Instorage AB - Problematik och stulna prylar

Permalänk
Medlem

Instorage AB - Problematik och stulna prylar

Hej! Jag skulle behöva råd. Det är så att jag hyrde ett förråd i samband med flytt från instorage ab.

Det hela började med att jag hyrde ett förråd i Tyresö och flyttade dit alla mina prylar. Någon vecka senare fick jag Mail från instorage som sa att förrådet i Tyresö skulle rivas, och alla mina saker skulle flyttas till deras förråd i nacka.

Irriterad blev jag, dels eftersom jag ville ha ett förråd i Tyresö och betalat för att få dit mina saker men också för att de skulle flytta mina saker utan att jag fick vara med, veta vilka som flyttade sakerna och så vidare. Dessutom kan man tycka att de borde varnat mig vid bokningen, att förrådet snart skulle rivas.

Iaf, mina saker flyttades till nacka och jag besökte förrådet relativt tidigt, nu hade mina saker blivit uppdelade på två små förråd, ett riktigt förråd och ett badrum man satt ett litet hänglås på med avloppslukt i. Där fanns alla mina kläder och fåtöljer i skinn och så vidare som drar till sig lukten.

Jag var där och hämtade en sak, gjorde ingen större koll så att allt fanns där förens jag besökte förrådet idag. Det är så att jag snart ska flytta in mina saker i det hus jag ska bo i, och jag märkte i samband med min visit nu att mina högtalare, relativt dyra sådana inte fanns i något av förråden.
Jag hade packat dem i sin orginalkartong så det var väldigt tydligt från utsidan vad det handlade om, och är man lite insatt kan man förstå dess värde.

Jag ringer till instorage och berättar att jag saknar kartongen med mina högtalare, de ber mig maila in det som sagts och jag mailar.

Då ringer de upp och säger att folk vanligtvis inte förvarar så dyra saker i förråd, och att mitt lås måste varit dyrkat vilket det inte var om något skulle vara borta. Killen jag pratar med
Försöker sticka hål på min anklagelse som om jag skulle försöka lura dem, sedan säger han att jag får vända mig till mitt försäkringsbolag.

Nu har jag fått nog, de undanhåller information. Flyttar mina saker utan att jag får möjligheten att vara med och se till att det går schysst till, sedan saknas det saker, av högt värde och de påstår att de inte kan vara dem som har gjort något.

I min värld är det bara hos dem saker kan ha gått fel, hur ska jag göra? Jag vill inte att mitt försäkringsbolag ska betala när det uppenbart är instorage som har säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

De måste väl ha någon form av försäkring som ingår i förrådshyran?
Har du lusläst ditt kontrakt och vad står det där?

Permalänk
Medlem

Kontraktet frånsäger sig det mesta, enligt dem själva gäller inte försäkringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ARN brukar sätta eld i baken på de flesta företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

ARN brukar sätta eld i baken på de flesta företag.

Tack, ska prova där. Lång handläggningstid dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Kontraktet frånsäger sig det mesta, enligt dem själva gäller inte försäkringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket märkligt! Bra business att ta betalt för att förvara saker men inte ta ansvar för om något försvinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Mycket märkligt! Bra business att ta betalt för att förvara saker men inte ta ansvar för om något försvinner...

Japp, synd att jag inte läste det finstilta innan, sen deras bortförklaring att ”man brukar inte förvara så dyra saker i förråd” (som att jag får skylla mig själv) känns halvt sjuk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma sak med shurgard m.fl, i förrådshyran ingår inte en försäkring för grejerna, det får man teckna extra från runt 100:- / mån beroende på värde på prylarna..

Permalänk
Medlem

@visa: Finns tyvärr också någon "regel" hos många försäkringsbolag att man inte får förvara dyrbara saker i källarförråd som inte är i direkt anslutning till bostad.

För många år sedan hade jag inbrott i mitt källarförråd. Fick inte ersättning för elektronik så som högtalare, datorskärm. Fick enbart ersättning för dom andra prylarna som stals.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

kan ju tycka att deras vilkor osv kan kvitta dom har försvunnit under deras flytt dvs deras problem och dom får lösa det hur dom vill du ska ha nya grejer kan jag tycka :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas på film? De har ju "Kameraövervakning, personliga accesskoder, vaktbolag"

Känns ju inte seriöst att först be dig ställa dina prylar i ett förråd och sedan återkomma med att det ska rivas kort efter. Man borde ju kontrollerat hur länge du tänkt ha förrådet och då rekommenderat Nacka istället. Jag vill ju inte ha några random flyttgubbar som flyttar mina grejor. De flyttar ju säkert många förråd samtidigt också så sakerna kan blandas ihop.

Permalänk
Medlem

I deras villkor följer

”6.4 Företaget åtar sig inte några skyldigheter i fråga om vård, tillsyn, övervakning och liknande av förvarat gods. Företaget ansvarar inte för direkta eller indirekta skador på eller förlust av förvarat gods eller följdskador på person eller egendom orsakade av Kundens gods.”

Jag såg att ex pelican storage har exakt samma avtalspunkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Borde ju finnas på film? De har ju "Kameraövervakning, personliga accesskoder, vaktbolag"

Känns ju inte seriöst att först be dig ställa dina prylar i ett förråd och sedan återkomma med att det ska rivas kort efter. Man borde ju kontrollerat hur länge du tänkt ha förrådet och då rekommenderat Nacka istället. Jag vill ju inte ha några random flyttgubbar som flyttar mina grejor. De flyttar ju säkert många förråd samtidigt också så sakerna kan blandas ihop.

Exakt.

Dessutom så frågade vi när de skulle riva lokalen i Tyresö om de kunde tänka sig köra sakerna till ett annat förråd vi tänkte hyra istället i Tyresö. Fick ett blankt nej på den frågan.

Jag var utomlands vid tillfället och mina föräldrar börjar bli gamla, vi kunde lixom inte flytta sakerna själva när vi fick så kort notis på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

I deras villkor följer

”6.4 Företaget åtar sig inte några skyldigheter i fråga om vård, tillsyn, övervakning och liknande av förvarat gods. Företaget ansvarar inte för direkta eller indirekta skador på eller förlust av förvarat gods eller följdskador på person eller egendom orsakade av Kundens gods.”

Jag såg att ex pelican storage har exakt samma avtalspunkt

Skickades från m.sweclockers.com

Läste samma sak. Jag ångrar att jag inte läste på bättre innan min flytt. Frågan är vad som gällde när de flyttade mina saker utan att jag fick vara med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@visa: Finns tyvärr också någon "regel" hos många försäkringsbolag att man inte får förvara dyrbara saker i källarförråd som inte är i direkt anslutning till bostad.

För många år sedan hade jag inbrott i mitt källarförråd. Fick inte ersättning för elektronik så som högtalare, datorskärm. Fick enbart ersättning för dom andra prylarna som stals.

Jag tror mitt försäkringsbolag har en sådan regel också, men jag har inte frågat.

Jag vill att instorage tar sitt ansvar, kan för farao inte vara värt att brottas mot kund i sådana hära ärenden..

Beklagar inbrottet förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av visa:

Jag tror mitt försäkringsbolag har en sådan regel också, men jag har inte frågat.

Jag vill att instorage tar sitt ansvar, kan för farao inte vara värt att brottas mot kund i sådana hära ärenden..

Beklagar inbrottet förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Peka på att prylarna försvann under flytten och inte på förvaringsstället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Peka på att prylarna försvann under flytten och inte på förvaringsstället.

Ja, tryck på att dom måste ha blandat ihop dina prylar med någon annans förråd, och därmed kommit bort den vägen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@visa: Finns tyvärr också någon "regel" hos många försäkringsbolag att man inte får förvara dyrbara saker i källarförråd som inte är i direkt anslutning till bostad.

För många år sedan hade jag inbrott i mitt källarförråd. Fick inte ersättning för elektronik så som högtalare, datorskärm. Fick enbart ersättning för dom andra prylarna som stals.

Det är inte kopplat till värdet på sakerna i sig; försäkringsbolaget har en lista på något tiotal kategorier av saker som betraktas som stöldbegärliga. Sådant som inte återfinns på listan är inte stöldbegärligt i villkorets mening.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

En polare fick sitt källarförråd länsat, alltså helt tömt. Någon gick genom tre låsta dörrar. Vinterdäck, gitarr, elektronik tom ett par stora förpackningar toarullar!!! Försäkringsbolaget sa att man inte kan förvara stöldbegärliga objekt i förråd. Är det borta= stöldbegärligt. Snacka om moment 22. Fick inte en krona på hemförsäkringen.
Måste lägga till att ARN är det som gäller och lycka till.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte uppdatera, har anmält till ARN. Arn bearbetar ärandet. Instorage har svarat att de aldrig kommer ersätta mig och att det omöjligt är deras fel osv. Försökt förlöjliga och misskreditera mig.

Jag har polisanmält dem nu. Var där igen och förrådet var ommöblerat, någon har dvs varit där inne. Hade min sambo med mig som är polis som vittne till det hela, så nu är vi fler som ser att de håller på med något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste lite på deras webbsida. Framgår ju att dom har kameraövervakning. Om du polisanmält så bör väl bolaget kunna tillhandahålla övervakningsfilm från ditt gamla förråd vid flytt. För underlätta polisarbetet. Samt ditt nuvarande förråd då någon ommöblerat.

Tänker bara högt och vet inte vad som krävs för begära ut övervakningsfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Läste lite på deras webbsida. Framgår ju att dom har kameraövervakning. Om du polisanmält så bör väl bolaget kunna tillhandahålla övervakningsfilm från ditt gamla förråd vid flytt. För underlätta polisarbetet. Samt ditt nuvarande förråd då någon ommöblerat.

Tänker bara högt och vet inte vad som krävs för begära ut övervakningsfilm.

Precis, det sa min sambo med. De har uppenbarligen kollat övervakningskamerorna dagarna jag har varit där då de försökte säga till Arn att jag bar ut lådor själv ur förrådet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Precis, det sa min sambo med. De har uppenbarligen kollat övervakningskamerorna dagarna jag har varit där då de försökte säga till Arn att jag bar ut lådor själv ur förrådet.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, då påstår ju de sig ha bildbevis! Då får man nog ta och visa upp denna bevisning också, inte bara påstå att man har den...

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt skojarföretag. Hoppas det går framåt med ARN.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Flyttade ”äntligen” ut alla saker, givetvis var matbordet trasigt, ett Mörbylånga från Ikea. Sen så saknas min kartong med mina elverktyg från makita, och spänningsverktyg.

Jag vet inte om jag ska gråta eller gråta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det låter mer som om de har några anställda som inte är mest hedliga som "flyttar" runt förråd och så försvinner det saker.

har inte företaget ett ansvar för att se till att deras faciliteter är säkra?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag blir så sympatiarg att jag kan slå sönder ett bord snart. Hoppas att du får någon slags upprättelse!

Permalänk

Är lite fundersam. Ingenstans framgår det om hur förrådet är låst. Är det med eget hänglås eller är det med en nyckel i ett lås företaget tillhandahåller. För är det bara en nyckel till ett lås som inte kan bytas, kan detta innebära att en eller flera dubbletter är på vift. Antar även att företaget förbehåller sig rätten att behålla en nyckel så att de kan gå in i förråd om så behövs.
Om detta stämmer, anser jag att all bevisning ligger på företaget. Speciellt när det nu framkommer att kameraövervakning finns, samt att företaget flyttade alla dina saker till det nya förrådet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Är lite fundersam. Ingenstans framgår det om hur förrådet är låst. Är det med eget hänglås eller är det med en nyckel i ett lås företaget tillhandahåller. För är det bara en nyckel till ett lås som inte kan bytas, kan detta innebära att en eller flera dubbletter är på vift. Antar även att företaget förbehåller sig rätten att behålla en nyckel så att de kan gå in i förråd om så behövs.
Om detta stämmer, anser jag att all bevisning ligger på företaget. Speciellt när det nu framkommer att kameraövervakning finns, samt att företaget flyttade alla dina saker till det nya förrådet.

//Freezer

Tack för ett bra inlägg. Japp, företaget tillhandanhöll låsen och nycklarna. Vi fick bara två nycklar per lås, vanliga hänglås. Googlar lite och ser att i princip alla hänglås säljes med 3 el fler nycklar.

Han ville inte tillhandanhålla några övervakningsfilmer alls, även fast polisen bett mig efterfråga dem (konstigt nog, det tycker jag dem borde göra själva).

Har räknat ihop värdet på förlorade saker med kvitton och dylikt till cirka 59.000 kronor. Dvs, det är ingen liten stöld i mina ögon. Utöver detta, skadorna på möblerna.

Ett läskigt minne är:

Jag och min sambo var i förrådet och packade om saker, precis när jag skrivit detta inlägg(första). Vi kämpade med några kartonger och en Bacho såg för att få plats med den smidigt bland verktyg.

Ingen sådan kartong fanns vid flytten från förrådet.

Jag har mig själv, min sambo, min mor och min far som alla sett med ögonen hur saker förändrats i förrådet utan att vi varit där.

Den här dryga killen som svarar när man ringer, marc sk*rman. Sitter i ledningen för många företag. Med tanke på hur dryg denna kille är, och att han personligen varit inblandad i flytten förvånar det mig inte om han skulle ha sakerna hemma hos sig.