Permalänk
Medlem

PG279Q problem

Hej, jag tänkte höra med er om detta är ett problem ni har sett innan. Jag vet inte riktigt om det har med min skärm att göra, eller grafikkortet (eller kanske mitt powersupply), men då problemet verkligen uppvisas på skärmen, bild och knapp, så tänkte jag att jag börjar från ett håll alla fall.

Fick problem med min skärm för några månader sedan (men lärt mig leva med det) när det kommer till att köra i 100+ hz. Kan köra utan problem i 85 hz. (GSync på/av verkar inte göra någon skillnad, bytt displayport kabel, köpte en ny på inet, system reset på skärmen, ominstallation av Windows). Skärmen flimrar till helt enkelt. Det som är skumt är att powerknappen på skärmen ändrar färg också, vilket självklart gör mig misstänksam att skärmen är orsaken, men jag är som sagt inte säker.

Spelade in en kort film för att visa hur den beter sig.

https://youtu.be/uY7DBJeIL7M

Har ni, eller för den delen någon annan här på Sweclockers, sett något liknande? Vill inte lämna in något, skärm som grafikkort, då jag faktiskt inte vet vart problemet kommer ifrån, och inte lust att betala massa extra om inget fel hittas.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Att knappen på skärmen ändrar färg betyder nog bara att skärmen tappat anslutningen, men det kan ju tyvärr bero på lite allt möjligt. Spontant hade jag sagt att det är kabeln som inte klarar av bandbredden, men du har ju redan testat flera kablar. Det bästa vore att testa skärmen på någon annan dator, får du samma symptom då så kan du vara rätt säker på att det är skärmen som strular.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan hjälpa dig med är att när knappen är röd, indikerar skärmen att G-sync är igång.

Edit:

Saxat från user manual:

Status Description
White - ON
Amber - Standby mode/No signal
OFF - OFF
Red - G-SYNC
Yellow - ULMB

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Har du igång ULMB och G-sync samtidigt?

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Reyintaz:

Vad har du för övriga skärmar (3st totalt ser jag) och vilket grafikkort?

Har du testat att bara köra huvudskärmen (PG279Q) inkopplad? Samma problem då?

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Det enda jag kan hjälpa dig med är att när knappen är röd, indikerar skärmen att G-sync är igång.

Edit:

Saxat från user manual:

Status Description
White - ON
Amber - Standby mode/No signal
OFF - OFF
Red - G-SYNC
Yellow - ULMB

Tack gissar jag, satt faktiskt och undrade varför den var röd och inte grön. (Gula och ULMB ska jag direkt börja undersöka, då med svaret under)

Skrivet av Clibben:

Har du igång ULMB och G-sync samtidigt?

Nu sa du något som jag ska undersöka, har för mig att jag började få problemen runt samma period som jag kan ha installerat lightboost (minns inte om jag gjorde det, men hade opererat ögonen och mindes att det gick att få ner brighnessen ännu mera så jag kan ha gjort de. Måste komma på hur jag ska se de bara.

Skrivet av D-ryd:

@Reyintaz:

Vad har du för övriga skärmar (3st totalt ser jag) och vilket grafikkort?

Har du testat att bara köra huvudskärmen (PG279Q) inkopplad? Samma problem då?

Övriga skärmar är: PB248Q, PB278Q, samt en TV. Och självklart PG279Q.
Grafikkortet är ett Gigabyte 1080 XTREME 8GB, fungerat förut med exakt samma skärm.

Permalänk
Medlem

@Clibben:
Lite följd svar, då det kändes som du direkt visste något.

Då jag alltid kört på Lightboost så testade jag att ladda hem setup filen och avinstallera det. Men de gjorde tyvärr ingen skillnad.

Om jag går in på settings på själva skärmen, under image så har jag ju en "ULMB" del också, dock är den gåmarkerad. Så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta, men det känns då som de bästa spåret då den gula powerbutton verkar betyda ulmb.

Nytt: Disabled Gsync och kunde enabla ULMB på monitorn. Fungerar bra i 85, 100 så trodde jag på det ett tag men det började flimra igen. 120 nope.

Intressanta är då att det är gul lampa (ULMB) och orange när de blinkar till (standby, no signal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

@Clibben:
Lite följd svar, då det kändes som du direkt visste något.

Då jag alltid kört på Lightboost så testade jag att ladda hem setup filen och avinstallera det. Men de gjorde tyvärr ingen skillnad.

Om jag går in på settings på själva skärmen, under image så har jag ju en "ULMB" del också, dock är den gåmarkerad. Så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta, men det känns då som de bästa spåret då den gula powerbutton verkar betyda ulmb.

Nytt: Disabled Gsync och kunde enabla ULMB på monitorn. Fungerar bra i 85, 100 så trodde jag på det ett tag men det började flimra igen. 120 nope.

Intressanta är då att det är gul lampa (ULMB) och orange när de blinkar till (standby, no signal)

Okej, som jag har förstått det ska du inte köra ULMB och G-Sync samtidigt. Nu är jag på jobbet och kan inte se hur jag har mitt inställt hemma, men kan kika när jag kommer hem.
Läs lite här och testa detta: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Ifall det är orange som lyser (standby, no signal) så testa att byta DP-ingång på din skärm, alternativt testa ett annat grafikkort om du har möjlighet till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Clibben:
Jag har testat alla 3 DP portar på mitt grafikkort utan något resultat.

De går tydligen inte köra gsync och ULMB samtidigt, så det är konstigt att skärmen går in i ULMB mode när den flimrar.

Permalänk
Medlem

Har det löst sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Har det löst sig?

Ah sorry för sent svar men nej. Har funderingar nu på att återigen köpa en ny displayport kabel (Köpte senast Delcato 1.2 DP från Inet, den som sitter i nu alltså) och se om man kan få tag i en med bättre kvalité då det möjligtvis kan vara en dålig kabel.

Annars så ska jag väl se om jag kan hitta någon i Norrköping som antagligen har en dator som kan kan testa med, eller en skärm jag kan testa med för att försöka utesluta problemet.