Permalänk

skärm att använda utomhus

Jag letar efter en skärm jag kan koppla in till min dator för att använda utomhus, 27-32 tum borde räcka. finns det starka skärmar man kan se i skugga, även om solen är stark?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@timpaatkins:
Kort svar: Ja
Men också kort svar: Nej

Det finns specialskärmar för användning på båtar och i maskinparker, vilka är extremt ljusstarka, 1000 nits och högre. Men då talar vi generellt om ganska stryktåliga apparater med begränsningar likt små pixelmatriser. Det är sällan priserna syns men räkna med kanske femsiffrigt för 1280x720 på säg 13 tum. Syftet är att visa information från maskinövervakning, navigeringsdata och liknande. Inte för att köra Excel eller csgo eller vad du nu tänkt.

Någon traditionell skrivbordsskärm som har ljusstyrkan för att konkurrera med solljuset i dessa dagar finns inte. Reflexfiltret lär ha en omöjlig uppgift. Skärmarna lär heller inte trivas i värmen. Plus att dina ögon i en sådan situation får det svårt att tillgodogöra dig skärmens innehåll. Och det blir väldigt besvärligt vid växlande molnighet.

Däremot kan man lösa det genom att ställa skärmen i någon form av tält så att den skärmas av från omgivande ljus. Det finns ett utbud av produkter för detta avsedda för yrkesbruk, likt film/kamerateam och liknande. Dessa lösningar är också ganska dyra, flera tusen och uppåt. Du kommer antagligen komma undan med en DIY-lösning med något billigt barn- eller campingtält köpt på Jula eller liknande.

Permalänk
Medlem

VR-headset är också ett alternativ, om än varmt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@timpaatkins:
Kort svar: Ja
Men också kort svar: Nej

Det finns specialskärmar för användning på båtar och i maskinparker, vilka är extremt ljusstarka, 1000 nits och högre. Men då talar vi generellt om ganska stryktåliga apparater med begränsningar likt små pixelmatriser. Det är sällan priserna syns men räkna med kanske femsiffrigt för 1280x720 på säg 13 tum. Syftet är att visa information från maskinövervakning, navigeringsdata och liknande. Inte för att köra Excel eller csgo eller vad du nu tänkt.

Någon traditionell skrivbordsskärm som har ljusstyrkan för att konkurrera med solljuset i dessa dagar finns inte. Reflexfiltret lär ha en omöjlig uppgift. Skärmarna lär heller inte trivas i värmen. Plus att dina ögon i en sådan situation får det svårt att tillgodogöra dig skärmens innehåll. Och det blir väldigt besvärligt vid växlande molnighet.

Däremot kan man lösa det genom att ställa skärmen i någon form av tält så att den skärmas av från omgivande ljus. Det finns ett utbud av produkter för detta avsedda för yrkesbruk, likt film/kamerateam och liknande. Dessa lösningar är också ganska dyra, flera tusen och uppåt. Du kommer antagligen komma undan med en DIY-lösning med något billigt barn- eller campingtält köpt på Jula eller liknande.

Såhär ser det ut på uteplatsen där skärmen är tänkt att användas, så det är inte i direkt solljus https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37755943_102128...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Vad är användningsområdet för skärmen? Många barer och uteserveringar brukar ställa ut helt vanliga tv-apparater i skuggan för att se fotboll och liknande. Det fungerar, men inte jättebra, man kan följa matchen, men då är det oftast mindre fokus på intrikata detaljer, utan mer spelare och bollen (som generellt skiljer sig mycket från spelplanen).

Generellt fungerar det att se ljusstarka saker, men mörka filmer, spel eller bara navigera på mörka gränsnitt är väldigt svårt även i skugga.

Jag har spelat en hel del på bärbara maskiner, DS, 3DS, Vita, Switch, och något som gör stor skillnad är att rikta skärmen mot en mörk yta för att minska reflexiviteten. Att bära svart t-shirt är t.ex. att föredra framför vit, och att man riktar skärmen dit. Med tanke på fotografiet så skulle jag gissa att den vita muren kan orsaka väldigt starka reflexer, speciellt ifall TVn är riktad mot en solig sida av muren...

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Bildexpert 📺

@timpaatkins: Det är knappast så att det finns en skärm på marknad avsedd för att fungera på din eller någon annas uteplats. Vad man frågar efter – den här frågan dyker upp varje sommar – kan liknas med att fråga efter högtalare som ger bra ljud bredvid en motorväg. Det finns ingen sådan produkt, utan man måste hantera situationen som den kommer, precis som @_genki beskriver.

Exempel på hur yrkesprodukter ser ut för att kunna använda en skärm utomhus:

https://www.backstagefilmcarts.co.uk/mag-dit-hd-tent-br-mag-u...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@timpaatkins: Det är knappast så att det finns en skärm på marknad avsedd för att fungera på din eller någon annas uteplats. Vad man frågar efter – den här frågan dyker upp varje sommar – kan liknas med att fråga efter högtalare som ger bra ljud bredvid en motorväg. Det finns ingen sådan produkt, utan man måste hantera situationen som den kommer, precis som @_genki beskriver.

Exempel på hur yrkesprodukter ser ut för att kunna använda en skärm utomhus:

https://www.backstagefilmcarts.co.uk/mag-dit-hd-tent-br-mag-u...

Man behöver inte överkomplicera, jag letar helt enkelt efter den ljusstarkaste skärmen för hemmakonsumenter för att kunna se tv i skuggan på en solig dag som i bilden jag länkade. That's it. Budget 2-3000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Man behöver inte överkomplicera, jag letar helt enkelt efter den ljusstarkaste skärmen för hemmakonsumenter för att kunna se tv i skuggan på en solig dag som i bilden jag länkade. That's it. Budget 2-3000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är lite hugget som stucket. Har du testat din nuvarande skärm (om du har en)? Duger den inte så kolla upp hur ljusstark den är och leta efter något bättre.

Permalänk

nu har jag hittat en, dell som kostar 2500 och har 400 cd/m2 (typ), 600 cd/m2 (peak)

https://www.dell.com/en-us/shop/dell-24-ultrathin-monitor-s24...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@timpaatkins: Dellen är en vanlig kontorsskärm. 400 nits är ganska mycket för en typisk skärm. Men inte alls särskilt ljusstarkt när vi talar om att konkurrera med solljus. En ny mobiltelefon med LCD-skärm ger runt 500 - 700 nits på max så du kan ha det som jämförelse vilka nivåer du ska upp till. Och just de nivåerna på kontorsskärmar finns inte riktigt hos normala datorskärmar.

Peak på 600 nits är endast peak vid HDR, alltså enstaka högdagrar i bilden när du matar exempelvis en HDR-film. Du kommer inte få den ljusstyrkan på en vit bakgrund i Excel eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@timpaatkins: Dellen är en vanlig kontorsskärm. 400 nits är ganska mycket för en typisk skärm. Men inte alls särskilt ljusstarkt när vi talar om att konkurrera med solljus. En ny mobiltelefon med LCD-skärm ger runt 500 - 700 nits på max så du kan ha det som jämförelse vilka nivåer du ska upp till. Och just de nivåerna på kontorsskärmar finns inte riktigt hos normala datorskärmar.

Peak på 600 nits är endast peak vid HDR, alltså enstaka högdagrar i bilden när du matar exempelvis en HDR-film. Du kommer inte få den ljusstyrkan på en vit bakgrund i Excel eller liknande.

Om Den är 1/4 mer ljusstark än en vanlig kontorsskärm som brukar ligga på. 250-300 så är det ju inte en vanlig kontorsskärm, det är Den ljusstarkaste som finns i det segmentet. Och den ska inte konkurrera med direkt solljus, den ska vara I skugga utomhus, det tror jag jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Tänkte att ja skulle bidra lite. Kostar nog en bra slant dock.
https://www.samsung.com/se/business/smart-signage/outdoor-ohd...

Det finns samtidigt isolerade och oisolerade boxar med typ plexiglas, kablarna dras genom ett gummi hål, dessa har funnit sedan iaf 2012 men är svår fångade då ja inte lyckats fånga upp betekningen för dessa, troligen reklam firmor. Ser ju lite ut som boxarna på tex busskurer.
Dom klarar vår/sommar/höst lite beroende på temperaturen. Och bör ju själv klart sitta iskugga.

Går säkert att göra dessa själv om man bara har lite materialkunskap.

Skickades från m.sweclockers.com