Varifrån köper ni delar till vattenkylning? Hur väljer ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Varifrån köper ni delar till vattenkylning? Hur väljer ni?

Hej alla. Har länge drömt om att bygga en loop och känner mig alltid lika vilsen när jag ska låtsas-shoppa delar, då det inte är aktuellt riktigt än med tanke på hur hårdvarumarknaden ser ut i nuläget. Vill också ha ett nytt chassi men har inte bestämt mig än.

Jag är ändå nyfiken på varifrån ni som är erfarna byggare köper era delar. Har tittat en del på coolerkit då dom är, olikt andra webbutiker, mer fokuserade på just vattenkylning. Jag tycker dock att dom trotts detta har ganska begränsat utbud av de olika märkena.

Vilka märken anser ni är generellt bäst? Blandar ni märken? EK är stort fortfarande antar jag men nu tycks Alphacool och Thermaltake få mer fäste, i alla fall i USA.

Funderar också på varför monoblock är en grej nu. Känns ju inte som en nödvändighet då vanliga CPU-block fortfarande tillverkas och säljs. Har det något med hur de nya kretsarna är designade att göra - z270 express osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av toboraton:

Hej alla. Har länge drömt om att bygga en loop och känner mig alltid lika vilsen när jag ska låtsas-shoppa delar, då det inte är aktuellt riktigt än med tanke på hur hårdvarumarknaden ser ut i nuläget. Vill också ha ett nytt chassi men har inte bestämt mig än.

Jag är ändå nyfiken på varifrån ni som är erfarna byggare köper era delar. Har tittat en del på coolerkit då dom är, olikt andra webbutiker, mer fokuserade på just vattenkylning. Jag tycker dock att dom trotts detta har ganska begränsat utbud av de olika märkena.

Vilka märken anser ni är generellt bäst? Blandar ni märken? EK är stort fortfarande antar jag men nu tycks Alphacool och Thermaltake få mer fäste, i alla fall i USA.

Funderar också på varför monoblock är en grej nu. Känns ju inte som en nödvändighet då vanliga CPU-block fortfarande tillverkas och säljs. Har det något med hur de nya kretsarna är designade att göra - z270 express osv?

Jag har tyvärr inga tips, men jag är också intresserad av att få svar på bästa återförsäljaren för oss som bor i Sverige. Är det Amazon eller eBay som gäller?

Helt klart så att man blir låst till en del produkter hos de svenska återförsäljarna.
Monoblocks är mer effektivt, därför det har blivit populärt antar jag.

| i7 8086k @ 5Ghz | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X |
| MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC | Corsair Hydro H100i v2 |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 3200Mhz |
| Fractal design R5 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2010

Just nu kör jag med EK block och radiatorer med Bitspower anslutningar.
Kan rekommendera Highflow.nl när det kommer till delar. Jag har beställt nästan alla mina saker där och det har fungerat smidigt.

Intel Core I5 6600k| EVGA GTX 980Ti| Asus Impact VIII mITX | EVGA T2 850w | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 0 | NZXT Manta | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 240 EK Rad, EK CPU Monoblock, EK GPU Fullcover

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av luki3:

Monoblocks är mer effektivt, därför det har blivit populärt antar jag.

Ja, jag tror jag har förstått det så med tanke på hur dom samtidigt kyler VRM. Antar att det bidrar med stabilare strömtillförsel vid högre klockfrekvenser. Ett vanligt CPU-block räcker nog fortfarande för dom som inte behöver ge processorn extrema mängder kräm (?).

Skrivet av Deathtrip2k:

Just nu kör jag med EK block och radiatorer med Bitspower anslutningar.
Kan rekommendera Highflow.nl när det kommer till delar. Jag har beställt nästan alla mina saker där och det har fungerat smidigt.

Det var nytt för mig. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Nästan köpt allt på HighFlow gillar dem jätte mycket de är super seriösa

Gaming:[Asus Zenith Extreme]-[AMD TR 1950X@4Ghz]-[Corsair Dominator 3066mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[Samsung 960PRO 1TB]-[CL SMA8]:.
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2004

Köpt från inet.se och sedan från aquatuning.se
Alphacool produkter.

Dock är det inte de bästa priserna alltid. Inte så konkurrens utsatt marknad än och många tar ordentligt betalt för det lilla man köper ibland.

AMD Ryzen 7 1700@4000Mhz, Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, 4x8Gb Kingston HX434C19FB2K2/16 3466C19@3600Mhz 14.(14).22.16.32.63 2T 1.520V, RX 480 RS 4Gb, Crucial MX300 525Gb, 2x500Gb 2x320Gb HDD, LG L245WP-BN 24",Samsung C27F390 27", HX620W, Logitech MX Master, Logitech G610 Orion Brown.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

@toboraton:
Beställde först en färdig paket från EK. Den blev basen till min första loop och alla utveckling därefter. Väldigt nöjd
https://www.inet.se/produkt/5331415/ek-kit-l360-r2-0
Jag har lagt till och byt ut delar med mera

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/