Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple uppdaterar Macbook Pro med Coffee Lake – toppmodellen får sex kärnor

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Macbook Pro med Coffee Lake – toppmodellen får sex kärnor

Apple uppdaterar de populära produktivitetsmaskinerna i serien Macbook Pro. På menyn står Coffee Lake med sex kärnor, True Tone-skärmar och förbättrade tangentbordsbrytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärda datorer!

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Master of Overkill

Gillar dom tog höjd och la på max på CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

25k kronor för 1.5TB flash-lagring? Hahahhaha

APPLE <3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wasp:

25k kronor för 1.5TB flash-lagring? Hahahhaha

APPLE <3

4TB menar du?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4793201

List pris på några 4TB diskar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

28k för den "billiga" versionen nej tack. Om jag köpte Mac skulle det vara Air för ca 9k. Men har en PC laptop redan så inget som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

4TB menar du?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4793201

List pris på några 4TB diskar

För att uppgradera 3.5tb blir det,tänkte fel

Permalänk
Medlem

Alltid samma gnäll om prissättningar...
Jag rekommenderar samtliga att beakta:
1) Apple är världens rikaste företag. Ur ett strikt strategiskt perspektiv gör de bevisligen något rätt.
2) Apple positionerar sina produkter som premiumvaror - de ska alltså vara (eller åtminstone uppfattas som) exkluderande.
3) Apple har en ytterst lojal och nöjd kundbas. I termer av "utbud och efterfrågan", så existerar bevisligen efterfrågan. Om du själv inte upplever den, så är det förstås tämligen förståeligt att du inte kommer lockas av produktlanseringarna. Personligen har jag jäkligt svårt för Android, men jag hackar inte ned på att Samsung tar x000kr för sina mobiler ändå, eller att det finns folk som är intresserade av dem.

Nyansering, mina herrar. Nyansering.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Alltid samma gnäll om prissättningar...
Jag rekommenderar samtliga att beakta:
1) Apple är världens rikaste företag. Ur ett strikt strategiskt perspektiv gör de bevisligen något rätt.
2) Apple positionerar sina produkter som premiumvaror - de ska alltså vara (eller åtminstone uppfattas som) exkluderande.
3) Apple har en ytterst lojal och nöjd kundbas. I termer av "utbud och efterfrågan", så existerar bevisligen efterfrågan. Om du själv inte upplever den, så är det förstås tämligen förståeligt att du inte kommer lockas av produktlanseringarna. Personligen har jag jäkligt svårt för Android, men jag hackar inte ned på att Samsung tar x000kr för sina mobiler ändå, eller att det finns folk som är intresserade av dem.

Nyansering, mina herrar. Nyansering.

Bra skrivet!

Jag har ägt många Apple-produkter och dom håller hög kvalitet. Det riktigt negativa med dem är att dom inte åldras speciellt bra. Batterier som blir helt värdelösa och datorer/ipads som blir akut sega helt plötsligt (skumt va?) när det släppts en ny uppdatering.

Köper inte Apple-grejjer längre men kan helt klart förstå dom som gör det. Vill man inte ha dem så köper man inte dem. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

''Toppmodellen på 15-tummodellen kommer med sexkärniga Intel Core i9-8950K, vilken erbjuder 2,9 GHz basfrekvens och 4,8 GHz turbofrekvens.''

Med tanke på Apples problem med överhettning så lär nog dessa processorer aldrig hamna i turboläge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Är det inte tvärtom snarare? Jag äger endast 2 Apple produkter, en Macbook pro från 2012 och en Ipad från 2013. Aldrig ägt en laptop/platta som hållt lika länge. Bägge fungerar utmärkt än idag.

Permalänk
Medlem

Såg ni även att de lanserade extern gpu lösning?
Det tyckte jag var ett mycket intressant(och bra) drag.

Detta är nåntng jag skulle vilja ha på min Surface Pro, som saknar Thunderbolt 3

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Holy expensive batman.
Fan bara 40k för den billigare 15" SOLD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

Såg ni även att de lanserade extern gpu lösning?
Det tyckte jag var ett mycket intressant(och bra) drag.

Detta är nåntng jag skulle vilja ha på min Surface Pro, som saknar Thunderbolt 3

Har funnits många år. Ex har razer ett skal där man kan stoppa i en gpu (AMD om man ska köra med mac) https://www.maxgaming.se/120-mm/core-v2?gclid=EAIaIQobChMI_-f... Finns ett gäng olika tillverkare.
Linus tech tips har gjort ett test.
https://www.youtube.com/watch?v=FHwXOwTgYB0

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

''Toppmodellen på 15-tummodellen kommer med sexkärniga Intel Core i9-8950K, vilken erbjuder 2,9 GHz basfrekvens och 4,8 GHz turbofrekvens.''

Med tanke på Apples problem med överhettning så lär nog dessa processorer aldrig hamna i turboläge.

Turbo kan innebära 3-5 sekunder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är onekligen rätt kul att se hur Android/PC fanboys alltid går igång på nya Apple-produkter medan Apple-anhängarna verkar totalt likgiltiga för allt som händer inom Android/PC världen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Turbo kan innebära 3-5 sekunder.

Om temperaturerna tillåter det.

Ligger prollen på ständiga 50-80c under 2-2,6ghz kommer turbon aldrig att kicka in.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Sjukt dyr.

Jag skulle hellre ta en Dell XPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Holy expensive batman.
Fan bara 40k för den billigare 15" SOLD!

Det är inte "den billigare 15 tum", det är den dyraste, fläskigaste 15-tummaren som finns FÖRUTOM tillvalet med 4TB flashdisk för 35,000kr.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har funnits många år. Ex har razer ett skal där man kan stoppa i en gpu (AMD om man ska köra med mac) https://www.maxgaming.se/120-mm/core-v2?gclid=EAIaIQobChMI_-f... Finns ett gäng olika tillverkare.
Linus tech tips har gjort ett test.
https://www.youtube.com/watch?v=FHwXOwTgYB0

Jojo det är väl rätt så rejält gamlt koncept. Ska man dra det till sin spets så har ju usb grafikkort funnits i typ 20 år och innan det PC card med grafikkort etc. säkert finns det ännu äldre lösningar som jag ej är medveten om

Tendens för apple är väl snarare att när de hoopar på tåget så blir det oftast bra och populärt för andra att ta efter...

Själv är jag långt från nöjd med dagens lösningar på den fronten. Dels är det svindyrt, 5990 den du länka. Och dels är jag inte övertygad atr det fungerar tillräckligt smidigt. Jag har förståelsen att det är lite som att använda SLI idag, det går, men det är en jävla pina.

Själv drömmer jag om att ha en smidig dator under 1,5 KG med vettig CPU som jag kan docka när jag kommer hem. Ex idag hade ett 1050ti dugit fint för mig att docka mot. Men då är det inte okej att dockan kostar 6000 kr.

Hoppas att apple kan göra en bättre lösning/gör det populärt på pc-sidan så vi får lägre priser och bättre lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Det är inte "den billigare 15 tum", det är den dyraste, fläskigaste 15-tummaren som finns FÖRUTOM tillvalet med 4TB flashdisk för 35,000kr.

hm?
Prismässigt landar toppmodellen med 15-tumsskärm på skyhöga 75 295 kronor, men för den som är villig att gå ned från 4 TB till 512 GB lagring gäller istället 40 095 kronor.

Jag skrev ju att det var den billigare 15", vilket det är. Pratar ju om det som står i artikeln när jag nämnde 40k

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Om temperaturerna tillåter det.

Ligger prollen på ständiga 50-80c under 2-2,6ghz kommer turbon aldrig att kicka in.

Jo det gör dom tro mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

28k för den "billiga" versionen nej tack. Om jag köpte Mac skulle det vara Air för ca 9k. Men har en PC laptop redan så inget som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Som hittat ju, det är 2018 nu och alla tjänar väl över 30k i månaden 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Själv är jag långt från nöjd med dagens lösningar på den fronten. Dels är det svindyrt, 5990 den du länka. Och dels är jag inte övertygad atr det fungerar tillräckligt smidigt. Jag har förståelsen att det är lite som att använda SLI idag, det går, men det är en jävla pina.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt videon så är det inte värre än att sätta i USB c kabeln och installera grafikkortets drivrutiner. I alla fall inte om man använder datorer som är kompatibla från fabrik.
Här är en video med en som kör Vega 64 i ett liknande skal ihop med en mac https://www.youtube.com/watch?v=46qTg3swoEo

Ja det är dyrt och långt ifrån prisvärt men som du säger lär det sjunka i pris och man kan ju även behålla skalet till framtida datorer (om nu thunderbolt 3 orkar med snabbare kort)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hm?
Prismässigt landar toppmodellen med 15-tumsskärm på skyhöga 75 295 kronor, men för den som är villig att gå ned från 4 TB till 512 GB lagring gäller istället 40 095 kronor.

Jag skrev ju att det var den billigare 15", vilket det är. Pratar ju om det som står i artikeln när jag nämnde 40k

Här är den billigaste 15" som kommer släppas. Skönt att det fortfarande är 6 kärnor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enligt videon så är det inte värre än att sätta i USB c kabeln och installera grafikkortets drivrutiner. I alla fall inte om man använder datorer som är kompatibla från fabrik.
Här är en video med en som kör Vega 64 i ett liknande skal ihop med en mac https://www.youtube.com/watch?v=46qTg3swoEo

Ja det är dyrt och långt ifrån prisvärt men som du säger lär det sjunka i pris och man kan ju även behålla skalet till framtida datorer (om nu thunderbolt 3 orkar med snabbare kort)

Ptja om det övertygar dig så äre väl bra.

Men jag vill ha något billigare med hög stabilitet. Annars kan jag lika gärna köpa en stationär plus bärbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptja om det övertygar dig så äre väl bra.

Men jag vill ha något billigare med hög stabilitet. Annars kan jag lika gärna köpa en stationär plus bärbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för jag är ju emot att det blir billigare och stabilare Fördelen med att ha en laptop och en extra GPU är ju att du får allt i en dator så du slipper byta dator beroende på vad du ska göra. För mig personligen är detta inget som jag vill ha just nu äger jag ingen modern bärbar dator. Ska du köpa en sådan docka för säg 6000kr + ex RX 570 (2500kr) Blir det 8500kr. Vad får man för speldator + skärm för det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo det gör dom tro mig.

https://www.youtube.com/watch?v=6TWbXV5xeYE

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Master of Overkill

Ja men boost är 1 core det är det jag pratar om ingenting annat.
Den kommer throttla ja, det gör min surfacebook 2 också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

15-tummaren går över till DDR4 för att kunna ha mer än 16GB, men 13-tummaren maxar fortfarande på 16GB, vilket är varför den fortfarande kör på LPDDR3 (står fel i nyheten).

Ur ett batteriperspektiv vill man ha LPDDRx, men Intel stödjer inte LPDDR4, och max 16GB LPDDR3. Därför är det så svårt med mer än 16GB på laptops, men nu verkar det som Apple har bitit i det sura äpplet och offrat batteritid för att kunna gå över den gränsen.