Permalänk
Medlem

CPU Idle

Fick lite tips om ett program som hette CPU Idle
www.cpuidle.de
Tydligen ska det sänka idle tempen och full-load tempen på cpun. Jag har dock inte märkt någon skillnad. Är detta bara bluff eller är det bara min dator?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

hmm ja duu bra fråga tror nog att det är lite bluff..
har kört liknande program på min dator utan skilland på temp

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

Den kan inte sänka full-load tempen, sånadära prog funkar genom att stänga av cpu när den inte används.

Jag använder själv cpuidle pga. kass kylning nu.
Ligger på ca 68C idle enligt mbm, inuti cpu (die).
När jag kör CpuIdle ligger jag på 50C idle die.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Finns en mängd olika program att prova på som sänker CPU-tempen (idle).

Programmet lurar CPU att gå i viloläge. Vet dock inte hur det fungerar med nyare chipset, tex: kt400 nforce2 osv....... behöver inte använda sådana program nu eftersom min 1700DLT3C puttrar på i behagliga 40 grader.

När jag testade dessa program för några år sedan, sänkte dom temperaturen på mitt Asus A7V (Thunderbird 1200) från 50 grader till 40 (idle).

Värt att tilläggas är att de flesta av dessa program var buggiga (iaf för mig), minns att det var ett jäkla problem med att få det stabilt.

Permalänk
Medlem

Cpuidle sänker tempen rejält, sänkte min från 50 till 30 grader, Det var för att jag ställde in att den skulle köra maxium nånting...
men det gör också att datorn blir mkt slöare, så skaffa bättre kylning istället...

skit i cpuidle, mitt råd

Permalänk
Medlem

Jag har kört cpuidle ett bra tag nu och märker absolut ingen skillnad i hastighet vid vanlig användning av datorn. Bara att dubbelklicka på ikonen om du vill disabla den om du spelar jättekrävande spel eller så.

Jag var också tveksam till en början, men det går verkligen inte att märka någon skillnad vid normal användning, förutom att temperaturen är 15 grader lägre... Inte fy skam!

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Konstigt att alla ni som påstår att cpuidle funkar har AMD cpus, själv har jag p4, har det någonting med saken att göra tror ni?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Min idle blir ca 2 grader lägre med cpuidle

Permalänk
Medlem

jag får ca 15-20 grader kallare med cpuidle på min XP1800+ vid normalt användande av windows (surfning+mp3 och dylikt). Jag kör med KT333 chipset, så det funkar bra med det iallafall.

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Konstigt att alla ni som påstår att cpuidle funkar har AMD cpus, själv har jag p4, har det någonting med saken att göra tror ni?

Samma funktion kan moderkortstillverkaren lägga in i bios.
Både WinNT, Win2k och WinXP är duktiga på att själva skicka HLT-kommandon till processorn när datorn idlar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

kör själv cpuidle pga jag har en kass kylning. Den sänker min idle temp från 65C till 50C

Permalänk

Känns meningslöst när det inte påverkar full load tempen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

viist kan det göra det, men kör man i 65 grader idle,så förkortas livslängden på cpu:n.

Permalänk

Tänkte mera på att min inte dator aldrig idlar...
Och livslängden skiter iaf jag i om den håller 5 år istället för 10.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Tänkte mera på att min inte dator aldrig idlar...
Och livslängden skiter iaf jag i om den håller 5 år istället för 10.

japp...en dator som idlar är en meningslös dator...gör nått vettigt med vilotiden....typ leta efter "aliens" eller "cure for cancer" eller nått annat kul så datorn inte står och går i tomme...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 / XTZ SA-1 och 2st Beyma SM212 / Hypex UcD180.

Permalänk
Medlem

XP2400+ på ett NF7-s2.0. CPU Idle och några motsvarande program misslyckas helt med att påverka kylningen. Antagligen bara bluff. Idlar i nuläget på 40 grader.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej.. För att klara upp lite bland alla gissningar..

CPU Idle får processorn att HLT:a (lite förenklat, den kan göra det på lite olika sätt). Dvs att när processorn inte gör något speciellt så stängs den av lite grann för att bli svalare och spara ström.

Resultatet varierar. Om man redan har en processor som HLT:ar (t.ex. en Intel P4, eller en AMD + ett moderkort som stödjer det) så händer naturligtvis inte ett smack. Men har man liksom jag ett moderkort som inte stödjer det (inte än iaf, kanske kommer med en BIOS-uppgradering) så kan man med CPU Idle få ner både idle-tempen och strömförbrukningen på datorn.
Jag sänkte effektförbrukningen i idle med dryga 10W, inte så mycket men lite iaf. En kompis med en Palomino 1800+ på ett A7V333 sänkte effektförbrukningen i idle med över 50W(!). Det är inte en helt oväsentlig skillnad, iaf då datorn är igång mycket på nätterna och tankar semesterbilder, samtidigt som man själv är den som får betala elräkningen.

Full load-tempen ska inte påverkas, eftersom effekten bara kickar in då processorn är idle. Om det man kallar "full load" kanske bara är till 75% full load så får man naturligtvis en påverkan på de där sista 25%, så på så sätt kan man uppfatta det att programmet påverkar även full load.

Och till sist ska jag säga att programmet (och HLT:ing öht) strular för en del. Knastrande ljud kan vara en bieffekt på vissa ljudkort/moderkort, hackande mus har jag oxå sett. Men om man tycker det funkar bra och man vill ha lite sweet HLT lovin' tycker jag man ska använda det.

moonroy: NF7-S stödjer det som CPU Idle gör direkt via BIOS så har man det moderkortet gör programmet ingen nytta, men det betyder naturligtvis inte att programmet är en bluff.

BasiqfuXX: Kalla mig evil, men mina CPUer är mina CPUer. Ingen jäkla proteinvikning för mig inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har ett abit nf7-s och ändå sjönk tempen ett par grader med cpuidle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Okej.. För att klara upp lite bland alla gissningar..

CPU Idle får processorn att HLT:a (lite förenklat, den kan göra det på lite olika sätt). Dvs att när processorn inte gör något speciellt så stängs den av lite grann för att bli svalare och spara ström.

Resultatet varierar. Om man redan har en processor som HLT:ar (t.ex. en Intel P4, eller en AMD + ett moderkort som stödjer det) så händer naturligtvis inte ett smack. Men har man liksom jag ett moderkort som inte stödjer det (inte än iaf, kanske kommer med en BIOS-uppgradering) så kan man med CPU Idle få ner både idle-tempen och strömförbrukningen på datorn.
Jag sänkte effektförbrukningen i idle med dryga 10W, inte så mycket men lite iaf. En kompis med en Palomino 1800+ på ett A7V333 sänkte effektförbrukningen i idle med över 50W(!). Det är inte en helt oväsentlig skillnad, iaf då datorn är igång mycket på nätterna och tankar semesterbilder, samtidigt som man själv är den som får betala elräkningen.

Full load-tempen ska inte påverkas, eftersom effekten bara kickar in då processorn är idle. Om det man kallar "full load" kanske bara är till 75% full load så får man naturligtvis en påverkan på de där sista 25%, så på så sätt kan man uppfatta det att programmet påverkar även full load.

Och till sist ska jag säga att programmet (och HLT:ing öht) strular för en del. Knastrande ljud kan vara en bieffekt på vissa ljudkort/moderkort, HACKANDE MUS har jag oxå sett. Men om man tycker det funkar bra och man vill ha lite sweet HLT lovin' tycker jag man ska använda det.

moonroy: NF7-S stödjer det som CPU Idle gör direkt via BIOS så har man det moderkortet gör programmet ingen nytta, men det betyder naturligtvis inte att programmet är en bluff.

BasiqfuXX: Kalla mig evil, men mina CPUer är mina CPUer. Ingen jäkla proteinvikning för mig inte.

Du vet inte om d gåt att stänga av d där HLT, en polare kör nforce2 (MSI K7NG) , och hans mus laggar utav bara fan ibland...(USB, så d e inget PS2 skitproblem...jobbigt efter ett tag vill ja lova=))

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Hedersmedlem

janne: Det är inmplementerat i något av de senare BIOSarna. Skulle tro att du antingen kör en gammal BIOS-version eller att du inte satt på denna feature i BIOS.

Ne0nLight: Kolla om det finns möjlighet att stänga av det i BIOS. Annars kanske han kan byta BIOS till ett där HLT-funktionen inte är med. Det brukar finnas BIOS-versioner, äldre eller nyare, där funktionen inte finns med.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Cpu idle gjorde så att min hdd ligger på samma temperatur som cpu:n alltså: 43 grader.. vilkte känns kass.. fast det var med fläktarna på 1% i speed fan,

Har en fråga: När jag har speedfan igång samtidigt som cpu idle står det att cpu:n jobbar på 100% hela tiden i speedfan
På cpu idle står det om man håller pilen på den:
Cpu Idle pro
CPU1: 98%
Jobbar processorn i 100% eller är det bara speedfan som har fnatt?

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

det är cpu idle som gör att det står att processorn arbetar i 100%. Windows ser ingen skillnad på vanliga kommandon och HLT-kommandon.
Så processorn arbetar igenteligen inte alls.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Jag körde ett sånt program förut, sänkte idlen från 40 grader till ca 28. Sedan en vacker dag så funkade det inte längre, helt oprovocerat. Hade inte installerat/avinstallerat något, varken uppdaterat BIOS eller några drivrutiner. Inte heller när jag installerat om OS'et och testat med andra liknande program för idle-tempsänkning gick temperaturen ner. Mysko, skulle jag vilja säga...

Visa signatur

Vadå datornörd? Jag har en hobby, vad har du!? Jaså, ett liv... Jag beklagar :/
[med reservation för tillfällig sinnesförvirring]