Covers som är bra och låter annorlunda än originalet (musik)

Permalänk
Medlem

Covers som är bra och låter annorlunda än originalet (musik)

Har fastnat för covers som skiljer en hel del från originalen. Om jag föregår med gott exempel så kanske ni också kan tipsa om några bra låtar?

Kravet är att det ska skilja en hel del från originalet samtidigt som det, på riktigt, är bra. Självklart tycker vi förstås olika vad som är bra eller inte men jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag har för övrigt snöat in mig på Morgan James (längst till höger) i videon nedan, jävlar vilken röst.

Efter ett band som gör en cover på Rage Against the Machine så får man väl ta med en av deras covers

Misstänker att ganska många inte alls tycker låten nedan är speciellt bra. Men jag gillar den skarpt!

Det här är inte direkt en cover utan mer en tribute men den är så grymt jävla bra att jag bara vill sprida den till resten av världen. Led Zeppelin - Stairway to Heaven tribute

Permalänk
Medlem

Hujedamig, ännu en tråd med femtioelva länkade videor i varje inlägg som gör att tråden snart blir lika läsbar som en roman skriven i snigelslem.

Bidrar därför med en ordinär länk, där Ólafur Arnalds med vänner tolkar den annars helt outhärdliga Destiny's Child-låten Say My Name.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sötast

Helt underbar cover.

Länkar den direkt i tråden för bättre översikt och enkel uppspelning ^^

Permalänk
Föredetting

Min första tanke:

Originalet: https://www.youtube.com/watch?v=woe_4gkS4XU

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Always on my mind med Pet shop boys låter väldigt annorlunda mot exempelvis Elvis version.
En riktigt bra cover tycker jag.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

NYVERSION:

ORGINALET:

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Hellsongs, ett svenskt band som gör/gjorde covers på diverse rocklåtar. Bl.a från Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest osv och dom låter helt annorlunda mot originalen Ett smakprov: Hellsongs - Run To The Hills

The Cardigans har också gjort några Black Sabbath covers som låter väldigt annorlunda, kul tråd förresten!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Portishead´s Abba-cover:

Permalänk
Medlem

Röyksopps Depeche Mode cover:

Permalänk
Medlem

Gillar du metal så kan du söka upp Frog Leap Studios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Gillar du metal så kan du söka upp Frog Leap Studios

Skickades från m.sweclockers.com

Nicket "Biomechanical" började 2005 sätta ihop en serie som han kallade
Metal-Hard Rock Covers med runt dussinet låtar/cd, det har nu kommit 735 st cd.
Går att hitta tex på TPB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=kwCijARRSE8
Number of the beast.
Billy Corgans röst är fin här.

Permalänk
Hedersmedlem

Max Raabe gör ju trevliga 20-talsversioner av många låtar:

Permalänk
Gallerikonnässör

Slår ett slag för Ghost cover av Beatles Here Comes the Sun.

Edit: råkade bara skicka länken först.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Det är något med covers som gör att de tenderar att bli pretentiösa. Alltid segare än originalet och sämre producerat, med någon seg skönsjungande person som inte är i närheten av ursprungsartisten.

Haha, fan vad bitter jag låter. Men det är SÄLLAN en cover är bättre än originalet, i min mening.

EDIT: Denna är dock bättre än originalet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Redan nämnt men ingen länk så även jag slår ett slag för Leo Moracchioli (Frog Leap studios). Sköna covers med en stor portion humor i musikvideorna.

Sultans Of Swing
Gangsta's Paradise

Permalänk
Medlem

Denna dök upp på radion igår på jobbet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Försökte hitta den men finns inte på apple music

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Var och såg dem live på ett litet ställe i Tyskland för en månad sedan

Permalänk
Medlem

Van Canto gör många bra metal-covers. A capella fast med trummor

Cover på Sabatons Primo Victoria (här även med Sabatons sångare med så nästan fusk)

Länkfix
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Mycket av Leo Moracchioli är bättre än originalen

Permalänk
Medlem

Disturbed med Sound of Silence

Permalänk
Medlem

Det finns ju många

Men ett fåtal

Carolina Wallin Perez covers på Kent's låtar är rätt bra också och finns på Spotify tex.

Sedan gillar jag nog MEST när man snurrar runt på Spotify eller liknande och hittar covers av mer elle rmindre okänt folk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är något med covers som gör att de tenderar att bli pretentiösa. Alltid segare än originalet och sämre producerat, med någon seg skönsjungande person som inte är i närheten av ursprungsartisten.

Haha, fan vad bitter jag låter. Men det är SÄLLAN en cover är bättre än originalet, i min mening.

Fast tar man den utan tvekan viktigaste svenska covern någonsin, så är det lite annorlunda.
Blå tåget - den ena handen vet vad den andra gör
- - - > Ebba grön - Staten och kapitalet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

First aid kits version av Fever rays When I grow up:
https://www.youtube.com/watch?v=WAs5y2lvO-Q

Obadiah Parkers version av Outcasts Hey ya:
https://www.youtube.com/watch?v=c745E7T_Wvg

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Tears For Fears Mad World cover:

Permalänk
Medlem

Radiohead Creep cover: