(C:) o (D:) samarbete... Hur?

Permalänk
Medlem

(C:) o (D:) samarbete... Hur?

Jag vill att min (C:) ska samarbeta tillsammans med (D:), alltså om jag söker efter något i datorns sökmeny

Så ska filen/programmet komma upp OAVSETT vilken hårddisk den ligger på. Just nu kommer bara saker från min SSD upp där, så om jag tex ska starta Photoshop, så kan jag inte söka på programmet, utan jag måste gå in via "Windows (D:)" -> Program -> Adobe -> Adobe Photoshop CC 2017 och sedan hitta Photoshop ikonen. Jag kan inte heller skapa en genväg på skrivbordet, utan isåfall måste jag flytta hela programmet över till SSD disken.
Jag antar även att ifall jag tar över Adobe program till SSDn och jag ska redigera videoklipp som sparats på HDDn, så kommer detta inte fungera eftersom de är lagda på olika diskar.

Jag försöker att lösa det här själv, men har ingen aning om vad jag ska söka på... Jag kan ju knappt ens förklara vad det är jag vill.
Hoppas ni förstod iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Jag vill att min (C:) ska samarbeta tillsammans med (D:), alltså om jag söker efter något i datorns sökmeny

Så ska filen/programmet komma upp OAVSETT vilken hårddisk den ligger på. Just nu kommer bara saker från min SSD upp där, så om jag tex ska starta Photoshop, så kan jag inte söka på programmet, utan jag måste gå in via "Windows (D:)" -> Program -> Adobe -> Adobe Photoshop CC 2017 och sedan hitta Photoshop ikonen. Jag kan inte heller skapa en genväg på skrivbordet, utan isåfall måste jag flytta hela programmet över till SSD disken.
Jag antar även att ifall jag tar över Adobe program till SSDn och jag ska redigera videoklipp som sparats på HDDn, så kommer detta inte fungera eftersom de är lagda på olika diskar.

Jag försöker att lösa det här själv, men har ingen aning om vad jag ska söka på... Jag kan ju knappt ens förklara vad det är jag vill.
Hoppas ni förstod iallafall.

tror det fungerar om
- du skriver något i sökrutan så du får upp rutan "filter" i högra hörnet
- klicka på den och tryck på "välj platser"
-längst ner till vänster i den rutan finns "ändra"
Där bör du kunna lägga till indexerade enheter

orkar inte krångla med printscreen, men hoppas du förstår,

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan köra detta i en CMD:
mklink /J "C:\D" "D:\"

Sen är det bara att söka på C så kommer även resultat från D komma upp.

EDIT: Tror jag missförstod dig lite, mitt svar ovan gäller om du söker efter filer i utforskaren.

Permalänk
Sötast

Detta är en sån funktion som får en att önska att Microsoft snart släpper Windows7... oh.. uhm.. wait... Vad hände där? ^^

Permalänk
Medlem

@moonblase:
Hittade det! Men.. råkade krångla till det lite. Innan jag läst färdigt hela ditt meddelande så gick jag in på "Avancerat" och mixtrade med "Indexplats". Vad står din "Aktuella plats samt Ny plats efter att tjänsten startats om:? Vill få tillbaks det till det var från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@moonblase:
Hittade det! Men.. råkade krångla till det lite. Innan jag läst färdigt hela ditt meddelande så gick jag in på "Avancerat" och mixtrade med "Indexplats". Vad står din "Aktuella plats samt Ny plats efter att tjänsten startats om:? Vill få tillbaks det till det var från början.

på a (aktuella plats) säger jag "C:\ProgramData\Microsoft" och på b säger jag tomt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare