Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google Pay på väg till Sverige.

Permalänk

Google Pay på väg till Sverige.

Appen laddades ned på Apkmirror. Den går redan att starta i Sverige (till skillnad från förut). Men fick precis detta (se bilder). Att Nordeas avtal är där betyder att de redan ha jobbat med Google. Annars skulle den inte vara där. Förut fick jag vara en ruta som sa att kortet inte var kompatibelt. Inte längre.

Anledningen till att jag fortfarande inte kommer hela vägen fram är nog för att Nordea inte har aktiverat det helt än. Den vill troligtvis få ut marknadsföring först. Detta gäller även Google tror jag.

Iallafall. Kommer troligen ganska snart.

https://photos.app.goo.gl/5FXUV5Pb24ZtpMoG8

Lade till bilder
Permalänk
Medlem

Undrar hur många år det kommer ta med tanke på att Apple pay fortfarande bara stöds av Nordea
Samsung pay är ju 100 gånger bättre än så länge eftersom det stöds av fler banker.

Permalänk

@Nivity:

Hur länge tills vad? Att Nordea släpper det? Jag tror väldigt snart.

Permalänk

Har inte släppts till danske bank ännu (tro de eller ej..., men dem är väl alltid 10 år efter.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Det har du nog, troligen vet du (och för all del de i butiken) inte om det bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

@Nivity:

Hur länge tills vad? Att Nordea släpper det? Jag tror väldigt snart.

Att fler banker än Nordea faktiskt stödjer det.
Apple pay har ju varit ett episkt misslyckande i Sverige.

Bara Samsung pay som är vettigt här.

Så, kommer Google pay vara lika värdelöst som Apple pay tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Nästan alla butiker som har kontaktlösa betalningar har också stöd för Apple Pay. Däremot så är det väldigt få som har det just av den anledning som du anger, att det bara finns hos Nordea. Det ska dock ändå sägas att även St1 har detta. För mig som vägrar ha Nordea som bank så blev St1 ett värdigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Man måste ju tyvärr ändå gå runt med plånboken i och med att Gpay bara stödjer nyare terminaler.

Under tiden då jag hade en Samsungmobil så funkade i stort sett alla köp förutom på vissa bensinstationer. Då kunde man gå runt utan plånboken nästan alltid förutom när man körde bil.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Man måste ju tyvärr ändå gå runt med plånboken i och med att Gpay bara stödjer nyare terminaler.

Under tiden då jag hade en Samsungmobil så funkade i stort sett alla köp förutom på vissa bensinstationer. Då kunde man gå runt utan plånboken nästan alltid förutom när man körde bil.

Kanske det, men ju fler som använder det destå större tryck blir det på affärer.

Permalänk
Avstängd

Kör personligen Glaze - det fungerar där NFC fungerar. Men Samsung Pay verkar smidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Alla butiker som har en korterminal kan köra Apple-pay. Butiken behöver inte göra något för att det ska fungera.
Det fungerar precis samma som med Samsung pay.
Kortterminalen behöver inte ens vara klar för NFC för att det ska fungera. Du kan köra payfuktionerna via magnetläsaren på kortterminalen.
Så alla kortterminaler som är 5 år eller mindre har stöd för detta, och eftersom exeplevis Xenta terminalen blev EOL 2017 så har de flesta butiker en nyare terminal än 5 år.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: För att Apple Pay ska fungera så behöver kortterminalen ha stöd för NFC. Så det stämmer inte att alla butiker som har en kortterminal kan köra Apple Pay..

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B:
I stand corrected...
Såg nu att en iphone inte är utrustad med MST-teknologi, vilket samsungs telefoner är, vilket
gör att de inte kan simulera magnetfält.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Alla butiker som har en korterminal kan köra Apple-pay. Butiken behöver inte göra något för att det ska fungera.
Det fungerar precis samma som med Samsung pay.
Kortterminalen behöver inte ens vara klar för NFC för att det ska fungera. Du kan köra payfuktionerna via magnetläsaren på kortterminalen.
Så alla kortterminaler som är 5 år eller mindre har stöd för detta, och eftersom exeplevis Xenta terminalen blev EOL 2017 så har de flesta butiker en nyare terminal än 5 år.

Tack för infot. Det visste jag inte. Som sagt synd att bara Nordea funkar på Apple Pay.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cooling23:

Tack för infot. Det visste jag inte. Som sagt synd att bara Nordea funkar på Apple Pay.

Fel info. Apple har inte MST-emulering.

Permalänk
Medlem

Jag antar att Google Pay i likhet med Samsung Pay är svårt att köra på rootade telefoner? Står just och funderar på att roota min S7 men har inte bestämt mig om jag behöver Pay-lösningar än.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag antar att Google Pay i likhet med Samsung Pay är svårt att köra på rootade telefoner? Står just och funderar på att roota min S7 men har inte bestämt mig om jag behöver Pay-lösningar än.

Inte svårt. Mer typ omöjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag antar att Google Pay i likhet med Samsung Pay är svårt att köra på rootade telefoner? Står just och funderar på att roota min S7 men har inte bestämt mig om jag behöver Pay-lösningar än.

Nä, det är hur lätt som helst att göra Google Pay med en rootad telefon. Så länge man inte har en Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en pixel enhet och har appen har haft den från start, när man söker efter bonus program, och presentkort så är det inte en enda butik som är svenskt listad där, så frågan är ju egentligen hur nära lanseringen är även om appen är helt på svenska, så har inte en enda bonus program eller presentkort företag ens börjat lägga till sig så det finns en bas redo och klar inför en eventuell lasering.

Men å andra sidan kan den kanske släppas tillsammans med Google Assistans och att programen redan är registrerad men listas inte fören de släpps.

Just nu kan man bara hitta typ amerikanska bonus program.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Jag har en pixel enhet och har appen har haft den från start, när man söker efter bonus program, och presentkort så är det inte en enda butik som är svenskt listad där, så frågan är ju egentligen hur nära lanseringen är även om appen är helt på svenska, så har inte en enda bonus program eller presentkort företag ens börjat lägga till sig så det finns en bas redo och klar inför en eventuell lasering.

Men å andra sidan kan den kanske släppas tillsammans med Google Assistans och att programen redan är registrerad men listas inte fören de släpps.

Just nu kan man bara hitta typ amerikanska bonus program.

De kommer troligtvis inte släppas med Google Assistant.

Notera att det finns en hel den bonusprogram som är tyska och t.wx polska också. Svenska program kommer förmodligen inte synas tills de lanserar här. De jobbar säkert med butiker nu dock. Bara inte att de visar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

De kommer troligtvis inte släppas med Google Assistant.

Notera att det finns en hel den bonusprogram som är tyska och t.wx polska också. Svenska program kommer förmodligen inte synas tills de lanserar här. De jobbar säkert med butiker nu dock. Bara inte att de visar det.

Skickades från m.sweclockers.com

För Google Assistans appen har ju Pay tabben, är därför jag misstänker att det kan komma tillsammans, men kan så klart komma i efterhand också även om tabben för Pay finns där. Och Köp historiken och liknade.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

För Google Assistans appen har ju Pay tabben, är därför jag misstänker att det kan komma tillsammans, men kan så klart komma i efterhand också även om tabben för Pay finns där. Och Köp historiken och liknade.

Tabben? Google Pay brukar inte lanseras med möjlighet att skicka pengar till folk, så jag ser inte varför det skulle vara lönsamt för dem att lansera båda samtidigt. Dessutom skulle Medis inte gilla att skriva om två olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Alla butiker med NFC ska väl funka med Apple Pay?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Tabben? Google Pay brukar inte lanseras med möjlighet att skicka pengar till folk, så jag ser inte varför det skulle vara lönsamt för dem att lansera båda samtidigt. Dessutom skulle Medis inte gilla att skriva om två olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar så klart fliken i assistans, fast å andra sidan kan det ju vara någon bugg bara som gör att den visas.

Skrivet av Cenorida:

Alla butiker med NFC ska väl funka med Apple Pay?

Alla butiker som har NFC och du har ett Nordea kort det är bara nordea som stöder Apple Pay, medans ännu fler banker stöder Samsung Pay.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vad Gpay har att ge efter att man prövat Samsung pay, så otroligt bekvämt att det fungerar verkligen överallt. Tror nog att jag kommer behöva köpa en samsung klocka om jag köper en pixel 3 tilll hösten.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Menar så klart fliken i assistans, fast å andra sidan kan det ju vara någon bugg bara som gör att den visas.

Alla butiker som har NFC och du har ett Nordea kort det är bara nordea som stöder Apple Pay, medans ännu fler banker stöder Samsung Pay.

Vilken flik!? Dessutom kommer den definitivt inte heta assistans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ser inte riktigt vad Gpay har att ge efter att man prövat Samsung pay, så otroligt bekvämt att det fungerar verkligen överallt. Tror nog att jag kommer behöva köpa en samsung klocka om jag köper en pixel 3 tilll hösten.

Samma här..
Jag har sneglat på Huawei igen efter ha gått från dem till Samsung. Men använder nästan bara Samsung pay numera. Tror det blir svårt att gå ifrån.

Använder dessutom nästan enbart MST tekniken då den alltid fungerar.
NFC kan vara struligt ibland, tycker jag.. Kan därför inte tänka mig att förlita sig på något annat som ex. Google pay eller Apple pay som enbart kör NFC(?).

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Vilken flik!? Dessutom kommer den definitivt inte heta assistans.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag klickar på köp så öppnas Google Pay idag på min enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ser inte riktigt vad Gpay har att ge efter att man prövat Samsung pay, så otroligt bekvämt att det fungerar verkligen överallt. Tror nog att jag kommer behöva köpa en samsung klocka om jag köper en pixel 3 tilll hösten.

Kommer Google med något som funkar på alla telefonmärken och med motsvarande stöd hos bankerna tar de nog en bra bit av kakan direkt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop