Permalänk
Medlem

Temperatur sensorer

Så i dessa varma dagar skulle jag vilja övervaka temperaturen på min lilla cnc fräs. Så jag undrar om någon har tipps på någon bra liten pryl med en drös med temperatur probes som man kan tejpa fast på motorer och dylikt, antingen usb eller nått med en liten skärm.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Gissar att du vill ha små nätta sensorer.
Finns många fläktkontrollers som har flera tunna sensorer. Snabb prisjaktssökning på fläktkontrollers (filter på tempövervakning) visade att det finns en del.

Sen är det ju klart stiligare med en mer anpassad sak men fläktkontrollers kan du ju köp över disk och koppla in samma dag samt att de är ganska billiga.

Små termometrat med en eller ett par sensorer går ju att hitta men du behövde ju många så det kanske går bort då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur avancerade saker du vill göra, temperaturavläsning på rörande delar är jobbigt.
Har du något stilla den som är direkt temp kopplad kan du göra en modell för avläsning där, annars någon form av ir avläsning, finns som arduino modules om jag inte minns fel.
Ett alternativ till första är ju att mäta temperaturen i luften runt med ett par mätare och köra med delta mellan dem och pålägg för förluster, på en CNC kan det dock vara lite jobbigt med små flygande saker.

On du orkar läsa manuellt så en vanlig ir mätare och montera fast den funkar ju med.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@SuperNova: Utmärkt, det tänkte jag inte på, fans ju några som verkade lämpliga faktiskt. Tackar för tipset.

Men ja hade ju varit najs med nått utan fläktkontroll delen med tydlig display och loggningsfunktion. Får väll göra lite efterforskningar på ntc'er och en raspberry pi eller dylikt...

Permalänk
Avstängd

annars finns ju lasertermometer

mycket smidigare än att koppla en massa sensorer

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Hur noggrant ska du mäta? Mäta temperatur exakt är inte helt lätt...
Vill du bara ha en grov uppfattning så funkar det mesta men ett mindre sensorelement som kopplat emot med bra termiska kontakt är en bra start. Jag är tyvärr inte insatt i för/nackdelar med IR/Laser termometrar så kan inte säga hur väl dom presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

annars finns ju lasertermometer

Skrivet av QRikard:

Hur noggrant ska du mäta? Mäta temperatur exakt är inte helt lätt...
Vill du bara ha en grov uppfattning så funkar det mesta men ett mindre sensorelement som kopplat emot med bra termiska kontakt är en bra start. Jag är tyvärr inte insatt i för/nackdelar med IR/Laser termometrar så kan inte säga hur väl dom presterar.

Problemet är att några av motorerna sitter inte så man kan komma åt dom under drift och jag vill gärna mäta med lådan stängd.
Asså exakthet är ju inte så himla viktigt +/- några grader är ju fine det handlar ju mera om att ta reda på om motorerna och spindeln är 40°, 50°, 60° eller om det börjar bli hetare än så.

Permalänk
Medlem

Om du har litet tålamod och villig att bygga själv så kan du skaffa några DS1820 1-trådssensorer (OK, det krävs 2 trådar) och montera dem på olika intressanta ställen och koppla dem till en lämplig processor som en Arduino eller Hallonpaj.

Numera är det det nog DS18B20 som gäller.

Notera att dessa sensorer är för upp till +125 grader. Skall du gå högre är det nog PT100-sensor som du vill ha, t.ex. denna: https://www.elfa.se/en/resistance-thermometer-jumo-00089222/p...

Permalänk
Medlem

@ehsnils: ja asså jag e ju sugen, men jag har noll programeringserfarenhet och har inte gjort nått system-on-a-chip projekt tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på om jag vill ha ut 5st temps och nån form av logg/graf funktion.
(och tyvärr har jag ingen brist på bygg projekt just nu)

Permalänk
Medlem

Kanske nåt åt det här hållet?

https://sigma-shop.com/product/140/lan-ds18b20-web-temperature-monitor.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

@ehsnils: ja asså jag e ju sugen, men jag har noll programeringserfarenhet och har inte gjort nått system-on-a-chip projekt tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på om jag vill ha ut 5st temps och nån form av logg/graf funktion.
(och tyvärr har jag ingen brist på bygg projekt just nu)

Du kanske skall börja med en multimeter som har en temperaturmätmöjlighet, då kan du åtminstone få veta vilken härad du ligger i, bara tejpa på mätkroppen på något bra ställe och kolla.

För en Arduino så finns t.ex. detta projektet: https://create.arduino.cc/projecthub/TheGadgetBoy/ds18b20-dig...

Sen är det bara att utmana dig själv eller ta hjälp av någon i närheten med litet programmeringserfarenhet.

Många av delarna går att hitta på Kjell&Co.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Hur noggrant ska du mäta? Mäta temperatur exakt är inte helt lätt...
Vill du bara ha en grov uppfattning så funkar det mesta men ett mindre sensorelement som kopplat emot med bra termiska kontakt är en bra start. Jag är tyvärr inte insatt i för/nackdelar med IR/Laser termometrar så kan inte säga hur väl dom presterar.

En av deras största nackdelar är reflektioner. Allt glansigt (som tex en metall fläns) ger felaktigt värde.
Ska man mäta med dessa ska man mäta matta ytor.

Det låter som att sensorer så nära de värmekällor han ska mäta måste vara det mest vettiga istället. Blir väl sen en fråga om budget och kunskap. Då han saknar programmeringskunskap är nog mitt råd att börja där, för annars riskerar han hamna i en sits med delar, och inget vettigt sätt att driva dem med.

Antingen läs/lär... eller hitta ett färdigt program som fyller hans behov, och köp delarna det behöver. Både Arduino och Pajen borde ju ha projekt för liknande.

Permalänk
Medlem

@MCRJ: Oooh inte just den där men dom hade en annan modell utan skal med bara usb å plats för 8st sensorer. Ser ju alldeles perfekt ut.