Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla nojig för sånt här, därför jag alltid gör affärer med folk som bor nära mig (lyckligtvis bor jag i Stockholm), så jag kan göra affären på plats

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Administrativ avgift

@lundgrenarn: Kontakta banken som i detta fall ev kan rädda din pengar, när det gäller blocket så kör blocketpaket or not om de inte bor nära. Swec o andra marknader där man kan kolla hur länge de varit medlem , vad de skriver osv osv är mycket säkrare kort.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

@lundgrenarn:

Tråkigt att du blev lurad. Har du anmält killen till Polisen, Blocket och banken. Du måste säga till Blocket så de tar bort hans annons och spärrar hans konto så han inte kan sätta ut fler annonser. Banken kan spärra hans Swish i väntan på Polisutredning. Detta kan rädda andra från att bli blåsta och samtidigt öka dina chanser att få tillbaka pengarna även fast den nu är liten.

Tyvärr finns det bedragare som använder sitt eget namn, ofta spelberoende eller pundare, vilket gör dem lite svårare att upptäcka eftersom allt uppgifter då verkar stämma. De använder sitt egna namn för att snabbare fixa pengar till nästa drog eller spelfix och bryr sig inte om konsekvenserna, deras beroende kommer alltid i första hand.

Försök att handla här på Sweclockers marknad istället och kolla Marknadsreferens tråden om säljaren har bra referenser.

Har säljaren varit medlem några år och har perfekta referenser är risken att bli lura väldigt liten.

Har själv handlat prylar och betalat i förskott på Sweclockers marknad över 35 ggr under 8 års tid och aldrig blivit lurad en enda gång.

Du kan också fråga om han har Tradera konto o kolla hur länge han varit medlem och vad han har för omdöme där.

Kan han inte producera några referenser alls så är sista utvägen Blocketpaket och vill han inte det så måste du ha disciplin att hoppa över affären.

Permalänk
Medlem

De gånger jag sålt saker beg. (bla mitt Xbox One och tidigare dator) så har jag endast gjort det öga-mot-öga. Gör du det så se till att det är på en offentlig plats, undvik att ta det hemma hos sig själv om det går.

Jag tog allt vid en McDonalds där jag bor, lätt att hitta och alltid folk omkring, så risken blir rätt liten för strul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Från deras hemsida
----------------------
Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.
----------------------

D.v.s. köparen får inte heller tillbaka sina pengar. Vilket gör att det inte är överdrivet intressant att försöka sig på att scamma på detta sätt. Du får ju ändå inte tillbaka dina pengar utan riskerar bara hamna i en dryg rättsprocess. Jag skulle säga att blocketpaketet är det bästa sätt man kan skicka saker mellan varandra som privatpersoner i Sverige för att minimera risken för båda parter.

Vi har ju några intressanta fall:

1. Köparen har hemma en trasig vara; köper nu en likadan på Tradera/Blocket/Whatever och får den skickad med Blocketpaketet, hävdar vid ankomst av paketet att varan är trasig. Skickar tillbaka den trasiga och säljaren skall då ta ställning till... ja, vad? Köparen har ju inte förlorat något ännu, säljaren har garanterat förlorat då någon förlikning inte kommer att ske.

2. Köparen köper en vara och får den skickad med Blocketpaketet. Hävdar vid ankomst att det var inte alls vad denne köpt, skickar tillbaka något helt annat i paketet. Köparen har inte förlorat något ännu, säljaren har garanterat förlorat då någon förlikning inte kommer att ske.

Finns säkert fler fall.

Skulle säga att risken att säljaren i det här fallet orkar driva något till domstol är väldigt liten och kommer det väl så långt så är risken stor att man inte kommer till någon tillfredställande lösning då ord står mot ord.

Om man vill handla på nätet och inte kan träffas öga mot öga så är det så att någon måste lita på den andre. Traditionellt så är det köparen som får lita på säljaren. Ser ingen anledning att detta skulle ändras om det inte finns något idiotsäkert sytem för att hantera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

lul.Nästan alla.
Jag har sålt hur mycket som helst, även köpt. kräver alltid förbetalning om jag ska skicka och då blir det swish.

Skulle aldrig förskottsbetala sådana summor till någon på blocket.

Skrivet av Turbonisse:

Vänd på det!
Säljaren känner inte dej heller. Varför skall säljaren lita på dej?
Har sett flera trådar om folk som blivit av med grejer utan o få en spänn. Det går helt klart lika mycket åt båda hållen.
Jag sålde precis min gamla telefon och smartwatch på Blocket. Jag tror knappast köparen kände sig trygg, men jag krävde betalt innan jag skickade. Jag tror inte han kände sig lurad, när allt kom omkring. Jag glömde skicka med laddare till telefonen, upptäckte det nästa dag, skickade laddaren rekommenderat i vadderat kuvert. Han löste ut två rekommenderade paket, fick allt han betalt för plus lite extra jag skickade med.

Tyvärr är betalnings systemen lite kantiga. Antingen är köparens pengar borta i samma stund denna trycker enter (Swish).
Eller så lever säljaren på onåd (Blocket/eBay betalning) tills köparen godkänt från sin sida. Vilket denna inte gör om varan kommer fram misshandlad av PostNord, eller om köparen är en lurifax, säger att paketet var tomt och ej mottagit någon vara. Och då står säljaren där utan vara, utan pengar.

Å andra sidan, när jag sålde, skrev jag specifikt i annonsen att jag inte ville skicka. Ändå var det 75% som svarade, som ville att jag skulle skicka. Jag ville göra affären öga mot öga. Om någon ändå vill göra det på distans, då får denna någon ta chansen att jag kanske är en lurifax. Det kan han ju omöjligt veta, förrän efteråt.

@lundgrenarn: Bara o jaga på. ID kortet som du "såg" var det hans riktiga personnummer? Eller Photoshoppat?
Upprätta en polisanmälan, ifall han inte uppfyller sin del. Dvs, skickar tracking nummer om ni kommit överens om det osv...

Självfallet är det så. Det finns folk som lurar folk på pengar men det finns även folk som lurar folk på varor. Därför anser jag att folk borde slutföra affären öga mot öga för att minska chansen för lurendrejerier.

Skrivet av lundgrenarn:

Googlade namnet och fick fram samma personnummer med samma namn på ratcit. Även hemmadress och familj med telefonnummer. Så det känns som att det inte är ett falskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan iof. vara en målvakt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Varför skall man alltid måla upp dom absolut värsta scenarion ? Jag har sålt hur mycket som helst, både via Facebook, Blocket och Tradera. Skickar aldrig en pryl innan jag ser att jag mottagit betalning, i vissa fall har jag gått med på 50% innan och 50% när det är uthämtat. Det bästa, och säkraste, är ju självklart att mötas öga mot öga och göra upp affären, men det är ju inte alltid det går. Tyvärr så finns det ju riktiga rötägg som ställer till det för all typ av ärlig handel på nätet, i detta fallet är det ju oerhört beklagligt, men jag kommer fortsätta kräva betalning innan jag ens tar mig till posten...

Permalänk
Medlem

@videopac: Egentligen för att blocket paket ska fungerar för båda parter så borde man skicka in prylarna till blocket som oberoende part verifierar att produkten är rätt och fungerar dock så skulle denna tjänst bli ganska dyr.

Idag är blocket paket vansinnig för säljare då det är enkelt att köparen kan lura säljaren samtidigt är förskott betalning också dåligt för köpare båda betalning alternativen kräver ärliga personer som tur är de flest ärliga.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

@videopac: Egentligen för att blocket paket ska fungerar för båda parter så borde man skicka in prylarna till blocket som oberoende part verifierar att produkten är rätt och fungerar dock så skulle denna tjänst bli ganska dyr.

Idag är blocket paket vansinnig för säljare då det är enkelt att köparen kan lura säljaren samtidigt är förskott betalning också dåligt för köpare båda betalning alternativen kräver ärliga personer som tur är de flest ärliga.

Precis, men om de flesta är ärliga så behövs inte Blocketpaket

Ärligt: jag har råkat ut för folk som när de säljer kräver förskottsbetalning men när de köper kräver att säljaren skickar först. Måste väl resonera som att "jag vet ju att jag är ärlig, varför skulle inte alla lita på mig?" Pekar man ut inkonsekvensen i resonemanget så finns det ingen förståelse. Skrämmande!

Permalänk
Medlem

Personligen gör jag aldrig skicka eller betala i förskott varken när jag säljer eller köper.
Möte öga mot öga är vad jag kör med speciellt om det gäller belopp runt tusingen.
Som sagt anmäl han på blocket också så han inte kan posta där.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lundgrenarn:

Namnet som stod i swish stämde med legitimationen. Legitimationen stämde med personen på ratcit.
Vart han bodde stämde och nu när jag kollat upp honom i efterhand på lexbase stämmer det.
Funkar ju tydligen att lura folk genom att uppge sann info

Tyvärr är det så... Som tidigare nämnt har jag blivit blåst 2 gånger här på SweClockers och vad jag kan minnas 2 gånger utanför på typ Blocket/FB-grupp. Alla gånger har personen uppgett sin riktiga information, alla gånger så har Polisen lagt ner efter 4-8 månaders undersökning antingen i brist på "bevis" eller att personen har blivit fälld på något värre (vilket är la okej, synd på mina pengar bara).

Det är alltid en risk med näthandel. Som köpare så riskerar man att bli lurad om man betalar i förväg, som säljare kan man bli blåst på Blocketpaket om personen som tar emot pajar prylen och sedan hävdar att den var trasig när den kom fram redan.

Helt ärligt tror jag inte det finns något sätt att skydda sig, utan allt grundar sig i tillit och referenser. Är medlem i en Facebook grupp som heter "Varningsgruppen", dom har även en hemsida(för tillfället nere/visar blankt). Där "hänger dom ut" folk som är antingen fälda eller har överväldigande bevis mot sig att dom luras - Kan vara värt att kolla in om personen finns där, då alla kända alias/medkompanjor listas ihop med personen på deras hemsida. EDIT: Verkar som att denna grupp är på väg att stänga ner efter något drama med donationer för serverkostnader, synd då den var rätt vettig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet är det så. Det finns folk som lurar folk på pengar men det finns även folk som lurar folk på varor. Därför anser jag att folk borde slutföra affären öga mot öga för att minska chansen för lurendrejerier.

Tyvärr ser inte världen längre ut på det sättet.
För några veckor sedan hade jag ute lite saker på blocket och skrev uttryckligen i annonsen att jag vill göra affär öga mot öga och att jag inte vill skicka.
Hur slutade det? 90% av alla som var intresserade, var inte från stan. Så jag hade att välja på en lite kundkrets, som för det mesta bestod av "sista priset kompis?" Eller en betydligt större, där en Norrlänning ringer med endast en fråga. "Kan du tänka dig skicka den?"
Givetvis slutade det med affär till en som betalar det jag begär, som varan är värd och att jag skickar.
Jag förklarade att jag begär TVÅ saker.
1. Jag ser pengarna, innan jag skickar (Swish).
2. Han betalar frakten, och jag skickar bara rekommenderat (Försäkrat).
Han hade givetvis valet att komma och hämta. Men det var lite "långsökt" Eller så måste han lita på att jag gör rätt för mej.

Jag hoppas givetvis att någon kommer på en smart lösning där båda kan känna sig säkrare vid distans affärer. Eller det finns redan, men banker och rättsväsendet har inte orkat sträcka upp det. Swish är egentligen en alldeles utmärkt lösning. Bara man kommer fram.
Det brister idag iom att folk kan bete sig som TS råkade ut för, utan att "någonting kan göras åt det."
Det vara hur lätt som helst att rätta till, bara polis och åklagare orkade ta donuten ur munnen och resa sig upp.
Det finns ett digitalt spår hela vägen till den som tar ut pengarna.
Det finns förhoppningsvis svart/vitt i text form vad avtalet var?
det borde vara skott på öppet mål för rättsapparaten.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Håller med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Tyvärr ser inte världen längre ut på det sättet.
För några veckor sedan hade jag ute lite saker på blocket och skrev uttryckligen i annonsen att jag vill göra affär öga mot öga och att jag inte vill skicka.
Hur slutade det? 90% av alla som var intresserade, var inte från stan. Så jag hade att välja på en lite kundkrets, som för det mesta bestod av "sista priset kompis?" Eller en betydligt större, där en Norrlänning ringer med endast en fråga. "Kan du tänka dig skicka den?"
Givetvis slutade det med affär till en som betalar det jag begär, som varan är värd och att jag skickar.
Jag förklarade att jag begär TVÅ saker.
1. Jag ser pengarna, innan jag skickar (Swish).
2. Han betalar frakten, och jag skickar bara rekommenderat (Försäkrat).
Han hade givetvis valet att komma och hämta. Men det var lite "långsökt" Eller så måste han lita på att jag gör rätt för mej.

Jag hoppas givetvis att någon kommer på en smart lösning där båda kan känna sig säkrare vid distans affärer. Eller det finns redan, men banker och rättsväsendet har inte orkat sträcka upp det. Swish är egentligen en alldeles utmärkt lösning. Bara man kommer fram.
Det brister idag iom att folk kan bete sig som TS råkade ut för, utan att "någonting kan göras åt det."
Det vara hur lätt som helst att rätta till, bara polis och åklagare orkade ta donuten ur munnen och resa sig upp.
Det finns ett digitalt spår hela vägen till den som tar ut pengarna.
Det finns förhoppningsvis svart/vitt i text form vad avtalet var?
det borde vara skott på öppet mål för rättsapparaten.

Sant, det beror mycket på om man vill ha så mycket som möjligt för det man säljer, då bör man acceptera köpare utanför "pendlingsradie". Risken ligger på köparen så det borde inte vara något problem som säljare om man inte tycker det är för jobbigt att skicka prylar.

Vad gäller rättsväsendet så gissar jag på att dessa brott är ganska lågt prioriterade om det inte är aggregerat brott. Straffet om det går till rättegång är oftast väldigt lågt och är det en "smart" bedragare så finns inga tillgångar att mäta ut. Det vill säga: du får aldrig några pengar tillbaka i alla fall. Visst, det kan kännas trevligt att personen i fråga då har kronofogden efter sig men det spelar antagligen ingen roll om pengar inte finns i första läget.

Har handlat otroligt mycket på distans, mest köpt men även sålt en del. Det har gått oförskämt bra! Visst, jag har blivit blåst några gånger men i sammanhanget väldigt få gånger och inte så stora belopp (<10' per gång i alla fall)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Nu har jag bara köpt elektronik för de summorna, men ja, det gör jag.
Antar att jag haft tur eller att jag tänker lite före jag agerar, verkar säljare skum så struntar jag bara i det.

Jag har blivit scammad både av folk från Tradera och Blocket. Tro inte att alla säljare på dem siterna är seriösa, det är bara urbota dumt. Du har bara haft tur men förr eller senare kommer du råka ut för bedragare.

Skrivet av videopac:

Exakt, därför skulle jag aldrig erbjuda det som säljare. Du är helt i händerna på köparen (som kan vara hur oärlig som helst). Normalt står köparen risken, det vill man här vända på. Som tidigare sagt; hade det varit en aktiv förmedlingsservice hade det varit sin sak men det blir för dyrt skulle jag tro.

Du verkar inte ha koll. Nästan alla scammare är säljare och då tycker jag inte det är fel att köparen har mer rättigheter på sin sida.

Skrivet av Anders9110:

@videopac: Egentligen för att blocket paket ska fungerar för båda parter så borde man skicka in prylarna till blocket som oberoende part verifierar att produkten är rätt och fungerar dock så skulle denna tjänst bli ganska dyr.

Idag är blocket paket vansinnig för säljare då det är enkelt att köparen kan lura säljaren samtidigt är förskott betalning också dåligt för köpare båda betalning alternativen kräver ärliga personer som tur är de flest ärliga.

Jag kan garantera dig att 95% av alla scam är från säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har säkert sålt 40-50 olika hårdvaror här och på blocket och tar alltid swish som förskott. Jag har aldrig blåst någon, nästan allt jag dessutom köpt här har varit förskott med swish och jag blev lurad 1 gång för någon vecka sedan. När jag sedan fick kontakt med hans flickvän löste det sig ändå men jag skulle säga att på 100+affärer med swish som förskott har jag blivit lurad 1 gång men fick mina pengar ändå. Jag vågar bog påstå att det är ett standard förfarande med swish som förskott.

Vad sa du till hans flickvän?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Att möta upp personer och göra affär öga mot öga är ingen garanti för att inte bli lurad.
Sålde ett grafikkort nyligen där en person ville swisha direkt och en annan var beredd att betala 300 kr mer men ville ha det med blocketpaket. Som säljare känner jag att pengar på kontot känns mycket säkrare för mig innan jag skickar något. Jag slipper dessutom ligga ute med pengar och vänta på att köparen ska godkänna paketet osv. Jag valde att få pengarna direkt men sälja billigare. Har allt mer gått över till att kräva pengar innan jag skickar något.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Skrivet av lundgrenarn:

Har ni några tips på hur jag ska göra i denna situation?
Eller är deg helt enkelt helt kört?

Polisanmäl. Du har ju personens swish, dvs hans identitet. Finnd absolut ingen anledning att tro att det är kört. Polisanmäl snarast om han nu gått under jorden.

Och ta inte tillbaka anmälan "för en snabb lösning."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Polisanmäl. Du har ju personens swish, dvs hans identitet. Finnd absolut ingen anledning att tro att det är kört. Polisanmäl snarast om han nu gått under jorden.

Och ta inte tillbaka anmälan "för en snabb lösning."

Skickades från m.sweclockers.com

Åkte på en liknande för länge sedan (när ps3 var ny). Hade all info och polisanmälde. Efter två år fick jag veta att anmälan (från 30 olika personer) lades ned pga bristande underlag. 3 år senare fick jag besked om att personen i fråga och hans målvakt nu åtalats. Målvakten frikändes helt, han dömdes att betala. Fick skicka blankett till kronofogden för att driva in skulden. Det framkom att han inte hade något de kunde utmäta och där står vi nu, rätt många år senare.

Mao, pengarna är nog körda, men det är viktigt att få in polisanmälan likväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om du gjort en direktbetalning med kortet får du tillbaka pengarna via garantier du har på kortet.
Vet ej hur det funkar med swish.

Kolla med din bank.

Jag har swedbank och har garantier och kan reklamera köp mm om man blir blåst.
Försöker att alltid betala direkt med kortet och inte swish i den mån det går.
https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta-betalt/foretags...

Swedbanks garantier betyder inget ifall man gjort en affär mellan två privatpersoner.
Dessutom har killen betalat via swish så inga alls garantier gäller då. Garantier hos Swedbank gäller enbart affärer man gör med andra företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ordklyveri/tjafs i enlighet med §1.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Polisen lägger inte ner mycket tid på mindre ekonomiska brott mellan privatpersoner, de saknar resurserna. Se pengarna som förlorade och sälj skulden till HA för en krona så vet du att han inte kommer att göra om det när de kommer och kräver in den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Akheron:

Att möta upp personer och göra affär öga mot öga är ingen garanti för att inte bli lurad.
Sålde ett grafikkort nyligen där en person ville swisha direkt och en annan var beredd att betala 300 kr mer men ville ha det med blocketpaket. Som säljare känner jag att pengar på kontot känns mycket säkrare för mig innan jag skickar något. Jag slipper dessutom ligga ute med pengar och vänta på att köparen ska godkänna paketet osv. Jag valde att få pengarna direkt men sälja billigare. Har allt mer gått över till att kräva pengar innan jag skickar något.

De flesta bedragare är säljare ej köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

De flesta bedragare är säljare ej köpare.

Oavsett finns det ingen anledning för mig att skicka till personer som inte vill betala. Som säljare har jag ju faktiskt privilegiet att välja vem jag säljer till och till vilket pris. Det finns ingen anledning för mig att ta någon risk. Det finns ett stort utbud av varor och där finns ingen anledning att sälja, eller köpa, till någon man inte kommer överens med. Var inte snål. Lägg en hundralapp till och köp från någon annan om man inte är nöjd.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk

@Chrisj: Precis kommer antagligen inte att få tillbaka pengarna, det är inget jag räknar med iaf.