Permalänk
Medlem

8w fläktar på 7w kontroller?

Ena fläkten på sonens grafikkort har lagt ner för gott. Tänkte göra slag i saken och slänga på 2st 120mm fläktar istället.
Nu visade det sig att dom jag hade liggandes låg på 7.98w/st.
Hittade även en gammal antik fläktkontroller i en låda...en Zalman ZM-MFC1 som klarar 7w/kanal.

Vad kommer hända om jag kopplar in fläktarna på varsin kanal på kontrollern?
Kommer potensiometrarna gå sönder/bli väääldigt varma, eller kommer man inte få ut maxeffekt från fläktarna?
Går de inte på max spelar det ingen roll (har för mig dom ligger på 150kubikfot/timme....vilket borde vara ca 50m2/h...vilket borde räcka mer än väl..), men går de sönder...eller blir överhettade är det ju mindre bra...

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläktar, då 8W på en fläkt är rätt mycket vad jag vet?

Det sitter en variabel spänningsomvandlare i den, så det är inte potentiometrarna som är begränsningen.
Troligtvis kommer de nog gå alldeles för varma vilket kommer att göra ett de till slut kommer att dö.
Kanske du kan komma runt dem genom att sätta en extra fläkt för att kyla kretsarna på fläktkylningen, alternativt hitta andra fläktar.

Är det förresten modellen med rattar och brytare, testa att koppla in dem på brytarna istället och kör dem i 5V, så länge fläktarna startar så kan det ju gå. Värt att testa i alla fall (och jag tror inte effektbegränsningen gäller på de kanalerna).

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack för svaret!

Ja, det är den med "vred och brytare".

Det är gamla 3dfxcool-fläktar...köpta från USA på den tiden på kylning/moddning ännu inte börjat säljas i svenska webbutiker hehe....lite antikvarning på dom, men verkar funkar bra ändå.

Testade dock koppla dom direkt på nätagget med lämplig kontakt....å i ärlighetens namn var de betydligt tystare än jag mindes dom från när jag själv använde dom.

Så börjar överväga att montera dom och låta dom köra 100% tills vi har råd å köpa ett nytt GFX till sonen...

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt vad är det för fläktar du har om de drar 8W ? Det är oerhört mycket för datorfläktar som sällan drar över 1 W ?
Här https://noctua.at/en/nf-p12-pwm/specification är data på en modern och bra "normalfläkt"
den drar 0,6W som jämförelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Datate78: Trevliga saker du har i dina gömmor där hemma

Testa att använda någon av kanalerna som de två brytarna på kontrollen styr, skulle de gå igång på 5V och klara av att kyla grafikkortet så är det ju riktigt nice då de borde ju gå riktigt tysta då, annars finns ju alltid möjligheten att klicka över dem till 12V för att få extra kylning.