Så fungerar Asus Aimesh – förvandlar vanlig router till mesh

Permalänk
Medlem

Finns det någon här på forumet som använder Aimesh till vardags? Nu har det ju gått ett tag sedan Asus lanserade det. Jag funderar på att komplettera min 68U med en 66U eller 68U till hösten.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Hej

Har nu skaffat en till 66:a och skulle konfigurera denna till en nod,har uppdaterat den till sista mjukvaran och återställt den,men hittar den inte iallafall när jag söker efter noder på routern...måste jag återställa även huvudroutern och konfig ett nytt nätverk för att få det att funka ??

Mvh Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Hej

Har nu skaffat en till 66:a och skulle konfigurera denna till en nod,har uppdaterat den till sista mjukvaran och återställt den,men hittar den inte iallafall när jag söker efter noder på routern...måste jag återställa även huvudroutern och konfig ett nytt nätverk för att få det att funka ??

Mvh Robban

Vad har du för revisioner på dina 66:or? Enligt Asus hemsida funkar endast rev B I dagsläget.
Har du kollat på videon i artikeln?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad har du för revisioner på dina 66:or? Enligt Asus hemsida funkar endast rev B I dagsläget.
Har du kollat på videon i artikeln?

Uppdaterat svar......Är B1 bägge två,jodå kollat videon och har nu återställt även routern utan framgång......
Har provat sweclockers videons variant för att bygga ett Aimesh nätverk,och även INET:s variant https://www.youtube.com/watch?v=D0J4m18N2qs
Där jag har gjort i följande ordning.......
I router kollat rätt mjukvara,och sen återställt den till fabriksinställningar
Flyttat över WAN/LAN till den "nya" routern som ska bli nod och även där kollat mjukvara och återställt till fabriksinställningar,valt manuell inställningar och konfig den som en Aimesh Nod och det är kanske här problemet uppstår(?) för programmet ber en att klicka för att reset:a Noden och sen flytta över WAN/LAN igen till routern...men jag får inte kontakt(läs kommer vidare) utan att jag måste starta om datorn för att få internet återkomst och då kan jag logga in i routern igen och prova söka efter noden men den hittas ej....
Varför verkar jag inte kunna koppla om WAN/LAN mellan dom båda enheterna andra gången(går när jag gör det efter jag återställt routern första gången och sen kopplar in den nya routern/Noden) utan att starta om datorn??Blir det nån IP nummer konflikt ??
Suger på sånt här men hoppas nån duktig kan hjälpa mig vidare.....
Mvh Robban

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Även om du återställer din router är det inte mycket du behöver göra efteråt (om du ine öppnat en massa portar eller gjort andra inställningar dvs).

I normala fall räcker det med att du anger samma SSID och samma lösen som tidigare så kommer alla enheter att kunna logga in igen. Skillnaden med mesh blir att om du haft olika namn på 2.4 och 5 banden för att tvinga enheter till enbart det ena bandet så kommer det inte att funka likadant efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Även om du återställer din router är det inte mycket du behöver göra efteråt (om du ine öppnat en massa portar eller gjort andra inställningar dvs).

I normala fall räcker det med att du anger samma SSID och samma lösen som tidigare så kommer alla enheter att kunna logga in igen. Skillnaden med mesh blir att om du haft olika namn på 2.4 och 5 banden för att tvinga enheter till enbart det ena bandet så kommer det inte att funka likadant efteråt.

Hej såg nu när jag redigerade tråden att du svarat...tack för infon kolla gärna mitt redigerade inlägg ovan för att se om du har nån ide...

Mvh Robban

Permalänk

Är inte helt 100 på vad du menar med att du flyttar wan/lan mellan de olika enheterna.
Men i teorin borde det vara rätt enkelt,

1. se till så att alla enheter ha senaste versionen av firmware
2. resetta den/de som ska vara nod/er och låt de vara avstängda under tiden
3. resetta den som ska vara master.
4. logga in i mastern.
5. konfigurera mastern som du vill ha den (alla inställningar förutom aimesh alltså).
6. starta noden
6. aktivera aimesh i mastern och sök efter nod.

Lämpligt är att vara ansluten med sladd i mastern så är du inte beroende av wifi:t under tiden du fipplar med inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Är inte helt 100 på vad du menar med att du flyttar wan/lan mellan de olika enheterna.
Men i teorin borde det vara rätt enkelt,

1. se till så att alla enheter ha senaste versionen av firmware
2. resetta den/de som ska vara nod/er och låt de vara avstängda under tiden
3. resetta den som ska vara master.
4. logga in i mastern.
5. konfigurera mastern som du vill ha den (alla inställningar förutom aimesh alltså).
6. starta noden
6. aktivera aimesh i mastern och sök efter nod.

Lämpligt är att vara ansluten med sladd i mastern så är du inte beroende av wifi:t under tiden du fipplar med inställningar

Är ju precis som du beskriver jag har gjort,kollar du INET videon ca 5:38 in så förstår du vad jag menar med att Wan/Lan kablel bytet....funkar dock inte 😒

Skickades från m.sweclockers.com
....kan tillägga att jag nu lyckas komma förbi ovan problem med Internet access men det funkar inte iallafall,kommer upp en ruta direkt när jag loggat in i router att den hittat en nod automatiskt och ber mig vänta tills den är klar att bli tillagd...(meddelandet försvann sen efter 3 sek och ingenting mer hände)....

Provade att använda den nya 66:an som router,försökt konfig med annan dator....hittar fortfarande inte noden fast det står att den konfig som nod och är återställd och redo att läggas till i mesh nätverket.....kanske är det nåt fel på nån av routrarna men börjar ledsna nu....får ta en bira och fortsätta en annan dag....trevlig kväll !

Permalänk

Att det blir temporärt strul med internetaccess under tiden man håller på och meckar är nog rätt normalt. Men det ska ju lösa sig efter en stund.

Det som spelar roll är inte om din router har internetaccess under tiden eller precis efter du resettat routrarna, det kommer att lösa sig på en liten stund. Det kan bli ett uppehåll ett tag beroende på vilka begränsningar din ISP har. Till exempel har jag två ip:adresser från min ISP. Kopplar jag in fler enheter direkt mot den får bara två kontakt med internet. Det som kan hända när man håller på och meckar med olika routrar är att man hamnar över den gränsen och att det tar ett tag innan leasetiden gått ut på de adresser man så att säga bokat upp först.

Men det har ju inget med själva meshnätet att göra utan bara en extra komplikation/irritation

När det gäller att lägga till noder har jag tyvärr ingen erfarenhet av hur man gör när det inte funkar , men det jag läst i den stora tråden på internettet är att för en del funkar det bäst med att dra kabel mellan (LAN från master, in i WAN på nod), medan för andra fungerar det bättre när de inte använder kabel under konfigureringen, så där får man väl testa sig fram antar jag. Det kan också bli lite problem om man har de bägge accesspunkterna FÖR nära, då stör radiosignalerna varandra.

Japp, det gäller att sköta vätskebalansen nu i värmen, tror jag misslyckades lite igår för jag känner mig lite tung i huvudet idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Att det blir temporärt strul med internetaccess under tiden man håller på och meckar är nog rätt normalt. Men det ska ju lösa sig efter en stund.

Det som spelar roll är inte om din router har internetaccess under tiden eller precis efter du resettat routrarna, det kommer att lösa sig på en liten stund. Det kan bli ett uppehåll ett tag beroende på vilka begränsningar din ISP har. Till exempel har jag två ip:adresser från min ISP. Kopplar jag in fler enheter direkt mot den får bara två kontakt med internet. Det som kan hända när man håller på och meckar med olika routrar är att man hamnar över den gränsen och att det tar ett tag innan leasetiden gått ut på de adresser man så att säga bokat upp först.

Men det har ju inget med själva meshnätet att göra utan bara en extra komplikation/irritation

När det gäller att lägga till noder har jag tyvärr ingen erfarenhet av hur man gör när det inte funkar , men det jag läst i den stora tråden på internettet är att för en del funkar det bäst med att dra kabel mellan (LAN från master, in i WAN på nod), medan för andra fungerar det bättre när de inte använder kabel under konfigureringen, så där får man väl testa sig fram antar jag. Det kan också bli lite problem om man har de bägge accesspunkterna FÖR nära, då stör radiosignalerna varandra.

Japp, det gäller att sköta vätskebalansen nu i värmen, tror jag misslyckades lite igår för jag känner mig lite tung i huvudet idag

Tack för tankar och idéer.....ja antagligen dricker man för dåligt eller för mycket(!)och blir tung i huvudet.....😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjo nu funkar det,tog som en sista desperat försök att få det att fungera till att sonika byta 66 an mot en 68 istället....R.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Tjo nu funkar det,tog som en sista desperat försök att få det att fungera till att sonika byta 66 an mot en 68 istället....R.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så nu har du en 68:a som Master och en 66:a som Nod?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok, så nu har du en 68:a som Master och en 66:a som Nod?

Japp använder den gamla 66:an som nod och bytte den nyinköpta 66:an mot en 68:a....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Japp använder den gamla 66:an som nod och bytte den nyinköpta 66:an mot en 68:a....

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, intressant. Har du läst någonstans att 66:an inte har stöd för att vara Master, eller testade du dig fram till det på egen hand? Eller var det bara något strul med din kanske? Mjukvaran med Aimesh för 66:an är ju relativt ny jämfört med övriga som har funnits i kanske 6 månader. Man kan ju hoppas att de putsar på mjukvaran framöver så att även 66:an funkar stabilt som Master.

Finns det inte någon Asusrepresentant här på forumet? Jag vill minnas att det gör det.. någon som kan tagga hen?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok, intressant. Har du läst någonstans att 66:an inte har stöd för att vara Master, eller testade du dig fram till det på egen hand? Eller var det bara något strul med din kanske? Mjukvaran med Aimesh för 66:an är ju relativt ny jämfört med övriga som har funnits i kanske 6 månader. Man kan ju hoppas att de putsar på mjukvaran framöver så att även 66:an funkar stabilt som Master.

Finns det inte någon Asusrepresentant här på forumet? Jag vill minnas att det gör det.. någon som kan tagga hen?

Jag har faktiskt ingen aning varför jag inte fick det att fungera med dom två 66:orna.....har läst på nåt engelskt forum där nån körde med två 66or och det fungerade.....,kan ju varit nåt fel på min "nya" 66:a oxå som du säger.....? har ett Telldus smarta hem system och det sänder på 433mhz kan det kanske störa ut när man konfiguerar mesh nätverket?,för det jag även gjorde när jag nu lyckas med 68an var att jag ryckte ur alla mottagare som var i närheten av routrarna vid konfig.....??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Jag har faktiskt ingen aning varför jag inte fick det att fungera med dom två 66:orna.....har läst på nåt engelskt forum där nån körde med två 66or och det fungerade.....,kan ju varit nåt fel på min "nya" 66:a oxå som du säger.....? har ett Telldus smarta hem system och det sänder på 433mhz kan det kanske störa ut när man konfiguerar mesh nätverket?,för det jag även gjorde när jag nu lyckas med 68an var att jag ryckte ur alla mottagare som var i närheten av routrarna vid konfig.....??

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nöjd med hur det fungerar nu när det har gått typ två veckor? Jag funderar på att önska mig en 68U när jag fyller år.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Har tillgång till flertalet Asus RT-AC66U B1 via jobbet. Vi har nu testat med 5st av dem från lagret på jobb.

Ingen av dem vill finna varandra fastän dem är uppdaterade och nollställda. Rensade även NVRAM utan att det gjorde någon skillnad.

Att alla 5 skulle vara defekta tror jag inte på då de fungerar felfritt med alla andra funktioner.

Jag tycker verkligen det är besynnerligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är du nöjd med hur det fungerar nu när det har gått typ två veckor? Jag funderar på att önska mig en 68U när jag fyller år.

Jodå tycker det fungerar bra,nu har jag inte varit hemma så mycket sen jag fick fart på det men det verkar stabilt och framförallt har jag nu täckning där jag hade problem förut.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har tillgång till flertalet Asus RT-AC66U B1 via jobbet. Vi har nu testat med 5st av dem från lagret på jobb.

Ingen av dem vill finna varandra fastän dem är uppdaterade och nollställda. Rensade även NVRAM utan att det gjorde någon skillnad.

Att alla 5 skulle vara defekta tror jag inte på då de fungerar felfritt med alla andra funktioner.

Jag tycker verkligen det är besynnerligt.

Hmmm låter onekligen väldigt konstigt....firmware fel på 66:orna??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har tillgång till flertalet Asus RT-AC66U B1 via jobbet. Vi har nu testat med 5st av dem från lagret på jobb.

Ingen av dem vill finna varandra fastän dem är uppdaterade och nollställda. Rensade även NVRAM utan att det gjorde någon skillnad.

Att alla 5 skulle vara defekta tror jag inte på då de fungerar felfritt med alla andra funktioner.

Jag tycker verkligen det är besynnerligt.

Vilken firmware är det på dem?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vilken firmware är det på dem?

3.0.0.4.384.21140

Har iofs provat alla som var tillgängliga på hemsidan

3.0.0.4.384.21045
3.0.0.4.384.20942
3.0.0.4.384.20648

https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC66U-B1/HelpDesk_BIOS/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

3.0.0.4.384.21140

Har iofs provat alla som var tillgängliga på hemsidan

3.0.0.4.384.21045
3.0.0.4.384.20942
3.0.0.4.384.20648

https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC66U-B1/HelpDesk_BIOS/

Hmm.. ok.
Då känns det stabilast att skaffa sig en 68U och inte en 66U om man vill köra AiMesh.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Jodå tycker det fungerar bra,nu har jag inte varit hemma så mycket sen jag fick fart på det men det verkar stabilt och framförallt har jag nu täckning där jag hade problem förut.....

Skickades från m.sweclockers.com

Är du fortfarande nöjd efter ett antal månader?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ge glada nyheter!

Efter att ha tagit en paus så blev jag nyfiken igen på om senaste uppdateringarna löst Aimesh mellan två eller flera RT-AC66U B1

Det fungerar och nu skall det banne mig testas på kontoret här kommande dagar också!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu kan jag ge glada nyheter!

Efter att ha tagit en paus så blev jag nyfiken igen på om senaste uppdateringarna löst Aimesh mellan två eller flera RT-AC66U B1

Det fungerar och nu skall det banne mig testas på kontoret här kommande dagar också!

Nå? Några nyheter?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Nå? Några nyheter?

Det fungerar alldeles utmärkt.

Har inga problem att ansluta och flytta router till sin plats.
Inga avbrott upplevde jag heller mellan kontoret och lunchrummet.

Så nu vågar jag säga det är OK när vi säljer produkten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det fungerar alldeles utmärkt.

Har inga problem att ansluta och flytta router till sin plats.
Inga avbrott upplevde jag heller mellan kontoret och lunchrummet.

Så nu vågar jag säga det är OK när vi säljer produkten.

Har ni gjort något speed test ansluten mot nod vs mot master vs mot router utan mesh?

Permalänk
Medlem

Ytterligare AC66 B1 till befintlig AiMesh

Köpte begagnad AC66 B1 för att prova AIMesh till min befintliga AC68U i december.

Efter par försök med hardware reset o guider tog jag slutligen ”factory default” i web gränssnittet och den dök då upp i AC68U som möjlighet att läggas till i AiMesh och allt funkade fint.

Köpte mig nu ytterligare en AC66 B1 och försöker lägga till, men helsike heller den vill fullständigt hopplöst, hittar den inte hur jag än gör.

Några tips någon?

Edit1: H/W verkar vara de ända som skiljer dem åt, någon som kör på just Ver.:B2?

ASUS RT-AC68U H/W Ver.:E1 AiMesh Works.
ASUS RT-AC66U B1 H/W Ver.:A1 AiMesh Works.
ASUS RT-AC66U B1 H/W Ver.:B2 AiMesh Fail, wont find node.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zunfire:

Köpte begagnad AC66 B1 för att prova AIMesh till min befintliga AC68U i december.

Efter par försök med hardware reset o guider tog jag slutligen ”factory default” i web gränssnittet och den dök då upp i AC68U som möjlighet att läggas till i AiMesh och allt funkade fint.

Köpte mig nu ytterligare en AC66 B1 och försöker lägga till, men helsike heller den vill fullständigt hopplöst, hittar den inte hur jag än gör.

Några tips någon?

Edit1: H/W verkar vara de ända som skiljer dem åt, någon som kör på just Ver.:B2?

ASUS RT-AC68U H/W Ver.:E1 AiMesh Works.
ASUS RT-AC66U B1 H/W Ver.:A1 AiMesh Works.
ASUS RT-AC66U B1 H/W Ver.:B2 AiMesh Fail, wont find node.

Har det löst sig? Jag beställde tidigare idag en 66U B1 från Webhallen för 699:-. Har sedan tidigare en 68U som skall bli master i mitt Aimesh.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Har det löst sig? Jag beställde tidigare idag en 66U B1 från Webhallen för 699:-. Har sedan tidigare en 68U som skall bli master i mitt Aimesh.

Har ej löst sig och det verkar som fler har samma problem med just H/W Vet.:B2, men osäkerhet ännu, så återkom gärna med resultatet.

https://www.snbforums.com/threads/adding-another-ac66u_b1-int...

Skickades från m.sweclockers.com