Köpa gtx 1060 eller annat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpa gtx 1060 eller annat grafikkort?

Hej!

Jag byggde min dator i 2012, för strax över sex år sedan och funderar nu på att köpa bättre grafikkort. Här är mina komponenter:

Intel i5-3570K
Asus Radeon 7850 2GB
moderkort Asus P8Z77-(nånting)-Ivy Bridge
8GB RAM
500W nätagg (kanske t.o.m upp till 750W, kommer ej ihåg)

Har funderat själv på att köpa gtx 1060 men är dock osäker på om den kan begränsas av mina andra komponenter.
Målet är att datorn ska hålla några år till på rimlig FPS i icke krävande spel. Mitt nuvarande grafikkort funkar helt okej men upplever ibland störande grafik stutter.

Är gtx 1060 en rimlig uppgradering? Eller finns det andra kostnadseffektiva alternativ? Tacksam för svar.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Nvidia släpper nästa generation snart (fast det kan dröja någon månad tills vi får mellansegmentet, t.ex 2060) så om du inte orkar vänta så kan 1060 fungera. Om du överklockar processorn så kan den hänga med lite mer också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

GTX 1060 är ett rejält hopp från amd 7850, räkna med minst dubbla prestandan. Rullar helt okej ihop med en 3570k.

Eftersom du inte verkar jättebrydd av grafikprestandan kan du gott hålla ut 1-2 månader då priserna med största sannolikhet kommet falla. (nya grafikkort lanseras)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar ^^ ska vänta och hålla utkik på lägre priser