Discord öppnar egen spelbutik

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

+1

När man hade riktiga skivor som gick sönder så man var tvungen att ladda ner en no-cd patch!

Ja, eller när man var tvungen att installera femton olika patchar och sen funkade ändå inte spelet.

Folk som gnäller på Steam har inte levt i den delen av PC-eran när allt var mer eller mindre trasigt per default, och börja spela var förknippat med långa förberedelser istället för att bara kunna trycka på en knapp för att installera och sen spela. Givetvis gick alla nedladdningar i modemhastighet också, så att det tog ett par dagar att få hem en större patch, vilken visade sig ha CRC errors när man sen skulle installera så att man fick börja om.

Åh vad jag inte saknar någonting av det.

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så jävla märkvärdigt att utveckla programvara som håller sig till ett syfte nuförtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, eller när man var tvungen att installera femton olika patchar och sen funkade ändå inte spelet.

Folk som gnäller på Steam har inte levt i den delen av PC-eran när allt var mer eller mindre trasigt per default, och börja spela var förknippat med långa förberedelser istället för att bara kunna trycka på en knapp för att installera och sen spela. Givetvis gick alla nedladdningar i modemhastighet också, så att det tog ett par dagar att få hem en större patch, vilken visade sig ha CRC errors när man sen skulle installera så att man fick börja om.

Åh vad jag inte saknar någonting av det.

När ett LAN från Fredag till Söndag innebar 24-36 timmars arbete för att installera och få alla spelen uppdaterade på alla datorerna... förutom på en där det var helt omöjligt att få igång spelet. Sen var det nästan dags att börja packa ihop.

Det var bättre förr.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd

Hehe, det verkar som skribenten har fallit i Discords händer när denne skriver, "gratis spel per månad till betalande medlemmar".

Jag antar att "gratis livsmedel ges varje gång till kunder som betalar i kassan" på ICA då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Alternativ är väl alltid kul. Problemet blir när man blir tvingad till att använda just en spelbutik för att köpa ett visst spel eller en viss launcher för att spela ett visst spel (och oftast är ju launcher = spelbutik såatteh)

Nu vet jag inte om dem kommer erbjuda samma spel som Steam men blir några titlar låsta till
ena eller andra parten då är det inte ett "alternativ" längre.
Då tvingas man ju handla hos båda.

Denna hysteri i att sälja mer kommer ta koll på oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hehe, det verkar som skribenten har fallit i Discords händer när denne skriver, "gratis spel per månad till betalande medlemmar".

Jag antar att "gratis livsmedel ges varje gång till kunder som betalar i kassan" på ICA då?

Vad jag förstår så gäller det för Nitro användare, något du redan kan vara idag. så mer "funktioner", spel i detta fallet, kan bara ses som en gratis utökning då man ej behöver betala mera.

Det är trevligt att ha Ica kort ibland och faktiskt ta del av gåvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

inb4: "Det ska bara finnas en butik och det är steam!!!!!! blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån!!!"

Skrivet av anon273333:

inget fel med konkurenns? vi gynnas bara av att de finns fler företag som fightas om bästa priset på spelen

På vilket sätt gynnas vi dock?
Hög konkurrens leder oundvikligen till att förr eller senare går någon i konkurs. Vad händer då med alla spel du köpt där? *Poof!*

Angående "alternativ": Vill du äga och spela alla heta nya spel så är fortsatt ditt enda alternativ att inte bara köpa varenda konsol utan även ladda ner femtioelva olika speltjänster som ligger och tuggar i bakgrunden. För alltid är det så att några spel finns bara på Steam / UPlay / i Blizzard Launcher / GoG / konsoler, osv...

Så istället för prispress ökar antalet exklusiva släpp och mängden bloatware jag måste installera för att kunna spela dem. Allt snack om prispress är hypotetiskt önsketänk - fantasier som inte ser ut att korrelera mot verkligheten. Finns inget nytt här och inga nya alternativ - är fortfarande gilla läget eller avstå spelet som gäller.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Steam gjorde en Discord, och Discord gjorde en Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Självklart så samlar dom in data, och så mycket dom kan.
Skulle heller inte tro att det spelar någon roll vad din polare kör med för inställningar, datan samlas in ändå

Företagen brukar ju svära på allt dom håller heligt (sin egen plånbok då) att dom egentligen inte använder insamlad data till nånting.
Men varför samla på all data i så fall ?

Det är klart dom samlar på data, det var inte det jag menade. Menade att min polare är bra naiv om han tror att dom inte gör det bara för att han väljer att inte visa vad han spelar. Hur som helst så är det inget vi användare kan göra åt det direkt så fort vi har installerat Discord och nu med en spelbutik så kommer vi säkerligen få riktade rekommendationer baserade på vad en själv eller kompisar på sin discord server spelar iaf.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Men suck.. Kunde de inte fokuserat på att göra ett riktigt bra VOIP-program först?! Mängder med små men viktiga funktioner som saknas som det är, men givetvis så börjar man fundera på något annat istället.. Trähattar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Men suck.. Kunde de inte fokuserat på att göra ett riktigt bra VOIP-program först?! Mängder med små men viktiga funktioner som saknas som det är, men givetvis så börjar man fundera på något annat istället.. Trähattar!

Jag tyckte Discord erbjöd mer än alla andra program direkt vid launch.
Vad saknas tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Möjlig framtida timeline:
1. Microsoft köper Discord för mer pengar än vad många små länder har som BNP.
2. Tar omedelbart bort allt som gjort plattformen attraktiv och ersätter det med reskinnat skype.
3. Användare flyr plattformen till nästa uppstickare som inte knycker deras data och spammar med reklam.
4. Microsoft tvingar W10 användare att installera Discord.

Haha, veckans roligaste kommentar 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

+1

När man hade riktiga skivor som gick sönder så man var tvungen att ladda ner en no-cd patch!

Hehe... Jag lånade ut skivorna till Baldur's Gate 1 till en polare på den tiden. En månad senare när jag fick tillbaka dem funkade hälften... 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Att det ska vara så jävla märkvärdigt att utveckla programvara som håller sig till ett syfte nuförtiden.

Håller med i sak, men folk vill ju dra in $$$.
Vad jag vet så är discord gratis? Blir inte mkt intäkter på det

99.999% av alla tjänster idsg verkar ju gå ut på stt genom gratis bygga en användarbas som man sen sk försöka profitera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån...

Nä men jag menar det ärligt. inte för att jag hatar alternativ, utan för att jag inte litar på att alternativen kommer finnas kvar om 5-10-15 år när jag vill spela om ett gammalt spel.

Jag hade några spel på Stardocks tjänst, Impulse driven, eller vad den nu hette. Den köptes up av gamestop och lades senare ner. De spelen har jag inte tillgång till längre,så din farhåga är ju rimlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

På vilket sätt gynnas vi dock?
Hög konkurrens leder oundvikligen till att förr eller senare går någon i konkurs. Vad händer då med alla spel du köpt där? *Poof!*

Angående "alternativ": Vill du äga och spela alla heta nya spel så är fortsatt ditt enda alternativ att inte bara köpa varenda konsol utan även ladda ner femtioelva olika speltjänster som ligger och tuggar i bakgrunden. För alltid är det så att några spel finns bara på Steam / UPlay / i Blizzard Launcher / GoG / konsoler, osv...

Så istället för prispress ökar antalet exklusiva släpp och mängden bloatware jag måste installera för att kunna spela dem. Allt snack om prispress är hypotetiskt önsketänk - fantasier som inte ser ut att korrelera mot verkligheten. Finns inget nytt här och inga nya alternativ - är fortfarande gilla läget eller avstå spelet som gäller.

Nja, jag håller inte riktigt med. Det finns ju gott om potentiell prispress, men bekvämligheten (och tryggheten - inte så trevligt att lämna kortuppgifter på nätet) med att använda en enda plattform gör att många hellre köper det lite dyrare där de redan är kunder.

Och för de exklusiva titlarna finns ju återförsäljare av nycklar som sänker priserna ganska snabbt, men där är det samma problem och dessutom lite jobbigt att kopiera en nyckel... 😋

Notera att jag är likadan. Är visserligen kund på kanske tio olika spelsajter/spelplattformar men orkar nästan bara handla på tre av dem.

Förmodligen är det liknande mekanismer som skapar kundlojalitet oavsett vad som säljs. Förändring är jobbigt. Jävligt jobbigt... 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Håller med i sak, men folk vill ju dra in $$$.
Vad jag vet så är discord gratis? Blir inte mkt intäkter på det

99.999% av alla tjänster idsg verkar ju gå ut på stt genom gratis bygga en användarbas som man sen sk försöka profitera på?

Ja, det är svårt att leva på patreon eller dylikt om man har stora driftskostnader, som jag antar att discord har. Och förmodligen är det en framgångsrik strategi med gratis eller billigt i början. Testa nytt är läskigt, men gratis är gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Som kanske innebar en virusfri upplevelse.

1. Close your antivirus program.
2. Extract the exe, replace the game.exe file.
3. Enjoy the game!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oron är kanske obefogad. Du köper spelet billigare på Discord och redeemar nyckeln på Steam. É Voila! Alla är glada och nöjda. Önsketänkande, jag vet men hoppas kan man göra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - ASUS Z97 Pro WiFi AC - Intel Core i7 4970K 4.0 GHz - Corsair 16GB CL9 1866MHz VENGEANCE PRO Red - Gigabyte RTX 2060 Super - Corsair RM800W 80+ Gold - Corsair H80i - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB - Win 10 Pro -64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappen:

Med tanke på att Discord redan går att använda på Xbox ONE så kanske man ska ta fram foliehattarna.

På tal om det där med att samla in data och spamma med reklam så har jag en kompis som vägrar använda funktionen som gör att man ser vilka spel han spelar, då han är övertyg om att Discord samlar in data om honom när han visar vilket spel han spelar... Jag har inte gjort någon djupdykning i om det finns belägg för det han påstår men personligen tycker jag det är en av de bättre funktionerna som Discord har för att jag snabbt kan se vad folk spelar.

Frågan jag kan ställa mig. Vem fan bryr sig om företag vet vad jag jag spelar. Får ju hellre Riktad reklam än oriktad reklam om jag ska vara ärlig. Eller är han rädd för att Sverige ska bli en diktatur där discords datainsamling används för att hänga alla stackare som spelat fel spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

inb4: "Det ska bara finnas en butik och det är steam!!!!!! blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån!!!"

Även om det hade varit underbart så.... DÖDA KONKURRENS, låt de stora jättarna ta över allt och död åt entreprenörskapen samt företagsamheten!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Anledningen till att folk gnäller över att de kommer fler speltjänster handlar inte om att det finns flera. Det handlar om att vissa tjänster gör spelen helt exklusiva. Tex Origin med battlefield, diablo med battle.net, fortnite med epic launcher, uplay med assassins creed, fallout 76 med bethestas egna (vet ej vad den heter).

Så länge denna tjänst inte handlar i exklusiva spel finns det inget att gnälla över- Konkurens är bra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Även om det hade varit underbart så.... DÖDA KONKURRENS, låt de stora jättarna ta över allt och död åt entreprenörskapen samt företagsamheten!

Om man skulle kunna flytta spel mellan olika tjänster via spelnyckeln då skulle flera shoppar Origin, Steam Uplay mm att faktiskt konkurrera på att ha bra tjänster och priser. Men i dagsläget allt som sker är walled gardens.

För att ta en jämförelse, istället för att åka till Ica för att handla så måste vi åka till Arla butiken för att handla deras mjölk produkter för att de vill att du skall ha den "färskaste upplevelsen". Sen får du åka till Kötthandlaren för att köpa lite nötfärs och bacon. Lite sugen på ägg så skall du åka till bonden och köpa ett par ägg direkt genom att klämma på kycklingen och dra kortet mellan skinkorna.

Nej vi får inte mer alternativ vi får bara mer bloatware som skall spionera på oss för att de skall ha sina exklusiva shoppar med sina exklusiva spel och få större möjlighet att mjölka sina kunder. Lootboxes gick åt helvete nu skall de samla på sig info om dig om vad du spelar, hur länge, och på vilket sätt för att sedan slänga ut erbjudanden och micro transactions på dig eller sälja infon vidare till andra.

Snart kan man inte torka arslet med en våtservett utan att få reklam om dålig PH balans på mobilen och produkter som kan lösa det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Discords UI är i en klass för sig när det gäller efterbliven design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Jag tyckte Discord erbjöd mer än alla andra program direkt vid launch.
Vad saknas tycker du?

Whisper-funktion är väl det absolut viktigaste för min del (funkar ju liksom inte att vara större grupper i en kanal annars), sen den där "blipp"-funktionen som informerar dig om att din mikrofon faktiskt spelar in ljud.. Den har de ju valt att endast ha med när du kör PTT.. Vilket känns totalt meningslöst, hela poängen med funktionen är ju att köra voice activation så du vet om du sänder i onödan eller inte.
Två features som spontant känns som väldigt lite arbete för programmerarna att få till (obs: känsla, inte fakta), och som funnits med länge i på deras förslagslista över önskemål från communityt, men som inte fått någon attention. Småaktigt kan tyckas, men för mig som använder det regelbundet till simracing med 25-30 deltagare så är det extremt irriterande att inte kunna dela information om race-strategier mellan teammedlemmar samtidigt som man kan ropa ut en varning till hela startfältet om "krock i kurva 3" eller dylikt. Misstänker att MMORPG-spelare känner ungefär likadant då man väl knappast vill kommunicera med en hel raid samtidigt utan ofta delar in sig i mindre grupper men fortfarande vill kunna få ut information till hela gruppen snabbt. Än en gång bara en känsla, inte faktum

Permalänk
Medlem

fifan för alla dessa speltjänster.

tydligen ska nya fallout också endast komma på någon unik speltjänst, tur att man inte spelar något längre, slipper installera all dessa värdelösa program som garanterat lägger sig i autostart med massa services som rullar i bakrunden och drar kräm i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som kanske innebar en virusfri upplevelse.

Ja, livet var lite mer spännande.
Antingen fick man spela, eller installera om datorn.

Lite som en kinder överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

På vilket sätt gynnas vi dock?
Hög konkurrens leder oundvikligen till att förr eller senare går någon i konkurs. Vad händer då med alla spel du köpt där? *Poof!*

Och där nämnde du precis varför jag helst köper drm-fria spel på gog först och främst. Alla företag går i konkurs förr eller senare vilket ligger i konsumentens intresse att ha spelen i drm-fria format.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3