Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

En av de stora nyheterna med Nvidias nya arkitektur är stöd för strålspårning i realtid, något som Nvidias VD menar kommer innebära ett stort steg framåt för rendering av grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3h 15 min kvar.

@Redaktionen, var vänliga och ge oss en hint - har ni sett dessa grafikkort med egna ögon?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag kände mig så taggad inför en grafikkortslansering. Hypen har verkligen slagit rot.

Synd man bör räkna med över 10k i Sverige även för vanliga RTX 2080. Ser inte alls fram emot att se priserna

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

3h 15 min kvar.

@Redaktionen, var vänliga och ge oss en hint - har ni sett dessa grafikkort med egna ögon?

Redaktionen har inte varit aktiv sedan 2015 så förvänta dig inget svar.

Det kan ju inte vara många som beställer ett grafikkort för flera tusen utan faktiska tester så NDA släpps säkert när Jens lämnar scenen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Undra om vi kommer märka av detta i bättre grafik i filmer? Och självklart kör det inte med ett Qudrokort utan ett helt datacenter. Men det finns gott om nya Hollywood filmer med dålig cgi-grafik.

Permalänk
Avstängd

Tror jag väntar på nästa generation.
Där är alltid buggar i ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra om vi kommer märka av detta i bättre grafik i filmer? Och självklart kör det inte med ett Qudrokort utan ett helt datacenter. Men det finns gott om nya Hollywood filmer med dålig cgi-grafik.

Dålig CGI i film handlar knappast om att raytracing inte har funkat i realtid, eftersom att film inte använder realtidsrendering utan pre-renderedmaterial som sen monteras samman. Det är möjligt att kortare renderingstid kan spara budgeten lite grann men det är fortfarande inte rendering i sig som kostar pengar när man producerar CGI, så de filmer som har dålig CGI kommer nog fortfarande ha dålig CGI för att de valt att anlita billigare byråer/konsulter eller ok konsulter på skitkass tidsram.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik. Hoppas man få se nå spel närmaste tiden med stöd för detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra om vi kommer märka av detta i bättre grafik i filmer? Och självklart kör det inte med ett Qudrokort utan ett helt datacenter. Men det finns gott om nya Hollywood filmer med dålig cgi-grafik.

Njae, typ inte. För att svara sådär lagom vagt.
Det skulle väl främst göra bra CGI billigare och mer lättillgängligt genom bättre möjligheter att jobba och rendera i realtid.
Bättre kvalite till lägre insats kanske men slutresultatet beror på människorna som jobbar med det. Är du skicklig kan du göra realistiskt ljus i en simpel renderare som saknar alla moderna finesser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget om andra API än DirectX? Vore synd om raytracing-delen bara framarbetats i samarbete med Microsoft, och förutsätter tvångsuppdateringar, automatisk avinstallation av mjukvara som inte är godkänd, med Microsofts senaste malware.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Inget om andra API än DirectX? Vore synd om raytracing-delen bara framarbetats i samarbete med Microsoft, och förutsätter tvångsuppdateringar, automatisk avinstallation av mjukvara som inte är godkänd, med Microsofts senaste malware.

Det ska även stödjas av Vulkan.
https://developer.nvidia.com/rtx

Citat:

Ray tracing acceleration is leveraged by developers through NVIDIA OptiX, Microsoft DXR enhanced with NVIDIA ray tracing libraries, and the upcoming Vulkan ray tracing API.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk för att AMD halkar för långt efter? Då är väl det inte så bra med allt för stort genombrott, eller hur? Om man ser till marknadens bästa d.v.s.

(Om inte AMD kan kontra med ett lika stort genombrott för att hålla konkurrensen vid liv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Tror jag väntar på nästa generation.
Där är alltid buggar i ny teknik.

Ja, och till nästa gen kanske det finns ett urval speltitlar som ev har stöd för tekniken... kanske dvs, tråkigt att betala för en teknik man inte kan använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visade inte AMD realtids-strålspårning redan med hd7000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Redaktionen har inte varit aktiv sedan 2015 så förvänta dig inget svar.

Det kan ju inte vara många som beställer ett grafikkort för flera tusen utan faktiska tester så NDA släpps säkert när Jens lämnar scenen.

Jag hoppades att @Redaktionen var på något sätt kopplat till alla i redaktionen, höhö

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Finns det inte risk för att AMD halkar för långt efter? Då är väl det inte så bra med allt för stort genombrott, eller hur? Om man ser till marknadens bästa d.v.s.

Lekmannaspekulationer helt utan insyn i hur det går med Navi, men jag tror att det framöver på kortare tidsprognos åtminstone kommer handla mer om hur mycket folk är beredda att betala snarare än hur mycket konkurrens Nvidia får. Förr eller senare höjer de sina priser så högt att folk köper konsoller istället, om det inte redan hänt, och då är stora marginaler för dyrt på totalförsäljning så man får balansera tillbaka till en sweet spot.

AMD halade ju verkligen fram ballen när de lanserade Ryzen och blev relevanta i princip över natten, men det var väl snarare för att Intel hade ett fett hål i sitt segment som AMD klarade av att fylla till vettiga priser genom att fokusera på större antal kärnor och lägre hastigheter per kärna istället för att förfina till infernum och jaga 5,0Ghz och spelprestanda. Om de kan göra en liknande manöver med grafikkort fattar jag för lite om GPU-strukturen för att ens spekulera om haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Finns det inte risk för att AMD halkar för långt efter? Då är väl det inte så bra med allt för stort genombrott, eller hur? Om man ser till marknadens bästa d.v.s.

(Om inte AMD kan kontra med ett lika stort genombrott för att hålla konkurrensen vid liv)

Dom är redan långt efter tyvärr.

Permalänk
Medlem

Lär dröja några år innan spel drar nytta av det och då lär nyare grafikkort kommit. Första generationen med någon ny teknik är sällan tillräckligt kraftfull för spelen som sen stödjer det. T.ex. hade AMD 6000 serien stöd för tesselation men det var i och med 7000 serien som man i praktiken kunde aktivera funktionen i spel.

Mer intressant hur bra de är i DX11 spel för det är fortfarande huvudparten av spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Men kan ni snälla sluta med "strålspårning"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Men kan ni snälla sluta med "strålspårning"...

Men det var ju folk här på forumet som var sura att redaktionen gick med "Ray-tracing" för det besudlade det svenska språket att inte översätta nya ord och allt det hette

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men det var ju folk här på forumet som var sura att redaktionen gick med "Ray-tracing" för det besudlade det svenska språket att inte översätta nya ord och allt det hette

Det är sånna jävlar som installerar Photoshop på svenska, jag svär.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Lär ju kosta 15 tusen...

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom är redan långt efter tyvärr.

Dem var längre efter på CPU sidan. Jag tror inte att dem kan klå nvidia, men dem kan helt klart lansera GPU:er med liknande prestanda och bättre pris som dem har gjort många gånger tidigare.
Jag och de flesta jag känner fokuserar alltid på prestanda per krona så det är där AMD får slå sig in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ett 2080ti blir det till att beställa ikväll, jag antar att det är som vanligt att man får köpa sig ett "nvidia reference" 2080ti om man vill skruva bort kylaren och köra ett EK vattenblock på det. Om inte tex Asus släpper sitt "2080ti poseidon" ikväll redan ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men det var ju folk här på forumet som var sura att redaktionen gick med "Ray-tracing" för det besudlade det svenska språket att inte översätta nya ord och allt det hette

Vilket för mig är udda med tanke på att raytracing är gammalt som gatan (70-talet?), och har alltid kallats just så i Sverige, så varför tjafsa om "strålspårning" helt plötsligt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Visade inte AMD realtids-strålspårning redan med hd7000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har något Quake Wars demo från 2007 och visade det i Wolfenstein med Knights Ferry 2010 någon gång.

Så Intel var tidiga på bollen med Larrabee... Och det blev ju bra

https://en.wikipedia.org/wiki/Quake_Wars:_Ray_Traced

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Det är sånna jävlar som installerar Photoshop på svenska, jag svär.

Vad är det för program? Själv kör jag med Lersten Fotoaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ett 2080ti blir det till att beställa ikväll, jag antar att det är som vanligt att man får köpa sig ett "nvidia reference" 2080ti om man vill skruva bort kylaren och köra ett EK vattenblock på det. Om inte tex Asus släpper sitt "2080ti poseidon" ikväll redan ?

Vadå kommer 2080ti ikväll :O?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Vadå kommer 2080ti ikväll :O?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26135-nvidia-geforce-rtx-20...
https://www.sweclockers.com/nyhet/26140-nvidia-geforce-rtx-20...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB