliga

This guy

Skrivet av dpanter:

Vid högre upplösningar så försvinner i princip all meningsfull skillnad för oss spelare som är utanför elit/proffs-segmenten.
T.ex. Farcry 5, 2560x1440: 94 vs. 100fps - 3840x2160: 55 vs. 55fps.
Det flyter säkert bättre på nyare propp ändå, dessa siffror är bara en del av historien.

Jag är väldigt nyfiken på er subjektiva uppfattning av flytet på de olika processorerna.

Permalänk
Medlem

Man skulle vilja helst se Amd 8350 än 8150. 8350 blev ju mycket mer populär än 8150, samt att många sitter fortfarande vid 8350

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd

Känns som min 4790K får hänga med 1 bra tag till,
För mycket pengar för den boosten,till 8700K.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Känns som min 4790K får hänga med 1 bra tag till,
För mycket pengar för den boosten,till 8700K.

Jepp. När man kollar recensionen av 7700K så ser man tydligt hur lite som hänt. Synd bara att Grafikkort och Ram minnen är så sjukt dyra nu annars hade man kunnat uppgradera lite för att få ut mer av sin 4790K och förlänga livstiden ännu mer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Härligt test. Ser fram emot fler likt dessa framöver.

Permalänk
Medlem

Att 2600K har PCI-E 2.0 x16 och 8700K har PCI-E 3.0 x16 (dubbel bandbredd) spelar ingen roll trots det är ett GTX 1080 Ti?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ant3:

Jepp. När man kollar recensionen av 7700K så ser man tydligt hur lite som hänt. Synd bara att Grafikkort och Ram minnen är så sjukt dyra nu annars hade man kunnat uppgradera lite för att få ut mer av sin 4790K och förlänga livstiden ännu mer.

Jag är riktigt nöjd att man skaffade ett GTX 1080 ti och 16GB 2400Mhz minne innan priserna ballade ur Den här processorn får hänga med till Ryzen 3xxx minst. Inte fullt lika långlivad som vissas 2600K men inte dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Entusiast

Hade varit kul att se ett test där socket 2011 Core I7 3970X* vanilla och överklockad jämförs mot nyare processorer.

*(6-kärnig sandy bridge med mer cahce minne från 2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag är riktigt nöjd att man skaffade ett GTX 1080 ti och 16GB 2400Ghz minne innan priserna ballade ur Den här processorn får hänga med till Ryzen 3xxx minst. Inte fullt lika långlivad som vissas 2600K men inte dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför klockar du inte dina minnen?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@kotz: De ligger redan på gränsen verkar det som, har inget mer att ta av. Dessutom så ger över 2400Mhz inte mycket för Haswell

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur mycket har man att vinna med en 4790K på att byta till snabbar ramminnen? Sitter med 1600MHz 9-9-9-24 i dags läget.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ant3:

Hur mycket har man att vinna med en 4790K på att byta till snabbar ramminnen? Sitter med 1600MHz 9-9-9-24 i dags läget.

Det beror jättemycket på programmen/spelen du kör. I många spel, ingenting. I andra, ganska mycket:
https://www.techspot.com/review/1089-fallout-4-benchmarks/pag...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en i7 2600k @ 4.4GHz med 16GB DDR3 RAM @ 2GHz (OC) tillsammans med ett nyinskaffat Geforce 1080 OC. Lirar på klockrent utan några större bottlenecks när man mäter användning. Förmodligen så kommer så fortsatt vara fallet tills nästa Konsolgeneration kommer med Ryzen och speltillverkarna får lite mer spelrum. Men tills dess så blir det inga uppgraderingar!
26K lever för evigt!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Spelkodarna måste lära sig programmera parallel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Sitter fortfarande på en i7 2600k @ 4.4GHz med 16GB DDR3 RAM @ 2GHz (OC) tillsammans med ett nyinskaffat Geforce 1080 OC. Lirar på klockrent utan några större bottlenecks när man mäter användning. Förmodligen så kommer så fortsatt vara fallet tills nästa Konsolgeneration kommer med Ryzen och speltillverkarna får lite mer spelrum. Men tills dess så blir det inga uppgraderingar!
26K lever för evigt!

VIlken upplösning pratar vi om i normalfallet? Kör du spelen från SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Bra jobbat, dags att koppla in 5820K och se hur den presterar i jämförelse med dagens 6 kärniga CPUer.

Verkligen! 5820K överklockad till 4.5 GHz känns nästan lika "ikonisk" som 2600K.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO